Andrzej Lesiak

Biznes i Ty

Dzialy: BIZNES, YOUNG

O sobie:
Przedsiębiorca działający głównie w branży IT, entuzjasta, praktyk i propagator stosowania w biznesie zasady ?wygrana-wygrana?, z nieukrywaną satysfakcją przemienia konkurentów w partnerów biznesowych. Od kilku lat współpracuje z Davidem Neenanem (USA) asystując w polskiej edycji legendarnego warsztatu Business & You, który wywrócił już do góry nogami poglądy tysięcy ludzi biznesu na całym świecie. Życiowe motto: ?Sharing, is having more? - ?Dzielić się, znaczy mieć więcej?.

O blogu:
Blog o zabarwieniu biznesowym, nie zawierający jednak złotych recept na szybkie zarabianie pieniędzy. Z biznesem jest trochę tak jak z seksem: może być źródłem harmonii, spełnienia, inspiracji i dobrych relacji z drugim człowiekiem lub też źródłem niepokoju, stresu, wyczerpania i gorączkowej pogoni za ulotnymi celami. Tutaj będziemy brać pod lupę te ?drobne? niuanse w podejściu do biznesu, które czynią tak ogromną różnicę :)

Dzielić się znaczy mieć więcej

A A A

Dodano: 03-09-2013

Witam po wakacjach i zapraszam dziś do małej porcji eksperymentów z naszym postrzeganiem rzeczywistości :)
Jeśli tytuł dzisiejszego wpisu wydał Ci się przewrotny... no cóż, wrócimy do niego za chwilę, ale mogę obiecać, że to dopiero początek większej dawki przewrotności....
 
Przyglądnij się teraz proszę dokładnie rysunkowi poniżej. Rozpoznaj i postaraj się zapamiętać co on przedstawia...
Zanim przejdziesz dalej przyglądnij się raz jeszcze po czym zamknij oczy na 2-3 sekundy i odtwórz ten obrazek w swojej pamięci....
 
 
 
A teraz zobacz na rysunek poniżej i odpowiedz na takie pytanie:
Czy kobieta na nim przedstawiona jest "stara i raczej mało atrakcyjna", czy też można by ją określić jako "młoda i atrakcyjna"?
 
A co powiesz na to, że ja ewidentnie widzę na tym rysunku młodą i atrakcyjną kobietę?  Widzę też starą kobietę przypominającą wyglądem czarownicę... ale na tym samy obrazku jest też obraz młodej pięknej kobiety. Czy ty potrafisz to też zobaczyć?
Jeśli jeszcze tego nie widzisz to przyglądnij się przez chwilę obrazkowi na samym końcu tego tekstu i wróć tutaj żeby dostrzec tu piękną młodą kobietę.
 
Zanim pójdziemy dalej - ważne jest, żebyś naprawdę to zobaczył!
Jeśli znałeś ten rysunek wcześniej to prawdopodobnie zobaczyłeś oba obrazy kobiet od razu. Jeśli jednak spotykasz się z tym po raz pierwszy i nie widzisz jeszcze obrazu tej drugiej kobiety... to poświęć jeszcze chwilę.... w momencie gdy zobaczysz drugi (ukryty) obraz doznasz czegoś w rodzaju nagłego olśnienia.
 
OK, zakładam, że każdy kto czyta do tego momentu takiego olśnienia doznał.... jak nie teraz to kiedyś w przeszłości gdy pierwszy raz się z tym rysunkiem zetknął.
 
Ale jaki to wszystko ma związek z biznesem i tytułem wpisu?
 
Mentalność dostatku i biznesowa filozofia win-win (wygrana-wygrana) jest właśnie taką młodą kobietą jaką ja zobaczyłem kilka lat temu na złożonym, skomplikowanym i często pogmatwanym  rysunku nazywanym biznesem. Zobaczyłem to nieoczekiwanie, w sposób intensywny i bardzo głęboko zapadający w świadomość w 2004 roku podczas 3-dniowych warsztatów biznesowych pod nazwą Business&You.
Jadąc na te warsztaty chciałem się oczywiście czegoś pożytecznego nauczyć, dowiedzieć się od Davida Neenana, amerykańskiego człowieka sukcesu, jak prowadzić biznes by sukcesy osiągać. Nie spodziewałem się wtedy jednak, że udział w tym wydarzeniu wywróci do góry nogami  moje postrzeganie świata, biznesu i naszej w nim roli. Hmm... "wywróci do góry nogami"  nie jest tutaj zbyt precyzyjne, trafniej byłoby chyba powiedzieć "postawi na nogi".
 
Wiele spraw w dzisiejszym świecie wydaje nam się "normalne" i "jedynie słuszne" tylko dlatego, że przez wiele lat napatrzyliśmy się na dany wzorzec działania. Zauważcie jak  już tych kilka sekund poświęconych na zapamiętanie pierwszego obrazka "zaprogramowało" nasz mózg na postrzeganie nieco bardziej złożonej rzeczywistości jaką jest drugi rysunek!
 
Reklama
Podobnie jest z naszym postrzeganiem biznesu i zasad w nim rządzących. Na przykład stwierdzenie, które  zawarłem w tytule "Dzielić się znaczy mieć  więcej" wydaje się niedorzeczne, o ile nie pozwolimy sobie wyjść poza utarte i bardzo nas ograniczające schematy postrzegania i działania.
 
Myślenie i prawdziwe działanie w kategoriach  wygrana-wygrana nie jest jeszcze w dzisiejszym świecie biznesu popularne. Owszem wiele firm i osób o tym mówi, podpiera się tymi ideałami w działaniach PR-owych w "budowaniu pozytywnego wizerunku marki", ale zdecydowana większość działań wynika nadal z "mentalności braku" oraz podszytej lękiem i nieufnością potrzeby konkurowania ze wszystkimi o wszystko.
 
Z drugiej strony cieszy jednak fakt, że liczba osób i firm prawdziwie "czujących temat" systematycznie rośnie. Gdy w 2004 roku naładowany nowym zapałem i wizją budowania lepszego biznesu wróciłem z warsztatów Business&You do Rzeszowa, po paru miesiącach ogarnęło mnie uczucie osamotnienia. Wiedziałem, że są w Polsce dyrektorzy  i managerowie myślący i działający podobnie do mnie (co najmniej tych 70 uczestników warsztatów) ale w najbliższym otoczeniu próba nawet rozmowy o innym podejściu do pracowników czy konkurencji powodowała zmieszanie na twarzach moich rozmówców lub w najlepszym przypadku szczere przyjacielskie wyznanie że "odpływam w obłoki".
 
Trochę czasu upłynęło zanim zrozumiałem, że "gadanie nic nie daje". Zaraz... chwila... skoro słowa są nieskuteczne to po co ja to wszystko piszę?
 
Teraz piszę i mówię tylko i wyłącznie po to, żeby was zaintrygować... Żebyście sami zechcieli sprawdzić... Tak jak z tymi obrazkami.
 
W końcu na wspomnianych warsztatach Business&You zrozumienie sedna sprawy też nie płynie ze słuchania wykładów tylko z tego co sami doświadczymy podczas gier i procesów grupowych. A uwierzcie mi, że niektóre z nich wymagają od uczestników odwagi i są naprawdę mocnym i głębokim przeżyciem. Albo nie, nie wierzcie mi - lepiej sami to sprawdźcie. Nie podaję namiarów, ani programu, kto będzie naprawdę chciał to znajdzie i trafi...
Powiem tylko, że najbliższe warsztaty już w październiku a ci z Was, którzy czują gdzieś w środku, że chcą na nich być, że chcą doświadczyć tego o czym piszę - powinni zadziałać teraz  :)
 
Pozdrawiam serdecznie.
 
***
 
Rysunki użyte w tekście pochodzą z książki Stephena Coveya "7 nawyków skutecznego działania"
 
 

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.