Dodano: 17-08-2016
Ingolstadt, 16 sierpnia 2016 r. Rekuperacja energii – również w zawieszeniu samochodu - odgrywa coraz większą rolę w mobilności jutra. Koncern z Ingolstadtjuż dziś pracuje nad prototypem nazwanym „eROT”, w którym elektromechaniczne amortyzatory obrotowe zastąpiły montowane obecnie amortyzatory hydrauliczne. Nowe rozwiązanie sprawia, że podróż będzie jeszcze bardziej komfortowa.
- Montowane poziomo silniki elektryczne zastępują amortyzatory teleskopowe
- Przyszłościowy system umożliwia rekuperację energii w układzie zawieszenia
- Elektromechaniczne amortyzatory obrotowe zwiększają komfort jazdy
Zasada eROT jest prosta do wyjaśnienia: „Każda wyrwa, każdy wybój, każdy zakręt dostarcza autu energii kinetycznej, która w obecnie używanych amortyzatorach jest absorbowana, a następnie oddawana w postaci ciepła” - mówi dr inż. Stefan Knirsch, członek zarządu Audi AGds. rozwoju technicznego. „Nowy, elektromechaniczny system amortyzatorów wykorzystuje tę energię w całości, przesyłając ją do instalacji elektrycznej auta o napięciu 48 V. Dodatkowo system ten daje nami i naszym klientom całkowicie nowe możliwości regulacji podwozia.”
System eROT reaguje szybko i z niewielką inercją. Jako aktywnie reagujące zawieszenie idealnie dopasowuje się do nierówności drogi i do stylu jazdy kierowcy. Charakterystyka pracy amortyzatorów jest w dużym stopniu ustalana z pomocą odpowiedniego oprogramowania i w ten sposób wydatnie poszerza zakres działania systemu. Dodatkowo, w ten sposób eliminuje się wzajemną zależność stopnia odbicia i ściskania, która ogranicza tradycyjne, hydrauliczne amortyzatory.
eROTpozwala na taką konfigurację stopnia ściskania amortyzatora, by ten pracował komfortowo i miękko, bez przechodzenia do fazy „twardości” podczas odbicia tłoku.Kolejną zaletą nowego systemu amortyzacji jest jego geometria. Montowanepoziomo przy tylnej osi silniki elektryczne,zastępują pionowe amortyzatory teleskopowe. Korzysta na tym również pojemność bagażnika.
Oprócz dowolnie programowalnych charakterystyk amortyzatorów, system eROT wyposażony jest też w inną funkcję. Może konwertować energię kinetyczną wytwarzaną podczas faz ściskania i odbicia w energię elektryczną. Aby taka konwersja nastąpiła, ramię dźwigni musi przejąć ruch piasty koła. Ramię transmituje następnie ten ruch za pomocą zespołu przekładni i kół zębatych do silnika elektrycznego, który przemienia je w prąd. Wydajność systemu rekuperacji wynosi w testach prowadzonych na niemieckich drogach średnio od 100 do 150 W. Rozpiętość faktyczna jest większa: od 3 W na autostradzie z nowym asfaltem do 613 W na bocznej, wyboistej drodze. Przekłada się to średnio na oszczędność do 3g CO2 na kilometr.
Bazą dla zastosowania technikieROTjest wysokowydajna instalacja elektryczna
48 V. W swej obecnej konfiguracji, akumulator litowo-jonowy instalacji oferuje 0,5 kilowatogodzinypojemności energii i 13 kilowatów mocy wyjściowej. Przetwornik napięcia stałego łączy instalację 48 V z główną instalacją pokładową 12 V, w której pracuje dużej mocy i wysoce wydajny generator. Pierwsze wyniki testów technikieROT są bardzo obiecujące i dlatego jej seryjny montaż w przyszłości w samochodach marki Audi jest bardzo prawdopodobny. Warunkiem jest tu jednak instalacja elektryczna 48 V, będąca głównym elementem strategii elektryfikacji Audi. Jej druga wersja, planowana do wprowadzenia w roku 2017, będzie już główną siecią elektryczną samochodu, a jednocześnie elementem napędu hybrydowego. Napęd taki pozwoli na oszczędność paliwa rzędu 0,7 litra na 100 kilometrów.
Tagi: Audi, Amortyzatory, innowacja, System, paliwo, Oszczędność, Komfort, podróż
KOMENTARZE
Otwarcie terminalu Audi w Rzeszowie
Drugiego takiego salonu Audi, a właściwie terminalu mieszczącego salon sprzedaży...
Audi SQ7 TDI: ofensywa innowacji
435 KM i moment obrotowy 900 Nm. Nowe Audi SQ7 TDI to najmocniejszy na rynku SUV z silnikiem...
Przymierzamy się do zakupu samochodu za 10 tys. zł
Uważajmy na auta przywożone z Zachodu. Nie dajmy...
Robert Lewandowski i FC Bayern rozpoczynają nowy sezon za kierownicami Audi
Robert Lewandowski i pozostali piłkarze klubu FC Bayern Monachium inaugurują nowy sezon nie tylko na murawie boiska. Wczoraj popołudniu, gracze...
Nowe rozwiązania autonomicznej jazdy ? Audi w projekcie "Cyfrowy, autostradowy odcinek doświadczalny"
Po dwunastu miesiącach od rozpoczęcia projektu "Cyfrowy, autostradowy odcinek doświadczalny...
Fotoradary na trzech skrzyżowaniach w Rzeszowie
Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapowiedział...
Zima w Rzeszowie. Wysypano już ponad 100 ton soli na drogi
Piękna zima, ale za oknem. Na drogach...
Nowa kampania Volvo Car Poland. XC60 za 850 zł netto miesięcznie
Firma Volvo Car Poland...
Nissan ponownie numerem 1 na rynku samochodów elektrycznych w Polsce
Nissan zakończył 2020 rok jako marka numer jeden w Polsce na rynku pojazdów elektrycznych. W raportowanym okresie sprzedaż bezemisyjnych modeli Nissana wzrosła...
Volvo Cars podsumowuje sprzedaż w 2020 roku pierwsza połowa roku ciężka, druga - rekordowo dobra
Pandemia koronawirusa skutecznie uniemożliwiła nam pobicie kolejnego rekordu sprzedaży. Mimo spowolnienia...
Nowy Nissan Qashqai - gama zelektryfikowanych jednostek napędowych przenosi najpopularniejszego w Europie crossovera w przyszłość
Nowy Nissan Qashqai będzie dostępny...
Nowa Fala - Renault
Podczas prezentacji strategicznego planu Grupy Renault, "Renaulution", przedstawiciele koncernu przedstawili jego założenia na kolejnych pięć lat i bardziej odległą przyszłość. Przyjmując strategię "Renaulution", marka Renault dopasowuje się do zmian...
Volvo Cars trzykrotnie zwiększy moc produkcyjną aut elektrycznych zakładu w Gandawie. Powód Popyt na te auta
W belgijskiej Gandawie wytwarzany jest pierwsze elektryczne Volvo, a już niebawem...
Większy udział w rynku, więcej hybryd - Volvo Car Poland podsumowuje rok 2020.
Firma Volvo Car Poland zamknęła ubiegły rok wynikiem 10 926 rejestracji (-0,45%). Do wyrównania rekordu sprzedaży z 2019 roku zabrakło...
Nissan ogłasza plany na przyszłość dotyczące małych samochodów dostawczych w Europie
• Gama małych samochodów dostawczych nowej generacji zostanie zbudowana na platformie Aliansu • Wszystkie wersje...
Światowa premiera nowego Audi RS 3 LMS
Audi Sport customer racing kontynuuje swoją ofensywę modelową. Druga generacja Audi RS 3 LMS, jednego z odnoszących największe sukcesy samochodów turystycznych czterech pierścieni, jest tego najlepszym przykładem...