Dodano: 16-05-2018
Choć jazda po łuku należy do podstawowych i niezbędnych umiejętności każdego kierowcy, to nie zawsze kończy się szczęśliwie. W 2017 r. w wypadkach w zakręcie zginęło 466 osób. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, jak pokonywać zakręty oraz o czym pamiętać przy awaryjnym hamowaniu na łuku.
Jazda po łuku to jedna z podstawowych umiejętności nauczanych na kursie prawa jazdy. Tak naprawdę jednak pokonywanie zakrętów w bezpieczny i płynny sposób sprawia kłopot wielu kierowcom. Często nawet jeśli nie stwarzają bezpośredniego zagrożenia na drodze, to narażają pasażerów na duży dyskomfort.
Prędkość zredukuj przed zakrętem
Co jest kluczem do płynnego pokonania zakrętu? Odpowiednia prędkość oraz tor jazdy. – Jeszcze przed zakrętem powinniśmy zmniejszyć prędkość do takiej, z jaką chcemy go pokonać, a także zredukować biegi. Uwzględnijmy przy tym stan nawierzchni – jeśli jest wilgotna, to prędkość powinna być odpowiednio niższa. Niedopuszczalne jest natomiast pokonywanie zakrętu na luzie – tłumaczy Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Dobierz odpowiedni tor jazdy
Jeśli chodzi o dobór toru jazdy, to należy wykonywać ten manewr po możliwie łagodnym łuku. – Pokonywanie zakrętu rozpoczynamy od zewnętrznej krawędzi naszego pasa ruchu. W połowie łuku zbliżamy się do wewnętrznej krawędzi, a na wyjściu z zakrętu znów znajdujemy się na skrajnej zewnętrznej krawędzi pasa i płynnie wracamy do środka – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Bardzo ważną zasadą jest także trzymanie obu rąk na kierownicy, aby zachować panowanie nad pojazdem.
Hamowanie awaryjne na łuku
Wyjątkowo niepożądany scenariusz podczas pokonywania zakrętu to nagłe pojawienie się przeszkody np. wbiegnięcie zwierzęcia na jezdnię. Hamowanie awaryjne, zwłaszcza na łuku, nie należy do bezpiecznych manewrów, ale czasem nie da się tego uniknąć.
Jeśli musimy hamować awaryjnie w zakręcie, a nasz samochód posiada system ABS, to powinniśmy jak najszybciej i bardzo mocno wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła. W przypadku, gdy nie możemy liczyć na wsparcie elektroniki, najlepiej zastosować hamowanie pulsacyjne, czyli naciskać hamulec ze zmienną siłą –– tłumaczą trenerzy.– Częstotliwość „pulsacji” hamulcem powinna być jak największa. Dzięki temu koła na przemian blokują się i odzyskują przyczepność, co zwiększa szansę na to, że pojazd pozostanie na jezdni.
Tak jak w przypadku każdego hamowania awaryjnego należy pamiętać, że nie jesteśmy sami na drodze. Istnieje ryzyko, że nawet jeśli nam uda się w porę zatrzymać samochód, to najedzie na nas auto jadące za nami. – Jeżeli tylko jest taka możliwość, podczas nagłego hamowania monitorujmy również sytuację za naszym pojazdem. Zwłaszcza na drodze o wyższej dozwolonej prędkości warto włączyć wtedy światła awaryjne, by ostrzec innych kierowców. W wielu modelach aut dzieje się to automatycznie przy ostrym hamowaniu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Salon i serwis Renault znajdziecie Państwo
w Rzeszowie – al. Armii Krajowej 82.
Tarnowie – Ładna 82b, 33-156 Skrzyszów
Infolinia 17 859 15 00, www.autospektrum.pl
KOMENTARZE
Zawsze zwalniaj przed skrzyżowaniem
Skrzyżowania to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc dla kierowców. Dochodzi...
Otwarto pierwszy w regionie ośrodek doskonalenia techniki jazdy
W Krośnie został otwarty...
Sprawdzone auta używane czy to możliwe?
Zazwyczaj opowieść brzmi tak: Volkswagena kupiłem w Niemczech. Idealny...
Profesjonaliści cenią dobre samochody - wybierają auta dostawcze ze znaczkiem Renault na masce
O pozycji światowych koncernów samochodowych na liście największych i najprężniejszych producentów wszystkiego...
Odwiedzasz nasz serwis - unikasz kłopotów
- Samochody ze znaczkiem Dacia na masce przed laty były synonimem siermiężnej, rumuńskiej motoryzacji. Teraz należą do aut, które Polacy kupują bardzo chętnie, co potwierdza np. liczba terenowych Dusterów...
Mercedes-Benz EQV - pierwszy elektryczny minivan klasy premium.
Pojazd łączy wszechstronność...
Mazda świętuje dziesięciolecie swojego języka Kodo Design
Dzięki językowi projektowania...
Volvo Cars będzie projektować i produkować własne silniki elektryczne
Obecnie standardem w branży motoryzacyjnej jest kupowanie gotowych silników elektrycznych od zewnętrznych dostawców. Volvo Cars otwiera własne centrum...
Projektanci nowej generacji oceniają Mazdę MX-30
Świętując premierę swojego pierwszego całkowicie elektrycznego pojazdu, Mazda zaprasza przyszłych projektantów produktów do zapoznania się z podejściem do projektowania MX-30 ¹ "nowoczesny człowiek"...
Plug-In, Vat-Out. Wybierz Volvo Recharge Plug-In lub Mild-hybrid odpowiednie dla Ciebie taniej o VAT
Wybierz hybrydowy model Plug-In lub Mild-hybrid taniej o VAT, ciesz się niskim zużyciem paliwa i bezemisyjną...
Ekologiczna akcja Wypożyczalnia Choinek Volvo rusza już 17 grudnia!
Choć święta w tym roku będą różnić się od tych z lat poprzednich, Wypożyczalnia Choinek Volvo działa tak samo. W dniach 17-19 grudnia w autoryzowanych salonach...
Wyprzedaż rocznika procentuje! Skorzystaj z najlepszej oferty wyprzedażowej na rynku i zapłać nawet 38 proc. mniej
Szukasz nowego samochodu dostępnego od ręki i w dobrej cenie? Skorzystaj...
Volvo Selekt po raz - 10 000!
W miniony weekend w jednym z salonów Volvo w Polsce przekazano kluczyki do 10 000. auta używanego sprzedanego w ramach programu Volvo Selekt. XC40 nabyła rodzina, która już użytkuje nasz większy model – XC90. Szczęśliwi nabywcy otrzymali...
Zespół badania wypadków Volvo Cars obchodzi półwiecze istnienia. A ich niesamowite tunele - dwudziestolecie
Volvo już w latach pięćdziesiątych miało swój dział zajmujący się bezpieczeństwem...
Walizka Car - przenośna mobilność osobista z skrętem
Mazda trafiła na pierwsze strony gazet we wczesnych latach 90-tych, przedstawiając "samochód-walizkę": spojrzenie wstecz na prawdziwie niekonwencjonalne dzieło.