Rafał Seremet

Konsultant zdrowego trybu życia

''Na zdrowie'' blog zdrowego i szczęśliwego życia

Dzialy: LIFESTYLE

O sobie:
Specjalista z zakresu promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, autor książek i poradników z zakresu rozwoju wewnętrznego potencjału, autor nagrań relaksacyjnych audio wspierających wewnętrzną integrację, twórca darmowego internetowego kursu relaksacji, kompozytor muzyki relaksacyjnej, terapeuta Shiatsu i Qigong.

O blogu:
Zdrowie, dobrostan psychiczny i pozytywne relacje interpersonalne. Blog o pozytywnym przesłaniu, pomagający nadać naszemu życiu więcej głębi i harmonii oraz promujący metody wzmacniania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Ciekawostki z zakresu medycyny akademickiej i naturalnej, sposoby na bycie witalnym i pełnym optymizmu, przemyślenia z obszaru troski o zdrowie fizyczne i duchowe. Zdrowie ciała, emocji i umysłu; zdrowie zawodowe i rodzinne; wypoczynek, odmładzanie i regeneracja organizmu.

Zrelaksuj swoje napięcia

A A A

Dodano: 04-01-2013

Żyjąc i będąc w różnych sytuacjach, doświadczamy różnego rodzaju napięć. Doświadczamy napięć fizycznych, emocjonalnych, mentalnych, doświadczamy także napięć interpersonalnych – np. w kontaktach rodzinnych, czy zawodowych. Doświadczamy napięć ekonomicznych, napięć egzystencjalnych, czy może wreszcie – napięć twórczych.
W zasadzie nie ma w tym nic dziwnego, bo może życie jest w końcu także pewnego rodzaju napięciem, w myśl zasady: „jeżeli boli, to wiesz, że jeszcze żyjesz”.
 
Z drugiej jednak strony istnieje możliwość znalezienia wewnętrznej równowagi, która sprawdza się w życiu znacznie lepiej, niż stan napięcia. Zaczynamy się czymś takim interesować zwłaszcza wówczas, gdy jesteśmy blisko sytuacji wewnętrznego wypalenia się, gdy zaczynamy coraz gorzej sypiać, gdy coraz gorzej odpoczywamy, czujemy ogólne przemęczenie i mamy poczucie, że nasze życie zaczyna gubić właściwy kierunek.
 
Pewne badania naukowe, np. z obszaru psychologii, czy medycyny sportowej ujawniają, że bardziej korzystne od nadmiernego napięcia jest dla nas optymalne i zrównoważone napięcie. Równowaga przypominająca właściwie napiętą strunę w instrumencie.
Od strony medycznej jest to równowaga pomiędzy pobudzeniem i hamowaniem, pomiędzy sympatycznym (adrenalicznym) i parasympatycznym układem nerwowym.


Często w praktycznym życiu bywa tak, że jeżeli czegoś nadmiernie chcemy, to nas to blokuje i nie możemy tego osiągnąć. Lepiej jest chcieć czegoś w sam raz – być bardziej swobodnym i naturalnym w dążeniu do czegoś.
Jeżeli po prostu skupiamy się na celu, realizujemy go i nie wytwarzamy przy tym dodatkowych i zbędnych napięć, to realizacja tego celu może okazać się dużo prostsza.

Jest to ogólna, łatwa do zauważenia, zasada życiowa.
Wyobraźmy sobie np. taką sytuację. Chłopak umówił się z dziewczyną na pierwszą randkę w kawiarni. Bardzo zależy mu, by dobrze wypaść.
Jeśli jednak jest zbyt spięty, gdy nie jest dostatecznie swobodny i naturalny, jeśli nadmiernie koncentruje się na tym jak wypadnie, to traci cały swój wdzięk i wewnętrzny urok.
Jest po prostu męczący i tego typu spotkanie nikomu nie sprawi żadnej frajdy i nic wartościowego nie wniesie.
Gdyby zamiast tego - ów przykładowy młody mężczyzna - puścił wszystkie swoje zbędne napięcia i po prostu był obecny duchem na tym spotkaniu, to byłoby znacznie lepiej.
Mógłby zacząć bardziej zauważać swoją rozmówczynię. Mógłby zwracać więcej uwagi na jej zainteresowania, czy na jej potrzeby w danej chwili. Mógłby być lepszym partnerem w tym konkretnym spotkaniu i kontakcie.
Starając się mniej, osiągnąłby znacznie więcej.
    
Jeśli część naszej energii idzie na nadmierne napięcia i obawy, to zazwyczaj ten nadmiar energii jedynie utrudnia realizację danego zadania.
  
Tego typu prawidłowości badane są obecnie m.in. w sporcie. Możemy nazwać to ergonomią.
Dlatego właśnie w wielu dyscyplinach sportu, m.in. w osławionych przez Adama Małysza skokach narciarskich,  przeprowadza się relaksacyjny trening umysłu – za pomocą aparatury biofeedback.
Jeżeli dany sportowiec potrafi być w 100 procentach obecny w tym co robi, i jednocześnie potrafi kontrolować wszystkie rozpraszające go emocje (inaczej: nadmiar niepotrzebnego napięcia i energii) to wówczas osiąga swoje optimum. Osiąga lepszy wynik starając się w sam raz, bez nadmiernej przesady, bez nadmiernego napięcia.
Taki sportowiec uczy się być
całkowicie obecnym jedynie w tym zadaniu, bez dodatkowych emocji i napięć typu: jak dziś wypadnę, czy mi się uda, jak mnie ocenią, czy może się dzisiaj skompromituję itd. itp. Tego typu emocje bardzo utrudniają, a niekiedy całkowicie uniemożliwiają osiągnięcie dobrego wyniku.


Inaczej możemy taką umiejętność określić zasadą: jeżeli coś robisz, to po prostu jedynie rób to. Rób to całym sobą i bądź w tym obecny. Nie trać energii na zastanawianie się, czy np. ci to wyjdzie, czy nie wyjdzie. Po prostu rób to i tyle. Wówczas zrobisz to najlepiej.


Prawidłowości tego typu badał jeszcze na początku XX wieku twórca i prekursor biofeedbacku – Jacobson.
Edmund Jacobson był zarówno fizjologiem, jak i psychiatrą i psychoterapeutą.
Odkrył kilka interesujących zależności.
 
Otóż: pacjenci, którzy gorzej sobie radzili w życiu, mieli zazwyczaj bardziej napięte mięśnie. Można było to zmierzyć badając przewodnictwo elektryczne ich mięśni. Stawiały one większy opór elektryczny.
Za pomocą prostego treningu mięśniowej relaksacji progresywnej (tzw. metody Jacobsona), stawali się bardziej świadomi swojego ciała i dochodzili do stanu optymalnego poziomu napięcia w mięśniach.
Inaczej mówiąc: uwalniali się od nadmiaru napięcia, uwalniali się od blokad elektrycznych, a ich mięśnie odzyskiwały na nowo swoją elastyczność.
Efektem tego była poprawa jakości życia emocjonalnego oraz poprawa funkcjonowania w życiu codziennym. Pacjenci zauważali uwolnienie się od zaburzeń nerwicowych oraz poprawę  funkcji psychosomatycznych organizmu. Trening poprawiał zarówno samopoczucie, zdrowie, jak emocje i funkcjonowanie.
  
Jacobson analizując ten proces wysnuł następujący wniosek: powinniśmy nauczyć się ergonomii pracy naszych mięśni i całego naszego funkcjonowania. Powinniśmy na każdą czynność zużywać taką ilość energii, która jest do tego niezbędna. Każdy jej nadmiar będzie działał jako zakłócenie.
 
Np. powiedzmy, że ktoś czyta książkę, siedząc sobie w fotelu. W praktyce może on wówczas rozluźnić większość swoich mięśni ruchowych, a do samego czytania potrzebuje pracować głównie mięśniami gałek ocznych.
Jednak z powodu przyzwyczajeń emocjonalnych, często używamy znacznie większego wysiłku, niż potrzeba. Napinamy wiele różnych partii mięśni i zużywamy za dużo energii. W efekcie tego, wspomniany proces czytania przebiega gorzej.
Organizm nie może w pełni skupić się na tej konkretnej czynności, nie może wejść w swoje optimum. A zatem, w praktyce jest tak, że nadmiernym chceniem bycia lepszym, niż można, jedynie się ograniczamy. W efekcie tego osiągamy gorszy rezultat. 
Nie potrafimy po prostu być w tej czynności, którą właśnie wykonujemy.

Naucz się czytać w taki sposób, że pracujesz głównie mięśniami gałek ocznych, a pozostałe mięśnie rozluźniasz. Naucz się w ten sposób pływać, chodzić, siedzieć itd. – używając jedynie tych grup mięśni, które faktycznie pracują w tym zadaniu.
Znajdź swoją nową harmonię, która jest znacznie przyjemniejsza i znacznie bardziej wydajna, niż stan napięcia.


Trening metody Jacobsona jest niezwykle prosty. Polega na świadomym napinaniu przez około 10 sekund wybranej części ciała i wczuwaniu się w to napięcie. Rozpoznajemy wówczas: co czuję, gdy moje mięśnie są napięte.
Następnie przez około 15 sekund rozluźniamy tę partię ciała i wczuwamy się w doznanie odprężenia. Rozpoznajemy: co czuję, gdy
moje mięśnie są rozluźnione i odprężone.
W tym czasie, podczas fazy napinania i rozluźniania, staramy się oddychać naturalnie.
Cały proces możemy powtórzyć ze wszystkimi partiami ciała.

Po kilku tygodniach, przeznaczając na ćwiczenia nawet tylko 10 min. dziennie, rozwijamy w sobie zdolność rozpoznawania stanu napięcia mięśni. Jesteśmy bardziej świadomi swojego ciała i wytwarzamy umiejętność przebywania w optymalnym stanie napięcia, uwalniając się od jego nadmiaru.
W efekcie tego funkcjonujemy sprawniej i mniej męczymy się każdym działaniem. Jednocześnie poprawia to naszą kondycję emocjonalną oraz poziom wiary w swoje możliwości. Warto spróbować – wielu osobom już to pomogło.

Szczegółowy opis treningu Jacobsona znajdziecie w moim darmowym mailowym kursie relaksacji:
http://www.seremet.org/kurs-relaksacji/ 
Natomiast więcej o samym Jacobsonie przeczytacie tutaj: Edmund Jacobson
 
Reklama
 
 
 
 


KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 59

VIP Biznes&Styl Nr 59
w numerze m.in.:

• Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.