Rafał Seremet

Konsultant zdrowego trybu życia

''Na zdrowie'' blog zdrowego i szczęśliwego życia

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
Specjalista z zakresu promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, autor książek i poradników z zakresu rozwoju wewnętrznego potencjału, autor nagrań relaksacyjnych audio wspierających wewnętrzną integrację, twórca darmowego internetowego kursu relaksacji, kompozytor muzyki relaksacyjnej, terapeuta Shiatsu i Qigong.

O blogu:
Zdrowie, dobrostan psychiczny i pozytywne relacje interpersonalne. Blog o pozytywnym przesłaniu, pomagający nadać naszemu życiu więcej głębi i harmonii oraz promujący metody wzmacniania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Ciekawostki z zakresu medycyny akademickiej i naturalnej, sposoby na bycie witalnym i pełnym optymizmu, przemyślenia z obszaru troski o zdrowie fizyczne i duchowe. Zdrowie ciała, emocji i umysłu; zdrowie zawodowe i rodzinne; wypoczynek, odmładzanie i regeneracja organizmu.

Kiełki sojowe odżywiają i oczyszczają organizm

A A A

Dodano: 09-07-2013

Kiełki sojowe, które spotykamy w sprzedaży w Polsce w istocie są kiełkami fasolki mung.
Fasolka mung uważana jest za najbardziej leczniczą i wartościową spośród wszystkich fasolek i roślin strączkowych. Jest to spokrewniona jest z bobem, bardzo mała fasolka (2-4 mm) o kolorze od zielonego do złotego. Pierwotnie uprawiana była głównie w Indiach, ale obecnie uprawiana jest w bardzo wielu państwach Azji, a w Chinach stała się wręcz nieodzownym elementem kuchni chińskiej.

Rośliny strączkowe są bardzo cenione w kuchni wschodniej zarówno ze względu na dużą zawartość białka roślinnego, jak i ze względu na pogląd, że oddziałują korzystnie na nasze nerki. Nerki natomiast medycyna chińska traktuje jako pewnego rodzaju magazyn sił życiowych i wiąże się je z długowiecznością.


Fasolka mung jest dużo łatwiejsza do skiełkowania, a jednocześnie smaczniejsza
i zdrowsza, niż soja, dlatego to właśnie mung wykorzystuje się do wytwarzania kiełków, nazywanych "kiełkami sojowymi".
Można spożywać ją na surowo (w postaci kiełków), a także w postaci przetworzonej
i gotowanej: np. zup, potraw warzywnych, kotlecików, jak i wytwarza się z niej makarony. Ich charakterystyczną właściwością jest to, że po ugotowaniu lub usmażeniu makarony te stają się szklisto-przeźroczyste.


Fasolkę mung możemy bardzo łatwo sobie samemu skiełkować. W tym celu nabywamy jej nasiona (w hipermarketach, sklepach ze zdrową żywnością, czy np. na allegro – pod nazwą fasola/fasolka mung), wsypujemy niewielką garść nasion do litrowego słoja i na 6 godzin zalewamy zimną wodą. Następnie odcedzamy i nakrywamy słój gazą, zapewniającą dostęp powietrza. Codziennie płuczemy mokre nasiona fasolki 2-3 razy dziennie. I po ok 3-4 dniach mamy gotowe kiełki (zależy to od temperatury pomieszczenia).
Zazwyczaj kiełki takie mają wtedy średnio około 5 cm długości; wówczas możemy przechowywać je w lodówce, przepłukując raz na dzień.

Kiełki "sojowe" fasolki mung mają bardzo wiele składników odżywczych: potas, fosfor, wapń, magnez, sód, cynk oraz witaminy: E, B2, B1, B6, B3. Ponadto w fasolce mung (zarówno kiełki, jak i gotowane nasiona) znajduje się bardzo dużo białka, dlatego jest polecana dla wegetarian.

Kiełkom fasolki mung przypisuje się silne działanie oczyszczające organizm. M.in. poleca się je przy usuwaniu skutków nadmiernego spożywania alkoholu lub leków, jako środek pozytywnie oddziałujący na wątrobę.
Jednocześnie mogą być bardzo atrakcyjnym i nieco orientalnym uzupełnieniem naszego menu, np. dodawane do różnych potraw, sałatek, czy duszonych warzyw.
Aby uzyskać bardziej atrakcyjny smak możemy przyrządzić je podobnie, jak w kuchni chińskiej – wrzucamy kiełki na rozgrzaną patelnię z odrobiną oleju lub oliwy z oliwek,
i chwilkę (np. do minuty) podsmażamy je mieszając. Nabiorą smaku jeśli do takiego podsmażania dodamy niewielką ilość sosu sojowego oraz sproszkowanego imbiru.

Oczywiście poleca się także spożywanie fasolki mung w postaci gotowanej. Gotuje się ją bardzo szybko, jest smaczna i odżywcza.
Gotowana fasolka mung oddziałuje korzystnie na układ sercowo naczyniowy oraz na wątrobę i pęcherzyk żółciowy, obniża i stabilizuje ciśnienie krwi, pomaga przy nadkwasocie żołądka i odtruwa organizm.
Zupkę z fasolki mung poleca się także w tradycyjnej medycynie chińskiej przy nagłych stanach zapalnych skóry.

Fasolka mung może być zatem ciekawym, atrakcyjnym i oryginalnym uzupełnieniem
w naszej kuchni, jednocześnie wspierając nasze zdrowie oraz sprzyjając zachowaniu dobrej formy i długowieczności.



Reklama

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

VIP Marzec-Kwiecień

VIP Marzec-Kwiecień
w numerze m.in.:

• Justyna Garstecka - Motherhood • Wielokulturowa Europa • Oni oraz ,,Mistrz i Małgorzata" • Targi Aerospace w Rzeszowie • Kongres TSLA Expo 2017 • Muzyczny Festiwal w Łańcucie • Zagadki Paniagi
Reklama

NASI PARTNERZY