Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Kia EV6. Szybsza od Ferrari, bardziej zaawansowana od Tesli

A A A
Materiał Partnera

Dodano: 18-10-2021

Kia EV6. Szybsza od Ferrari, bardziej zaawansowana od Tesli
585 koni mechanicznych, przyspieszenie do setki w 3,5 sekundy i napęd na tył albo na wszystkie koła. Ponad 500 kilometrów zasięgu i tylko 18 minut ładowania od 10 do 80 proc. Do tego rozstaw osi większy niż w Sorento, ogromne wnętrze wykonane z materiałów odnawialnych, dwa bagażniki, zupełnie nowa jakość multimediów i nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością wyświetlana na szybie czołowej. A na deser funkcja „agregatu”, gdy na przykład w domu zabraknie nam prądu. Oto wszystko, co wiemy o Kia EV6.

Najpierw zaprezentowano nową platformę, na której ma powstać cała gama elektrycznych Kii przyszłości (przeczytacie o niej TUTAJ). Potem pokazano pierwsze, tajemnicze zdjęcia przedstawiające tylko zarys sylwetki, nietypowych reflektorów i lamp. W końcu, w połowie marca, pokazano auto w pełnej krasie, ale skupiono się na jego designie, oszczędzając nam szczegółów technicznych. W końcu przyszedł czas na pełną prezentację. Z liczbami. Z konkretami. A przede wszystkim – z wieloma zaskoczeniami.
Reklama
 

Wnętrze wielkie jak w Sorento i multimedia z przyszłości 

468 cm długości to 20 cm więcej niż w przypadku Sportage’a i tylko 13 cm mniej niż mierzy nowe Sorento. Czyli mamy coś pomiędzy tymi dwoma modelami. Ale już rozstaw osi Kii EV6 to 290 cm, czyli o 8,5 cm więcej niż w Sorento i aż 23 cm więcej, niż w Sportage! Do tego jest szerzej i niżej niż w przypadku tego drugiego. To oznacza, że mamy bardziej sportową sylwetkę, ale z niesamowicie przestronnym wnętrzem. Baterie ukryto w podłodze, silniki są kompaktowe, więc udało się maksymalnie wykorzystać przestrzeń. I zmieścić dwa bagażniki. Ten z tyłu ma 520 litrów pojemności (aż 1300 po złożeniu tylnych foteli), ale jest jeszcze drugi – pod przednią maską. W wersji z napędem na tylną oś mieści 52 litry, czyli – w praktyce – walizkę kabinową lub większy plecak. Jak szybko pewnie policzyliście EV6 łącznie może oferować 572 l pojemności w dwóch bagażnikach. 
 
 
Wnętrze wykonano z materiałów po recyklingu, ale specjalnie przetworzonych, żeby pozostały miłe w dotyku, miały ciekawą fakturę i po prostu były premium. I tak np. do wykonania niektórych elementów wnętrza wykorzystano specjalnie preparowany i przygotowany plastik z około 100 butelek PET. W niektórych miejscach ma ciekawy, trójwymiarowy wzór. Zastosowanie nowatorskich technologii i materiałów pozwoliło też zaprojektować wyjątkowo smukłe przednie fotele. Całość wygląda minimalistycznie, ale bardzo nowocześnie i elegancko. Bardzo jestem ciekaw, jak będzie na żywo. 
 
Reklama
Możemy być pewni nowej jakości obsługi. Dwa 12-calowe ekrany będą zakrzywione i będą otaczały kierowcę. Otrzymają nowy interfejs, zaprojektowany z myślą o elektrykach. Pokryto je specjalną powłoką „odporną” na refleksy słoneczne, dzięki czemu mają być doskonale czytelne w każdych warunkach. Head-up display na przedniej szybie będzie znacznie większy niż obecnie i będzie wyświetlał wskazania z nawigacji wzbogacone o rozszerzoną rzeczywistość. Czyli będzie nanosił wskazania z navi dokładnie na miejsce, w którym aktualnie się znajdujemy. Np. wskazywał na przedniej szybkie zjazd z ronda tak, jakbyśmy te strzałki mieli „namalowane” na asfalcie przed autem. Oprócz tego oczywiście head-up display pokaże wskazania z systemów wsparcia kierowcy (np. kiedy możemy bezpiecznie zmienić pas), multimediów etc.
 
Znany z innych modeli system UVO Connect zostanie rozbudowany.  Pokazywał będzie wiele informacji w czasie rzeczywistym, na przykład wolne ładowarki w okolicy, wraz z ceną ładowania u konkretnego dostawcy. 
 
Całości dopełni audio premium sygnowane przez firmę Meridian i zaprojektowane specjalnie z myślą o Kia EV6. Będzie miało 14 głośników i funkcję Active Sound Design (ASD). W dużym skrócie, odpowiadała ona będzie za wytworzenie dźwięków imitujących prędkość auta. Żeby kierowca „słyszał”, jak szybko jedzie. Będzie można regulować poziom ASD lub całkowicie go wyłączyć.
 
Reklama
 

Kompaktowe baterie, krótkie ładowanie, ogromny zasięg

Samochód oferowany będzie z akumulatorami o dwóch pojemnościach: 58 kWh lub 77,4 kWh. Minimalny zasięg to 380 km dla wersji z napędem na cztery koła, a maksymalny – przynajmniej 510 km w wersji z napędem na tył.
Tak duże, w stosunku do wielkości auta i nominalnej pojemności baterii zasięgi, to skutek kilku rzeczy. Silniki elektryczne są efektywniejsze o kilka procent, znacznie poprawiono działanie rekuperacji i wydajność pompy ciepła. Dzięki niej przy minus siedmiu stopniach na zewnątrz możliwe jest osiągnięcie 80 proc. zasięgu, jaki normalnie auto pokonałoby przy temperaturze 25 stopni. Z kolei rekuperacja ma nie tylko kilka trybów pracy, które zmienia się łopatkami przy kierownicy (tak samo, jak np. w e-Niro i e-Soulu), ale także inteligentny tryb automatyczny (i-PEDAL). Współpracuje on m.in. z przednim radarem. Gdy np. samochód przed nami zwolni przed skrzyżowaniem, system samodzielnie wyhamuje nasze EV6 aż do całkowitego zatrzymania. Łagodnie i bezpiecznie, odzyskując przy tym maksimum energii. W ogóle nie musimy tu dotykać pedału hamulca.  
 
 
Kia EV6 udowadnia też, że duży zasięg nie musi oznaczać konieczność podpinania auta do prądu na długie godziny. 800-voltowy system ładowania pozwala napełnić mniejszy akumulator od 10 do 80 proc. w ciągu zaledwie 18 minut. Uzupełnienie prądu na przejechanie każdych 100 km trwa zaledwie 4,5 minuty! Oczywiście możliwe jest ładowanie instalacjami 400V, wówczas specjalny wbudowany konwerter zamienia napięcie na 800V. W przypadku ładowania w domu prądem trójfazowym, możemy ładować z maksymalną mocą 11 kW, co oznacza że nawet wersję z większą baterią napełnimy w 8-9 godzin. Czyli w ciągu nocy, w tańszej taryfie. 
 
Reklama
Na deser dwie ciekawostki. EV6 może ciągnąć przyczepę o wadze do 1600 kg. Ale wówczas musimy podpiąć auto do prądu zanim poziom naładowania baterii spadnie poniżej 35 proc. Druga nowość to funkcja V2L (vehicle-to-load), która czyni z Kii mobilny agregat o mocy 3,6 kW. Po podpięciu samochodu do domowej sieci, może on „oddawać” zgromadzoną w akumulatorach energię elektryczną. Oczywiście o napięciu 230V. Te 3,6 kW wystarczą, by oświetlić dom, obsłużyć klimatyzację czy telewizor. I to przez wiele godzin.
 
 

Niesamowite osiągi i różne napędy

Tu się dopiero dzieje! Nie dosyć, że Kia EV6 będzie dostępna z akumulatorami o różnej pojemności, to jeszcze będzie miała pięć wersji silnikowych (choć bardziej pasuje określenie „mocowych”) i dwa rodzaje napędu – na tył lub na cztery koła. Przy czym AWD w każdym przypadku realizowany będzie przez dwie jednostki – jedną umieszczoną przy przedniej osi samochodu, a drugą przy tylnej. 
 
Podstawowa wersja będzie miała napęd na tył (RWD), silnik o mocy 170 KM i akumulator o pojemności 58 KWh. Decydując się na większą baterię (77,4 kWh) dostaniemy również mocniejszy motor o mocy 217 koni.
Stopień wyżej w hierarchii będzie wersja AWD. W jej przypadku również będziemy mieli dwa warianty do wyboru. Z baterią 58 KWh motory będą miały łącznie 234 KM, zaś w przypadku większego akumulatora ich moc wzrośnie do 325 KM.
 
 
Topowa odmiana EV6 GT również będzie miała dwa silniki (czyli napęd AWD), ale mocniejsze. Razem dadzą niesamowite 585 koni, które rozpędzą auto do setki w zaledwie 3,5 sekundy. Zaś maksymalnie GT pojedzie imponujące 260 km/h. To dokładnie tyle, co Porsche Taycan Turbo S! A żeby było jeszcze ciekawiej, najmocniejsza odmiana dostanie… szperę! Czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. To sugeruje, że Kia myśli o EV6, jako o aucie sportowym, gwarantującym frajdę z jazdy po torze. Sugestią, że auto będzie nadawało się do szaleństw, jest też filmik, na którym EV6 łoi skórę m.in. Ferrari Californii, Lamborghini Urusowi i Porsche 911:
Reklama
EV6 GT będzie sprzedawany wyłącznie z większą baterią i na jednym ładowaniu przejeżdżał będzie 400 kilometrów.
 
Najistotniejsza w tym wszystkim wydaje mi się różnorodność oferty. Każdy znajdzie tu dla siebie coś odpowiedniego, bo łącznie mamy aż pięć wersji do wyboru. EV6 ma jeździć głównie po mieście? RWD z baterią 58 kWh wystarczy. Interesuje Cię przede wszystkim jak największy zasięg? Bierzesz RWD z baterią 77,4 kWh? A może pragniesz głównie emocji? W GT poczujesz się, jak w Porsche. A jeżeli szukasz złotego środka, to bierzesz np. AWD z większą baterią, masz 325 koni i 490 km zasięgu. Dla każdego, coś elektrycznego. 
 
 

W zasadzie już sam się poprowadzi

Już przy okazji premiery nowego Sorento Kia udowodniła, że umie w systemy wspomagania kierowcy. Szczególnie za sprawą Asystenta Jazdy Autostradowej. Do EV6 trafiła jego najnowsza generacja z poziomem autonomii 2,5 (tym samym, co w Teslach). Co to oznacza w praktyce? Że na przykład wystarczy włączyć kierunkowskaz, a samochód sam zmieni pas ruchu! Oczywiście uprzednio sprawdzi, czy jest to możliwe i bezpieczne.  W przypadku, gdy sąsiadujący samochód będzie jechał zbyt blisko, system HDA 2.5 pomoże dostosować tor jazdy EV6 tak, aby uniknąć ewentualnej kolizji.  
 
Na pokładzie znajdziemy też system, który nie pozwoli dzieciom otworzyć drzwi, gdy z tyłu nadjeżdżał będzie inny pojazd. Jest też funkcja autonomicznego parkowania i wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Wszystko to ma działać jeszcze lepiej, płynniej i skuteczniej. A wszystkie ostrzeżenia i manewry, za które odpowiada autonomia, będą szczegółowo obrazowane na wyświetlaczach i na head-up display. 
Reklama
 
 
Z tego wszystkiego można wyciągnąć wniosek, że Kia EV6 w dużej mierze będzie samochodem autonomicznym. I całkowite puszczenie kierownicy na autostradzie nie będzie możliwe tylko z jednego powodu – ponieważ nie pozwalają na to przepisy. 
 

Kiedy będzie można ją kupić?

Być może w poszczególnych kategoriach są samochody elektryczne lepsze od EV6. Np. jeszcze szybsze (Rimac). Albo mają jeszcze trochę większe zasięgi (Tesla Model 3 Long Range). Ewentualnie może będą miały jeszcze przestronniejsze wnętrza. Ale wygląda na to, że Kia jest pierwszym elektrykiem nowej generacji. Elektrykiem kompletnym. Łączącym emocje z przestronnością, osiągi z zasięgiem, nowoczesne technologie z troską o środowisko, zaawansowaną autonomię z jakością i wygodą.
 
Samochód pojawi się w polskich salonach w październiku, ale ceny mamy poznać lada chwila. Kia Polska zapewnia, że pełen cennik ogłoszony zostanie jeszcze w kwietniu i od razu będzie można składać zamówienia.  
 
Kia planuje, że już w 2025 r. aż 20 proc. jej całkowitej sprzedaży będę stanowiły auta elektryczne. Jeżeli kolejne modele będą prezentowały się tak, jak EV6, to myślę że osiągnięcie tego celu nie będzie niczym specjalnie trudnym. Szczególnie, że w ciągu kolejnych pięciu lat  na drogi ma wyjechać jeszcze sześć innych modeli Kia zbudowanych na platformie E-GMP. 
Ale to do EV6 już zawsze będzie należał tytuł auta, które zmieniło oblicze Kii i otworzyło nowy rozdział w historii marki. Rozdział, który z pewnością wiele marek będzie próbowało kopiować.
Reklama
 
Więcej informacji na temat oferty KIA na Podkarpaciu uzyskać można w Autoryzowanym Salonie  KIA MULTITRUCK mieszczącego się w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 - 85 04 161, 162 oraz w Jarosławiu ul. 3-go Maja 98c tel.  (16) 62 24 617 . więcej informacji na stronie https://www.kia.com/pl/dealers/multitruck/

Foto: Kia Polska, Kiawiarnia 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.