Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Motoryzacja: jedni pod, drudzy nad kreską, a przyszłość nieznana

A A A
Źródło informacji: Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

Dodano: 22-03-2021

Motoryzacja: jedni pod, drudzy nad kreską, a przyszłość nieznana
Ostatnie doniesienia związane z pandemią, zmuszające kolejne państwa do coraz dalej idących obostrzeń, także na granicach, gwałtownie rosnące koszty transportu, a nawet braki surowców i półproduktów mogą spowodować, że optymistyczne plany wychodzenia z kryzysu legną w gruzach.

Producenci części motoryzacyjnych
Aby sprawdzić w jakim stopniu pandemia wpłynęła na branżę motoryzacyjną, zaglądamy do najnowszego raportu SDCM podsumowującego wyniki roku 2020 oraz prezentującego prognozy na bieżący rok. Wynika z niego, że produkcja części motoryzacyjnych będąca flagową działalnością branży motoryzacyjnej i notująca od lat znaczne wzrosty to segment, który znacznie wyhamował , zwłaszcza w pierwszej połowie 2020 r.

 Zmiana przychodów (IAM) / wielkości produkcji (OE) firmy w 2020 r. w stosunku do 2019 r


 
Reklama
„Zebrane dane potwierdzają założenie o lepszej sytuacji niezależnego rynku motoryzacyjnego w sytuacjach kryzysowych, gdzie kierowcy naprawiają i serwisują swoje dotychczasowe pojazdy wstrzymując się z kupnem nowych. W przeciwieństwie do producentów części, którzy w większej mierze dostarczają na pierwszy montaż (OE), producenci dostarczający większą część produktów na rynek wtórny (IAM) nie zostali >>przymusowo” zamknięci<< – odbiorcy ich produktów (dystrybutorzy i warsztaty) działali” – mówi Tomasz Bęben, dyrektor ds. prawnych i przemysłu, Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Przechodząc do prognoz, warto zauważyć, że plany producentów i to zarówno tych specjalizujących się w dostarczaniu produktów na rynek wtórny, jak i tych działających intensywnie w OE w kwestii przychodów są kierunkowo zbliżone.

Prognozowana zmiana przychodów I kw. 2021 r. w porównaniu do IV kw. 2020 
 
 
Cieszy optymistyczne nastawienie wśród producentów co do przyszłości, choć szybkie odbicie i wzrosty może jednak pokrzyżować dynamicznie rozwijająca się sytuacja związana z pandemią. Dodatkowo informując o danych za 2020 rok producenci wskazywali na pogorszoną płynność z dostawami surowców i półproduktów:

Płynność dostaw surowców i półproduktów w 2020 r. w porównaniu z rokiem poprzednim 
  
Obecnie rozwój różnych mutacji COVID-19 sprawia, że zamykane są granice naszych sąsiadów co prowadzi do utrudnień i zaniepokojenia branży motoryzacyjnej. Specjalny apel do władz wydała w tym zakresie CLEPA. Niestety sytuacja jest dynamiczna i należy spodziewać się rosnących problemów w całym 2021 roku. W ostatnim czasie można zaobserwować także wzrost cen surowców, zwłaszcza stali, jak również braki komponentów, na przykład półprzewodników, co często wstrzymuje produkcję. Ponadto gwałtownie rosną koszty transportu towarów, w szczególności transportu kontenerowego z krajów azjatyckich.
Reklama

Dystrybutorzy części motoryzacyjnych
Dystrybutorzy części motoryzacyjnych przyzwyczaili nas do corocznych wzrostów sprzedaży. Passę zakończyła pandemia, choć po pierwszym szoku i ta grupa firm zakasała rękawy i symbolicznymi wzrostami zakończyła 2020 rok.

Zmiana przychodów dystrybutorów w 2020 r. w stosunku do 2019 r. 
 
 
„Jeśli chodzi o przychody to tutaj sytuacja w 2020 roku, wbrew oczekiwaniom okazała się dobra, choć warto wyjaśnić, że ze względu na rosnące koszty, dla większości firm wzrost przychodów nie oznaczał automatycznie wzrostu zysków. Ponadto tak jak w przypadku producentów IAM, tak u dystrybutorów wynik ten może być związany ze sprzedażą zagraniczną. Rynek polski jest dla dystrybutorów rynkiem bardzo trudnym. Konkurencja jest wysoka, stąd mało kto notuje tutaj dwucyfrowe wzrosty. Inaczej jest na nowych rynkach, gdzie przyzwyczajeni do silnej konkurencji i najwyższej jakości usług dystrybutorzy z Polski notują wzrosty >>ciągnące<< wyniki” – dodaje Tomasz Bęben

Sytuacja związana z zatrudnieniem w dystrybucji części według zebranych danych przedstawia się dobrze. Jedynie 8 procent respondentów zdecydowało się na redukcję zatrudnienia. Najcenniejsze zasoby dla firmy to wyszkolony personel, dlatego pomimo kryzysu przedsiębiorcy są ostrożni w kwestii redukcji zatrudnienia, gdyż mają świadomość ile kosztuje pozyskanie i wdrożenie nowego pracownika. Ponad 60% respondentów wskazało, że utrzymali zatrudnienie na tym samym poziomie, zaś prawie jedna trzecia powiększyła w 2020 r. swój zespół. Co ważne prognozy w tym zakresie są równie optymistyczne:

Plany zatrudnienia na rok 2021 
    
Ponad jedna trzecia badanych nie tylko zamierza zachować obecny stan, ale planuje dodatkowo zatrudnić nowych pracowników. Jedynie symboliczna grupa respondentów (4%) myśli o redukcji zatrudnienia.
Reklama

Warsztaty motoryzacyjne
Pandemia nie ominęła oczywiście warsztatów. To że w kryzysie nie kupuje się nowych samochodów, a raczej naprawia i serwisuje samochody nie przysporzyło warsztatom tłumów klientów ponieważ z uwagi na pandemię wiele osób zostało „zamkniętych” lub odizolowało się we własnym zakresie w domach, stamtąd pracowało w związku z tym wiele napraw zostało odłożone na później. Legalnie działającym firmom przeszkadza w funkcjonowaniu szara strefa oraz kontrole mające w założeniu ją eliminować, a faktycznie skupiające się w znacznej mierze na prześwietlaniu firm, które starają się jak mogą wypełniać nakładane prawem obowiązki.

Mało optymistycznie kształtowała się liczba klientów w warsztatach w 2020 roku w porównaniu do 2019:

Zmiana liczby klientów w 2020 r. w stosunku do 2019 r. 
    
Spadek ten był widoczny między innymi wśród klientów flotowych:

Zmiana zainteresowania usług ze strony klientów flotowych
   
Powodów dla których zainteresowanie flot usługami warsztatowymi spadło pewnie jest kilka z pandemią, redukcją kosztów, jak i mniejszą mobilnością na czele.

Jak zatem kształtuje się obecna sytuacja branży motoryzacyjnej?

„Obserwujemy, że 2020 rok był rokiem trudnym, ale nasze środowisko przyzwyczajone do pracy w szybko zmieniającej się i konkurencyjnej branży nie poddaje się. Jednak bardzo obawiamy się przyszłości. Kolejna fala wzrostu zachorowań w całej Europie, nowe coraz surowsze obostrzenia, braki półproduktów oraz wzrost cen za usługi transportowe oraz surowców mogą niestety sugerować, że najgorsze może być jeszcze przed nami” – dodaje Tomasz Bęben.
Reklama

SDCM apeluje by Państwo nie podejmowało obecnie inicjatyw wpływających na zwiększenie obowiązków nakładanych na firmy. Wskazuje, że toczące się już procesy legislacyjne dotyczące aktów prawnych wprowadzających nowe obciążenia powinny być wstrzymane lub okres ich implementacji powinien być znacznie wydłużony, tak by nie intensyfikować negatywnego wpływu pandemii na gospodarkę. Z kolei pożądanymi byłyby działania zmierzające do utrzymania przepływu towarów na granicach czy też usprawniające pracę firm.
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.