Janusz Pawlak
Dodano: 20-01-2017
W najbliższych tygodniach zmotoryzowanych czekają nie tylko podwyżki cen paliw. Zgodnie z zapowiedziami mają się również pojawić nowe uregulowania prawne, które dotyczyć będą wszystkich za kółkiem. Jedna z nowości dotyczy wprowadzenia przepisów zwiększających ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym.
Przypomnieć warto, iż obecnie obowiązujące prawo pozwala na poruszanie się samochodem osobowym na terenie zabudowanym z prędkością 50 km/h od godz. 6 do 23. Ten sam przepis dopuszcza prędkość na terenie zabudowanym do 60 km/h, o ile poruszmy się nocą. Teraz mamy mieć jedno ograniczenie do 50 km/h, bez względu na porę dnia i nocy.
Argumenty „za”
- Jesteśmy jednym z niewielu krajów, w którym mamy do czynienia z godzinowymi ograniczeniami prędkości w terenie zabudowanym. Obcokrajowcy wprost gubią się, gdy przy wjeździe do naszego kraju widzą tablice informacyjne z obowiązującymi u nas przepisami ograniczenia prędkości na drogach.
- Myślę, że ten przepis tkwi w czasach głęboko minionych, kiedy nocą ruch na drogach, szczególnie w małych miejscowościach i wioskach, był minimalny. Ale tak było kiedyś. Dzisiaj, kiedy i przed każdym wiejskim domem stoi auto, praktycznie nie ma dróg, na których ruch zamiera.
- Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przeprowadziła przed paroma laty badania, które miały wykazać, z jaką prędkością jeżdżą Polacy na różnego rodzaju drogach i różnych porach. Okazało się, że o ile np. po zmroku zmniejsza się prędkość jazdy samochodów na autostradach, drogach ekspresowych i wojewódzkich, o tyle nocą lubimy zaszaleć właśnie na terenach zabudowanych. W miastach, na ulicach dwujezdniowych jeździmy z prędkością dochodzącą do 64 km/h, w małych miejscowościach i wioskach prędkość ta dochodzi do 70 km/h.
- Argument najważniejszy. Ograniczenie prędkości pojazdu z 60 do 50 km/h przynosi bardzo wymierne efekty w postaci zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar wypadków. Teraz, pomimo że w ciągu dnia wydarza się ich trzykrotnie więcej, to jednak wypadki w nocy zbierają krwawe żniwo. O ile w zdarzeniach, do których dochodzi w godz. 7-15 ginie 8 osób, o tyle nocą jest ich dwa razy więcej.
Dlaczego tak się dzieje? Po zmroku mamy jednak gorszą widoczność. Piesi na poboczach dróg, bez elementów odblaskowych to nadal codzienność. Pokazywane ostatnio w TV przypadki dosłownego rozjeżdżania ludzi na przejściach dodatkowo przemawiają za wprowadzeniem ograniczenia.
Argument „przeciw”
Jest jeden i od lat powtarzany. – Po co zmniejszać prędkość jazdy nocą w terenie, skoro nocą wszędzie odnotowywane jest zmniejszenie ruchu. To tylko fanaberie ludzi, którzy nie znają polskich realiów.
Czas pokaże
Jeśli zaproponowane nowe rozwiązania prawne wejdą w życie, bardzo szybko sprawdzimy, czy przyniosą efekty. Jeśli choćby o kilka procent zmniejszy się liczba tragicznych skutków wypadków drogowych, to będzie sukces nowej regulacji. Pewny jestem natomiast już dzisiaj, że łamiący przepisy częściej tracić będą prawa jazdy. Teraz, gdy po godz. 23 jedziemy w terenie zabudowanym 100 km/h, nie tracimy jeszcze prawa jazdy. Od nowego roku już się to nam nie upiecze. Policjant zabierze je nam obligatoryjnie.
KOMENTARZE
W piątkową noc na ulicach Rzeszowa będą rządzić rolkarze. W światełkach!
Wszyscy, którzy...
Szukasz kuchennych inspiracji? Poeksperymentuj z kaszą!
Kasza kojarzona jest niestety z nudnymi...
Ułatwienie, które może utrudnić życie inwestorom
Jeżeli jesteś inwestorem chcącym wybudować...
Zmiany w przepisach dla branży budowlanej i maszynowej
Pomimo, że oznakowanie CE funkcjonuje na rynkach Unii Europejskiej już od dawna, zarówno społeczeństwo jak i przedsiębiorcy wciąż nie mają wystarczającej wiedzy o zasadach stosowania...
Zmiany w przepisach o Prawie Zamówień Publicznych
W dniu 28 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy ustawy z 2 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1010) ? zwanej dalej ustawą...
Mercedes-Benz EQV - pierwszy elektryczny minivan klasy premium.
Pojazd łączy wszechstronność...
Mazda świętuje dziesięciolecie swojego języka Kodo Design
Dzięki językowi projektowania...
Volvo Cars będzie projektować i produkować własne silniki elektryczne
Obecnie standardem w branży motoryzacyjnej jest kupowanie gotowych silników elektrycznych od zewnętrznych dostawców. Volvo Cars otwiera własne centrum...
Projektanci nowej generacji oceniają Mazdę MX-30
Świętując premierę swojego pierwszego całkowicie elektrycznego pojazdu, Mazda zaprasza przyszłych projektantów produktów do zapoznania się z podejściem do projektowania MX-30 ¹ "nowoczesny człowiek"...
Plug-In, Vat-Out. Wybierz Volvo Recharge Plug-In lub Mild-hybrid odpowiednie dla Ciebie taniej o VAT
Wybierz hybrydowy model Plug-In lub Mild-hybrid taniej o VAT, ciesz się niskim zużyciem paliwa i bezemisyjną...
Ekologiczna akcja Wypożyczalnia Choinek Volvo rusza już 17 grudnia!
Choć święta w tym roku będą różnić się od tych z lat poprzednich, Wypożyczalnia Choinek Volvo działa tak samo. W dniach 17-19 grudnia w autoryzowanych salonach...
Wyprzedaż rocznika procentuje! Skorzystaj z najlepszej oferty wyprzedażowej na rynku i zapłać nawet 38 proc. mniej
Szukasz nowego samochodu dostępnego od ręki i w dobrej cenie? Skorzystaj...
Volvo Selekt po raz - 10 000!
W miniony weekend w jednym z salonów Volvo w Polsce przekazano kluczyki do 10 000. auta używanego sprzedanego w ramach programu Volvo Selekt. XC40 nabyła rodzina, która już użytkuje nasz większy model – XC90. Szczęśliwi nabywcy otrzymali...
Walizka Car - przenośna mobilność osobista z skrętem
Mazda trafiła na pierwsze strony gazet we wczesnych latach 90-tych, przedstawiając "samochód-walizkę": spojrzenie wstecz na prawdziwie niekonwencjonalne dzieło.
Zespół badania wypadków Volvo Cars obchodzi półwiecze istnienia. A ich niesamowite tunele - dwudziestolecie
Volvo już w latach pięćdziesiątych miało swój dział zajmujący się bezpieczeństwem...