Andrzej Lesiak

Biznes i Ty

Dzialy: BIZNES, YOUNG

O sobie:
Przedsiębiorca działający głównie w branży IT, entuzjasta, praktyk i propagator stosowania w biznesie zasady ?wygrana-wygrana?, z nieukrywaną satysfakcją przemienia konkurentów w partnerów biznesowych. Od kilku lat współpracuje z Davidem Neenanem (USA) asystując w polskiej edycji legendarnego warsztatu Business & You, który wywrócił już do góry nogami poglądy tysięcy ludzi biznesu na całym świecie. Życiowe motto: ?Sharing, is having more? - ?Dzielić się, znaczy mieć więcej?.

O blogu:
Blog o zabarwieniu biznesowym, nie zawierający jednak złotych recept na szybkie zarabianie pieniędzy. Z biznesem jest trochę tak jak z seksem: może być źródłem harmonii, spełnienia, inspiracji i dobrych relacji z drugim człowiekiem lub też źródłem niepokoju, stresu, wyczerpania i gorączkowej pogoni za ulotnymi celami. Tutaj będziemy brać pod lupę te ?drobne? niuanse w podejściu do biznesu, które czynią tak ogromną różnicę :)

Rozmowa ze Słoniem, czyli krótko o realizacji celów

A A A

Dodano: 22-03-2013

Rozmowa ze Słoniem, czyli krótko o realizacji celów
Kiedyś spotkałem się z taką piękną i i pełną treści metaforyczną opowieścią o  Jeźdźcu i Słoniu.*
 
Sens opowieści jest taki, że Jeździec siedzący na potężnym Słoniu ma dotrzeć do określonego celu. Jeździec zna cel i sens całej tej podróży ale jego sukces zależy od tego czy uda mu się do tej podróży przekonać również Słonia.
 
Jeździec reprezentuje tutaj nasz świadomy, logiczny, analityczny umysł. Jeździec wyznacza cele i  wie dokładnie co chce osiągnąć (w biznesie czy w życiu prywatnym).
 
Słoń - potężne, mocne i choć oswojone to jednak nadal trochę tajemnicze, dzikie i nieprzewidywalne zwierzę - reprezentuje wszystko to co jest pod pokładami naszego świadomego umysłu - źródła emocji, nasze głębokie choć często nieuświadomione nawyki myślowe, przekonania, potrzeby, pragnienia serca.
 
Jest sporo książek i szkoleń na temat "Strategii realizacji celów". Oddając im wszystkim należny szacunek - ja na swój prywatny użytek sedno sprawy sprowadziłem do zdania:
Współpracuj ze Słoniem.
 
Jeśli zignorujesz naturę Słonia i chcesz go po prostu zmusić do  działania wbrew jego woli - kilkutonowe zwierzę zawsze wygra!
Jeśli Twój Słoń np. czegoś się boi, to nawet jak ten jego strach jest dla Ciebie bezsensowny, nie próbuj go zmuszać do pójścia w tym kierunku.
Porozmawiaj ze Słoniem ;) Albo jego strach jest rzeczywiście bezsensowny i pokażesz mu, że tak jest, albo też Słoń wie o czymś czego ty nie wiesz....
Tak czy inaczej nie rób niczego na siłę. Niech cię nie zaślepia fakt, że to Ty dzierżysz wodze i możesz chwilowo zmusić Słonia do posłuszeństwa. Na dłuższą metę będzie to tylko szarpanina i klęska was obu.
 
Jeśli jesteś Jeźdźcem świadomym tego, że siedzisz na potężnym Słoniu, szanujesz jego potrzeby i lęki ale też jego wrodzoną mądrość, zwierzęcą intuicję  - wasza podróż, nie tylko każdego dnia przybliża was do celu, ale jest też sama w sobie źródłem radości dla Ciebie i dla Słonia.
 
Tak. Lubię opowieści metaforyczne bo mają w sobie jakąś taką przedziwną moc....
Myślę sobie, że ich sekret tkwi właśnie w tym, że taki przekaz dociera Słonia :)
 
A dla bardziej logicznie zorientowanych umysłów przytoczę jeszcze inne choć równie uproszczone podejście do realizacji celów.
Kiedyś po lekturze książki Getting things done  (w polskim wydaniu przetłumaczonej jako Sztuka efektywności) zrobiłem sobie na własny użytek taką mega uproszoną "strategię realizacji celów". Na pewno daleko jej do perfekcjonizmu i doskonałości ale ma tą zaletę, że jest łatwa do zapamiętania i niezwykle prosta w użyciu. Oto ona:
Reklama
 
1. Wyznacz i jasno uświadom sobie cel, do którego zmierzasz.
2. Określ pierwszy krok jaki przybliży Cię do celu.
3. Wykonaj ten krok, po czym wróć do punktu 1.
 
Kilka lat temu ugrzęzłem emocjonalnie przy pewnym projekcie za kilkaset tysięcy złotych. Sprawy nie potoczyły się zgodnie z planami, byłem pełen rozczarowania wobec wieloletniego klienta, który zachował się nieodpowiedzialnie i wyglądało na to, że naraził nas i siebie na wielkie straty. Każda myśl o tym projekcie wywoływała uczucie bezsilności i bezsensowności dalszych starań. Po kilku miesiącach bezczynności wpadłem na pomysł "strategii" opisanej powyżej. W tym stanie zniechęcenia tematem była to zresztą jedyna rzecz na jaką mogłem się wówczas zdobyć. Tak więc  cel był jasny:pozyskać zlecenie na ten projekt, zrobić kawał użytecznej roboty i zarobić kilkaset tysięcy złotych dla firmy. Pierwszy krok jaki w tej patowej sytuacji ja mogłem zrobić: zadzwonić do prezesa i umówić się na szczerą męską rozmowę w tej sprawie.
 
Okazało się, że najwięcej odwagi wymagało ...podniesie słuchawki.
To był ten kluczowy moment, od którego sprawy potoczyły się dalej właściwym torem.
Jak przychodzą trudności i nie bardzo wiemy co dalej zrobić, mamy tendencję do odwlekania. Metoda wyznaczenia kolejnego kroku, choćby najbardziej trywialnego, i zrobienia go, naprawdę pomaga w takich momentach. 
 
Pozdrawiam i życzę sukcesów we współpracy z Twoim Słoniem :)
 
 
---
* Metafora Jeźdzca i Słonia pochodzi z książki Jonathana Haidta Szczęście. Od mądrości starożytnych po koncepcje współczesne. Moja interpretacja tej metafory wychodzi jednak poza ramy określone tamże.
 
Zdjęcie pochodzi ze strony: http://happinessbeyondthought.blogspot.com/2012/08/elephant-or-rider-intuition-or.html

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.