Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Auto, jak smartfon. Zapewni nam łączność z całym światem

A A A
Materiał Partnera

Dodano: 25-06-2021

Auto, jak smartfon. Zapewni nam łączność z całym światem
Aktualizacja danych w chmurze, informacje o cenach paliw, wolnych miejscach parkingowych i stacjach ładowania, rozszerzona rzeczywistość, możliwość otwarcia i zamknięcia auta ze smartfona, czy nawigacja pomagająca ominąć korki – samochody stają się coraz bardziej multimedialne. Który system do czego dokładnie służy i jak może nam pomóc?
 
Jeszcze kilka lat temu luksusem w samochodach była fabryczna nawigacja. I to taka, która nie do końca ogarniała rzeczywistość. W czasach, gdy w Polsce na potęgę budowano nowe drogi, a producenci aktualizowali mapy raz na kilka lat, nawigacje częściej wyprowadzały nas w pole, niż doprowadzały do celu. Dzisiaj sprawy wyglądają już zupełnie inaczej, a do dyspozycji mamy znacznie większy asortyment multimediów. Jest tego tak dużo, że często już nie mówi się o tym, że auto ma nawigację, tylko system info-rozrywki. Albo po prostu multimedialny. Na przykładzie rozwiązań stosowanych w autach Kia, postaram się opisać co do czego służy.
Reklama
 

Kia Navi System

 
To oczywiście fabryczna nawigacja satelitarna, na stałe wbudowana w system multimedialny. W momencie odbioru auta z salonu jest zaktualizowana do najnowszej wersji, natomiast Kia gwarantuje bezpłatną aktualizację przez 7 lat. Odbywa się to tak, że przy okazji wizyty w serwisie wgrywana jest najnowsza dostępna wersja map i usług.
 

OTA (Over The Air Update)

 
Oznacza możliwość zdalnej aktualizacji zarówno map nawigacji, jak i oprogramowania całego systemu multimedialnego. Działa to tak, jak w komputerze czy smartfonie – pojawia się aktualizacja Andorida albo iOS, urządzenie pyta, czy ma ją zainstalować, następnie samo pobiera pliki z chmury. Kia jest jedną z nielicznych marek popularnych, która wprowadziła OTA do swoich samochodów. Rozwiązanie to już jest dostępne w autach z roku modelowego MY22 wyposażonych w system nawigacji. Jeżeli już macie takie auto, to musicie jechać z nim do ASO, by uruchomiono wam OTA. Samochody wyprodukowane do października 2021 też będą wymagały takiego uruchomienia. Zatem jeżeli szykujemy się do odbioru auta w najbliższych miesiącach, dobrze już wspomnieć dealerowi o OTA i poprosić o uruchomienie funkcji. Od października 2021 wszystkie nowo produkowane Kie z nawigacją będą już miały tę funkcję wgraną fabrycznie. Pierwszy rok korzystania z OTA jest bezpłatny i w tym czasie przewidziane są dwie aktualizacje. Jeżeli wejdą jakieś poprawki do interfejsu multimediów, naprawione zostaną jakieś błędy etc., to również zostaną wgrane do systemu. Sama aktualizacja jest całkowicie bezstresowa i nie zakłóca jazdy, działania nawigacji etc. Wygląda bardzo prosto:
Reklama
 
 

Apple CarPlay i Android Auto

 
Interfejs umożliwiający połączenie smartfona z multimediami w aucie. Mówiąc krótko – na wyświetlaczu samochodu mamy to, co w smartfonie. Łącznie z aplikacjami do odtwarzania muzyki czy audiobooków, a także nawigację (GoogleMaps, Waze czy Mapy Apple). Oczywiście CP i AA obsługują połączenia głosowe, potrafią czytać wiadomości, można im dyktować treść odpowiedzi. Działają również Siri i Asystent Google. Połączenie może być przewodowe (po kablu USB), albo bezprzewodowe. W przypadku Kii niektóre modele (np. Rio i Stonic) wyposażone w ekran multimedialny bez nawigacji, umożliwiają połączenia bezprzewodowe, po Bluetooth. Reszta modeli ma połączenie przewodowe. Elektryczny EV6 prawdopodobnie będzie miał już CP i AA wyłącznie bezprzewodowe. A potem już każda nowa Kia. Więcej na temat Apple CarPlay i Android auto pisałem w tym materiale.
 

DAB i DAB+

 
Digital Audio Broadcasting, czyli radio cyfrowe. Od 1 stycznia 2021 r. każdy nowy samochód wyjeżdżający z salonu musi mieć DAB/DAB+ na pokładzie. Kia od kilku lat seryjnie wyposaża w tę technologię zdecydowaną większość swoich modeli nawet w najtańszych wersjach, a teraz już wszystkie. Technologia umożliwia odbiór stacji radiowych w formacie cyfrowym, czyli o znacznie lepszej jakości dźwięku. DAB+ jest technologią nowocześniejszą, często nie obsługują jej starsze urządzenia DAB. Natomiast urządzenia DAB+ obsługują DAB.
Reklama
 

Kia Live Services

 
To zestaw zestaw usług cyfrowych wspierających kierowcę w czasie rzeczywistym. Dzięki nim na bieżąco otrzymujemy informacje o korkach – wyświetlane są na mapach nawigacji, a gdy to możliwe, pojawiają się sugestie objechania zatoru. Ponadto Kia Live Service dostarcza informacji o pogodzie, cenach paliw na stacjach, ładowarkach w okolicy (w przypadku modeli elektrycznych i plug-in), a nawet wolnych miejscach parkingowych. W tym ostatnim przypadku oczywiście parking musi być „podłączony” do sieci. Póki co jest z tym średnio, ale wiele miast realizuje już programy cyfryzacji, dzięki którym nawigacje w Kii będą prowadziły nas prosto na wolne miejsce do parkowania np. w galerii handlowej. Już dzisiaj natomiast dostarczają informacji o niektórych miejscach użyteczności publicznej np. godzinach otwarcia muzeów, telefonach do kin.
 

UVO Connect

 
To również usługi cyfrowe, ale tym razem pozwalające nam sprawdzać status samochodu i obsługiwać niektóre jego funkcje z poziomu smartfona. Nawet będąc na drugim końcu świata, możemy sprawdzić w aplikacji m.in. gdzie stoi samochód, gdzie jeździł ostatnio i z jakimi prędkościami, jaki ma przebieg, ile paliwa w zbiorniku. W przypadku modeli elektrycznych można planować godziny i czas ładowania, monitorować poziom naładowania baterii, a także zdalnie włączyć klimatyzację lub ogrzewanie. W każdym przypadku można wprowadzić na smartfonie cel podróży, po uruchomieniu samochodu automatycznie przeniesiony on zostanie do nawigacji auta. Kilka dni temu zadebiutowała aplikacja UVO Connect 2.0, która ma czytelniejszy interfejs, jest jeszcze czytelniejsza i ma więcej funkcjonalności. Które modele wyposażone są w UVO i jak uruchomić usługę na swoim smartfonie, przeczytacie TUTAJ.
Reklama
 

HUD z AR

 
Czyli Head-Up Display z Augmented Reality. O ile HUD jest znany od wielu lat i stosowany choćby w Stingerze czy nowej Kii Sorento, to w elektrycznym EV6 zyska nową jakość. To za sprawą rozszerzonej rzeczywistości. Na przedniej szybkie będą się wyświetlały nie tylko orientacyjne wskazania nawigacji, ale dokładne linie i strzałki, które będą sprawiały wrażenie wręcz namalowanych na drodze. Zjazd z ronda czy skręt na skrzyżowaniu będą tak dobrze oznaczone, że pomyłka będzie niemożliwa. 
 
 
Każde z tych rozwiązań będzie ewoluowało, z pewnością pojawią się też inne, zupełnie nowe. Wszystko po to, by auta były jeszcze bardziej multimedialne, a my dzięki temu jeszcze bardziej mobilni. Wyobraźcie sobie, że dojeżdżacie do parkingu na obrzeżach miasta, nawigacja prowadzi Was prosto na wolne miejsce i od razu podpowiada, jak możecie poruszać się dalej w kierunku centrum. O której odjeżdża najbliższy tramwaj, albo może gdzieś obok stoi elektryczna hulajnoga na minuty? W drodze powrotnej, 10 minut wcześniej włączy się klimatyzacja albo ogrzewanie w aucie, a jadąc nim do domu dowiecie się, co grają w pobliskim kinie wieczorem. Za pomocą komórki zaś, nie tylko sprawdzicie status samochodu, ale wyjedziecie nim z miejsca parkingowego, albo zaparkujecie w garażu. I to siedząc na drugim końcu świata.
 
Więcej informacji na temat oferty KIA na Podkarpaciu uzyskać można w Autoryzowanym Salonie  KIA MULTITRUCK mieszczącego się w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 - 85 04 161, 162 oraz w Jarosławiu ul. 3-go Maja 98c tel.  (16) 62 24 617. Więcej informacji na stronie https://www.kia.com/pl/dealers/multitruck/
Reklama
 
Foto: Kia Polska
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.