Andrzej Lesiak

Biznes i Ty

Dzialy: BIZNES, YOUNG

O sobie:
Przedsiębiorca działający głównie w branży IT, entuzjasta, praktyk i propagator stosowania w biznesie zasady ?wygrana-wygrana?, z nieukrywaną satysfakcją przemienia konkurentów w partnerów biznesowych. Od kilku lat współpracuje z Davidem Neenanem (USA) asystując w polskiej edycji legendarnego warsztatu Business & You, który wywrócił już do góry nogami poglądy tysięcy ludzi biznesu na całym świecie. Życiowe motto: ?Sharing, is having more? - ?Dzielić się, znaczy mieć więcej?.

O blogu:
Blog o zabarwieniu biznesowym, nie zawierający jednak złotych recept na szybkie zarabianie pieniędzy. Z biznesem jest trochę tak jak z seksem: może być źródłem harmonii, spełnienia, inspiracji i dobrych relacji z drugim człowiekiem lub też źródłem niepokoju, stresu, wyczerpania i gorączkowej pogoni za ulotnymi celami. Tutaj będziemy brać pod lupę te ?drobne? niuanse w podejściu do biznesu, które czynią tak ogromną różnicę :)

Uprzejmość korporacyjna

A A A

Dodano: 28-12-2012

Dzisiaj będzie o uprzejmości i życzliwości.
Jednak z racji tego, że mój blog umieszczony został przez wydawcę w dziale biznes, nie wypada mi, ot tak, napisać sobie o zwykłej międzyludzkiej życzliwości.
Będzie zatem o życzliwości korporacyjnej ;)
 
A jako zadośćuczynienie za brak zdjęć i obrazków na moim blogu dzisiejszy wpis będzie w formie historyjki obrazkowej.
 
Obrazek 1.
Tuż obok naszego biura stoi sobie stacja paliw pewnego dużego koncernu. Zachodzę tam średnio dwa razy w tygodniu by kupić kanapkę na drugie śniadanie. Pomijając już fakt czy to dobry czy zły nawyk żywieniowy (bo o nawykach było w poprzednich odcinkach) - bywam tam regularnie i z przemiłymi paniami pracującymi na tej stacji znamy się już raczej dobrze. Znamy się tym bardziej, że mam taką przypadłość polegającą na  zagajaniu nieformalnych pogawędek nawet w "oficjalnych" okolicznościach.
Ilekroć jednak pojawiam się w drzwiach po kolejną kanapkę witany jestem nieodmiennie stałą formułą grzecznościową: "Witamy na stacji NAZWA_DUŻEGO_KONCERNU_PALIWOWEGO".    Po "skasowaniu" mojej  zapakowanej w folię kanapki pada zaś nieodmiennie druga formuła - jak się domyślam, zapisana w procedurach obsługi klienta:  "Proponuję zakup napoju energetycznego NAZWA_ZNANEGO_NAPOJU_ENERGETYCZNEGO"
 
Obrazek 2.
Kolejka do kasy w supermarkecie. Pani kasjerka wyraźnie zmęczona już pracą wita każdego kolejnego klienta tą samą formułką grzecznościową, potem pyta klienta czy zbiera punkty, kasuje towary, podaje kwotę  do zapłaty, rozlicza, dziękuje za zakupy kolejną nakazaną odgórnie formułką  ...i  następny klient według tego samego schematu.
Przychodzi moja kolej. Na twarzy pani kasjerki widzę totalne wypalenie, jakiś taki smutek... domyślam się, że to ta monotonia, narzucone odgórnie formułkowe automaty, które pozbywają ludzi naturalnej radości ze spotkania drugiego człowieka... Odruchowo chcę jakoś kobiecie pomóc, choćby życzliwym uśmiechem... Niestety pani nawet na mnie nie spogląda tylko beznamiętnym, zmęczonym głosem wypowiada formułkę powitalną, po czym nadal nie patrząc mi w oczy pyta "Czy zbiera Pan punkty?".
Celowo wstrzymuję się przez chwilę z odpowiedzią, czekam, aż Pani na mnie spojrzy, po czym pełen entuzjazmu i dziecięcej fascynacji odpowiadam jednym tchem: "Nie.Punktów nie zbieram. Ale wie Pani! Zbieram stare monety i takie ołowiane żołnierzyki. Żołnierzyki to zbieram już od dzieciństwa a monety to całkiem niedawno zacząłem zbierać!".
Chwila  konsternacji. Pani zaskoczona i wybita totalnie ze swojego rytmu nie wie co zrobić i co powiedzieć. Sekundę potem pani śmieje się do mnie, ...a może ze mnie? Nieważne. Ważne, że się śmieje się szczerze i patrzy mi prosto w oczy.
 
Reklama
Obrazek 3.
Mały sklepik spożywczy na naszym osiedlu. Właściciel jest w nim sprzedawcą, zaopatrzeniowcem, ochroniarzem i sprzątaczem. W drzwiach wejściowych zawieszona jest taka zabawka, świstak, który każdego przychodzącego wita gwizdaniem wyrażającym zachwyt i uznanie. Długo nie mogłem zrozumieć dlaczego moja żona uwielbia tam robić zakupy. Ani nie jest tam taniej niż w supermarkecie ani wybór towarów nie zwala z nóg... Odkąd jednak zacząłem sam tam zachodzić zrozumiałem, że ten człowiek jest jak magnes. Ma w sobie taką naturalną otwartość, życzliwość i poczucie humoru, że ludzie po prostu lubią tam przychodzić by z nim chwilę poprzebywać przy okazji robienia u niego zakupów.
 
Obrazek 4.
Wchodzę do sklepiku naszego ulubionego sklepikarza osiedlowego a on z wyuczoną, powierzchowną życzliwością wita mnie słowami "Witamy w naszym sklepie". Nieco zdziwiony tą zmianą klimatu niepewnym głosem proszę go o chleb a on do mnie z kolejną formułką "Proponuję również zakup napoju X oraz udział w konkursie Y, proponuję też założenie karty stałego klienta dzięki której nabędzie Pan możliwość zbierania punktów za zakupy w naszym sklepie oraz zdobywania cennych nagród." Zniesmaczony wychodzę ze sklepiku i nigdy do nie go nie wracam a sklepik bankrutuje w ciągu jednego miesiąca.
 
W tym miejscu należy się wyjaśnienie.Obrazek 4 jest moim wymysłem i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Jestem przekonany, że naszemu sympatycznemu sklepikarzowi nigdy takie  pomysły nie przyjdą do głowy i jego niewielki sklepik będzie miał się nadal dobrze.
A skoro tak oczywiste wydają się szkody jakie poczyniłoby "odczłowieczenie" relacji z drugim człowiekiem dla tego sklepiku osiedlowego, to czyż nie nadszedł czas by i mądrzy ludzie zarządzający dużymi biznesami wyciągali z tego wnioski?
 
Osobiście jestem mocno przekonany, że w najbliższym czasie będziemy doświadczać w wielu obszarach biznesu takiego powrotu normalności. 
Wierzę, że przekształcanie ludzi w "automaty do sprzedaży" obracać się będzie coraz wyraźniej przeciwko firmie stosującej taką strategię. Gorąco kibicuję tym odważnym, którzy wbrew obecnej modzie już przywracają naturalność i normalność w relacjach z klientem ...znaczy się z człowiekiem.

KOMENTARZE

OSTATNIE WPISY NA TYM BLOGU

NAJCZĘSCIEJ CZYTANE WPISY

POLECANE

Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.