Janusz Pawlak
Dodano: 14-11-2016
Samochód dla znakomitej większości naszych rodaków to jeden z najbardziej oczywistych składników codziennego życia. Można nawet przywołać klasyka i dodać, że to wręcz oczywista oczywistość. Przekładając zjawiska socjologiczne na język ekonomii, samochód w domu jest narzędziem do zarabiania pieniędzy, środkiem do przemieszczania się lub lokatą kapitału.
Zarówno ci, którzy używają samochodu do codziennego pomnażania swoich dochodów jak i właściciele najdroższych jeżdżących cacek lubią wiedzieć, jaką wartość ma obecnie posiadany przez nich pojazd. I tutaj pomocnym narzędziem jest pojęcie tzw. wartości rezydualnej samochodu. Pojmowana na jeden z dwóch sposobów:
• w nieco rzadszym ujęciu jest to suma, za jaką leasingobiorca ma możliwość wykupienia pojazdu po zakończeniu umowy finansowania
• częściej spotykana definicja mówi o tym, że wartość rezydualna jest przewidywaną ceną samochodu po określonym przez właściciela czasie eksploatacji i przebiegu.
Od czego zależy wartość rezydualna naszego pojazdu
Wpływa na nią szereg czynników. I tak odnoszą się one m.in. do samego pojazdu i dotyczą:
• jego wieku
• ceny początkowej
• wizerunku marki
• modelu i typu nadwozia
• pojemności silnika i rodzaju paliwa
• poziomu wyposażenia
Przy wyliczaniu wysokości utraty wartości duże znaczenie mają też uwarunkowania eksploatacyjne:
• przebieg
• historia serwisowa
• historia wypadkowa
• wskaźnik awaryjności
• cena części zamiennych
Niczym innym jak troską w budowanie wartości rezydualnej auta są legendy dorabiane przez handlarzy używkami sprowadzanymi z Niemiec. I tak mają na nią wpłynąć opowieści o tym jak właściciel kilkunastoletniego VW dbał o auto. Stwierdzenia, że jeździł tylko do kościoła, i to w niedzielę lub że płakał gdy auto sprzedawał, są próbą wzmocnienia wizerunku dobrego, mało zajeżdżonego samochodu. Czy ludzie nabierają się dzisiaj na te bajki, to już inna sprawa.
Starsze auto dobre jak wino
Okazuje się, iż bardzo ciekawe zasady rządzą wpływem na określenie wartości rezydualnej auta. I tak starsze samochody mniej tracą na wartości. Po drugie szczególnie niskie wskaźniki wartości rezydualnej są notowane dla pojazdów luksusowych. Przykład? Wypasiona limuzyna tylko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy eksploatacji potrafi stracić aż 30 procent wartości początkowej. W ciągu pierwszego roku spadek ten sięga aż 40 procent, żeby po trzech latach osiągnąć nawet 60-65 procent. Oznacza to, że wartość rezydualna trzyletniej limuzyny wynosi tylko 35-40 procent ceny zakupu nowego samochodu.
Dla porównania samochody z segmentów popularnych, przez pierwsze trzy lata zazwyczaj tracą „tylko” połowę wartości początkowej. A to też nie zawsze reguła. Samochody ze znaczkiem Toyota na masce nie tracą na wartości aż tylu procent.
Prowadzisz biznes – musisz to wiedzieć
Wartość rezydualna pojazdów jest szczególnie ważna dla ludzi prowadzących własne biznesy, w których funkcjonuje kilka lub kilkadziesiąt pojazdów. Wyliczenie utraty wartości stanowi podstawę do określenia całościowego kosztu eksploatacji floty aut. Nabywcy aut do floty przedsiębiorstw decydują się więc na zakup aut bardzo tanich (eksploatowanych do zajeżdżenia) lub takich modeli, które po okresie używania w firmie zostaną korzystnie sprzedane.
Wynajem coraz bardziej w modzie
Jeszcze kilka lat temu samochody kupowało się głównie za gotówkę, na kredyt lub w leasingu. Dzisiaj na rynku faworyzowana jest całkowicie nowa forma: wynajem długoterminowy. W tej formie pozyskiwania środka transportu kierowca dostaje fabrycznie nowy samochód, nie staje się jednak jego właścicielem a jedynie użytkownikiem.
W wynajmie długoterminowym w kwestii opłat najmującego interesuje jedynie comiesięczny czynsz za auto oraz tankowanie paliwa. Wszelkie opłaty związane z serwisowaniem i naprawami pozostają po stronie wynajmującego. To on także musi się martwić o odsprzedaż pojazdu po zakończeniu trwania umowy.
W przypadku wynajmu długoterminowego wartość rezydualna ma większe znaczenie, niż w każdym innym typie finansowania zakupu. To od niej w głównej mierze uzależniona jest bowiem wysokość wnoszonych przez kierowcę opłat. Stawki najmu są wyliczane w taki sposób, aby w ujęciu całej umowy pokryły utratę wartości.
Toyota,Volkswagen, Kia, Ford
Firma Info-Ekspert zajmująca się przewidywaniem wartości odsprzedaży nowych modeli oceniła Toyotę Priusa 4. generacji na bardzo wysoką wartość rezydualną. Według jej analiz właściciele nowego Priusa będą mogli sprzedać samochód po 36 miesiącach i 60 tys. przebiegu nawet za 55,5 proc. wartości początkowej, znacznie powyżej najpopularniejszych modeli segmentu D. Natomiast kompaktowy Auris po upływie trzech lat i przebiegu na poziomie 90 tys. km cechuje się najlepszą w klasie C wartością rezydualną na poziomie 56,2 proc., wyprzedzając między innymi takich konkurentów jak Golf (56,1 proc.), Kia cee’d (53,3 proc.) czy Ford Focus (50,2 proc.).
Tagi: samochód, auto, ekonomia, Wartość, Leasing, Wartość rezydualna, Dochody, Eksploatacja, Uwarunkowania, Eksploatacja
KOMENTARZE
Renault Captur w salonie ZODIAC Renault
Od momentu powstania, tj. od roku 1898, marka Renault nieustannie wykazuje...
Prezentacja nowego, koncepcyjnego samochodu sportowego Mazdy
Premiera nowego samochodu Mazdy...
Kupujemy samochód. Co wybrać - kredyt, wynajem długoterminowy, leasing
Pierwsze miesiące...
Razem taniej - wspólne ubezpieczenie pierwszego pojazdu
Kupno pierwszego samochodu jest bez wątpienia dużym przeżyciem, szczególnie dla młodych osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z motoryzacją. Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży...
Samochodem na wakacje ile zapłacisz za przejazd autostradą
Wakacyjne wojaże samochodem to dla wielu zmotoryzowanych najwspanialszy sposób na spędzanie wolnego czasu. Podpowiadamy, jak się do niego przygotować i z jakimi wydatkami trzeba...
Fotoradary na trzech skrzyżowaniach w Rzeszowie
Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapowiedział...
Zima w Rzeszowie. Wysypano już ponad 100 ton soli na drogi
Piękna zima, ale za oknem. Na drogach...
Nowa kampania Volvo Car Poland. XC60 za 850 zł netto miesięcznie
Firma Volvo Car Poland...
Nissan ponownie numerem 1 na rynku samochodów elektrycznych w Polsce
Nissan zakończył 2020 rok jako marka numer jeden w Polsce na rynku pojazdów elektrycznych. W raportowanym okresie sprzedaż bezemisyjnych modeli Nissana wzrosła...
Volvo Cars podsumowuje sprzedaż w 2020 roku pierwsza połowa roku ciężka, druga - rekordowo dobra
Pandemia koronawirusa skutecznie uniemożliwiła nam pobicie kolejnego rekordu sprzedaży. Mimo spowolnienia...
Nowy Nissan Qashqai - gama zelektryfikowanych jednostek napędowych przenosi najpopularniejszego w Europie crossovera w przyszłość
Nowy Nissan Qashqai będzie dostępny...
Nowa Fala - Renault
Podczas prezentacji strategicznego planu Grupy Renault, "Renaulution", przedstawiciele koncernu przedstawili jego założenia na kolejnych pięć lat i bardziej odległą przyszłość. Przyjmując strategię "Renaulution", marka Renault dopasowuje się do zmian...
Volvo Cars trzykrotnie zwiększy moc produkcyjną aut elektrycznych zakładu w Gandawie. Powód Popyt na te auta
W belgijskiej Gandawie wytwarzany jest pierwsze elektryczne Volvo, a już niebawem...
Większy udział w rynku, więcej hybryd - Volvo Car Poland podsumowuje rok 2020.
Firma Volvo Car Poland zamknęła ubiegły rok wynikiem 10 926 rejestracji (-0,45%). Do wyrównania rekordu sprzedaży z 2019 roku zabrakło...
Nissan ogłasza plany na przyszłość dotyczące małych samochodów dostawczych w Europie
• Gama małych samochodów dostawczych nowej generacji zostanie zbudowana na platformie Aliansu • Wszystkie wersje...
Światowa premiera nowego Audi RS 3 LMS
Audi Sport customer racing kontynuuje swoją ofensywę modelową. Druga generacja Audi RS 3 LMS, jednego z odnoszących największe sukcesy samochodów turystycznych czterech pierścieni, jest tego najlepszym przykładem...