Dodano: 22-05-2017
Poznań – 41 lat po premierze pierwszego Golfa GTI historia zatoczyła koło. Podczas tegorocznego zlotu modeli GTI nad Wörthersee (24-27 maja) Volkswagen zaprezentuje, jako światową premierę, Volkswagena up! GTI – małe sportowe auto nawiązujące do pierwszego GTI. Pod względem charakteru i mocy silnika (85 kW/115 KM) nowy samochód przypomina zaprezentowanego w 1976 roku Golfa GTI o mocy 81 kW/110 KM. Model studyjny, bliski seryjnemu autu, jest nawiązaniem do tego historycznego samochodu – ma niewielkie rozmiary, niską masę własną, mocny silnik, sportowe zawieszenie i typowe wyróżniki GTI (m.in. czerwoną linię w osłonie chłodnicy i tapicerkę „Clark” ze wzorem karo).
Nowy sportowy samochód daje możliwość zakosztowania radości z jazdy w wymiarze jaki dotąd był niedostępny dla kierowców małych aut. Sportowe zawieszenie, charakterystyczne dla modeli spod znaku GTI, z jednej strony zapewnia autu zwinność podobną do tej, jaką odznaczają się gokarty, z drugiej zaś gwarantuje wysoki komfort jazdy. W seryjnej wersji up! GTI pojawi się na rynku na początku 2018 roku.
Prezentując up! GTI Volkswagen buduje swego rodzaju most łączący współczesność z historią sprzed ponad 40 lat. Gdy w latach 70. pojawiło się pierwsze GTI otworzyło szerokim rzeszom kierowców możliwość jazdy po naprawdę szybkich drogach – zwłaszcza skrajnym lewym pasem niemieckich autostrad. Wcześniej tempo jazdy wyznaczały na nich jedynie wielkie limuzyny i drogie samochody sportowe, do których dołączył kompaktowy Volkswagen. GTI można było rozpoznać od razu po czerwonym pasku w osłonie chłodnicy, czarnych podwójnych liniach tuż nad progami, a z tyłu po czarnej ramce na pokrywie bagażnika. Silnik o mocy 110 KM miał za zadanie rozpędzić auto ważące zaledwie 810 kg i zapewniał przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 9,0 s; prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h. W chwili wprowadzania na rynek Golfa GTI oferowano z lakierem „Czerwień Marsa” (Marsrot) i „Diamentowe Srebro” (Diamant-Silber). Potem kolorami GTI stały się również biel i czerń.
Nowy up! GTI – zarówno wymiarami nadwozia, jak i wnętrza przypominający pierwsze GTI – jest jak jego protoplasta lekkim samochodem sportowym. Pod maską pracuje silnik z turbosprężarką (TSI) osiągający maksymalny moment obrotowy o wartości 230 Nm. Osiągi auta sprawiają wrażenie, jakbyśmy mieli do czynienia z pierwszym Golfem GTI przeniesionym we współczesne czasy. Masa auta wynosi 997 kg (wykorzystano znacznie więcej stali o zwiększonej wytrzymałości oraz poduszki powietrzne), prędkość maksymalna – 197 km/h, przyspieszenie 0- 100 km/h – 8,8 s. Kolory lakieru są klasyczne i typowe dla aut GTI – „Czerwień Tornado”, „Pure White” oraz metalizowane „Dark Siver”, „Black Pearl” i – jako nowość w GTI – „Costa Azul” (niebieski).
Najmocniejszy model z rodziny up! można rozpoznać dzięki typowym elementom GTI. Na przykład z przodu w osłonie chłodnicy o strukturze plastra miodu znajduje się czerwony pasek z umieszczonym na nim logo GTI. Z boku nadwozia nad szerokimi osłonami progów widnieją dwa czarne paski, nawiązujące do tych umieszczonych w pierwszym, historycznym GTI. Obudowy lusterek zewnętrznych połyskują błyszczącą czernią, nowy wzór mają 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Obręcze te bardzo dobrze prezentują się w nadkolach, bo sportowe zawieszenie up! GTI obniżono o 15 mm. Również z tyłu nie zabrakło typowych wyróżników GTI – znajduje się tam m.in. charakterystyczny czerwony pasek oraz większy spojler dachowy zapewniający mocniejszy docisk tylnej osi do podłoża, a przez to lepsze właściwości jezdne. We wnętrzu zamontowano sportową kierownicę, typową dla GTI gałkę dźwigni zmiany biegów oraz fotele z tapicerką o legendarnym wzorze „Clark”. Również ten model nie tylko wygląda jak GTI, ale jeździ tak jak ono. Powstał nowy oryginał.
*up! GTI: samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży, dlatego nie podlega przepisom 1999/94 EG.
KOMENTARZE
Nowy Golf GTI
Golf GTI Clubsport debiutuje w polskich salonach. Bardzo mocny, bardzo szybki i bardzo bogato wyposażony. Specjalna wersja Golfa...
VW GOLF po liftingu - światowa premiera z roku modelowego 2017
10 listopada Volkswagen zaprezentował...
Światowa premiera na zlocie fanów GTI
Rozpoczął się nowy rozdział w historii Golfa GTI: światową premierę...
Golf - sport dla każdego
Golf pogardliwie nazywany grą dla emerytów albo żon milionerów, zyskuje przy bliższym poznaniu. Każdy, kto choć raz da się skusić na przejście kilku kilometrów w pogoni za piłką do 18 dołków, zwykle jest już tak uwiedziony, że pewniakiem...
Volkswagen GOLF 7 - premiera w Autorud w Rzeszowie
16 listopada w salonie firmy Autorud w Rzeszowie odbyła się premiera nowego Volkswagena Golf. To już VII oblicze tego kultowego modelu.
RENAULT ZOSTAŁO LIDEREM RYNKU SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH W POLSCE
W roku 2018 Renault zajęło...
Audi A6 oraz Audi Q8 nagrodzone w plebiscycie Auto Świat Moto Awards 2018
Dwa modele rodem z Ingolstadt zostały dziś nagrodzone w rozstrzygnięciu plebiscytu Auto Świat Moto Awards 2018. Głosami czytelników tygodnika Auto...
Opel Zafira Life świętuje światową premierę podczas Brussels Show
Opel gra główną rolę na tegorocznym Salonie Samochodowym w Brukseli, z wielką światową premierą. Nowy Opel Zafira Life został dzisiaj zaprezentowany przez...
Rekord dostaw koncernu Volkswagen na świecie w 2018 roku
W 2018 roku koncern Volkswagen dostarczył klientom na świecie 10,83 miliona samochodów (o 0,9 procenta więcej niż rok wcześniej) i ustanowił nowy rekord w swojej historii.
Nowe Renault Clio - ikona nowej generacji
Odnowienie ikony, kontynuacja sagi Renault przedstawia Nowe Renault Clio, piątą generację motoryzacyjnej ikony, która sprzedała się dotychczas w około 15 milionach egzemplarzy. Clio, które zostało wprowadzone...
Ceny Nowego Renault MEGANE R.S. TROPHY
Od 9 stycznia br. w sieci salonów Renault można składać zamówienia na Nowe Renault Megane R.S Trophy. Nowe Renault Megane R.S. Trophy z silnikiem benzynowym TCe 300 jest dostępne w cenie 142 900 zł. Wersja z automatyczną...
Volkswagen Arteon wybrany najlepszym autem klasy średniej w Polsce
Zwycięski Arteon wyróżnia się na tle konkurentów połączeniem awangardowej stylistyki i sportowego charakteru z funkcjonalnością, której przykładem jest przestronne...
REKORDOWY ROK DLA GRUPY RENAULT W POLSCE
W 2018 roku marki Renault i Dacia zarejestrowały łącznie 64 216 samochodów, czyli o 3 674 samochodów więcej niż w roku poprzednim. Udział Grupy Renault w rynku samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniósł...
EASY LIFE Z RENAULT - JEDNODNIOWE TESTY, NOWA OFERTA SERWISOWA ORAZ ROZWIĄZANIA FINANSOWE I UBEZPIECZENIA
Zgodnie z hasłem Easy Life Renault stale poszukuje nowych sposobów na to, by ułatwić...