Rafał Seremet

Konsultant zdrowego trybu życia

''Na zdrowie'' blog zdrowego i szczęśliwego życia

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
Specjalista z zakresu promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, autor książek i poradników z zakresu rozwoju wewnętrznego potencjału, autor nagrań relaksacyjnych audio wspierających wewnętrzną integrację, twórca darmowego internetowego kursu relaksacji, kompozytor muzyki relaksacyjnej, terapeuta Shiatsu i Qigong.

O blogu:
Zdrowie, dobrostan psychiczny i pozytywne relacje interpersonalne. Blog o pozytywnym przesłaniu, pomagający nadać naszemu życiu więcej głębi i harmonii oraz promujący metody wzmacniania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Ciekawostki z zakresu medycyny akademickiej i naturalnej, sposoby na bycie witalnym i pełnym optymizmu, przemyślenia z obszaru troski o zdrowie fizyczne i duchowe. Zdrowie ciała, emocji i umysłu; zdrowie zawodowe i rodzinne; wypoczynek, odmładzanie i regeneracja organizmu.

Długi weekend i sztuka wypoczynku

A A A

Dodano: 29-04-2013

Właśnie zaczyna się długi majowy weekend; niektórzy już wyjechali poza miasto, inni startują z odpoczywaniem od środy (pierwszy maja).
Warto zatem przy okazji zastanowić się nad umiejętnością efektywnego wypoczywania.
Co możemy zrobić, by skutecznie wypocząć podczas tych majowych dni i zgromadzić zapas nowych sił życiowych do codziennego funkcjonowania?

Na pewno warto pobyć więcej czasu na świeżym powietrzu (spacery i różne sporty rekreacyjne), a także warto więcej czasu spędzić na kontaktach z przyjaciółmi, koncentrując się na pozytywnej atmosferze i wzajemnym byciu razem dla samego bycia.
Jeżeli planujemy jakiś bardzo intensywny wypoczynek, np. zwiedzanie ogromnej ilości nowych miejsc i zabytków, to powinniśmy jednak robić to wszystko z przyjemnością, bez nadmiernego pośpiechu, pozwalając sobie na atmosferę zabawy i wypoczynku. W końcu to urlop jest dla nas, a nie my dla urlopu.


Niekiedy dobrym rozwiązaniem jest spędzanie czasu w taki sposób, który jest kontrastem do naszych codziennych obowiązków i zadań. Np. osoby pracujące intensywnie z ludźmi i w swojej pracy dużo mówiące (nauczyciele, szkoleniowcy, terapeuci itd.) mogą trochę czasu spędzić w milczeniu, np. na łonie przyrody, siedząc sobie jakiś czas w pobliżu strumienia, na leśnej polanie, czy po prostu patrząc jak pada deszcz.
Z kolei osoby pracujące dajmy na to wiele godzin samotnie przed komputerem, mogą podczas wolnych dni spędzić więcej czasu na rozmowach z rodziną i bliskimi, ze znajomymi i przyjaciółmi.

Ktoś z kolei może efektywnie wypoczywać zatopiwszy się w swojej ulubionej książce, np. przy dźwiękach swojej ulubionej muzyki.
Inni sięgają po zabiegi SPA, masaże, czy inne formy relaksującej terapii. Możemy także zrobić sobie domowe SPA w wannie, dolewając do kąpieli aromatycznych olejków, ziół, czy po prostu płynu do kąpieli.
Ważne by pozwolić sobie na faktycznie delektowanie się tymi wszystkimi czynnościami, by odkryć w nich także umysł małego dziecka, które podziwia wszystko, co się wokół niego pojawia.
 
Możemy delektować się każdą najmniejszą czynnością, choćby piciem herbaty. Bo jeszcze ważniejsze od samej czynności i samej sytuacji jest nasze nastawienie.
Podelektujmy się zatem każdą okolicznością i zróbmy przy tym kilka spokojnych i głębokich oddechów. Poczujmy, że żyjemy właśnie teraz, że życie ma dla nas wartość, poczujmy że faktycznie akceptujemy nasze życie takim, jakim jest.
 

Inne pytanie to, czy wypoczywać aktywnie, czy biernie?
Jeśli mamy siedzący tryb życia, to na pewno dobrym rozwiązaniem będzie zafundowanie sobie odrobiny ruchu. Może spacer po górach, czy po lesie, może bieganie lub pływanie, a może prace w ogródku.
Jeżeli w pracy jesteśmy bardzo aktywni i zagonieni, to dobrym rozwiązaniem będzie zapewne danie sobie w tych wolnych dniach trochę więcej luzu.
Z drugiej jednak strony mówi się także o tym, że osoby pracujące przez dłuższy czas na ogromnych obrotach powinny spędzić swój urlop nie całkowicie biernie, np. leżąc jedynie na plaży. Powinny nieco zwolnić, ale jednocześnie zachować umiarkowaną aktywność. Wynika to z takiej zasady, że osoby te zazwyczaj przyzwyczajone są do dużej dawki adrenaliny, a ich organizmy są często wyczerpane intensywnymi zajęciami.
Wówczas, gdybyśmy nagle pozbawili organizm całkowitej stymulacji adrenaliną, ktoś może pochorować się z powody zbyt gwałtownej zmiany rytmu życia.


I tak oto przechodzimy do podstawowego pytania:
czy wypoczynek jest potrzebny i czemu on służy?
Oczywiście wypoczynek jest potrzebny z kilku ważnych powodów:
1) dzięki niemu regenerujemy się i wypoczywamy, co powala nam być efektywnym i wydajnym w pracy i w życiu,
2) wypoczynek regeneruje nie tylko naszą wydolność psychiczną i zdolności intelektualne, ale także nasze siły fizyczne i zdrowie, pozwalając nam żyć dłużej w lepszym zdrowiu,
3) wypoczynek przywraca nam dobre samopoczucie, chęć do życia oraz chęć do dobrych relacji z innymi ludźmi.

Przyrównajmy te zasady do np. do eksploatacji samochodu:
pojazd intensywnie użytkowany, bez okresowych przeglądów i napraw, po pewnym czasie staje się coraz mniej sprawny i użyteczny, a coraz bardziej zawodny.
Nieco podobnie ma się ta sprawa w ludzkim organizmie: nasz autonomiczny układ nerwowy, który podświadomie zarządza naszym zdrowiem i samopoczuciem, dzieli się na dwa podukłady: współczulny (adrenaliczny) i przywspółczulny układ nerwowy.
Inaczej moglibyśmy powiedzieć, że posiadamy w sobie 2 podstawowe tryby działania: mobilizacja i regeneracja.
Ważne jest, by były one ze sobą w równowadze. Uchroni nas to przed wypaleniem się zawodowym i życiowym, przed pogorszeniem samopoczucia, przed poczuciem utraty sensu życia, czy też przed popadnięciem w depresję.
Jeżeli nasz przełącznik pomiędzy aktywnością (mobilizacją) a wypoczynkiem i regeneracją nie przełącza się automatycznie, to powinniśmy zrobić to w trybie ręcznym: pobudzić regenerację np. przez kilka ziewnięć, czy kilka pogłębionych oddechów, czy może powinniśmy spróbować leczniczej terapii śmiechem. Śmiech odpręża i przywraca równowagę układu nerwowego. Warto zatem uśmiechnąć się do siebie i nastawić się do swojego wypoczynku pozytywnie.
Wykorzystajmy zatem ten długi majowy weekend do regeneracji i zasilenia swoich życiowych akumulatorów.

 
 


Reklama

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

VIP Marzec-Kwiecień

VIP Marzec-Kwiecień
w numerze m.in.:

• Justyna Garstecka - Motherhood • Wielokulturowa Europa • Oni oraz ,,Mistrz i Małgorzata" • Targi Aerospace w Rzeszowie • Kongres TSLA Expo 2017 • Muzyczny Festiwal w Łańcucie • Zagadki Paniagi
Reklama

NASI PARTNERZY