Andrzej Lesiak

Biznes i Ty

Dzialy: BIZNES, YOUNG

O sobie:
Przedsiębiorca działający głównie w branży IT, entuzjasta, praktyk i propagator stosowania w biznesie zasady ?wygrana-wygrana?, z nieukrywaną satysfakcją przemienia konkurentów w partnerów biznesowych. Od kilku lat współpracuje z Davidem Neenanem (USA) asystując w polskiej edycji legendarnego warsztatu Business & You, który wywrócił już do góry nogami poglądy tysięcy ludzi biznesu na całym świecie. Życiowe motto: ?Sharing, is having more? - ?Dzielić się, znaczy mieć więcej?.

O blogu:
Blog o zabarwieniu biznesowym, nie zawierający jednak złotych recept na szybkie zarabianie pieniędzy. Z biznesem jest trochę tak jak z seksem: może być źródłem harmonii, spełnienia, inspiracji i dobrych relacji z drugim człowiekiem lub też źródłem niepokoju, stresu, wyczerpania i gorączkowej pogoni za ulotnymi celami. Tutaj będziemy brać pod lupę te ?drobne? niuanse w podejściu do biznesu, które czynią tak ogromną różnicę :)

Podróż we mgle, czyli na co komu konkurencja

A A A

Dodano: 20-11-2012

W ubiegłym tygodniu na kilka dni nasz kraj spowiły gęste mgły. Uwięziły samoloty na płytach lotnisk, pasażerów w terminalach, a kierowców skutecznie zmotywowały do zwolnienia tempa. W moim przypadku wyhamowanie obrotów silnika poszło w parze ze zwolnieniem tempa myśli, trochę ostatnimi czasy rozbieganych. Wracaliśmy wtedy z rodzinką z Krakowa. Zapadał  zmrok a gęstniejąca mgła spowodowała, że wszyscy uczestnicy ruchu podróżowali raczej spokojnie i rozważnie.
Prowadząc samochód w tym niespiesznym tempie oddałem się rozmyślaniom "filozoficznym" o biznesie. Konkretnie to myślałem o konkurencji.  
Przez wiele lat konkurencja była dla mnie sprawą kłopotliwą. Nie dlatego żebym się konkurentów jakoś obawiał czy też nie potrafił się na rynku konkurencyjnym odnaleźć.  Chodziło tu o sprawy natury bardziej  fundamentalnej. O uzasadnienie pożyteczności i poczucie głębszego sensu samego istnienia zjawiska konkurencji w biznesie.
Współdziałanie z ludźmi nastawionymi ufnie i ochoczo do współpracy było dla mnie zawsze przyjemnością. Współdziałanie z ludźmi nastawionymi nieufnie i mniej ochoczo, interesującym wyzwaniem. Konkurowanie z innymi, po to by "wygrać", by ich "pokonać", było koszmarem!
Nie lubię rywalizacji, w szczególności tej ostrej, nie przebierającej w środkach, bo niesie ze sobą sporo brzydkich i bezsensownych rzeczy. Czas, energia i zaangażowanie ludzi idzie na „wojnę z konkurencją” zamiast na tworzenie czegoś pożytecznego. Tak więc wszędzie, gdzie tylko pojawia się jakaś szansa, proponuję zamianę konkurowania na współdziałanie. Efekty są zaskakujące. Na dzień dzisiejszy większość pieniędzy jakie zarabiamy w naszej firmie, wynika z zagospodarowania współpracą takich potencjalnie „wojennych” obszarów.

No dobra - myślę sobie dalej…  ale czy z tego miałoby wynikać, że konkurencja jest szkodliwa z natury i trzeba by ją całkiem wyeliminować? W tym momencie włącza się zdrowy rozsądek i ostrzega mnie przed snuciem wizji utopijnych…

Reklama
Zajęty tymi dylematami, wyprzedzam powoli kolejne samochody jadące prawym pasem. Mgła coraz większa i wszyscy jedziemy ostrożnie, ale że droga dobra, dwa pasy w jedną stronę, to nadganiam nieco wiedząc, że do domu daleko. Jadąc kilkanaście minut  praktycznie cały czas lewym pasem wyprzedzam długaśny sznur samochodów. W końcu wyprzedzam jadącego na samym początku „marudera”, który blokował cały ten ruch i zjeżdżam na prawy pas w poczuciu dobrze wykonanej roboty. Przede mną droga całkiem pusta więc można będzie trochę docisnąć by szybciej być w domu.

Po kilku minutach z błogiego stanu samozadowolenia wyrywa mnie głos z tylnego siedzenia:
- Ciężko prowadzić w tej mgle gdy nie ma przed tobą żadnego auta. Prawda?
Zdziwionym wzrokiem  spoglądam na osobę, która obdarzyła mnie tym nieoczekiwanym spostrzeżeniem. Zerkam na prędkościomierz, potem w lusterko wsteczne i w jednej sekundzie uświadamiam sobie, że od kilku minut to ja występuję w roli „marudera”. Sznur samochodów jedzie równiutko tuż za mną ale jakoś nikomu do głowy nie przychodzi żeby mnie wyprzedzać.
Zrobiło mi się głupio… Sekundę później pomyślałem: "Nie, nie jestem żadnym maruderem, w tych warunkach to ja jestem raczej liderem". No i od razu  poczułem się  lepiej. Poczułem się taki... potrzebny tym wszystkim co jadą za mną, nawet jakoś za nich odpowiedzialny. W tym momencie nagle uchwyciłem głęboki sens istnienia konkurencji, oraz zupełnie nowe spojrzenie na fakt, że jestem "przed konkurencją".

***

Chińskie przysłowie mówi, że jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów.
Dla mnie tyle wart jest ten obrazek zobaczony we wstecznym lusterku. Dał mi zupełnie inne spojrzenie na rolę konkurencji. Nawet przechwałki typu „zostawiamy konkurencję w tyle” nabrały teraz nowego znaczenia. Bycie liderem ma swoją cenę ale też ma swój głębszy sens i ważną rolę do spełnienia, również wobec konkurencji podążającej za tym, który przeciera nowe szlaki. 


KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.