Reklama

Po polskich drogach jeździ 3 mln pojazdów zasilanych paliwem gazowym

A A A
Janusz Pawlak

Dodano: 12-08-2016

Fot. Janusz Pawlak

Fot. Janusz Pawlak

Jesteśmy gazową potęgą

Spadające w ostatnich miesiącach ceny paliw spowodowały zmniejszone zainteresowanie instalacją w samochodach urządzeń do zasilania ich gazem. Mimo to Polska motoryzacja jest w Europie potęgą pod względem liczby pojazdów zasilanych gazowym paliwem. Dzisiaj po polskich drogach jeździ prawie 3 mln pojazdów spalających w silnikach gaz.

Im wyższe ceny paliwa, tym więcej aut „na gaz”

„Przygoda” polskiej motoryzacji z gazem płynnym rozpoczęła się w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.

– Możemy powiedzieć, iż Podkarpacie i ja osobiście, byliśmy prekursorami wykorzystania gazu płynnego w samochodach na krajowym rynku. To był dokładnie rok 1992. Założyłem pierwsze instalacje gazowe w swoich prywatnych autach. Jednym z nich był dostawczy blaszak ford transit, a drugim polonez. Jeździłem wieczorami po postojach taksówek i prezentowałem taksówkarzom zalety instalacji gazowej. Niektórzy nie wierzyli, bądź byli zdziwieni, że na takim paliwie samochody mogą jeździć. Inni byli zainteresowani nowinką. Przekonywałem, iż to dla nich dobry interes – sposób na zrobienie oszczędności w wydatkach na paliwo. Kilku się w końcu odważyło na założenie instalacji gazowej. Zamontowałem je dosłownie po kosztach własnych – wspomina Ryszard Paulo, prezes zarządu rzeszowskiej firmy EKSA (w 2007 r. odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi za całokształt działań na rzecz ekologii w motoryzacji).

Działanie marketingowe opłaciło się. Ryszard Paulo zainstalował urządzenia do zasilania silników gazem w 80 samochodach jednej z korporacji taksówkowych z Rzeszowa.

Uznał, że taksówkarze są bardzo opiniotwórczą grupą użytkowników aut. Mieli także ciągły kontakt z innymi zmotoryzowanymi. Ich opinia o zastosowaniu płynnego gazu do silników samochodowych mogła zrobić wiele dobrego i zareklamować ten pomysł wśród samochodziarzy.

Trzeba też odnotować, że drugą firmą w Polsce, która podjęła się w tamtych latach próby zakładania w samochodach instalacji do spalania płynnego gazu, był Zakład Gazyfikacji Bezprzewodowej w Gdyni. Obie firmy współpracowały z sobą, wymieniały doświadczenia.

Dali nam przykład Włosi

W świecie prekursorem wykorzystania gazu płynnego w autach byli Włosi. Już w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku gruntownie zajmowali się tym tematem. Do nich należy też do tej pory palma pierwszeństwa w zakresie produkcji urządzeń umożliwiających spalanie w samochodach gazu płynnego. Do Włochów dołączyli następnie Holendrzy, którzy skopiowali włoskie rozwiązania. A wszystko przez przypadek, że kierowca wożący ze słonecznej Italii do Holandii włoskie instalacje, postanowił sam je wytwarzać, modyfikując skopiowane urządzenie.

Zasada wykorzystania płynnego gazu do spalania w silnikach samochodowych jest bowiem taka sama. W silniku można spalić stare kapcie, słomę, gdyby tylko udało się tak zmagazynować energię cieplną powstałą ze spalenia wspomnianych przedmiotów, aby doprowadzić do mieszanki wybuchowej w cylindrze silnika. Zgodnie z zasadą pięciokąta: musi być paliwo, wymieszane, musi być zamknięte, musi otrzymać odpowiednią ilość tlenu i zapłon. Wtedy następuje gwałtowne spalanie i energia cieplna jest zamieniana na mechaniczną.

Warto w tym miejscu odnotować, że i polscy producenci instalacji LPG, a dokładnie takie firmy, jak m.in. Stag, LPG-Tech i Elpigaz, mogą się pochwalić wyrobami na światowym poziomie.

Dlaczego boimy się gazu?

Wydawać by się mogło, że gdy cena gazu jest przez ostatnich kilkanaście lat znacznie niższa od ceny benzyny, wszyscy kierowcy winni zasilać swoje auta tańszym paliwem. Tak się jednak nie dzieje. Dlaczego?

Reklama

– Gdyby na przestrzeni dwudziestu paru lat w Polsce była jednolita koncepcja poszukiwania lub stosowania paliw alternatywnych, to prawdopodobnie nie byłoby takich oporów przed wykorzystaniem gazu płynnego – dodaje R. Paulo. – 10-15 lat wcześniej, jak pamiętam, trzeba było toczyć ciężkie boje z lobby naftowym. Ono robiło wszystko, aby samochody jechały pod dystrybutory z benzyną. Mało tego, bardzo mała wiedza mechaników, diagnostów powodowała, że straszono przeciętnego Kowalskiego przed instalacją gazową w samochodzie – „bo wybuchnie, bo śmierdzi, spowoduje spadek mocy silnika”. Gdy dodamy do tego ogólnie niską świadomość techniczną polskiego społeczeństwa, mamy gotową odpowiedź na pytanie, dlaczego płynny gaz nie jest na skalę masową wykorzystywany w polskiej motoryzacji. Mój dobry znajomy, lekarz, bodaj osiem razy przymierzał się do założenia w samochodzie instalacji gazowej. Ciągle miał obawy, że urządzenie wybuchnie.

Aby zbiornik z gazem wybuchł, trzeba do zbiornika z gazem doprowadzić odpowiednią ilość tlenu i zapłon.

– Wtedy powstałaby mini, a może i większa bombka. Natomiast cała instalacja jest wentylowana i cała znajduje się na zewnątrz samochodu, za wyjątkiem zbiornika. A i on w niektórych samochodach jest podwieszany pod samochodem, bo tego wymaga konstrukcja auta. Nie ma więc możliwości, aby gaz się przedostał do wnętrza karoserii. Zdarzało się, że jeśli był jakiś wyciek i niedokładne spalanie w urządzeniach pierwszej generacji (podciśnieniowych), a do tego wiatr wiejący od czoła, wrażliwy nos mógł wyczuć gaz nawaniany merkaptanami, po to tylko, abyśmy czuli, że jest. W naturalnej postaci gazy są bezwonne.

Fot. Janusz Pawlak

 

Zbiorniki na gaz mają określoną konstrukcję. Posiadają wielozawory, które pełnią odpowiednią funkcję i rolę. Zbiornika nie można przepełnić. W każdym zbiorniku gazu płynnego musi zostać 20 proc. tzw. wolnej przestrzeni, w której mieszczą się opary.

Instalacje gazowe a samochody wyposażone w silniki najnowszej generacji

Wielu użytkowników aut, wyposażonych w jednostki napędowe najnowszej generacji, zadaje sobie pytanie, czy w takich pojazdach sprawdzi się instalacja do spalania gazu?

Montujemy instalacje i w takich samochodach – mówią w rzeszowskiej EKSIE. – Wykonujemy tę usługę w porozumieniu z producentami instalacji, bo oni mają przetestowane i przebadane poszczególne typy silników. Nie ryzykujemy sytuacji, że zamontujemy instalację, nie wiedząc, jak silnik będzie z nią współpracował. Cały problem w tych silnikach polega na tym, aby instalacja „słuchała” poleceń płynących z komputera sterującego układem zasilania.

Ile zapłacimy za instalację gazową?

Na instalację LPG musimy wyłożyć od 2200 zł (do standardowego silnika czterocylindrowego, który nie wymaga lubryfikacji zaworów), przez 2400 zł (do silnika czterocylindrowego z lubryfikacją zaworów) do 6000 zł (do silnika ośmiocylindrowego, z sekwencyjnym układem).

Kiedy zwróci nam się koszt montażu instalacji LPG w samochodzie?

– Nie jest niczym dziwnym, iż z lubością instalacje gazowe montują w swoich samochodach ci, którzy skazani są na pokonywanie dużej liczby kilometrów każdego dnia. Przyjmuje się, a potwierdzam to własnym przykładem, iż koszt montaży instalacji gazowej zwraca się w niecały rok, jeśli pokonujemy rocznie ok. 20 tys. kilometrów – twierdzi prezes EKSY.

Przeprowadzenie symulacji nie jest skomplikowane. Jej parametry wyjściowe to:

  • koszt zakupu instalacji,
  • liczba przejeżdżanych rocznie kilometrów,
  • cena 1l gazu,
  • cena 1 l benzyny.

Według obliczeń Landi Renzo Polska, jednego z producentów i dystrybutorów samochodowych instalacji gazowych, LPG pozwala zaoszczędzić w ciągu 4 lat nawet 40 proc. kosztów eksploatacji związanych z paliwem (przy rocznym przebiegu 36 tys. km)

Czy możemy zdecydować się na montaż w naszym aucie instalacji używanej?

– To w zasadzie nie powinno być praktykowane. Jednakże przy zachowaniu wszystkich przepisów i wymagań dotyczących bezpieczeństwa, możemy zastosować i taką wersję zaopatrzenia naszego samochodu w instalację do spalania gazu – uważa R. Paulo. – Zakład montujący musi posiadać homologację na montaż takich urządzeń, instalacja winna zaś spełniać wymagania unijne określone stosownymi przepisami.

Fot. Janusz Pawlak

KOMENTARZE

Już w niedzielę pierwszy Rozwadowski Piknik Militarny!

Zlot pojazdów militarnych, kiermasz antyków i staroci, pokaz broni, a do tego prawdziwa wojskowa grochówka. To tylko niektóre atrakcje pierwszego pikniku militarnego, który odbędzie się...

Ekologia przyszłością motoryzacji

Obok, samochodów wyposażonych w tradycyjne silniki, pojawiają się hybrydy oraz pojazdy całkowicie elektryczne. Po ponad stu latach motoryzacji i milionach litrów spalonego paliwa, okazuje się, że przyszłość motoryzacji...

zobacz więcej
Reklama

Mazda ujawnia całkowicie nową Mazdę 3

Całkowicie nowa Mazda 3 ma swoją światową premierę podczas 2018 Los...

Nowe Renault Kadjar i elektryczny samochód dostawczy Master Z.E. po raz pierwszy w Polsce

Renault Polska zaprezentuje swoje nowości na dziesiątej odsłonie Ogólnopolskich Targów Motoryzacyjnych i Biznesowych...

Podczas targów CES 2019, Audi prezentuje nowe rozwiązania techniczne związane z rozrywką pokładową

Najwyższej jakości rozrywka odczuwana przez wszystkie zmysły: podczas targów Consumer Electronics...

Nowe Audi A1 Sportback już dostępne na polskim rynku

W sieci salonów sprzedaży Audi na terenie całego kraju można już składać zamówienia na nowe Audi A1 Sportback. Druga generacja kompaktowego modelu rodem z Ingolstadt zaskakuje jeszcze bardziej...

Reklama

Kiedy nie wrzucać na luz? 5 żelaznych zasad używania sprzęgła

Wokół prawidłowego stosowania sprzęgła narosło kilka mitów, które są popularne wśród wielu kierowców. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault podpowiadają...

Sezon na mgłę - kiedy używać świateł przeciwmgłowych i o czym pamiętać?

Zamglony krajobraz może wyglądać malowniczo, ale ograniczona widoczność znacząco utrudnia bezpieczną jazdę. Jak jeździć w takich warunkach...

Typ 964: nowy początek "911"

Trzecia generacja Porsche 911, wewnętrznie znana jako typ 964, łączyła tradycyjną sylwetkę klasycznego modelu z najnowocześniejszą techniką. Stanowiła również zakład o przyszłość firmy, borykającej się wówczas z wyzwaniami ekonomicznymi...

Widzisz wypadek? nie bądź gapiem!

Kiedy na trasie, którą przejeżdżamy, wydarzy się wypadek, wielu kierowców zwalnia, by przyjrzeć się miejscu zdarzenia, a nawet je sfotografować czy sfilmować. Może to utrudnić pracę osobom udzielającym pomocy, prowadzić...

Porsche Macan S z nowym silnikiem V6 turbo

Porsche poszerza gamę swojego małego sportowego SUV-a o mocny wariant Macan S z nową, 3-litrową jednostką V6 turbo z filtrem cząstek stałych. Silnik osiąga moc 260 kW (354 KM) i maksymalny moment obrotowy 480...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 60

VIP Biznes&Styl Nr 60
w numerze m.in.:

• Przez wieki życie i zdrowie ratowali aptekarze! • 60 lat skansenu w Sanoku • Stanisław Głodowski: Nie liczę, że fala mnie poniesie • Rosja. Za Uralem • Dla kogo Harrods
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.