Niemiecka firma doradcza P3 przetestowała 21 nowych elektryków pod kątem rzeczywistej szybkości, mocy i czasu ładowania baterii. Pojedynek wygrała Kia EV6, która w generalnym zestawieniu pokonała nawet Porsche Taycana, Audi e-trona, BMW i4, oraz Teslę. Autorzy raportu podkreślili we wnioskach, że kluczem do sukcesu nie jest nieustanne powiększanie akumulatorów, tylko produkcja efektywniejszych silników oraz rozwój systemów ładowania i zarządzania energią.
Coraz więcej dostępnych na rynku samochodów elektrycznych umożliwia tzw. szybkie ładowania. Pod tym pojęciem kryje się wykorzystanie do ładowania prądu stałego o dużej mocy. Najczęściej to 100 kW, ale są samochody które „przyjmują” 150, 200, a nawet 250 kW. Przynajmniej w teorii. A jaka jest praktyka? Właśnie to postanowili sprawdzić eksperci sztutgardzkiej firmy badawczo-doradczej P3. Zebrali 21 nowych aut na prąd (od Dacii Spring po Porsche Taycana), w zależności od ceny podzielili je na grupy (auta luksusowe, premium i kompaktowe) i sprawdzili jakimi rzeczywistymi parametrami ładowania mogą poszczycić się poszczególne modele.
Chodzi nie tylko o maksymalną moc ładowania, ale także krzywą ładowania, czy całkowity czas ładowania. Zaś za najistotniejszy parametr uznano to, o ile zwiększy się zasięg poszczególnych modeli w ciągu 20 minut ładowania. To tzw. Index Ładowania P3 – najbardziej praktyczna informacja z punktu widzenia użytkownika. Ostatecznie nie interesuje nas przecież to, z jaką mocą możemy ładować swój samochód, tylko ile czasu naprawdę będziemy musieli to robić, aby dojechać do domu, czy na urlop.
Moc mocy nierówna
Pierwsza rzecz, jaką sprawdzili eksperci P3, to rzeczywista maksymalna moc ładowania i przebieg krzywej ładowania. Wszystkie akumulatory były uzupełniane energią od 10 do 80 proc. w identycznych warunkach i na tej samej ładowarce (poza Teslą, która korzystała z Superchargera). Potwierdziło się to, co wiemy już od dawna – pełna możliwa moc ładowania dostępna jest tylko przez pewien czas, potem spada. Jak się jednak okazuje, u jednych spada szybciej i bardziej niż u innych.
W grupie samochodów luksusowych (ceny powyżej 65 tys. euro) wygrało Porsche Taycan, które w szczycie ładowało się z mocą 276 kW. Średnia z całego cyklu (od 10 do 80 proc.) również okazała się bardzo wysoka i wyniosła 227 kW. To zasługa architektury 800-voltowej.
Dla porównania Mercedes EQS 450+ i BMW i4 xDrive50 mają instalacje 400-voltowe i ładowały się ze znacznie mniejszymi mocami – średnio osiągnęły 167 i 152 kW. Mercedes maksimum (200 kW) utrzymał tylko do poziomu 30 proc. baterii, potem moc zaczęła liniowo spadać. Na wykresach wygląd to tak:
W grupie aut premium (ceny od 35 do 65 tys. euro) bezapelacyjnym zwycięzcą jeżeli chodzi o moc ładowania, okazała się Kia EV6. Średnia w całym cyklu napełniana baterii od 10 do 80 proc. wyniosła w przypadku tego modelu aż 203 kW, a w szczycie samochód „przyjął” 235 kW. Co istotne, ten szczyt skończył się dopiero w okolicach 55 proc. naładowania akumulatorów. Dopiero wtedy moc ładowania zaczęła spadać, ale przy 80 proc. baterii nadal było to imponujące 120-130 kW. Tak dobre parametry to – podobnie jak w przypadku Porsche Taycana – zasługa 800-volotwej architektury układu elektrycznego.
Rozczarowała natomiast Tesla model 3, która zaczynała się ładować z mocą aż 250 kW, ale praktycznie od razu moc ta zaczęła liniowo spadać i przy 80 proc. wynosiła już tylko około 50 kW. W rezultacie średnia dla tego modelu to tylko 146 kW.
Szczegółowe krzywe ładowania wszystkich 10 modeli sklasyfikowanych w grupie premium wyglądają tak:
W grupie kompaktów (auta w cenie do 35 ty. euro) wygrał Volkswagen ID.3 z baterią o pojemności 58 kWh. W szczycie moc ładowania wyniosła 103 kW, a średnia 81 kW. Autorzy raportu podkreślili jednak, że testowali wersję z już zaktualizowanym oprogramowaniem baterii. Wcześniejsze ID.3 miały spore problemy z utrzymaniem parametrów.
Reasumując, w kategorii „rzeczywista moc ładowania” wygrywa Porsche Taycan, drugie – ze względu na identyczną architekturę – zajmuje Audi e-tron GT, a rywalizację z nim nawiązuje wyłącznie Kia EV6. Sęk w tym, że nie samą mocą ładowania elektryk żyje. Bo co z tego, że będzie szybko się ładował, skoro podczas jazdy będzie zużywał dużo energii? I właśnie to sprawdzili w kolejnym kroku eksperci P3.
No dobra, „sprawdzili” to za dużo powiedziane. Zrobił to za nich słynny niemiecki ADAC w niemniej słynnym Ecoteście. Od lat instytut ten porównuje dane zużycia paliwa i energii podawane przez producentów z rzeczywistymi. A odstępstwa potrafią być naprawdę duże, dobrze widać to na przykładzie niektórych modeli, które wzięło pod lupę P3.
Przykładowo, e-tron GT zużywa „w prawdziwym życiu” aż 22 proc. więcej energii niż wynika z normy WLTP. Oznacza to, że na przejechanie każdych 100 km potrzebuje aż 26,3 kWh prądu! Ale Audi i tak nie jest rekordzistą, jeżeli chodzi o procentowe odchylenie od normy. Ten tytuł należy do Volkswagena ID.4, który w normalnych warunkach drogowych ma zużycie aż o 28 proc. wyższe niż mówią dane WLTP.
Najmniejsze odchyły od danych fabrycznych zanotowały BMW iX xDrive50 (tylko 2 proc.), szwedzki Polestar (8 proc.) oraz Kia EV6 (11 proc.). W przypadku tej ostatniej zbadane rzeczywiste zużycie energii wyniosło 18,6 kWh. I właśnie tę liczbę wzięli pod uwagę eksperci przy wyliczaniu Indeksu Ładowania P3.
300 kilometrów w 20 minut
Wysokie zużycie energii pozbawiło zwycięstwa Porsche Taycana i Audi e-trona GT. No bo co z tego, że moce ładowania są w ich przypadku duże, skoro energii wystarcza na krótko? Porsche w ciągu pierwszych 10 minut ładowania zyskiwało energię potrzebną na przejechanie 183 km, a po 20 minutach – 271 km. Indeks Ładowania P3 to 0,90 (przy założeniu, że 300 km to 1,00). Audi wypadło jeszcze gorzej, bo po 20 minutach jego zasięg wydłuża się „tylko” o 237 km.
W grupie samochodów luksusowych najlepiej poradził sobie Mercedes EQS. Choć moce ładowania były wyraźnie mniejsze niż w przypadku Audi i Porsche, to samochód okazał się dość energooszczędny, jak na swoje gabaryty i osiągi – w ADAC Ecotest średnio zużywał 21,5 kWh prądu. Z jednej strony aż 25 proc. więcej, niż deklaruje producent, ale z drugiej aż 5 kWh mniej niż Audi. W efekcie po 20 minutach ładowania EQS-a macie prąd na przejechanie 275 km. Dużo. Ale to nie wystarczy, by zdobyć tytuł zwycięzcy.
Tylko 10 minut ładowania i możemy przejechać 197 km. A jak poczekamy 20 minut, to pokonamy 309 km. Imponujące, prawda? To parametry zwycięzcy badania P3. Kii EV6 w wersji RWD z baterią 77,4 kWh. To pierwsze auto z Indeksem Ładowania P3 powyżej 1,00. I prawdopodobnie pierwszy elektryk na świecie, który po zaledwie 20 minutach ładowania potrafi przejechać ponad 300 km.
W raporcie końcowym eksperci P3 podkreślili, że nie sztuką jest zrobić duże i ciężkie auto elektryczne z baterią o pojemności ca. 100 kWh, które być może będzie się szybko ładowało, ale też zużywało bardzo dużo energii. Kluczem do sukcesu są mniejsze akumulatory, ale efektywniejsze silniki, usprawnione systemy zarządzania energią i ładowaniem. I właśnie taką filozofię prezentuje Kia EV6. I to zapewniło jej zwycięstwo – zarówno w kategorii samochodów premium jak i w klasyfikacji generalnej!
Więcej informacji na temat oferty KIA na Podkarpaciu uzyskać można w Autoryzowanym Salonie KIA MULTITRUCK mieszczącego się w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 - 85 04 161, 162 oraz w Jarosławiu ul. 3-go Maja 98c tel. (16) 62 24 617. Więcej informacji na stronie https://www.kia.com/pl/dealers/multitruck/
Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.
Zgoda
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności.
Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.
Administrator danych osobowych
Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/ http://poradnikbudowlany.eu/ http://modnieizdrowo.pl/ http://www.sagier.pl/ Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.
Podstawa i cel przetwarzania
Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.
Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Przekazywanie danych
Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.
Cookies
Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.
Twoje uprawnienia
Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.