Reklama

Jak sprawdzić przebieg samochodu i jego historię przed zakupem

A A A
Janusz Pawlak

Dodano: 31-03-2017

Jak sprawdzić przebieg samochodu i jego historię przed zakupem

Tylko w minionym roku na polskich drogach pojawiło się około miliona aut używanych, sprowadzonych z Europy Zachodniej. Wynik wręcz imponujący. Szkoda tylko, iż były to w zdecydowanej większości starocie na czterech kołach. W tej rzece używek nie brakowało aut, na których polscy nabywcy bardzo szybko się zawiedli, bo padli ofiarą oszustów. Samochód zepsuł się np. po kilku dniach eksploatacji, stan licznika nie odzwierciedlał rzeczywistej liczby przejechanych kilometrów, silnik wbrew zapewnieniom pali jak smok itd. itp. Najgorzej, gdy dobrze kupioną używkę zarekwirowała policja, bo pojazd okazał się kradziony!

Co zrobić, by ustrzec się przykrych niespodzianek przy zakupie samochodów używanych? Oto nasze podpowiedzi, dzięki którym możemy zminimalizować ryzyko popełnienia błędu.

Czerwona lampka

– Pamiętajmy, przymierzając się do zakupu samochodu, iż nie ma cudownych okazji – mówi pracownik jednego z rzeszowskich komisów samochodowych. – W dzisiejszych czasach handlem autami, także na Zachodzie, zajmują się wyspecjalizowane firmy prowadzone np. przez Turków czy Polaków. Tak zwany przeciętny Niemiec czy Holender tym się nie trudni. Nauczył się, że zarobi na swoim używanym volkswagenie lub audi, gdy skorzysta z pośrednictwa wspomnianego Turka. – Czerwona lampka winna nam się więc zawsze zapalić w głowie, gdy ktoś oferuje nam auto w podejrzanie niskiej cenie. Aby nie dać się wykorzystać, warto przeglądnąć w Internecie ceny aut oferowanych chociażby przez znane portale motoryzacyjne.

Rynek używek pełen oszustów

Niestety, nie mogą naszej czujności uśpić pokazywane, w jak największym porządku, „papiery” samochodu. Dzisiaj bez problemu są one podrabiane. Podobnie rzecz się ma z niektórymi elementami wyposażenia auta, na które zawsze zwracamy uwagę przy zakupie. Nie jest przecież problemem założenie nowych obić na fotelach, nowych wykładzin i dywaników na podłodze, czy też nowych okładzin na pedałach gazu lub hamulca.

Także stan licznika samochodu używanego to nie do końca wiarygodne źródło informacji o kupowanym pojeździe. Cofanie liczników stało się wręcz normalką. Elektronika tylko w tym pomaga. Przyglądając się licznikom wielu starszych aut, można pomyśleć, iż w Niemczech w ogóle nie wyjeżdżały z garaży…

Co możemy sami zrobić?

Sprawa jest stosunkowo prosta, jeśli mamy do czynienia z pojazdem zarejestrowanym już w Polsce. Przed podpisaniem umowy kupna samochodu, aby uniknąć przykrych niespodzianek, warto przeglądnąć informacje o interesującym nas pojeździe na stronie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (www.historiapojazdu.gov.pl). Mając numer rejestracyjny pojazdu, datę jego pierwszej rejestracji i numer VIN, otrzymamy wszystkie dane na temat pojazdu zarejestrowanego na terenie naszego kraju. Będą to informacje m.in. o ilości przejechanych kilometrów, liczbie poprzednich właścicieli, badaniach technicznych, opłaceniu polisy OC, czy pojazd nie został skradziony.

Zaczynają się schody

Aby zdobyć wiedzę o aucie, które zamierzamy kupić, możemy odwiedzić autoryzowany serwis danej marki – z dowodem rejestracyjnym aktualnego właściciela. Autoryzowane serwisy są w jednej sieci. Najczęściej poszczególne AS są z sobą połączone informatycznie. Dane o dokonywanych przeglądach i naprawach są skrzętnie gromadzone. Budują historię serwisową pojazdu.

Reklama

– Jeśli wiemy, że nasz wóz będziemy chcieli kiedyś sprzedać, warto dołożyć kilkadziesiąt, kilkaset złotych i np. wymianę oleju przeprowadzić w autoryzowanym serwisie – radzi pracownik jednego z rzeszowskich komisów samochodowych. – Fakt wymiany oleju będzie odnotowany w historii naszego samochodu, zostanie też odnotowany stan licznika, co przyczyni się do podniesienia jego wartości rezydualnej.

Aby nie było nam zbyt łatwo, nie wszystkie marki samochodów w takim samym stopniu gromadzą w autoryzowanych stacjach informacje o odwiedzających je pojazdach. Niektóre marki zainteresowane są tylko danymi fabrycznymi umożliwiającymi dobranie części zamiennych. I, idąc dalej, część marek ma dostęp do informacji gromadzonych tylko przez krajowe warsztaty. Najbogatsi mogą się pochwalić zbiorem informacji z całej Europy. I to już jest coś.

Czasem informacji o aucie, które chcemy kupić, nie ma w autoryzowanej stacji serwisowej konkretnego dealera, bo samochód był wozem flotowym. Takie właśnie pojazdy serwisowane są na podstawie oddzielnych umów pomiędzy właścicielem floty a siecią warsztatów. Nie wszystkie informacje o pobycie samochodu w serwisie są wtedy zawarte w jego historii.

Dobre narzędzie

W poszukiwaniu prawdy o pojeździe, który zamierzamy kupić, pomogą nam także internetowe dekodery nadwozia (VIN). Dzięki temu bardzo prostemu w obsłudze narzędziu możemy otrzymać wiedzę, jak wyglądało nasze auto, gdy opuszczało fabrykę, jakie miało oryginalne wyposażenie, czy czasem nie jest poskładanym w złodziejskiej dziupli podejrzanym egzemplarzem wymarzonego przez nas wozu. Szanujące się marki dostarczają tych informacji bardzo dużo. Włącznie z datą i miejscem, gdzie auto zostało pierwszy raz zakupione. I muszę tu przywołać historię, którą opowiadał mi swego czasu kolekcjoner starych pojazdów. Stał się kiedyś właścicielem BMW, wyprodukowanego w końcówce lat 30. XX wieku. Auto, po wojennych, frontowych perypetiach, trafiło w jego ręce. Po wyremontowaniu silnika, nadwozia, zabrakło mu tylko wojłokowego, składanego dachu. Tego nie mógł w Polsce dorobić. Napisał do BMW. Dach otrzymał. A jakże. Dowiedział się przy okazji, jakie były dzieje samochodu przed II wojną światową. Nic dodać, nic ująć.

Zapłacisz – będziesz wiedział

Nie brakuje w naszym kraju amatorów aut używanych sprowadzanych z USA. I w tym przypadku zdobycie wiedzy o oferowanym nam pojeździe nie nastręcza problemów. W Stanach bardzo wiele firm zbiera informacje o pojazdach (a zwłaszcza towarzystwa ubezpieczeniowe, sądy, warsztaty). Wystarczy skorzystać z internetowej bazy danych np. firmy Carfax. W jej zasobach są informacje m.in. o wypadkach, w których auto brało udział, przebiegu w chwili zdarzenia, o wybuchu poduszek powietrznych, o poprzednich właścicielach, wezwaniach producenta do autoryzowanych stacji serwisowych celem usunięcia fabrycznej usterki.

Ale uwaga! Za informację, czy serwis dysponuje danymi na temat wybranego przez nas pojazdu, nie zapłacimy nic. Za specjalnie przygotowany, szczegółowy raport o naszym pojeździe, zapłacimy kilkadziesiąt złotych, w przeliczeniu na złotówki. Taniej jest też kupić raporty hurtem, np. 10 VIN-ów. Każda wydana złotówka będzie w tym przypadku dobrą inwestycją, bo – jak można wyczytać na stronie Carfax – 60 proc. aut z USA oferowanych w Europie ma za sobą różne zdarzenia, włącznie ze skasowaniem i odtworzeniem na ich podstawie nowego wozu.

KOMENTARZE

Renault Captur w salonie ZODIAC Renault

Od momentu powstania, tj. od roku 1898, marka Renault nieustannie wykazuje...

Starsze samochody mniej tracą na wartości

Samochód dla znakomitej większości naszych rodaków to jeden z...

Kupujemy samochód. Co wybrać - kredyt, wynajem długoterminowy, leasing

Pierwsze miesiące nowego roku skłaniają właścicieli firm małych i dużych do przymiarek związanych z zakupem samochodu. Możliwości nabycia pojazdu...

Razem taniej - wspólne ubezpieczenie pierwszego pojazdu

Kupno pierwszego samochodu jest bez wątpienia dużym przeżyciem, szczególnie dla młodych osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z motoryzacją. Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży...

zobacz więcej
Reklama

Pięć cech dobrego kierowcy. Sprawdź, czy je posiadasz

Badania przeprowadzone przez psychologów...

Mazda dodaje sterowanie smartfonem do MZD Connect

Mazda oferuje opcjonalną aktualizację sterowania smartfonem...

Renault Trafic dołącza do klubu Kamila Stocha

Renault Polska użyczy dwa samochody Renault TraficPassenger...

Wraz z nowym modelem Taycan firma Porsche ostatecznie wkracza w erę elektromobilności

Inwestycje na kwotę 6 mld euro, 1200 nowych miejsc pracy już w chwili uruchomienia produkcji modelu Taycan, ciągły rozwój...

Volkswagen cyfryzuje sprzedaż - nowa era zakupu samochodów już od 2020 roku

Volkswagen rozwija sieć sprzedaży i dopasowuje ją do wizji przyszłości. Marka wraz ze swoimi dealerami zamierza całkowicie zmodyfikować model...

Opony zimowe - mega promocja!

Zimą na letnich oponach daleko nie zajedziesz ! W jednym z rzeszowskich serwisów oponiarskich pojawił się zimą kierowca osobówki z Warszawy. Jechał 10 godzin ze stolicy, po zaśnieżonych drogach, bo na szybszą jazdę nie pozwalały mu…...

Reklama

Nowe Renault Kadjar i elektryczny samochód dostawczy Master Z.E. po raz pierwszy w Polsce

Renault Polska zaprezentuje swoje nowości na dziesiątej odsłonie Ogólnopolskich Targów Motoryzacyjnych i Biznesowych...

Audi, Airbus i Italdesign testują koncepcję latającej taksówki

Podczas odbywającego się w Amsterdamie DroneWeek, Audi, Airbus i Italdesign po raz pierwszy przedstawiają jeżdżący i latający prototyp pojazdu „Pop.UpNext”. Innowacyjna...

Sezon na mgłę - kiedy używać świateł przeciwmgłowych i o czym pamiętać?

Zamglony krajobraz może wyglądać malowniczo, ale ograniczona widoczność znacząco utrudnia bezpieczną jazdę. Jak jeździć w takich warunkach...

Renault oferuje unikatowe, bogato wyposażone samochody klasy wyższej z nowymi, dynamicznymi silnikami

Grupa Renault opracowała w odpowiedzi na oczekiwania klientów unikatową ofertę samochodów...

Alpine A110 samochodem roku Playboya 2018 w kategorii ,,Wielki Powrót'

Oto samochód, który przywołał wspomnienia wielkich triumfów Alpine w rajdach i wyścigach. Zaskoczył nas precyzją prowadzenia i rewelacyjnym gangiem silnika...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 59

VIP Biznes&Styl Nr. 59
w numerze m.in.:

VIP Biznes&Styl Nr. 59 • Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.