Reklama

Ekologia przyszłością motoryzacji

A A A
Anna Olech

Dodano: 07-11-2012

Toyota Prius (fot. archiwum producenta)

Toyota Prius (fot. archiwum producenta)

Ekologia coraz pewniejszym krokiem wchodzi w świat motoryzacji. Obok, bo z całą pewnością jeszcze nie zamiast, samochodów wyposażonych w tradycyjne silniki, pojawiają się hybrydy oraz pojazdy całkowicie elektryczne. Po ponad stu latach motoryzacji i milionach litrów spalonego  paliwa, okazuje się, że przyszłość motoryzacji, to właśnie pojazdy z takimi napędami. Ciche i ekologiczne.

Innowacyjne ale nie nowe

Choć samochody hybrydowe są traktowane jako synonim nowoczesności, to prawda jest trochę inna. Pierwsza taka konstrukcja została opatentowana w marcu 1909 roku przez belgijskiego konstruktora Henri Piepera. Samochody z napędem hybrydowym tworzył również Ferdynand Porsche. A dzisiejsze rozwiązania, stosowane przez największych producentów samochodów, bazują właśnie na pomysłach pionierów motoryzacji z początku XX wieku. Wydaje się więc, że motoryzacja zatoczyła koło. Po kilkudziesięciu latach motoryzacji w tradycyjnej postaci, jak twierdzą przeciwnicy samochodów z napędem elektrycznym, czyli wyposażania aut w potężne silniki benzynowe lub wysokoprężne, nadszedł czas na zmiany.
 
Na początku była Prius
 
Pierwszym koncernem, który postanowił stawić czoło wymaganiom tych, którym na sercu leży dobro naszej planety, była Toyota. W 1997 roku na rynku pojawiła się pierwsza seryjnie produkowana hybryda o nazwie Prius. - Od tego momentu sprzedano ponad milion egzemplarzy tego modelu, a obecnie dostępna jest już jej trzecia generacja - mówi Tomasz Zawalski, kierownik działu sprzedaży w salonie Toyota Dakar w Rzeszowie. - Prius w dwóch pierwszych wcieleniach bardzo dobrze sprzedawała się na rynku japońskim i amerykańskim, natomiast z trzecim Toyota mocniej wchodzi na rynek europejski. W tej hybrydzie silnik spalinowy powiązany jest z bateriami elektrycznymi, które w niektórych momentach pozwalają na jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym. Dzięki temu zużycie paliwa sięga 3,7 litra na 100 km. Prius jest najchętniej kupowanym samochodem z napędem hybrydowym na świecie. Japoński producent, wykorzystując swoją potęgę w segmencie hybryd, wprowadził na rynek kolejny model - Auris.
 
Kolejne hybrydy
Reklama

Za Toyotą poszły inne koncerny i w tej chwili większość ma w swojej ofercie hybrydy lub auta w pełni elektryczne. Chevrolet zaprezentował Volta, Lexus wprowadził na polski rynek model CT 200h, natomiast Volvo na targach w Genewie w 2011 roku pokazało pierwszą hybrydę silnika diesla i napędu elektrycznego, V60 Plug-in. Przednie koła napędzane są pięciocylindrowym silnikiem turbodiesla o mocy 215 KM, zaś tylna oś wyposażona w elektryczny silnik o mocy 70 KM, który jest zasilany baterią litowo-jonową. Kierowca może wybierać tryby jazdy. - Trzy przyciski umieszczone na konsoli centralnej pozwalają kierowcy decydować, z którego silnika chcą korzystać - wyjaśnia Jacek Nieduży, dyrektor sprzedaży i marketingu w salonie Viking Cars w Rzeszowie, autoryzowanego dealera Volvo.  - W trybie „Pure” samochód będzie wykorzystywał tylko napęd elektryczny i będzie można nim pokonać 50 km. Natomiast „Hybrid” to ekonomiczne połączenie napędu konwencjonalnego z zasilaniem elektrycznym. W tym trybie samochód zużywa 1,9 l oleju napędowego na 100 km. W opcji „Power” auto wykorzystuje maksymalną moc silnika diesla i napędu elektrycznego, dzięki czemu przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 6,9 sekundy. Volvo Plug-in można naładować przez tradycyjne gniazdko elektryczne w domu lub na parkingu. Czas ładowania jest uzależniony od poziomu natężenia prądu, w przypadku natężenia 16A jest to trochę ponad 2 godziny - dodaje.
Z kolei pierwszą hybrydą z gwiazdą na masce był mercedes S400 BlueHybrid, który pojawił się w 2009 r. Był to pierwszy samochód osobowy z akumulatorem litowo-jonowym. Następny był SUV ML450 BlueHybrid, a w 2011 roku niemiecki producent wprowadził na rynek E300 BlueTEC Hybrid. Serce tego mercedesa to 2,2-litrowy diesel, a wspomagany 20-konnym silnikiem elektrycznym z bateriami litowo-jonowymi. Ale Mercedes najbardziej zaskoczył, tworząc całkowicie elektryczny model SLS AMG E-CELL. To typowy sportowiec, więc wyposażenie go w silniki elektryczne wydawało się czymś niemożliwym. A jednak. Cztery silniki na prąd, 533 KM i 4 sekundy do „setki” robią wrażenie. A to zaledwie 0,2 sekundy wolniej niż robi to tradycyjna wersja tego SLS-a, w którym pod maską jest 6,2-litrowy V8.

„Eko” - modnie i na czasie?


Choć hybryd jest coraz więcej i mają coraz więcej zwolenników, to jednak nie da się ukryć, że upłynie jeszcze sporo czasu zanim zastąpią samochody z tradycyjnym napędem. Owszem, koncerny tworzą pojazdy z łączonymi napędami lub w pełni elektryczne, ale dbając o środowisko, starają się raczej zmniejszać zużycie paliwa przy równoczesnym utrzymaniu mocy silników. Za cel stawiają sobie również ograniczenie poziomu szkodliwych związków emitowanych do atmosfery w spalinach. Auta hybrydowe mają niestety kilka wad. Po pierwsze konieczność wyposażania ich w dwa układy napędowe zdecydowanie podnosi ich cenę. Wyższe niż w przypadku tradycyjnych aut są również koszty utrzymania hybryd. Szczególnie nieopłacalne jest to w przypadku codziennego dojeżdżania do pracy. A do tego dochodzi jeszcze niewielki zasięg silników elektrycznych, który sięga 70-80 km oraz krótka żywotność akumulatorów. Baterie litowo-jonowe są lekkie i bardzo szybko się ładują, ale można je doładowywać około tysiąca razy, a więc przy codziennym użytkowaniu wystarczą na ok. 3 lata.

Według ekspertów przed konstruktorami jeszcze mnóstwo pracy zanim powstanie taka hybryda lub samochód całkowicie elektryczny, które będzie w stanie w pełni zastąpić tradycyjny samochód. Ale wszystko wskazuje na to, że są na dobrej drodze. I choć sceptyków nie brakuje, to z pewnością takie pojazdy są przyszłością motoryzacji.

KOMENTARZE

Boniecki i Hall o swoich książkach

- Czuję się tak, jakby nas zaproszono na koncert na dwóch dzwonach: na dzwonie...

"Pola" Magdy Louis

Dwa lata temu zaskoczyła, w tym roku potwierdziła, że ma talent. Gdy kilka tygodni temu Magdalena Zimny-Louis w...

Drugie spotkanie 'biznes na luzie'

Podczas imprezy uczestnicy mogli posłuchać o budowaniu silnej marki oraz działaniach...

Joanna Janowska-Augustyn - mówię przez milczenie

Adiunkt na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego otrzymała niedawno Grand Prix na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie, a wkrótce po tym II nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska na III Międzynarodowym...

Czego życzymy w nowym roku?

W nocy z poniedziałku na wtorek rok 2012 ustąpi miejsca swojemu następcy. Przy takich okazjach składamy sobie z serca płynące życzenia. Czego zatem możemy sobie nawzajem życzyć u progu nowego roku?

zobacz więcej
Reklama

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.