Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Podkarpacka motoryzacja w rozpędzie, ale na progu wielkich zmian

A A A
Materiał Partnera

Dodano: 31-03-2022

Podkarpacka motoryzacja w rozpędzie, ale na progu wielkich zmian
W ciągu zaledwie pięciu lat w województwie podkarpackim powstało 830 nowych firm związanych z branżą motoryzacyjną - od produkcji, poprzez salony sprzedaży aut, zakłady mechaniki pojazdowej itp. To jedenastoprocentowy wzrost, którego nie zatrzymała nawet globalna pandemia. Fundament branży stanowi przemysł. Tworzy go ponad 120 przedsiębiorstw skupionych w trzech klastrach. Łączą je łańcuchy dostaw, wspólne projekty związane z pozyskiwaniem pracowników oraz przystosowywaniem się do alternatywnych paliw i wielkich zmian, jakie właśnie następują w gospodarce światowej. 

Siłę podkarpackiej motoryzacji tworzy ponad setka przedsiębiorstw, które produkują pojazdy, części samochodowe dla wszystkich znanych marek na świecie oraz rozwijają własne marki (Autosan, Melex, Romet). Dzięki nim region należy do głównych ośrodków przemysłu automotive w Polsce, ponad 25 tysięcy osób ma pracę, a jeszcze więcej znajduje zatrudnienie w tysiącach małych firm, które wyrosły wokół przemysłu, oferując usługi, jak m.in.: sprzedaż, serwis, czy transport. Między rokiem 2016 a 2021 do rejestru REGON wpisano aż 830 nowych firm, które zadeklarowały działalność związaną z motoryzacją. To głównie mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do dziewięciu osób - takich pomiotów jest już w województwie podkarpackim ponad 8 tysięcy - podaje Urząd Statystyczny w Rzeszowie. 
Reklama

Przedsiębiorstwa produkcyjne i firmy inżynierskie, tworzące nowe rozwiązania dla przemysłu motoryzacyjnego, zrzeszone są w trzech klastrach: Polska Grupa Motoryzacyjna - Krajowy Klaster Kluczowy, Wschodni Sojusz Motoryzacyjny oraz Klaster Przemysłowo-Naukowy Ziemi Sanockiej. W ramach tych organizacji wspólnie pracują nad rozwiązaniami dotyczącymi m.in. bezpieczeństwa i ochrony środowiska, gospodarki odpadami czy kształcenia kadr. Wyzwań, wobec których trzeba tworzyć wspólny front jest sporo. Branżę, która jest inteligentną specjalizacją województwa podkarpackiego, czeka wiele zmian i to nie tylko związanych z alternatywnymi paliwami, ale również ze zwrotem gospodarczym, jaki właśnie dokonuje się na świecie. Z powodu wojny na Ukrainie koncerny motoryzacyjne zamykają swoje fabryki w Rosji, a prezydent Joe Biden ogłasza, że Stany Zjednoczone zamierzają zainwestować w produkcję półprzewodników, do tej pory sprowadzanych głównie z Chin, bez których motoryzacja obejść się nie może, a których globalny niedobór zatrzymuje produkcję u takich nawet gigantów jak General Motors.

- Jesteśmy w momencie dużej zmiany i przedefiniowania wielu rozwiązań związanych z motoryzacją. Będziemy musieli zmierzyć się z takimi problemami jak: dostępność surowców, galopujące ceny nośników energii, ograniczenie rynku zbytu czy kłopoty transportowe (wielu kierowców pochodziło z Ukrainy, a teraz wrócili do ojczyzny) przez tereny objęte wojną, przez które przechodzi wiele dostaw. Niestabilna sytuacja utrudnia zatem inwestycje i rewiduje plany - mówi Bartosz Mielecki, dyrektor zarządzający Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, która zrzesza niemal 60 podmiotów, w tym 30 z Podkarpacia.
Reklama

W trudnych czasach wspólne działanie w ramach organizacji klastrowych jest częścią strategii, minimalizującej skutki kryzysu. - Możemy wspólnie szukać alternatywnych dostawców, wspierać się w zakresie np. zatrudniania pracowników z Ukrainy, lobbować za określonymi rozwiązaniami prawnymi - przyznaje dyrektor PGM. - Wyzwaniom dla przemysłu motoryzacyjnego w dobie rosnących cen surowców i kosztów logistyki poświęciliśmy zorganizowaną w marcu konferencję dla krajowych producentów części samochodowych. To druga edycja. Pierwsza konferencja odbyła się w 2021 roku. Wtedy dyskutowaliśmy o problemach związanych z pandemią Covid-19. Klastry są organizacjami, które mogą dość szybko reagować na potrzeby firm i szukać odpowiedzi na zagadnienia, które z ich perspektywy są istotne. Członkowie klastra współpracują w wielu obszarach. Reprezentują różne poziomy łańcucha dostaw, różne technologie i kompetencje, są zatem w stanie uzupełniać się nawzajem. 

Klaster tworzy dobre warunki do kooperacji także w zakresie innowacji. PGM wspólnie z klastrami z Włoch, Francji i Belgii uczestniczy w projekcie służącym promowaniu europejskich technologii produkcji kompozytów, wykorzystujących odpady z branży motoryzacyjnej, tekstylnej i meblarskiej w produkcji nowych wyrobów w tych właśnie branżach. - W ramach projektu przeprowadzimy analizy tych rynków, zorganizujemy misje gospodarcze i spotkania z potencjalnymi klientami. Szukamy obecnie małych i średnich przedsiębiorstw, które chciałyby zainteresować takimi produktami odbiorców na rynkach Japonii, Stanów Zjednoczonych i Singapuru - mówi Bartosz Mielecki. - Planujemy również warsztat na temat tego, jak rozwój elektromobilności wpłynie na rynek części zamiennych za kilkanaście lat. Chcemy, aby nasze firmy mogły przygotować się do transformacji swojej produkcji.
Reklama

Autobusy elektryczne wprowadził już na rynek Autosan. Ponadto, ta sanocka firma w 2021 roku zaprezentowała autobus zasilany wodorem. Również w Sanoku powstał pierwszy w Polsce autobus elektryczny klasy Mini - wyprodukowała go firma Automet.

- Problemem, z jakim od wielu lat zmaga się motoryzacja, jest zanieczyszczenie środowiska składnikami spalin, których ograniczanie wymuszają wprowadzone w Europie i na świecie normy - mówi prof. Politechniki Rzeszowskiej, dr hab. inż. Paweł Woś, kierujący Katedrą Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa. - Koncepcja tzw. pojazdów zeroemisyjnych pojawiła się już kilkadziesiąt lat temu. Duże nadzieje od początku pokładano w napędach elektrycznych. Sam napęd rzeczywiście jest bardzo dobry i znakomicie sprawdza się w ruchu drogowym. Problemem jest jego zasilanie - źródło energii, którą trzeba zmagazynować i uzupełniać, a nie da się tego na razie zrobić szybko. Tymczasem żyjemy w deficycie czasu i każde wydłużenie cyklu transportowego spowodowane kilkugodzinnym „ładowaniem baterii” jest nie do zaakceptowania. Nie ma tego problemu przy konwencjonalnych napędach, gdzie tankowanie odbywa się w kilka minut. Dlatego z silnikami spalinowymi nie pożegnamy się jeszcze przez wiele lat, tym bardziej, że nastąpił ogromny postęp w ograniczaniu emisji szkodliwych spalin. Koncern Ricardo z Anglii dokonał pomiarów tła zanieczyszczeń w aglomeracjach miejskich w dwóch różnych stanach funkcjonowania - raz, gdy eksploatowano w nich pojazdy elektryczne, i drugi - gdzie eksploatowano pojazdy z silnikami spalinowymi spełniającymi najwyższe normy emisji spalin. W obu przypadkach poziom tła zanieczyszczeń był taki sam. Wszystko to sprawia, że branża motoryzacyjna rozwija dziś różne technologie - zasilanie pojazdów energią elektryczną, wodorem, ale i udoskonala tradycyjne silniki spalinowe. 
Reklama

Elektromobilność rozwija się powoli, ale konsekwentnie. W 2020 roku w Polsce zarejestrowano ponad 12 tys. samochodów i autobusów napędzanych energią elektryczną i 31 tys. hybryd. - Baterie elektryczne najlepiej dziś mogą sprawdzić się w komunikacji miejskiej. Drugą ścieżką są napędy wodorowe. Wodór można wykorzystać zarówno w ogniwach paliwowych, które produkują energię elektryczną bez konwencjonalnego procesu spalania. Jest również możliwość spalania wodoru bezpośrednio w silnikach spalinowych - tłumaczy prof. Woś.

Na przestrzeni kilkudziesięciu lat takie studialne pojazdy pojawiały się, budował je Ford, General Motors. Ulokowana pod Rzeszowem firma BorgWarner, producent układów do ładowania silników, również podejmuje działania w kierunku wykorzystania wodoru. Rozwija współpracę naukowo-badawczą z Politechniką Rzeszowską w zakresie napędów hybrydowych powiązanych z napędami elektrycznymi. - Wszystko wskazuje na to, że wykorzystamy także paliwa niekonwencjonalne w napędach spalinowych. Paliwa pochodzące z biomasy, z syntezy chemicznej nie powodują uwalniania nowych ilości dwutlenku węgla do atmosfery, jak to jest w przypadku paliw kopalnych. Cykl obiegu dwutlenku węgla jest zamknięty i mocno skrócony. Takie silniki spalinowe mają przyszłość. Różnorodność w motoryzacji jest potrzebna. Napędy elektryczne na pewno będą coraz lepsze i wydajniejsze. Może pojawi się jeszcze jakaś inna koncepcja i nowa technologia - podsumowuje prof. Woś i przyznaje, że Politechnika stawia na współpracę z klastrami jednoczącymi podkarpacką motoryzację.
Reklama
 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.