Reklama

Testujemy: Golf VII - uniwersalny, ponadczasowy, bezpieczny

A A A
Przemysław Worwa

Dodano: 18-01-2013

fot. archiwum producenta

fot. archiwum producenta

Gdy na rynku pojawia się legenda, produkt w danym segmencie niemalże kultowy, to szum medialny jest nieunikniony. Tak właśnie jest w przypadku wejścia na rynek każdego kolejnego wydania Volkswagena Golfa. Tak też się stało, gdy pod koniec 2012 r. do polskich salonów wjechała  najnowsza generacja – Golf nr 7.  W branżowych mediach, w internecie, na portalach społecznościowych, natychmiast pojawiły się porównania do poprzedników, wskazujące podobieństwa oraz różnice pomiędzy nowością a wersją odchodzącą. A jaki obraz pojawia się po kilku miesiącach, gdy kurz i emocje już opadły? Jaki produkt otrzyma klient, którego nie interesują porównania i który po prostu zdecyduje się na nowego Golfa?

Wygląd auta można opisać słowami: uniwersalny, ponadczasowy, bezpieczny. Nowy Golf jest wolny od nadmiaru przetłoczeń, zdobień, urozmaiceń. Tutaj muszę nawiązać do historii, bo pierwszy Golf stworzył segment aut kompaktowych, stał się hitem, ale też od początku budował bogatą legendę modelu. W efekcie każda kolejna wersja była rozwinięciem poprzedniej. Ewolucją, a nie rewolucją stylistyczną. Tak też jest z obecnym wcieleniem – projektanci doskonale wiedzieli, że bryła auta musi w sobie zawierać DNA, które jednoznacznie określa Volkswagena Golfa. Co to oznacza dla klienta, który kupi dziś to auto? Na pewno dwie rzeczy: ci którzy kupują samochód „na wieki”, będą mieli pojazd, który się nie zestarzeje, nie przestanie być nagle modny, nie stanie się z dnia na dzień brzydki, negatywnie się wyróżniający. Ci, którzy po kilku latach będą chcieli auto wymienić, mogą mieć pewność, że znajdą nabywców na rynku wtórnym, tym bardziej, że doświadczenie pokazuje, iż te samochody z biegiem lat tracą na wartości stosunkowo niewiele. OK, powiecie, ale czy takie nawiązywanie stylistyką do historii nie trąci myszką? Otóż, nie! Płynnie przepływająca linia auta z przedniej szyby do dachu, lampy (element, którym dziś najłatwiej podkreślić pewne cechy samochodu), nadają temu hatchbackowi pewną zadziorność.

Wnętrze budzi jak najlepsze odczucia, ale najpierw do auta trzeba wsiąść. Fotel zamontowany jest bardzo nisko, siedzi się trochę jak w samochodach sportowych. Kto nie ceni sobie takiego komfortu, szybko znajdzie swoją pozycję za kierownicą poprzez odpowiednią regulację fotela. Ja nie miałem z tym problemu, a lubię w aucie siedzieć jak na krześle. Niska pozycja siedzenia koresponduje ze spłaszczoną u dołu kierownicą. Rozumiem takie elementy np. w sportowej wersji GTI, ale w samochodzie „cywilnym”? No no, już się nie mogę doczekać jazdy. Kokpit w szarym kolorze i z czarnymi, połyskującymi wstawkami, wygląda imponująco. Takiego kokpitu nie powstydziłaby się klasa premium. Ilość przycisków i ich rozmieszenie - jak dla mnie - idealne, wszystko logicznie ułożone, duży wyświetlacz czytelny. Ale to, co przykuwa uwagę, to nachylenie kokpitu w stronę kierowcy: jest on głównodowodzącym na pokładzie i o jego komfort niemiecki producent zadbał z troskliwością. Fotele są wygodne, choć zastanawiam się, czy dla osób wyższych siedzisko nie będzie trochę za płytkie, ale to trzeba sprawdzić samemu.
Reklama

Po odpaleniu auta jadę przez miasto. Dobra widoczność zarówno do przodu, jak i do tyłu, pozwala na spokojne kontrolowanie jazdy w miejskim gąszczu. Kierownica współpracuje z kierowcą doskonale, tym bardziej, że nie kręci się nią jak w grach komputerowych. Tutaj to kierowca prowadzi samochód, a nie samochód kierowcę. Model, którym jeździłem, miał silnik benzynowy TSI o pojemności 1.4. Jego moc  to aż 140 KM, które przekazuje na koła automatyczna skrzynia DSG. Jest to o tyle ważna uwaga, że działa ona jak doskonały czytnik intencji kierowcy. Przy bardziej zdecydowanej pracy pedałem gazu zmiana biegów proponowana przez skrzynię gwarantuje jazdę z naprawdę ostrym zębem. Ten silnik potrafi wtedy rozpędzić auto do niemałej prędkości w tempie godnym podziwu, co w mieście nie jest atutem. Trzeba się pilnować, bowiem każde pojawienie się przeszkody na naszej drodze kończy się ostrym hamowaniem. Parkowanie ułatwiają takie systemy, jak m.in. park asist (samochód sam rozpoznaje przestrzeń i w razie odpowiedniej ilości miejsca sam też parkuje, przejmując kontrolę nad kierownicą).

Siły silnika i jego kultury pracy oraz czujnej i błyskawicznej zmiany biegów doświadczyłem podczas jazdy na trasie. Rozpędzanie auta było bajecznie proste. Co więcej, jego dynamika była dostępna na każdym etapie jazdy. To wszystko ze względu na wysoki moment obrotowy na poziomie 250 Nm, dostępny w szerokim pasie obrotów: od 1500 do 3500 obrotów na minutę. Dzięki temu przez cały czas miałem poczucie, że pod nogą mam jeszcze dostępny zapas mocy. A że - jak wspomniałem na początku - skrzynia świetnie czyta intencje kierowcy, to jazda tym Golfem była czystą przyjemnością. Biegi można zresztą zmieniać również manualnie poprzez łopatki za kierownicą – niemalże jak w Formule 1. Jedna drobna uwaga: zmiany biegów najczęściej dokonuje się na bazie dźwięków, jakie wydaje silnik. Jeśli słyszymy, że silnik się „męczy”, zmieniamy przełożenie. Tutaj silnik nie wykazywał żadnego zmęczenia, a jego praca jest tak cicha, że wsłuchanie się w niego i zmienianie biegów na tej podstawie, było nie lada wyczynem. 
 
Jeszcze jedna uwaga. Przez cały czas czułem się tak, jakbym jechał czołgiem, którego masa „przykleja” auto do drogi (od fachowców dowiecie się, że w celu polepszenia przyczepności m.in. przesunięto silnik w stronę przedniej osi kół, by ją dociążyć, a turbinę umieszczono w tylnej części auta). Przeczyła temu oczywiście dynamika jazdy, ale odczucie, że auto znakomicie trzyma się drogi, dawało duży komfort jazdy. A muszę tutaj dodatkowo zauważyć, że w Golfie nr 7 zastosowano tzw. elektroniczną szperę znaną m.in. z Volkswagena CC (czyli auta z wyższej półki!). To, mówiąc w skrócie, taki mechanizm, który koryguje jazdę auta po łuku przy nadmiernej prędkości, dzięki czemu stabilność, precyzja i komfort jazdy są zdecydowanie na wyższym poziomie.
 
Volkswagen Golf to ikona. Tak, wszyscy to wiedzą. To samochód, do którego znakomitej większości  kierowców przekonywać nie trzeba. A co zrobić, żeby jednak przekonać tą nieliczną mniejszość? Posadzić za kółkiem nowego Golfa i pozwolić im trochę pojeździć.

KOMENTARZE

Czop na miejsce Fijołka

To druga ? po spółce lotniskowej - zmiana personalna w jednostkach podległych Urzędowi Marszałkowskiemu...

Mariusz Załucki w trzydziestce wschodzących gwiazd prawa w Polsce

Prof. nadzw. dr hab. Mariusz Załucki w rankingu 30 wschodzących gwiazd prawa, zorganizowanym przez Dziennik Gazetę Prawną, zajął 30 miejsce.

Lodowi giganci w Sanoku

Po raz kolejny Sanok staje się stolicą lodowej odmiany żużla. W sobotę i niedzielę na sanockim stadionie pojawią się cała światowa czołówka tej dyscypliny, które powalczą o Puchar Sanoka. Hymn na otwarcie zawodów zaśpiewa wraz z chórem sanockiej...

zobacz więcej
Reklama

Światowa premiera motocykla Nowy Jork - Rzeszów

Światła pozycyjne w kształcie herbu Rzeszowa, oparcie...

Zwiększ osiągi swojego Volvo - OPTYMALIZACJA POLESTAR

Polestar to należąca do Volvo Car Group marka sportowych samochodów drogowych. Została ona stworzona przez firmę Polestar Racing, obecnie działającą pod nazwą Cyan Racing. Marka Polestar...

Zimny łokieć i sterowanie kolanami - niebezpieczne praktyki kierowców

Trzymanie obu rąk na kierownicy to jedna z podstawowych zasad bezpiecznej jazdy, mimo to wielu kierowców jej nie przestrzega. Spożywanie posiłków lub...

Trzeci sezon DACIA DUSTER ELF CUP

Po sukcesach dwóch edycji Dacia Duster Elf Cup, które wzmocniły wizerunek marki Dacia, projekt stworzony przez Renault Polska, Overlimit i Hołowczyc Racing będzie miał trzecią odsłonę. W tym roku na rajdowych trasach zobaczymy...

Reklama

Smartfon jak cegła

Co zrobić, żeby nie nudzić się podczas długiej podróży samochodem? Ten problem dotyczy szczególnie rodziców z małymi dziećmi, które źle znoszą długie godziny spędzone bez ruchu w aucie. Wielu kierowców w takiej sytuacji daje dziecku do zabawy tablet...

Pięć gwiazdek EURO NCAP dla nowego CLIO - najwyższy poziom bezpieczeństwa dla wszystkich

Nowe Renault Clio uzyskało niezwykle prestiżową ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Bestsellerowy...

Aktorki, fotografka i projektant mody w samochodzie przyszłości

Pojazd-robot Renault EZ-GO przyjechał do Polski po raz pierwszy. Anna Dereszowska, Olga Frycz, Katarzyna Glinka, Lidia Popiel i Mariusz Przybylski mieli wyjątkową okazję...

Porsche Digital uruchamia platformę online do projektowania samochodowych barw

Indywidualny design za naciśnięciem przycisku: Porsche Digital uruchamia internetowy konfigurator o nazwie "Second Skin" (z ang. druga skóra)...

Pascal Brodnicki w RAJDOWYM CYKLU DACIA DUSTER ELF CUP 2019

Znany mistrz kulinarny, autor programów i książek kulinarnych Pascal Brodnicki dołączył do tegorocznej rywalizacji pucharu Dacia Duster Elf Cup i zasiadł za kierownicą rajdowej...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 62

VIP Biznes&Styl Nr 62
w numerze m.in.:

Jakub Kocój - Nie warto bać się lepszych od siebie Elżbieta Łukacijewska, Tomasz Poręba - 15 lat Polski w Unii Europejskiej Radosław Fedaczyński - Najważniejsze są zwierzęta 58. Muzyczny Festiwal w Łańcucie Żydzi z Podkarpacia - Grzech naszego zapomnienia Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.