Dodano: 10-12-2018
Koniec jesieni i początek zimy to czas, gdy wielu kierowców musi przyzwyczaić się do warunków atmosferycznych, które zwiększają ryzyko poślizgu. Jak nie dopuścić do wpadnięcia w poślizg oraz jak wyjść z niebezpiecznej sytuacji tłumaczą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Przymrozki i pierwsze opady marznącego deszczu czy śniegu, a także czarny lód – lista zagrożeń, z którymi o tej porze roku mierzą się kierowcy, jest długa. Sytuacja na drodze zmienia się dynamicznie, co oznacza, że nawierzchnia drogi może niespodziewanie stać się bardzo śliska. Tak jest na przykład w przypadku czarnego lodu, czyli cienkiej warstwy zamarzniętej wody pokrywającej jezdnię. Jedynym sygnałem, po którym możemy go rozpoznać jest to, że droga pokryta czarnym lodem lekko się świeci, wyglądając na mokrą, dlatego wielu kierowców zbyt późno orientuje się, że koła tracą przyczepność.
Jak uniknąć poślizgu?
Przede wszystkim kierowca powinien bardzo uważnie obserwować nawierzchnię i dostosować prędkość do panujących warunków. Należy utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu i obserwować zachowanie kierowców jadących przed nami, ponieważ zmniejsza to ryzyko nagłego hamowania. Dojeżdżając do skrzyżowania, trzeba możliwie wcześnie rozpocząć wytracanie prędkości i hamować silnikiem, redukując biegi. W ten sposób ograniczamy prawdopodobieństwo utraty kontroli nad pojazdem.
Dwa rodzaje poślizgu – jak sobie z nimi radzić?
Dwa podstawowe rodzaje poślizgu to nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy przyczepność tracą przednie koła.
W przypadku, kiedy to tylne koła tracą przyczepność, należy wykonać kierownicą kontrę w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Jeśli zaś dojdzie do poślizgu przednich kół, kierowca powinien natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Pomóc może elektronika
W nowoczesnych samochodach znajdują się elektroniczne systemy, które ułatwiają bezpieczne wyjście z poślizgu. Jeśli kierowca podróżuje pojazdem wyposażonym w system dynamicznej kontroli toru jazdy ESC (Electronic Stability Control, znany także pod nazwą ESP), powinien starać się jak najspokojniej zareagować na poślizg i za pomocą kąta skrętu kierownicy wskazać systemowi najwłaściwszy kierunek jazdy.
Wiele samochodów wyposażono również w system przeciwpoślizgowy ABS. Ma on nie dopuścić do zablokowania kół podczas hamowania i tym samym zapobiec poślizgowi. Aby maksymalnie wykorzystać system ABS podczas sytuacji awaryjnej, należy jak najszybciej wcisnąć pedały hamulca oraz sprzęgła i przez cały czas wywierać dużą siłę na pedał hamulca – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Uwaga –w takiej sytuacji nie powinniśmy hamować pulsacyjnie (co jest zalecane w przypadku starszych samochodów, bez systemu ABS), ponieważ wydłuży to drogę zatrzymania. Nie trzeba się też obawiać wibracji występujących na pedale hamulca podczas hamowania awaryjnego – jest to naturalne działanie systemu ABS.
Salon i serwis Renault znajdziecie Państwo
w Rzeszowie – al. Armii Krajowej 82.
Tarnowie – Ładna 82b, 33-156 Skrzyszów
Infolinia 17 859 15 00, www.autospektrum.pl
Tagi: Poślizg, rady , autospektrum, Renault, warunki pogodowe
KOMENTARZE
Bardzo dobre samochody na bardzo dobrych oponach
W swoich samochodach Mercedes montuje fabrycznie opony...
Otwarto pierwszy w regionie ośrodek doskonalenia techniki jazdy
W Krośnie został otwarty...
Latem też można wpaść w poślizg
Choć z ryzykiem poślizgu kojarzy się raczej zima i oblodzona nawierzchnia dróg...
Sprawdzone auta używane czy to możliwe?
Zazwyczaj opowieść brzmi tak: Volkswagena kupiłem w Niemczech. Idealny stan. Dosłownie "igiełka". Na liczniku 60 tys. kilometrów, choć ma 10 lat. Stary dziadek, Niemiec, jeździł nim tylko do kościoła. Wiesz jak...
Profesjonaliści cenią dobre samochody - wybierają auta dostawcze ze znaczkiem Renault na masce
O pozycji światowych koncernów samochodowych na liście największych i najprężniejszych producentów wszystkiego...
Fotoradary na trzech skrzyżowaniach w Rzeszowie
Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapowiedział...
Zima w Rzeszowie. Wysypano już ponad 100 ton soli na drogi
Piękna zima, ale za oknem. Na drogach...
Nowa kampania Volvo Car Poland. XC60 za 850 zł netto miesięcznie
Firma Volvo Car Poland...
Nissan ponownie numerem 1 na rynku samochodów elektrycznych w Polsce
Nissan zakończył 2020 rok jako marka numer jeden w Polsce na rynku pojazdów elektrycznych. W raportowanym okresie sprzedaż bezemisyjnych modeli Nissana wzrosła...
Volvo Cars podsumowuje sprzedaż w 2020 roku pierwsza połowa roku ciężka, druga - rekordowo dobra
Pandemia koronawirusa skutecznie uniemożliwiła nam pobicie kolejnego rekordu sprzedaży. Mimo spowolnienia...
Nowy Nissan Qashqai - gama zelektryfikowanych jednostek napędowych przenosi najpopularniejszego w Europie crossovera w przyszłość
Nowy Nissan Qashqai będzie dostępny...
Nowa Fala - Renault
Podczas prezentacji strategicznego planu Grupy Renault, "Renaulution", przedstawiciele koncernu przedstawili jego założenia na kolejnych pięć lat i bardziej odległą przyszłość. Przyjmując strategię "Renaulution", marka Renault dopasowuje się do zmian...
Volvo Cars trzykrotnie zwiększy moc produkcyjną aut elektrycznych zakładu w Gandawie. Powód Popyt na te auta
W belgijskiej Gandawie wytwarzany jest pierwsze elektryczne Volvo, a już niebawem...
Większy udział w rynku, więcej hybryd - Volvo Car Poland podsumowuje rok 2020.
Firma Volvo Car Poland zamknęła ubiegły rok wynikiem 10 926 rejestracji (-0,45%). Do wyrównania rekordu sprzedaży z 2019 roku zabrakło...
Nissan ogłasza plany na przyszłość dotyczące małych samochodów dostawczych w Europie
• Gama małych samochodów dostawczych nowej generacji zostanie zbudowana na platformie Aliansu • Wszystkie wersje...
Światowa premiera nowego Audi RS 3 LMS
Audi Sport customer racing kontynuuje swoją ofensywę modelową. Druga generacja Audi RS 3 LMS, jednego z odnoszących największe sukcesy samochodów turystycznych czterech pierścieni, jest tego najlepszym przykładem...