Reklama

Fakty i mity. Autoryzowana Stacja Obsługi kontra znajomy mechanik

A A A
Janusz Pawlak

Dodano: 21-03-2016

 Autoryzowana Stacja Obsługi czy znajomy mechanik

Autoryzowana Stacja Obsługi czy znajomy mechanik

Przy zakupach używek ściąganych z Niemiec pytamy zawsze o książkę serwisową pojazdu. Znajdujące się w niej wpisy są potwierdzeniem wartości pojazdu. Czymś tak oczywistym jak koło zapasowe w bagażniku. Paradoksem jest więc fakt, iż w Polsce część zmotoryzowanych zupełnie nie dba o to, aby regularnie odwiedzać Autoryzowane Stacje Obsługi. Dlaczego?
 
W obiegowej opinii panuje przekonanie, że ASO to skarbonki wyciągające każdy grosz z kieszeni zmotoryzowanych. A więc najlepiej nie mieć z nimi kontaktu. Ten utarty schemat myślenia pokutuje u nas od wielu, bardzo wielu lat. Żeby nie powiedzieć od zawsze, bo:
 
  •  w dobie głodu samochodowego PRL stacje obsługi były nimi tylko z nazwy (słabe wyposażenie techniczne i takie same wyszkolenie mechaników,
  •  proste, mało skomplikowane konstrukcje ówczesnych aut, pozwalały na ich naprawy w podwórkowym garażu (znam ludzi, którzy w takich garażach składali auta z części „okazyjnie” kupowanych),
  •  potem, po otwarciu granic, zalała nasze drogi masa staroci na kołach z Zachodu. Kto z 10 czy 10 letnim vw, audi czy peugeotem myślał o wizycie w ASO. Serwis zapewniał znów znajomy mechanik.
 
W ostatnich latach, wraz z bogaceniem się społeczeństwa, z naszych dróg znikają złomy a rodacy przesiadają się do aut nowych, drogich, kupowanych w salonach sprzedaży. Chcą by ich pojazdy były właściwie serwisowane. Nie żałują na to złotówek. Korzystają więc z ASO.
 
Kiedy czeka nas lawina wydatków

Wizytę w Autoryzowanej Stacji Obsługi lub u przypadkowego mechanika można porównać z naszym badaniem okresowym – mówi Dariusz Mierzejewski, prezes Zarządu rzeszowskich firm dealerskich  Auto – Res (Fiata, Alfa Romeo, Jeep, Hyundai) i Auto – Styl (Opel). – Jeśli regularnie odwiedzamy lekarza, który przepisuje nam odpowiednie badania diagnostyczne, unikamy wielu chorób i kłopotów. Tak samo jest z samochodem. Gdy zapominamy o serwisowaniu, bądź wykonujemy ten serwis w przypadkowych warsztatach, może nas czekać mnóstwo kłopotów i lawina wydatków.
 
Na początku drogi

Procederu unikania ASO nie odnotowuje się zazwyczaj w okresie gwarancji, gdy klient obligowany jest do odwiedzin stacji, aby zachować warunki gwarancji. Dyrektywy Unii Europejskiej dopuszczają teraz, iż usługę taką mogą wykonywać również warsztaty samochodowe. Muszą one jednak dochowywać standardów przeglądów gwarancyjnych określanych przez producenta. Trudno to osiągnąć nie dysponując odpowiednim wyposażeniem warsztatu. A to wiąże się zawsze z wydatkami. Udokumentowaniem zaś naszej wizyty w warsztacie musi być odpowiedni wpis w książce serwisowej oraz faktura potwierdzająca, iż wszystkie czynności zostały wykonane zgodnie z zaleceniami zawartymi w fabrycznej książce obsługowej.
Reklama
 
Producenci aut wprowadzają także powszechnie możliwość przedłużenia gwarancji. Dla przykładu u Fiata można nią objąć kolejne 12 miesięcy, dwa i trzy lata. Niewielkie pieniądze dają nam gwarancję, że gdy coś w naszym aucie zacznie szwankować, koszty drogich napraw nie spadną na naszą głowę.
 
Co tanie to i drogie

Czasem ktoś dopytuje mechanika o cenę usługi i słyszy, że zapłaci za nią np. tylko X zł za godzinę pracy. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to sporo taniej niż w ASO.
 
To może być bardzo myląca informacja – dowodzi D. Mierzejewski. – Mechanik z przeciętnego warsztatu, może nie mieć dostępu do wiedzy i narzędzi, które są w dyspozycji ASO. Producenci w obronie swoich interesów stosują takie praktyki, że tylko ASO otrzymują odpowiednie narzędzia. W sumie, tańszy mechanik będzie musiał się sporo natrudzić i policzy nam 3 godziny pracy, aby znaleźć usterkę.
 
Z nowym autem pan Kaziu sobie nie poradzi

Na rynku jest coraz więcej aut, których stopień nasycenie elektroniką powoduje, że przysłowiowy mechanik, pan Kaziu, z warsztatu tuż obok, nie poradzi sobie z naprawą. Aby wejść w „mózg” takich aut potrzebny jest odpowiednie oprogramowanie komputerowe dostarczane przez producenta. To po pierwsze. Po drugie, do naprawy auta mogą przystąpić tylko ludzie przeszkoleni przez producenta. I po trzecie, dysponujący odpowiednimi narzędziami i częściami zamiennymi. Zwykły warsztat nie jest w stanie wysyłać swoich ludzi na specjalistyczne szkolenia i kusić się o zakup wszelakich technicznych nowinek.
 
Nabywcy drogich aut, tych z najwyższych i wysokich półek, nie traktują ASO jako zła koniecznego. Oni wiedzą, że tylko w ASO ich samochody zostaną właściwie sprawdzone i naprawione – mówi prezes D. Mierzejewski. – Trudno sobie np. wyobrazić, aby sprzedawane przez nas jeepy serwisował ktoś przypadkowy.
 
Można negocjować

Użytkownicy aut należących do segmentu najczęściej kupowanych, a więc tych tzw. średniaków, którzy nie zawsze chętnie korzystają jeszcze z ASO winni wiedzieć, że zawsze mogą negocjować cenę usług - przypomina prezes Mierzejewski. - To dzisiaj normalna rzecz, że chcemy mieć świadczoną usługę na najwyższym poziomie i zapłacić za nią dogodną dla nas cenę.
 
Nastolatki do remontu

Kto może mijać ASO? Oczywiście posiadacze starych, kilkunastoletnich pojazdów. Wizyta takimi nastolatkami w ASO jest zbyt droga. Poziom nasycenia elektroniką oraz zaawansowanie techniczne tych pojazdów pozwalają na to, że śmiało mogą się nimi zająć typowe warsztaty samochodowe i mniej wprawni mechanicy. W naprawach nastoletnich aut z powodzeniem można wykorzystywać zamienniki lub części z odzysku. To tylko sprawi, że cena usługi będzie adekwatna do stanu/wartości pojazdu.

KOMENTARZE

Świąteczna wyprzedaż garażowa po raz IV w Rzeszowie

W sobotę, 8 grudnia, na mieszkańców...

Starsze samochody mniej tracą na wartości

Samochód dla znakomitej większości naszych rodaków to jeden z...

Kupujemy samochód. Co wybrać - kredyt, wynajem długoterminowy, leasing

Pierwsze miesiące nowego roku skłaniają właścicieli firm małych i dużych do przymiarek związanych z zakupem samochodu. Możliwości nabycia pojazdu...

Renault Master - samochód dostawczy do zadań specjalnych

Renault Master to silny samochód na trudne warunki, ale z bardzo nowoczesnym wyglądem i komfortowym wyposażeniem. To wszystko sprawia, że samochód ten sprawdza się w każdej sytuacji...

zobacz więcej
Reklama

Pięć cech dobrego kierowcy. Sprawdź, czy je posiadasz

Badania przeprowadzone przez psychologów...

Mazda dodaje sterowanie smartfonem do MZD Connect

Mazda oferuje opcjonalną aktualizację sterowania smartfonem...

Renault Trafic dołącza do klubu Kamila Stocha

Renault Polska użyczy dwa samochody Renault TraficPassenger Pack Clim 3,0t z silnikiem Energy 1.6 dCi 145 do dyspozycji klubu sportowego Kamila Stocha Eve-nement Zakopane. Sportowa inicjatywa rozpoczęta cztery...

Wraz z nowym modelem Taycan firma Porsche ostatecznie wkracza w erę elektromobilności

Inwestycje na kwotę 6 mld euro, 1200 nowych miejsc pracy już w chwili uruchomienia produkcji modelu Taycan, ciągły rozwój...

Volkswagen cyfryzuje sprzedaż - nowa era zakupu samochodów już od 2020 roku

Volkswagen rozwija sieć sprzedaży i dopasowuje ją do wizji przyszłości. Marka wraz ze swoimi dealerami zamierza całkowicie zmodyfikować model...

Reklama

Opony zimowe - mega promocja!

Zimą na letnich oponach daleko nie zajedziesz ! W jednym z rzeszowskich serwisów oponiarskich pojawił się zimą kierowca osobówki z Warszawy. Jechał 10 godzin ze stolicy, po zaśnieżonych drogach, bo na szybszą jazdę nie pozwalały mu…...

Nowe Renault Kadjar i elektryczny samochód dostawczy Master Z.E. po raz pierwszy w Polsce

Renault Polska zaprezentuje swoje nowości na dziesiątej odsłonie Ogólnopolskich Targów Motoryzacyjnych i Biznesowych...

Audi, Airbus i Italdesign testują koncepcję latającej taksówki

Podczas odbywającego się w Amsterdamie DroneWeek, Audi, Airbus i Italdesign po raz pierwszy przedstawiają jeżdżący i latający prototyp pojazdu „Pop.UpNext”. Innowacyjna...

Sezon na mgłę - kiedy używać świateł przeciwmgłowych i o czym pamiętać?

Zamglony krajobraz może wyglądać malowniczo, ale ograniczona widoczność znacząco utrudnia bezpieczną jazdę. Jak jeździć w takich warunkach...

Renault oferuje unikatowe, bogato wyposażone samochody klasy wyższej z nowymi, dynamicznymi silnikami

Grupa Renault opracowała w odpowiedzi na oczekiwania klientów unikatową ofertę samochodów...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr. 59

VIP Biznes&Styl Nr. 59
w numerze m.in.:

VIP Biznes&Styl Nr. 59 • Sprężyny gazowe z FA Krosno • Ratowanie cerkwi w Baligrodzie • Lasowiak, co leczy serca i rozwija nowe technologie • Japońskie roboty i ręczna robota w Hucie Szkła w Jaśle • 100 lat niepodległej Polski
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.