Reklama

Automoto

Nowe rozwiązania autonomicznej jazdy ? Audi w projekcie “Cyfrowy, autostradowy odcinek doświadczalny”

Artykuł Partnera
Dodano: 19.10.2016
29711_AUTONOMICZNA-JAZDA
Share
Udostępnij
Po dwunastu miesiącach od rozpoczęcia projektu „Cyfrowy, autostradowy odcinek doświadczalny“, w siedzibie niemieckiego Federalnego Ministerstwa Ruchu Drogowego, Audi prezentuje nowe rozwiązania techniczne z dziedziny autonomicznej jazdy i komunikacji car-to-X. Przedstawiane projekty skupiają się na wdrożeniu połączonych z internetem znaków informacyjnych na drodze oraz na rozbudowie odpowiedniej infrastruktury. W rzeczywistych warunkach drogowych, rozwiązania na rzecz bezpieczeństwa i komfortu autonomicznej jazdy testowane są przez cztery pierścienie na doświadczalnym odcinku autostrady A9 między Norymbergą a Monachium.

Projekt „Cyfrowy, autostradowy odcinek doświadczalny“, to wspólna inicjatywa niemieckiego Federalnego Ministerstwa Ruchu Drogowego i Infrastruktury Cyfrowej, landu Bawaria, przemysłu motoryzacyjnego i powiązanych z nim kooperantów oraz firm z branży IT. Na kilku fragmentach autostrady A9, między zjazdami Norymberga-Północ, a Monachium-Północ, nadajniki i czujniki łączą samochód z otoczeniem oraz  z innymi pojazdami. Audi zaangażowane jest tu w sześć projektów. Trzy z nich skupiają się na działaniach w obszarze budowy infrastruktury, a pozostałe trzy na technikach komunikacji.

„Audi, w ramach projektu „Cyfrowy, autostradowy odcinek doświadczalny”,  uczestniczy w działaniach badawczo-rozwojowych na rzecz ciągłego udoskonalania infrastruktury autostradowej wspierającej autonomiczną jazdę“ – mówi Alejandro Vukotich, szef rozwoju projektów autonomicznej jazdy w Audi AG. „Trzeba m. in. tak zmodyfikować materiały używane do produkcji słupków i barier energochłonnych, aby lepiej niż dziś odbijały fale radarowe – z większej odległości, w śniegu i w deszczu. Ponadto czujniki samochodu powinny w przyszłości lepiej rozpoznawać pasy ruchu. Specjalne znaki dodatkowe na skraju jezdni sprawią, że pojazdy testowe, za pomocą kamery, z olbrzymią dokładnością określą swoje położenie na pasie ruchu, po którym się poruszają. Wkrótce zostaną zainstalowane pierwsze prototypy, które umożliwią użycie tych rozwiązań w praktyce.“

Projekt „Car2Infrastructure”, łączy samochód z komunikującymi się z internetem znakami informacyjnymi. Za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej przekazują one kierowcy informacje o ograniczeniach prędkości, korkach czy zamkniętych pasach ruchu. Na początek, inżynierowie Audi stworzyli uniwersalny interfejs umożliwiający dostęp do różnych lokalnych systemów informacyjnych. Zgromadzone dane przekazywane są za pomocą sieci telefonii komórkowej do chmury Audi,
a stamtąd, z powrotem do samochodów testowych. W ten sposób, samochód bezpośrednio otrzymuje niezbędne dla bezpiecznej autonomicznej jazdy informacje o sytuacji na drodze.

Dzięki przyszłościowej technice telefonii cyfrowej LTE-V, moduły do transmisji danych w samochodach są również ze sobą bezpośrednio powiązane. Taka spontaniczna komunikacja umożliwia ponadto łączność pomiędzy pojazdami w takich miejscach, w których nie ma zasięgu sieci telefonii komórkowej. Możliwości LTE-V zwiększają też bezpieczeństwo, ostrzegając np. przed oblodzoną nawierzchnią oraz wydajnie działając w przypadku jazdy autonomicznych samochodów
w kolumnie, czyli tzw. „platooningu“.

Trzeci projekt skupia się na prowadzeniu dokładnych co do centymetra pomiarów dwóch odcinków autostrady A9 oraz na zdefiniowaniu znajdujących się na nich obiektów, takich jak mosty, znaki drogowe i oznakowanie na nawierzchni. Dane te wzbogacają na bieżąco aktualizowaną i uzupełnianą cyfrową mapę HERE HD Live Map.

Alejandro Vukotich, szef rozwoju projektów autonomicznej jazdy w Audi AG, pozytywnie ocenia dotychczasowe rezultaty badań i testów. „Cyfrowy, autostradowy odcinek badawczy daje nam możliwość wpływu na kształt przyszłych sposobów prowadzenia samochodu. W ramach tego projektu, w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego, wspólnie z naszymi partnerami testujemy przyszłościowe rozwiązania techniczne, które Audi ma zamiar wdrażać do produkcji seryjnej. W ten sposób możemy też synchronizować prace rozwojowe nad nowymi samochodami oraz prace nad infrastrukturą.”

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy