Reklama

Znajdź różnicę - oryginał, a zamiennik

A A A
Christoph Henn

Dodano: 22-03-2016

Filtry

Filtry

Na pierwszy rzut oka oryginalne części i ich podróbki wydają się niemal identyczne. Ale różnice między nimi mogą powodować poważne konsekwencje, np. jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Mercedes-Benz powołał specjalny zespół, który walczy z fałszerstwami i wykrywa pirackie towary z logo trójramiennej gwiazdy na całym świecie.

Łowcy podróbek coraz częściej muszą stawiać czoła zorganizowanej przestępczości. Zyski z podrabiania towarów są porównywalne do tych z handlu narkotykami, ale grożą za to o wiele mniej dotkliwe kary.
 
Ten wypadek miał wyjątkowo dramatyczne skutki. W 2013 roku w USA sedan Mercedesa stanął w płomieniach, a ogień z zaparkowanego przed wjazdem do garażu samochodu przeniósł się na blok mieszkalny i strawił większość trzypiętrowego budynku. Śledczy szybko ustalili, że pożar musiał wybuchnąć w komorze silnika. Wnikliwe oględziny wykazały, że do tragedii doszło z powodu zwarcia jednostki sterującej wentylatorem chłodnicy. Ze spalonego auta zostały jedynie resztki metalu i plastiku, analiza promieniami rentgenowskimi pozwoliła jednak ustalić przełomowy fakt: uszkodzony moduł nie był oryginalną częścią Mercedes-Benz. To była podróbka.
 
Klasyczne oszustwo

Tysiące kilometrów od miejsca pożaru Peter Stiefel siedzi przed ekranem komputera w swoim biurze w Stuttgarcie i analizuje zdjęcia zrobione przez śledczych. „Naszym celem jest zapobieganie takim wypadkom – mówi szef działu globalnej ochrony marki Mercedes-Benz, który w koncernie Daimler stoi na czele grupy łowców podróbek. Na ścianie jego biura wisi plakat prezentujący ponad 360 wzorów felg Mercedes-Benz. Większość z nich Stiefel zna na pamięć i może od ręki rozpoznać wyposażony w nieoryginalne akcesoria samochód, stojący akurat na pasie obok. Ale lekkie obręcze są jedynie wierzchołkiem góry lodowej, jeśli chodzi o podróbki części. Fałszerze kopiują wszystko, co ma logo trójramiennej gwiazdy, od breloków do kluczy aż po repliki legendarnych aut wyścigowych, takich jak 300 SLR – nie wspominając o częściach zamiennych do używanych samochodów. Właśnie tym głównie zajmuje się Stiefel i jego zespół: w przeciwieństwie do podrobionych zegarków czy ubrań, w przypadku Mercedesa marnej jakości zamienniki nie tylko rzutują na wyniki sprzedaży, ale przede wszystkim narażają nieświadomych klientów na poważne niebezpieczeństwo. 
 
Reklama
By dokładnie oszacować skalę tego ryzyka, Daimler od lat testuje podrabiane zamienniki. Badania wykazały między innymi, że nieoryginalne klocki zamienne są nawet o 60 proc. mniej skuteczne od oryginalnych części Mercedes- Benz – a to oznacza, że droga hamowania wydłuża się o 15 metrów. Dodatkowe zagrożenie wynika z niewłaściwych reakcji systemów aktywnego bezpieczeństwa, takich jak ABS czy ESP – ich działanie opiera się właśnie na układzie hamulcowym i precyzyjnie wyskalowanych czujnikach. Dział ochrony marki pracuje teraz nad procedurami kolejnych testów, które pozwolą ocenić ryzyko związane ze stosowaniem innych podrobionych elementów, takich jak filtry oleju czy poduszki powietrzne. T Peter Stiefel i jego zespół nadzorują także światową batalię przeciwko producentom podróbek. A ponieważ piractwo produktów jest dochodowym biznesem, coraz częściej muszą stawiać czoła organizacjom przestępczym. Oszuści są w stanie osiągać zyski podobne jak w przypadku handlu narkotykami – a przy tym narażają się na znacznie mniej dotkliwe kary, o ile w ogóle zainteresuje się nimi wymiar sprawiedliwości. Ze względu na wysokie zarobki i niskie ryzyko rynek podróbek nieustannie rośnie. „Eksperci szacują, że na pirackie towary przypada około 10 proc. sprzedaży przemysłowej na świecie – i jest to trend wzrostowy” – ocenia Peter Stiefel. Każdego roku tylko w przemyśle motoryzacyjnym liczba fałszerstw rośnie o 9–11 proc. 
 
To niebezpieczne zjawisko, zwłaszcza że kopiowane części coraz częściej odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy. Do najczęściej rekwirowanych elementów znalezionych w chińskich magazynach i montowniach w latach 2008–2012 należały: filtry, klocki hamulcowe, przednie szyby i kolumny kierownicze. A proceder ten dotyczy nie tylko Chin. Podróbki masowo powstają również w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, południowej Azji i Indiach. 
 
Fałszerze działają coraz bardziej profesjonalnie, ale wyzwaniem dla zespołu Stiefela jest też ich rozproszenie na całym świecie. I chociaż wszystkie drogi prędzej czy później prowadzą do Stuttgartu, pojedyncze bitwy są często prowadzone tysiące kilometrów od siebie. Specjaliści w zakresie ochrony marki kontaktują się w tym celu z kolegami z Chin, Dubaju, Indii, Rosji czy Turcji. Ci współpracują z przedstawicielami lokalnych organów celnych i podatkowych, monitorują śledztwa i pomagają organizować naloty na wytwórnie nielegalnych części. Większość z tych akcji jest rezultatem wielomiesięcznej żmudnej pracy detektywistycznej. 
 
„Zazwyczaj śledztwo rozpoczyna się na 6–12 miesięcy przed obławą” – mówi Stiefel. Najczęściej chodzi o znalezione w internecie oferty sprzedaży podrobionych felg, tarcz hamulcowych lub filtrów. Często eksperci są w stanie rozpoznać fałszerstwo tuż po wyjęciu towaru z pudełka, jeszcze przed rozpoczęciem testów. W niektórych wypadkach, na przykład gdy chodzi o filtry oleju – w celu identyfikacji podróbki niezbędne są szerzej zakrojone analizy. 
 
Jeśli początkowe podejrzenia się potwierdzą, sprzedawca otrzymuje od Mercedes-Benz list z żądaniem wycofania z obrotu podrobionego artykułu i wskazania jego producenta. Później sprawa trafia najczęściej do specjalistycznej kancelarii prawniczej, która zatrudnia detektywa kontynuującego śledztwo w imieniu przedstawicieli Mercedesa. Ten przez wiele dni prowadzi nadzór dystrybutora, ustala terminy dostaw części, śledzi trasę ciężarówki z towarem i prowadzi swego rodzaju grę na przeczekanie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, szlak doprowadzi go bezpośrednio do zakładu, w którym powstają fałszywki – chociaż, biorąc pod uwagę skalę produkcji, bardziej wypada tu użyć słowa „fabryka”.
 
Podróbki w liczbach

Tylko w ubiegłym roku 2000 takich śledztw zakończyło się powodzeniem: zajęciem towarów, zobowiązaniem się do wycofania artykułów z obrotu lub konfiskatą podrobionych produktów Mercedes-Benz. Poza 15-osobowym zespołem Stiefela w imieniu marki z fałszerstwami walczy ponad 100 niezależnych prawników i śledczych. Podrabianiem markowych produktów zazwyczaj zajmują się ryby średnie. Naloty mają utrudnić im działalność i zmusić do zaprzestania produkcji. Czasami uda się jednak upolować naprawdę grubą rybę. Gdy władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich w imieniu zespołu Ochrony Marki przeprowadziły w ub.r. zakrojony na szeroką skalę nalot na magazyn w Dubaju, odkryli ponad milion podrobionych, potencjalnie niebezpiecznych części do samochodów – w tym 123 tys. przeznaczonych do sprzedaży jako oryginalne akcesoria Mercedes-Benz. Żeby je wywieźć, wykorzystano aż 10 ciężarówek. 
 
Gwarancję oryginalności części i ich najwyższej jakości zapewnia współpraca z autoryzowanym partnerem serwisowym Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach, mieszczącym się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32, tel. 17 860 12 20. 

KOMENTARZE

Garden Expo 16-17 marca w G2A Arena

Kilkudziesięciu wystawców, producenci i dystrybutorzy narzędzi, maszyn i akcesoriów...

Reklama

Światowa premiera motocykla Nowy Jork - Rzeszów

Światła pozycyjne w kształcie herbu Rzeszowa, oparcie...

Zwiększ osiągi swojego Volvo - OPTYMALIZACJA POLESTAR

Polestar to należąca do Volvo Car Group marka sportowych samochodów drogowych. Została ona stworzona przez firmę Polestar Racing, obecnie działającą pod nazwą Cyan Racing. Marka Polestar...

Zimny łokieć i sterowanie kolanami - niebezpieczne praktyki kierowców

Trzymanie obu rąk na kierownicy to jedna z podstawowych zasad bezpiecznej jazdy, mimo to wielu kierowców jej nie przestrzega. Spożywanie posiłków lub...

Trzeci sezon DACIA DUSTER ELF CUP

Po sukcesach dwóch edycji Dacia Duster Elf Cup, które wzmocniły wizerunek marki Dacia, projekt stworzony przez Renault Polska, Overlimit i Hołowczyc Racing będzie miał trzecią odsłonę. W tym roku na rajdowych trasach zobaczymy...

Reklama

Smartfon jak cegła

Co zrobić, żeby nie nudzić się podczas długiej podróży samochodem? Ten problem dotyczy szczególnie rodziców z małymi dziećmi, które źle znoszą długie godziny spędzone bez ruchu w aucie. Wielu kierowców w takiej sytuacji daje dziecku do zabawy tablet...

Pięć gwiazdek EURO NCAP dla nowego CLIO - najwyższy poziom bezpieczeństwa dla wszystkich

Nowe Renault Clio uzyskało niezwykle prestiżową ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Bestsellerowy...

Aktorki, fotografka i projektant mody w samochodzie przyszłości

Pojazd-robot Renault EZ-GO przyjechał do Polski po raz pierwszy. Anna Dereszowska, Olga Frycz, Katarzyna Glinka, Lidia Popiel i Mariusz Przybylski mieli wyjątkową okazję...

Pascal Brodnicki w RAJDOWYM CYKLU DACIA DUSTER ELF CUP 2019

Znany mistrz kulinarny, autor programów i książek kulinarnych Pascal Brodnicki dołączył do tegorocznej rywalizacji pucharu Dacia Duster Elf Cup i zasiadł za kierownicą rajdowej...

Porsche Digital uruchamia platformę online do projektowania samochodowych barw

Indywidualny design za naciśnięciem przycisku: Porsche Digital uruchamia internetowy konfigurator o nazwie "Second Skin" (z ang. druga skóra)...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 62

VIP Biznes&Styl Nr 62
w numerze m.in.:

Jakub Kocój - Nie warto bać się lepszych od siebie Elżbieta Łukacijewska, Tomasz Poręba - 15 lat Polski w Unii Europejskiej Radosław Fedaczyński - Najważniejsze są zwierzęta 58. Muzyczny Festiwal w Łańcucie Żydzi z Podkarpacia - Grzech naszego zapomnienia Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.