Reklama

Automoto

Nowa Mazda CX-5

Artykuł Partnera
Dodano: 14.06.2017
33256_glowne
Share
Udostępnij

Debiutująca w 2012 roku Mazda CX-5 była pierwszym modelem marki, który mógł się pochwalić pełnym pakietem rozwiązań technologicznych SKYACTIV i zaprojektowanym zgodnie z zasadami stylistyki KODO – Dusza Ruchu. Do dziś nabywców znalazło ponad półtora miliona egzemplarzy CX-5 na 120 rynkach. Najnowsza odsłona modelu to niezwykle stylowy, nowoczesny i inteligentny technologicznie samochód, który przenosi przyjemność posiadania i jazdy autem klasy SUV w zupełnie nowy wymiar.

STYLISTYKA NADWOZIA

Jednym z elementów, które umożliwiły osiągnięcie stylistycznego celu, jakim było opracowanie prostej acz odważnej, dojrzałej i eleganckiej formy, jest zmodyfikowana i bardziej trójwymiarowa stylistyka przedniej części nadwozia. Wygładzono boczne linie przewężenia oraz opracowano bardziej płynną i jednolitą kompozycję płaszczyzn nadwozia, co przyniosło znakomity efekt w postaci jeszcze bardziej atrakcyjnej gry świateł i cieni na panelach karoserii. Aby w jeszcze większym stopniu zintensyfikować to wrażenie, Mazda wprowadziła do palety nowy kolor Soul Red Crystal, który wyróżnia się niezwykle żywą i głęboką czerwienią i tworzy niepowtarzalną grę światła i cienia na nadwoziu.

Przednia część nadwozia została gruntownie przeprojektowana. Węższe i niżej umieszczone klosze przednich reflektorów diodowych ze światłami do jazdy dziennej jeszcze dobitniej podkreślają masywny, szeroki zarys przodu. Podobny efekt daje również satynowa, chromowana listwa ozdobna, rozciągająca się od dolnej części atrapy chłodnicy aż po reflektory. Długie i smukłe klosze diodowych lamp przeciwmgłowych również optycznie poszerzają tę część nadwozia nowej CX-5. Mierząca 4550 mm długości, 1840 mm szerokości oraz 1680 mm wysokości, nowa Mazda CX-5 jest o 10 mm dłuższa i o 35 mm niższa od poprzedniczki, zachowując identyczny rozstaw osi (2700 mm) oraz wyróżniając się nieco większym rozstawem kół obu osi (1595 mm) i bardziej stabilną konstrukcją.

DYNAMIKA I KOMFORT JAZDY

Szczególną uwagę w nowej Maździe CX-5 poświęcono redukcji poziomu hałasu, drgań i wibracji w kabinie. Znacząco obniżono poziom hałasu drogowego o niskiej częstotliwości oraz szumu wiatru i opon, dzięki czemu wnętrze nowej Mazdy CX-5 jest bardzo dobrze wyciszone i nawet podczas szybkiej jazdy umożliwia swobodne prowadzenie rozmowy. Dzięki dalszym udoskonaleniom konstrukcji nadwozia (SKYACTIV-BODY), podwozia (SKYACTIV-CHASSIS) oraz technologii SKYACTIV VEHICLE DYNAMICS, w jeszcze większym stopniu poprawiono dynamikę i przewidywalność reakcji, tym samym gwarantując poczucie całkowitej kontroli nad samochodem, którego każda reakcja na ruch kierownicy czy naciśnięcie pedału przyspieszenia lub hamulca idealnie odpowiada intencjom kierowcy.

Nabywca nowej Mazdy CX-5 będzie miał do wyboru trzy jednostki napędowe. Wysokoprężny, turbodoładowany silnik SKYACTIV-D 2.2 o mocy 150 lub 175 KM. Dwa silniki benzynowe z układem bezpośredniego wtrysku paliwa – SKYACTIV-G 2.0 o mocy 160 lub 165 KM (AWD), spalające w cyklu mieszanym między 6,4 a 6,8 l/100km, w zależności od wersji. Na szczególną uwagę zasługuje benzynowy silnik SKYACTIV-G1+2.5, dostępny wyłącznie w konfiguracji z przekładnią automatyczną oraz napędem na cztery koła, który wykorzystuje nowoczesne rozwiązania technologiczne do poprawy osiągów i efektywności paliwowej, w tym m.in. system dezaktywacji cylindrów. Odcina on dwa z czterech cylindrów w chwilach niskiego obciążenia jednostki napędowej, np. podczas jazdy ze stałą prędkością. Silnik ten osiąga moc maksymalną 194 KM przy prędkości obrotowej 6000 obr./min. i moment obrotowy wynoszący 258 Nm przy 4000 obr./min. Tak wyposażony samochód zużywa w cyklu mieszanym 7,1 litra benzyny na 100 km, a jego emisja CO2 wynosi 162 g/km.

Wszystkie jednostki napędowe spełniają wymogi normy Euro 6 i mogą współpracować z udoskonalonymi przekładniami ręcznymi (SKYACTIV-MT) lub automatycznymi (SKYACTIV DRIVE). Dodatkowo, dostępny jest również napęd na oś przednią lub najnowsza generacja układu napędowego obu osi i?ACTIV AWD.

Kolejną innowacją jest System i-ELOOP, czyli „Intelligent Energy Loop”. To pionierskie rozwiązanie pozwalające na przechowywanie energii elektrycznej odzyskanej podczas hamowania w zaawansowanym technicznie kondensatorze, a nie w dedykowanym, typowym akumulatorze chemicznym. Wraz z systemem i-stop, który wykorzystuje energię gazu sprężonego w cylindrach do szybkiego i płynnego ponownego rozruchu silnika, system i-ELOOP jest w stanie obniżyć zużycie paliwa w normalnej eksploatacji nawet o 10% w sprzyjających warunkach drogowych.

BEZPIECZEŃSTWO

Nowa CX-5 została wyposażona w udoskonalony i rozbudowany pakiet innowacyjnych, nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i technologii wspomagających kierowcę (i-ACTIVSENSE), które gwarantują jeden z najwyższych w tej klasie poziomów ochrony aktywnej. Zwiększenie funkcjonalności systemów i-ACTIVSENSE możliwe było dzięki zastosowaniu radaru fal milimetrowych, znanego z poprzedniej generacji modelu, w połączeniu z nową kamerą przednią. Zwiększono funkcjonalność adaptacyjnego układu utrzymywania stałej prędkości (MRCC) z funkcją stop-and-go oraz systemu przednich matrycowych reflektorów diodowych z funkcją oświetlenia adaptacyjnego (ALH) i 12 listwami lamp diodowych z układem niezależnego sterowania w każdym z reflektorów. Nowa Mazda CX-5 będzie też dostępna z zaawansowanym systemem wspomagającym hamowanie (Advanced SBCS) oraz systemem rozpoznającym znaki ograniczenia prędkości

(TSR). Nad bezpieczeństwem czuwają też – w ramach pakietów dodatkowych – asystent pasa ruchu (LAS), system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczaniem pasa ruchu (LDWS), zaawansowany asystent martwego pola (BSM) z ostrzeganiem przed pojazdami zbliżającymi się prostopadle z tyłu (RCTA), czujnik zmęczenia kierowcy (DAA) oraz inteligentny asystenta hamowania (SBS).

Najnowsza Mazda CX-5 została wyposażona w sześć poduszek powietrznych – dwie z przodu, boczne i kurtyny przez całą długość kabiny, podczas gdy trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napinania oraz punkty kotwiczenia fotelika dziecięcego ISOFIX występują na lewym i prawym siedzeniu pasażera z tyłu, uzupełniając tym samym standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.

WNĘTRZE

Na wzór wszystkich pozostałych nowych modeli Mazdy, projekt kabiny CX-5 zorientowano wokół inteligentnie rozplanowanego kokpitu, z ergonomicznie rozmieszczonymi wskaźnikami, zegarami i panelami obsługi systemów pokładowych oraz centralnym punktem, jakim jest kierownica. Postawiono na prostotę i elegancję. Trójzegarowy panel instrumentów jest niezwykle czytelny, 7-calowy ekran dotykowy na szczycie deski rozdzielczej posiada system montażu o obniżonej masie własnej, a w słupkach opcjonalnie umieszczono otwory wentylacyjne systemu odparowania bocznych szyb oraz głośniki wysokotonowe zestawu nagłośnienia firmy Bose®. Znaczący wpływ na poprawę komfortu jazdy na tylnych fotelach będzie miał również fakt, iż w tylnej części konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na otwory wentylacyjne układu klimatyzacji, „a zewnętrzne tylne fotele mogą być wyposażone w system podgrzewania.

Nowa CX-5 będzie pierwszym modelem Mazdy, który może zostać wyposażony w nowy typ wyświetlacza, prezentujący dane bezpośrednio na szybie czołowej i na wysokości linii wzroku kierowcy, co znacznie przyspiesza i ułatwia ich odczyt. Drugi typ wyświetlacza pokazywał będzie dane w sposób klasyczny, czyli na panelu powyżej zespołu zegarów. Jednocześnie, zmianie uległ sposób organizacji wyświetlanych danych. Wprowadzono podział na dwie strefy – górną i dolną. W tej pierwszej przekazywane będą dane dotyczące jazdy, w tym instrukcje nawigacyjne oraz informacje o wybranej trasie i ograniczeniach prędkości na jej danym odcinku. Natomiast dane dotyczące samego pojazdu, np. aktualna prędkość czy komunikaty o statusie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, prezentowane będą w dolnej strefie wyświetlacza.

Zmodyfikowano konstrukcję wszystkich foteli, dzięki czemu oferują one teraz jeszcze lepsze podparcie ciała, wyższy komfort podróżowania oraz znacząco ograniczają zmęczenie, nawet podczas długiej jazdy. Po raz pierwszy w Maździe dostępna będzie również elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, którą obsługuje się przy pomocy przełączników, umieszczonych zarówno na samej pokrywie, jak i w kabinie. Pokrywę można również otwierać i zamykać przy pomocy przycisku w pilocie systemu bezkluczykowego dostępu. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość wyboru stopnia otwarcia pokrywy, zgodnie z potrzebami użytkownika. Pojemność bagażnika wzrosła do 506 litrów, a dzięki zastosowaniu o 9 mm cieńszej podłogi bagażnika oraz modyfikacjom wprowadzonym w rozmieszczeniu znajdujących się pod nią przyborów i narzędzi, schowek pod podłogą zwiększył pojemność z 10 do 30 litrów. Kolejnym rozwiązaniem, które poprawia funkcjonalność przedziału bagażowego jest system haczyków w podłodze, które umożliwiają montaż siatki do przytrzymywania ładunku.

Nowa Mazda CX-5 posiada również nową kierownicę, która jeszcze lepiej i pewniej leży w dłoniach i dodatkowo wzbogacona jest o system podgrzewania wieńca. Natomiast szybę czołową wyposażono w system odladzania wycieraczek. Kolejnym udogodnieniem jest funkcja automatycznego składania lusterek zewnętrznych po zaryglowaniu zamków drzwi, przy pomocy przycisku na pilocie systemu bezkluczykowego dostępu. Dostępne są teraz trzy konfiguracje kolorystyczne kabiny z czarną tapicerką materiałową oraz czarną lub białą tapicerką ze skóry naturalnej. Nowo zaprojektowana deska rozdzielcza łączy w sobie ciepło typowe dla drewna oraz solidność i wytrzymałość metalu.

NOWOCZESNE SYSTEMY ŁĄCZNOŚCI

MZD Connect to opracowana przez Mazdę koncepcja łączności, opierająca się na funkcjach dostępnych już obecnie w samochodach Mazdy,

takich jak Bluetooth®, email, SMS czy nawigacja satelitarna, oferująca użytkownikom nowy poziom komfortu łączności. Pasażerowie, korzystający ze smartfona podłączonego do systemu na pokładzie najnowszej Mazdy CX-5 poprzez Bluetooth® lub USB, mają bezpieczny i łatwy dostęp do szerokiej i stale rosnącej oferty usług mobilnej rozrywki, dostarczanej przez Aha™ w czasie rzeczywistym, włączając w to tysiące internetowych stacji radiowych, Twittera, Facebooka, wiadomości, audiobooków, itp. MZD Connect pozwala na odtwarzanie treści z połączonych urządzeń mobilnych, obsługuje dźwięk w 11 językach i tekst w 26 językach.

Connected Services (pol. połączone usługi) są dostępne w połączeniu z nawigacją. Po opłaceniu abonamentu i połączeniu systemu do hotspotu Wi-Fi, na przykład tego w telefonie komórkowym, użytkownik otrzymuje dostęp do następujących dodatkowych funkcji live:

•  aktualizowanie informacji o natężeniu ruchu na żywo, włączając w to kalkulowanie trasy na bieżąco w oparciu o aktualne warunki drogowe,

•  dostęp do cen paliw na stacjach po drodze do celu lub w wybranym mieście,

•  wyświetlanie najnowszych prognoz pogody dla wszystkich punktów na trasie

•  wyszukiwanie celów podróży przez Internet za pomocą smartfona.

Nowa Mazda CX-5 to z pewnością bardzo atrakcyjny samochód dla nowoczesnych i aktywnych osób. Dynamiczne i jednocześnie płynne kształty sprawiają, iż nie sposób przejść obok niej obojętnie – a to dopiero początek doznań. Prawdziwa uczta zaczyna się, gdy po optymalnym dopasowaniu ustawień uruchomimy silnik i ruszymy w trasę. Samochód płynnie pokonuje zakręty, a bogaty pakiet innowacyjnych, nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i technologii wspomagających kierowcę dostarcza informacji o pojeździe i otoczeniu, sprawiając, iż trzymając stery CX-5, czujemy się naprawdę komfortowo. Mnogość innowacyjnych rozwiązań nie przytłacza a ich wykorzystywanie jest intuicyjne, co pomaga skupić się na drodze.

Zalety nowej Mazdy CX-5 trzeba koniecznie ocenić osobiście, odwiedzając autoryzowany salon MAZDA D&R CZACH, mieszczący się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Na jazdę próbną można umówić się także telefonicznie pod numerem 17 860 12 20.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy