Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Pierwszy elektryk w cenie hybrydy

A A A
Materiał Partnera

Dodano: 25-05-2022

Pierwszy elektryk w cenie hybrydy

Nowa Kia Niro EV to prawdopodobnie pierwszy samochód elektryczny, który pod względem ceny zbliżył się do modeli z napędem hybrydowym. Nie wynika to co prawda wprost z cennika, ale – jak to w życiu bywa – diabeł tkwi w szczegółach.

„Są znacznie droższe niż samochody z konwencjonalnymi napędami. Lepiej kupić hybrydę” – to częsty argument w dyskusjach na temat samochodów elektrycznych. I faktycznie, jeszcze niedawno nawet małe, tandetnie wykonane elektryki z mikrymi zasięgami kosztowały tyle, co limuzyna z segmentu premium. Mitsubishi i-MIEV miało wielkość pudełka po butach, 64 konie, rozpędzało się do 130 km/h i przejeżdżało na ładowaniu maksymalnie 150 kilometrów. Mimo to kosztowało – uwaga – prawie 180 tys. złotych.

Reklama

Dzisiaj za podobne pieniądze można kupić pełnowartościowy samochód na prąd. Duży, rodzinny, z zasięgiem zbliżonym do 500 kilometrów, mocny i pod względem dynamiki znacznie przewyższający porównywalne auta spalinowe. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że dzisiaj można mieć elektryka w cenie auta hybrydowego. Jest nim nowa Kia Niro EV.

Diabeł nr 1: Nie ufaj cennikowi!

No dobra, nie wynika to wprost z cennika. W nim podstawowa Kia Niro EV kosztuje 167 900 zł, podczas gdy wersja hybrydowa (HEV) tego samego modelu – 117 900 zł. Różnica wynosi więc aż 50 tys. złotych.

Sęk w tym, że od kilku miesięcy kupujący samochody elektryczne mogą korzystać z dopłat w ramach rządowego  programu „Mój elektryk”. Więcej na jego temat pisałem w TYM MATERIALE, teraz tylko przypomnę główne założenia. Państwo dopłaca do elektryka 18750 lub 27000 zł. Na wyższą kwotę mogą liczyć osoby fizyczne mające Kartę Dużej Rodziny oraz firmy (w tym osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą), które zadeklarują, że w ciągu dwóch lat przejadą 30 tys. kilometrów.

Mniej więcej połowa kupujących nowe samochody to firmy lub samozatrudnieni, zaś przebieg roczny na poziomie 15 tys. km nie jest niczym nadzwyczajnym. Śmiało możemy zatem przyjąć, że dopłata do elektryka wyniesie 27 000 złotych. Wówczas różnica w cenie między Niro HEV a Niro EV kurczy się do 23 000 złotych. Przyznacie sami, że zrobiło się intrygująco. A zaraz będzie jeszcze ciekawiej…

Reklama

Diabeł nr 2: Lepsze wyposażenie

Gdy spojrzycie na listę wyposażenia Niro EV i porównacie ją z tym, co na pokładzie ma Niro HEV, dojdziecie do wniosku, że elektryk ma trochę więcej do zaoferowania. W standardzie wersji „M” są tutaj między innymi:
• Nawiewy klimatyzacji dla tylnej kanapy
• Tempomat aktywny Stop&Go
• Smart Key, czyli bezkluczykowe otwieranie, zamykanie i odpalanie auta 
• Cyfrowe zegary o przekątnej 10,25”
• Felgi 17-calowe (HEV ma w standardzie 16-calowe)

 

 

Licząc ostrożnie i zachowawczo, same te dodatki warte są jakieś 5000 złotych. W Niro HEV występują w pakietach albo w wyższej wersji wyposażenia „L”. Śmiało możemy zatem przyjąć, że faktyczna różnica w cenie między EV a HEV jest mniejsza o te 5000 złotych i wynosi już tylko 18 000 złotych.

Diabeł nr 3: Lepsze osiągi i bagażnik(i)

Kabina pasażerska wersji elektrycznej i hybrydowej jest identyczna pod względem przestronności. Deski rozdzielcze różnią się detalami – EV ma w standardzie wspomniane zegary cyfrowe, ale także łopatki do sterowania rekuperacją oraz pokrętło do zmiany biegów zamiast tradycyjnej „wajchy”.

Inaczej za to sprawa przedstawia się z bagażnikiem. HEV ma 425 litrów (z kołem zapasowym) lub 451 litrów (z zestawem naprawczym) pojemności. W elektryku, dzięki umiejscowieniu akumulatorów pod podłogą auta, udało się wygospodarować 475 litrów bagażnika (auto sprzedawane jest tylko z zestawem naprawczym). A to jeszcze nie koniec, bo wersja EV ma jeszcze bagażnik z przodu – tzw. frunk, który mieści dodatkowe 20 litrów. Razem zatem mamy 495 litrów przestrzeni na  bagaże, czyli 44 więcej niż w hybrydzie. To oznacza, że w praktyce w elektryku zmieścimy o jedną walizkę kabinową więcej. 

Reklama

 

 

Rozmawiając o różnicach między HEV a EV nie można pominąć kwestii osiągów. Elektryczna wersja Niro ma 204 konie, podczas gdy hybryda – 141. EV jest wyraźnie dynamiczniejsza – do setki przyspiesza w 7,8 sekundy, podczas gdy HEV zajmuje to 10,4 sekundy (a w wersji z 18-calowymi felgami nawet 10,8 sek.). Różnica jest więc znacząca i wynosi nawet 3 sekundy! Z kolei prędkość maksymalna elektryka to 167 km/h – o 2 km/h wyższa niż hybrydy. 

 

 

Większy bagażnik trudno wycenić, ale lepsze osiągi można spróbować. Przecież w autach spalinowych za większy, mocniejszy silnik się płaci. Dobrym punktem wyjścia może być Kia Ceed – wersja z motorem 1.5 T-GDI 160 KM jest dynamiczniejsza od wersji 1.0 T-GDI 120 KM w podobny sposób, co Niro EV od Niro HEV. Różnica w przyspieszeniu 0-100 km/h wynosi 2,7 sekundy, zaś różnica w cenie między wspomnianymi wersjami Ceeda to 5500 zł. I możemy śmiało przyjąć, że dokładnie taką wartość mają lepsze osiągi Niro EV. Zatem faktyczna różnica między wersją EV a HEV kurczy nam się do 12 500 zł. A to nadal nie koniec…

 Diabeł nr 4: Koszty eksploatacji

Załóżmy, że przejeżdżamy samochodem średnio 15 tys. km rocznie (czyli tyle ile powinniśmy, by dostać 27 000 zł dopłaty do elektryka). W ciągu trzech lat będzie to dystans 45 tys. km. Warto porównać, ile w tym czasie paliwa/prądu zużyjemy i ile będzie nas to kosztowało. Do wyliczeń przyjmiemy zużycie paliwa/energii wg normy WLTP podawanej w danych fabrycznych.

Reklama

Niro HEV spala średnio od 4,5 do 4,8 litra benzyny na 100 km. Przyjmiemy tę niższą wartość. To oznacza, że przez trzy lata i 45 tys. km „przepalimy” 2025 litrów paliwa. Zakładając, że za litr zapłacić trzeba średnio 6,65 zł, to całkowity rachunek wyniesie 13 500 złotych!

 

 

Niro EV nie zużywa paliwa, tylko prąd. Jak dowodzą badania, 80 proc. kierowców na co dzień ładuje elektryki w prywatnych domach i garażach (również podziemnych), natomiast tylko co piąte ładowanie odbywa się z publicznych słupków. Podobnie założymy i my. W praktyce oznacza to, że na 36 tys. km ładujemy się w domu, a na pozostałe 9 tys. km z szybkich ładowarek:

– Za energię w domu w taryfie nocnej płacimy około 0,45 zł za 1 kWh. Niro EV zużywa średnio 15,7 kWh na 100 km, co daje rachunek 7 zł za przejechanie 100 km. Na przejechanie 36 tys. km wydamy zatem 2500 zł.

– Szybkie ładowarki są droższe. Ale korzystając z usługi Kia Charge możemy ograniczyć koszty i uczynić ładowanie szybszym i przyjemniejszym. W abonamencie Plus za 17 zł miesięcznie (przez pierwszy rok za darmo) za 1 kWh szybkiego ładowania zapłacimy średnio 1,8 złotych. Czyli żeby przejechać 9 tys. km wydamy 2500 zł + 400 zł na abonament Kia Charge Plus.

Razem ładowanie Niro EV przez trzy lata kosztowało nas będzie 6400 złotych. Mniej niż połowę tego, co wydalibyśmy na paliwo do Niro HEV. Gdy to weźmiemy pod uwagę, okazuje się, że faktyczna różnica w cenie pomiędzy Niro HEV a EV, uwzględniająca ceny codziennej eksploatacji, kurczy się do zaledwie 5400 złotych! Myślę, że najlepiej to wszystko zobrazuje podsumowanie w tabeli:

Reklama

 

 

Przyznacie sami, że wygląda to lepiej niż dobrze. Co więcej, jeżeli macie w domu fotowoltaikę to ładowanie będzie jeszcze tańsze, a ostateczna różnica w cenach między EV a HEV jeszcze niższa. Mam również podejrzenie graniczące z pewnością, że sporo zaoszczędzić będzie można na przeglądach okresowych elektryka – wszak nie wymienia się w nim oleju, filtra paliwa, hamulce zużywają się znacznie wolniej, bo auto hamuje rekuperacyjnie itp.

Wygląda na to, że doczekaliśmy czasów, w których zakup auta elektrycznego nie jest wyłącznie fanaberią tych, którzy lubią podróżować w ciszy i spokoju, a przy okazji dbają o środowisko. Niro EV to prawdopodobnie pierwsza na rynku rozsądna alternatywa dla „normalnych” samochodów również pod względem finansowym.

Więcej informacji na temat oferty KIA na Podkarpaciu uzyskać można w Autoryzowanym Salonie  KIA MULTITRUCK mieszczącego się w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 - 85 04 161, 162 oraz w Jarosławiu ul. 3-go Maja 98c tel.  (16) 62 24 617. Więcej informacji na stronie https://www.kia.com/pl/dealers/multitruck/

Foto: Kia Polska, Kiawiarnia

 

Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.