Reklama

TSLA EXPO 2017: Motoryzacja na Podkarpaciu w świecie eko i Industry 4.0

A A A
Alina Bosak

Dodano: 29-09-2017

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

ZDJĘCIA

zobacz wszystkie ›

Pierwszy panel tematyczny dla branży automotive podczas Kongresu i Targów TSLA EXPO 2017, poświęcony był idei, która przyświecała powstaniu Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego oraz rozważaniom na temat przyszłości branży, w którą coraz silniej wkracza samochód elektryczny. – Brak wspólnej organizacji sprawiał, że pasowało do nas określenie „pełno nas, a jakby nikogo nie było”. Zrzeszone firmy mają większe szanse w walce z konkurencją i większe szanse na rozwój oraz osiąganie efektu synergii – mówił Ryszard Jania, prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego.

Do udziału w panelu „Wschodni Sojusz Motoryzacyjny - Przemysłowy gigant Podkarpacia wychodzi z cienia” zaproszeni zostali: Adam Sikorski, prezes Stowarzyszenia Polska Grupa Motoryzacyjna, prezes PZL SĘDZISZÓW S.A., Artur Chmaj, dyrektor Centrum Innowacji i Przedsiębiorczości Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Ryszard Jania, prezes Pilkington Automotive Poland i Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego oraz Leszek Waliszewski, prezes FA Krosno. O siłę podkarpackiej motoryzacji pytał ich prowadzący debatę red. Grzegorz Boratyn.

- PZL Sędziszów jest członkiem Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego od kilku miesięcy – mówił Adam Sikorski. - I cieszę się, bo przemysł motoryzacyjny jest bardzo konkurencyjny i wszelkiego typu inicjatywy zrzeszania się pomagają podkarpackim firmom. To zrzeszanie się w Niemczech jest bardzo silne. To pozwala osiągnąć efekt synergii. Podkarpacka motoryzacja jest trochę w cieniu, niezasłużenie, bo ten przemysł jest tu bardzo silny.

Od lewej: Artur Chmaj i Adam Sikorski. Fot. Tadeusz Poźniak

Leszek Waliszewski zauważył, że sformułowanie użyte w tytule panelu – gigant wychodzi z cienia - jest przewrotny. – Nie wzięliśmy się na tym rynku nagle. Pracujemy nad bezpieczeństwem naszych produktów od lat. Nie dla nas gwałtowne zmiany. Klaster jest bardzo potrzebny, ponieważ możemy się dzielić doświadczeniami – przyznał prezes Waliszewski.

Reklama

Artur Chmaj, ekonomista spojrzał na branżę z dystansu: - Tak, to jest gigant. Potwierdzają to przychody ze sprzedaży, eksport, zatrudnienie. Tak, ten przemysł nie wyskoczył nagle, tylko rozwijany jest od lat, ale można mówić o wychodzeniu z cienia, ponieważ od lat 90. monitorujemy to, co się dzieje na Podkarpaciu. Rozwój motoryzacji jest coraz szybszy, bardziej kompleksowy, przedsiębiorstwa zacieśniają współpracę w ramach Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego. Dużo się dzieje. Łyżka dziegciu do tej beczki miodu jest taka, że jednak rywalizujemy z innymi gigantami. Firmami transportowymi może np. zachwiać polityka Unii Europejskiej. Motoryzacja, jak inne branże zmierza do automatyzacji i robotyzacji. To także rozwijane jest na Podkarpaciu.

Co przedsiębiorcy automotive sądzą o przyszłości samochodów elektrycznych? - Decyzja jest w rękach polityków, ponieważ to od podatków akcyzowych nakładanych na paliwa, energię, mogą spowodować wzrost produkcji pojazdów elektrycznych – podkreślał Adam Sikorski. – Tylko rachunek ekonomiczny możne przełożyć się na rozwój ekologicznych rozwiązań. Gdyby samochody elektryczne były opłacalne, rynek już by wyregulował ich sprzedaż

- Nazwa kongresu TSLA wiąże się z nazwiskiem słynnego wynalazcy i znaną amerykańską firmą motoryzacyjną produkującą samochody Tesla – uśmiechał się Leszek Waliszewski. - W Stanach Zjednoczonych dzięki szybkim stacjom ładowania i coraz dalszemu zasięgowi samochody elektryczne stają się dla konsumentów coraz bardziej atrakcyjne. Tesla ma mnóstwo zamówień. Zaawansowana jest także technologia chińska i firmy europejskie zachowują się nierozsądnie lekceważąc samochody elektryczne.

Fot. Tadeusz Poźniak

- Europejska motoryzacja przygotowuje się do ekologicznych trendów – uspokajał Ryszard Jania. - Ktoś powiedział, że przy silniku Euro 6 można spokojnie pod rurą wydechową się położyć i wdychać to, co z niej wylatuje. Będzie bezpieczniej niż oddychać powietrzem w Krakowie.

- Samochody elektryczne stanieją i będziemy nimi jeździć – jest przekonany Artur Chmaj.

Wyzwaniem jest czwarta rewolucja przemysłowa. Industry 4.0 zmienia fabryki, a jak ma się do kształcenia kadr, które wciąż są bardzo ważne?!

– Miejsce dla człowieka w przemyśle zawsze będzie – uważa Adam Sikorski. – Absolwenci politechniki zawsze będą mieli co robić. Przemysł 4.0 rzeczywiście zmienia pracę fabryk. My produkujemy filtry – w coraz krótszych seriach, bo tak szybko produkt jest modyfikowany. Bez robotyzacji i automatyzacji nie dałoby się tak szybko wprowadzać modyfikacji. Ale prawda jest też taka, że robotyzacja w naszych fabrykach, to jest 10 proc. tego co jest w Japonii. Roboty zastąpią nudną pracę przy taśmie produkcyjnej, a ludzie będą sterować wszystkim siedząc przed komputerami.

Leszek Waliszewski mówił, że wciąż jeszcze tania siła robocza pozwala być Polsce i regionowi konkurencyjnymi przy stosunkowo małej automatyzacji. – Ale widzimy, że pracownik kosztuje coraz więcej, więc musimy inwestować w roboty, ponieważ za chwilę przegramy z zachodnimi producentami.

- To także problem społeczny – stwierdził Artur Chmaj. – Ludzie muszą być coraz lepiej wykształceni. Takich będzie przemysł potrzebował.

KOMENTARZE

W branży logistycznej lepiej być o krok do przodu

Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie branży logistycznej bez systemów wspierających automatyzację i eliminujących ryzyko błędów. Każda rozwijająca się firma powinna korzystać z dostępnych...

Na podkarpackich tragach TSLA Expo będzie można wygrać harleya

Odwiedź wrześniowe targi Kongres i Targi TSLA EXPO Rzeszów 2017 (Transport - Automotive - Logistyka) i wygraj motocykl Harley-Davidson! Wspaniały Street 750, prosto z...

zobacz więcej
Reklama

Pięć cech dobrego kierowcy. Sprawdź, czy je posiadasz

Badania przeprowadzone przez psychologów...

Mazda dodaje sterowanie smartfonem do MZD Connect

Mazda oferuje opcjonalną aktualizację sterowania smartfonem...

Renault Trafic dołącza do klubu Kamila Stocha

Renault Polska użyczy dwa samochody Renault TraficPassenger...

Wraz z nowym modelem Taycan firma Porsche ostatecznie wkracza w erę elektromobilności

Inwestycje na kwotę 6 mld euro, 1200 nowych miejsc pracy już w chwili uruchomienia produkcji modelu Taycan, ciągły rozwój...

Volkswagen cyfryzuje sprzedaż - nowa era zakupu samochodów już od 2020 roku

Volkswagen rozwija sieć sprzedaży i dopasowuje ją do wizji przyszłości. Marka wraz ze swoimi dealerami zamierza całkowicie zmodyfikować model...

Opony zimowe - mega promocja!

Zimą na letnich oponach daleko nie zajedziesz ! W jednym z rzeszowskich serwisów oponiarskich pojawił się zimą kierowca osobówki z Warszawy. Jechał 10 godzin ze stolicy, po zaśnieżonych drogach, bo na szybszą jazdę nie pozwalały mu…...

Reklama

Nowe Renault Kadjar i elektryczny samochód dostawczy Master Z.E. po raz pierwszy w Polsce

Renault Polska zaprezentuje swoje nowości na dziesiątej odsłonie Ogólnopolskich Targów Motoryzacyjnych i Biznesowych...

Audi, Airbus i Italdesign testują koncepcję latającej taksówki

Podczas odbywającego się w Amsterdamie DroneWeek, Audi, Airbus i Italdesign po raz pierwszy przedstawiają jeżdżący i latający prototyp pojazdu „Pop.UpNext”. Innowacyjna...

Sezon na mgłę - kiedy używać świateł przeciwmgłowych i o czym pamiętać?

Zamglony krajobraz może wyglądać malowniczo, ale ograniczona widoczność znacząco utrudnia bezpieczną jazdę. Jak jeździć w takich warunkach...

Renault oferuje unikatowe, bogato wyposażone samochody klasy wyższej z nowymi, dynamicznymi silnikami

Grupa Renault opracowała w odpowiedzi na oczekiwania klientów unikatową ofertę samochodów...

Alpine A110 samochodem roku Playboya 2018 w kategorii ,,Wielki Powrót'

Oto samochód, który przywołał wspomnienia wielkich triumfów Alpine w rajdach i wyścigach. Zaskoczył nas precyzją prowadzenia i rewelacyjnym gangiem silnika...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 59

VIP Biznes&Styl Nr. 59
w numerze m.in.:

VIP Biznes&Styl Nr. 59 • Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.