Reklama

Biznes po chińsku

A A A
Anna Koniecka

Dodano: 21-11-2012

fot. T. Poźniak

fot. T. Poźniak

Z Darrenem Chongiem, ekonomistą, międzynarodowym doradcą biznesowym, coachem, autorem książki  „Jak Polacy mogą przebić mur chiński. 39 sekretów chińskiej kultury biznesu”, rozmawia Anna Koniecka.

Anna Koniecka: Jak by Pan ocenił możliwości Polski, jeśli chodzi o przyciągnięcie inwestorów z Chin?
 
Polska ma bardzo dobrą lokalizację w Europie Środkowo-Wschodniej. Po drugie, wg badań, jest bardzo wielu młodych, zdolnych, dobrze wykształconych ludzi w Polsce. Jeżeli dobrze pamiętam, na 10 wykształconych Europejczyków (absolwentów studiów) 1-2 osoby to Polacy. Po trzecie – młodzi ludzie w Polsce znają języki obce. Po czwarte - koszty. W Polsce jest taniej niż w innych krajach europejskich. Koszty pracy, koszty funkcjonowania biznesu, biura, nieruchomości, fabryki - to jest tańsze niż w innych krajach Europy. Mam dalej wyliczać?

Mówi Pan o plusach. A co utrudnia chińskim inwestorom wejście na polski rynek?

Polska jest  uważana przez Chińczyków za młody kraj, szczególnie pod kątem biznesowym, dopiero kilka lat temu weszliście do UE. Chińczycy nie wiedzą, że Polska ma dużo do zaoferowania. Chińczycy nie znają Polski, nie wiedzą, że są tu dobre okazje, warunki do robienia biznesu. Polskie firmy i rząd powinny promować zalety Polski wśród Chińczyków. Szczególnie podkreślać, że Polska jest dobrym miejscem do robienia biznesu, jest członkiem UE. Jest stabilna! Mimo kryzysu, Polska zanotowała wzrost PKB.
Czy Chińczycy o tym wiedzą? Jeżeli Chińczycy wiedzieliby więcej o Polsce i o tych faktach, o szansach biznesowych, o infrastrukturze, o tym, jakie są korzyści z inwestowania w Polsce, że jest członkiem UE, to byłoby więcej polsko-chińskiego biznesu.
 
Czyli następny ruch należy do nas ...
 
Jeżeli polskie firmy chcą, żeby Chińczycy przyjechali do Polski, to muszą działać. Wszyscy na świecie znają Chiny, ale nie wszyscy znają Polskę. Chińczycy nie wiedzą nic o Polsce. Nam się myli „Poland" z „Holland". Trzeba promować wiedzę o Polsce. Dodatkowo Polska musi zrozumieć potrzeby Chińczyków. Chińczycy są zainteresowani surowcami, kopalniami, przemysłem drzewnym i meblarskim, włókienniczym. Wszystkim, co jest związane z surowcami naturalnymi występującymi w Polsce. Chiny są wielką fabryką świata i potrzebują surowców do produkcji.
 
Na co narzekają chińscy inwestorzy, którzy już są w Polsce?

Przeszkodą są różnice kulturowe. Zacznijmy od wręczania wizytówek. w Chinach trzeba podawać ją dwoma rękami i odbierać też dwoma rękami. W Polsce wizytówkę wręcza się jedną ręką, co jest uważane za nieuprzejme przez Chińczyków, symbolizuje brak szacunku. Chińczycy muszą zrozumieć lepiej kulturę polską, a Polacy chińską. Te kultury są tak różne, że łatwo o konflikty, a czasami trudno w ogóle osiągnąć zrozumienie. Np. pracując z Chińczykami ważne jest, żeby się ze sobą przyjaźnić. Życie zawodowe i prywatne przeplatają się. Chińczycy nie robią biznesu z kimś, kogo nie znają. Trzeba czasu, żeby się poznać. Również na gruncie prywatnym. Negocjacje z Chińczykami trwają bardzo długo. Polacy muszą być cierpliwi, a często nie są. Nawet jeżeli pierwsze spotkanie wydaje się nieudane, Chińczycy nie okazali zainteresowania, to nie należy się zrażać. Przecież zawiązano długotrwałe relacje i Chińczycy mogą wrócić za jakiś czas z inną propozycją biznesową. Problemem jest komunikacja. Chińczycy mówią słabo po angielsku, a Polacy nie mówią po chińsku. Można mieć tłumacza, lecz rozmowy z tłumaczem są bardzo formalne. Nie zawsze można mieć tłumacza.
 
Więc jak rozmawiać, żeby się zrozumieć i – co ważne – porozumieć?!

Najważniejsze jest przełamanie lodów. Wykonanie pierwszego kroku. Polacy na początku się boją odezwać, nie wiedzą jak zacząć, nie znając ani chińskiego, ani angielskiego. A komunikacja jest bardzo ważna, żeby zacząć budować relacje. I w Chinach i w Polsce jest podobnie. Jak kogoś nie znasz, to jest sztywno, ale jak się napijesz wódki, to od razu jest dobre porozumienie, rozmowa, można się poznać. Jeżeli jest problem natury komunikacyjnej na gruncie biznesowym, to polska spółka powinna zatrudnić Chińczyka, któremu można zaufać. Wtedy Chińczycy, robiąc interesy z polską spółką, która ma chińskiego konsultanta, czują się bezpieczniej, mogą zaufać, mogą się łatwo porozumieć po chińsku, nie ma problemów kulturowych. Wtedy wiedzą, że polska spółka traktuje poważnie współpracę z chińskimi partnerami.
 
Robi pan karierę biznesową za granicą, czemu nie w Chinach?

Zdecydowałem się wyjechać zagranicę, bo mówię po chińsku i w wielu innych językach. Mówię po malezyjsku, po hindusku, rozumiem mandaryński, kantoński. Skończyłem studia w Malezji i zrobiłem MBA w Indiach. Pracowałem w Chinach, w Indiach, w Hong Kongu, na Filipinach, w UK (Londyn) i w Polsce.  Ale podkreślam - wyrastałem w społeczności chińskiej. Mam 4 siostry, 2 braci i ponad 40 kuzynów, bo moja mama miała 12 rodzeństwa. Pochodzę zatem z bardzo tradycyjnej, chińskiej rodziny.
 
Tradycja, konfucjanizm – czy to w dzisiejszych czasach pomaga w pracy?

Reklama
Tak! np. słuchamy zawsze co mówi szef, lider. Ważny jest szacunek dla osób starszych, dla liderów. Szef nie jest przypadkowo szefem, dużo osiągnął i dlatego jest szefem. Trzeba go szanować. Ważna jest też harmonia. Ważne jest, żeby zachować twarz (zasada konfucjańska). Twarz to reputacja, status, prestiż i specjalne traktowanie. Np. jak dajesz wizytówkę jedną ręką to tracisz twarz, jak spóźniasz się na spotkanie to tracisz twarz, bo nie okazujesz należnego szacunku twoim rozmówcom, partnerom biznesowym. Jak mówisz za dużo o polityce, Tybecie, Tajwanie, to tracisz twarz. Jak mówisz, że Chińczycy powinni uwolnić Tybet, to tracisz twarz.
 
Wróćmy do relacji ważnych z punktu widzenia chińskiego pracownika i pracodawcy, bo to się może przydać polskim pracownikom i ich szefom.

U nas ważna jest hierarchia, system raportowania - kto do kogo. Kto podejmuje decyzje. Decyzje zawsze z góry na dół. Konfucjanizm podkreśla, że ważna jest praca w grupie. Zgodnie z modelem różnych kultur, Europejczycy/Polacy są indywidualistami, a Chińczycy są nastawieni na pracę w grupie. I to jest siłą Chińczyków.
Chińczycy chcąc wejść do Polski, patrzą, jakie chińskie firmy są już w Polsce obecne. LiuGong jest pozytywnym przykładem. To sukces. Teraz inne spółki są już w Polsce - telekomunikacyjne firmy z Chin i Bank of  China. Ma on tylko dwa oddziały w Europie, w tym jeden w Polsce. Widać, że Polska jest ważna. I teraz inni Chińczycy też będą tu przychodzić. Trzeba promować Polskę, wtedy inwestorzy przyjadą. Potrzebne jest jeszcze wsparcie lokalnych władz, lokalnych firm i społeczności.

Gdzie najłatwiej robić Chińczykom interesy?

Nie ma najlepszego miejsca dla Chińczyków w Europie. Chińczycy podążają za okazjami biznesowymi i potrzebują wsparcia lokalnych władz i społeczności. Jak są te dwie rzeczy, to Chińczycy inwestują. Polska jest atrakcyjna z wielu powodów. Ale... w krajach, gdzie jest już wielu Chińczyków, jest łatwiej przyjechać innym Chińczykom. Np. w Londynie, gdzie jest ich wielu, są chińskie firmy prawnicze, konsultingowe, są chińskie media, stowarzyszenia biznesowe, jest struktura zbudowana itd. Ale to nie znaczy, że Chińczycy będą ciągnąć tylko do Londynu. Pojadą tam, gdzie są szanse biznesowe.
 
Zapytam o chiński savoir vivre - co jest akceptowalne, a co nie?

Ważna jest cierpliwość. Nie można być zbyt nachalnym, wywierać za dużego nacisku na Chińczyków. Nie można ich popędzać. Rok, dwa może trwać zamknięcie transakcji. I potrzeba wielu spotkań. Trzeba wiele rozmawiać, poznać chińskich partnerów, ale też dać się poznać samemu. Chińczycy zadają dużo prywatnych pytań, są ciekawi drugiego człowieka, chcą go poznać, zrozumieć. Zadawanie prywatnych pytań w Chinach jest na porządku dziennym, a w Polsce nie jest mile widziane. To jedna z dużych różnic kulturowych. Trzeba dać się poznać Chińczykom, spędzić sporo czasu na prywatnych rozmowach, w nieformalnej atmosferze. Trzeba się otworzyć. Jest takie słowo guanxi - relacje, związki. Biznes i przyjaźń idą razem. Chińczycy są przyjaźnie nastawieni, ale muszą poznać partnera - wtedy buduje się zaufanie. Jak się poznamy, szanujemy się, zbudujemy zaufanie, to na pewno biznes będzie szedł dobrze i harmonijnie.
 
W Polsce nie jest to łatwe.

Wiem, ale ja się już przyzwyczaiłem. Już się tutaj dobrze czuję. Jest takie angielskie przysłowie: „When in Rome, do as the Romans" ( jak jesteś w Rzymie to zachowuj się tak jak rzymianie). W Polsce chyba nie ma odpowiednika.
 
Jest.  U nas się mówi: „Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one". Tyle że, jak Pan zauważył, Polacy to indywidualiści, a biznes to gra zespołowa.

Ważną zasadą biznesową jest: myśl globalnie, działaj lokalnie. Jak Chińczyk zakłada restaurację w Warszawie, to myśli globalnie, bo wychodzi poza granice Chin, ale rozumiejąc polski rynek poda nie tylko pałeczki, ale nóż i widelec, i być może przyrządzi niektóre dania w sposób mniej pikantny, żeby Polacy mogli je zjeść. Czyli dopasuje szczegóły biznesu do lokalnych gustów i kultury.
 
Na czym polega ten chiński zmysł przedsiębiorczości? To kwestia systemu edukacji, sposobu myślenia?
 
To nie jest sprawa wykształcenia. Tu chodzi o rozwój osobisty. Każdy ma swój osobisty potencjał i stara się go jak najlepiej rozwinąć. Chińczycy dużo pracują, po godzinach, są ogólnie pracowici  - wynika to z zasad konfucjanizmu. Wszystko co robią, ma przynieść korzyści w długim okresie. Jeżeli inwestuję tyle czasu w relacje międzyludzkie, to biznes musi przynieść długoterminowe korzyści. Taki jest nasz sposób myślenia. Każdy osiąga spełnienie i szczęście w inny sposób. Chińczycy osiągają szczęście i spełnienie poprzez rozwój biznesu, przedsiębiorczość, a Polacy mają swoją drogę. To moja filozofia. Nie ma rzeczy dobrych i złych. Nie można myśleć kto jest lepszy a kto gorszy. Najważniejsze to robić to, co się uważa że się powinno robić i być z tym szczęśliwym.
 
O co pytają Pana najczęściej polscy biznesmeni?

Najwięcej prosi o pomoc w znalezieniu inwestora z Chin. Polscy biznesmeni rozumieją coraz lepiej guanxi, rozumieją co to znaczy relacja i przyjaźń. Więc proszą, żebym przedstawił im kogoś z Chin, z kim mogą budować relacje biznesowe, polecił ich komuś i odwrotnie. Większość wyrobów codziennego użytku w Polsce (i nie tylko) to wyroby chińskie. Nawet jak nie cały przedmiot, to jego podzespoły są chińskie. Polscy biznesmeni pytają się mnie jak nawiązać relacje z producentami tych przedmiotów, żeby od nich kupować; jak importować towary. Chcą się podłączyć do sieci relacji. Pytają mnie o radę, czy dobrze postępują w relacjach z Chińczykami, czy nie robią gaf. Chcą, żebym się podzielił z nimi doświadczeniem biznesowym. Polscy biznesmeni rozumieją, że relacje są ważne.

KOMENTARZE

Dębicka firma wygrała kontrakt w Hiszpanii

Suret z Dębicy zajmie się montażem linii technologicznej do...

Karotki technologicznie inspirują kobiety

Kamila Sidor jest założycielką przedsiębiorstwa społecznego Geek...

Krzysztof Penderecki na Goodfest w Dębicy

Krzysztof Penderecki, światowej sławy kompozytor, dyrygent i pedagog, a przy tym rodowity dębiczanin, do dziś związany z miastem będzie gościem specjalnym jedniodniowego, a właściwie jednonocnego Festiwalu Dębica...

Kobiece oblicze mobile na trzecim spotkaniu rzeszowskich Karotek

Rzeszowskie Geek Girls Carrots, kobiety które kochają nowe technologie, zapraszają w najbliższy piątek, 18 października, o godz. 18 do biura co-workingowego Garaże Biznesu...

zobacz więcej
Reklama

Obwodnicą Sanoka pojedziemy przed Nowym Rokiem?

W najbliższych dniach wykonawca obwodnicy Sanoka złoży...

Tworzą rozwiązania dla biznesu. Powstaje na Podkarpaciu ekosystem przyjazny innowacjom

W grudniu na rzeszowskich uczelniach ruszyły pierwsze projekty badawczo-rozwojowe finansowane z tzw. Programu grantowego Podkarpackiego...

Auta na minuty. 18 grudnia rusza wypożyczalnia "elektryków"!

W Rzeszowie są już elektryczne rowery, hulajnogi, a nawet skutery. Teraz przyszła kolej na samochody. Od 18 grudnia mieszkańcy będą mogli wypożyczać już pierwsze nissany...

153 stoiska i tysiące osób na Międzynarodowych Targach EKOGALA

Międzynarodowe Targi Produktów i Żywności Wysokiej Jakości EKOGALA przyciągnęły w piątek do Centrum Wystawienniczo-Kongresowego G2A Areny w Jasionce 153 wystawców...

Reklama

W marcu rusza inwestycja Safran na Podkarpaciu. Będą testować przekładnie lotnicze

Safran Transmission Systems Poland przy swoim zakładzie w Sędziszowie Małopolskim wybuduje Centrum Badawczo-Rozwojowe, w którym...

Mała obwodnica Kolbuszowej otwarta. Kosztowała 8,5 mln zł

W Mikołajki otwarto "małą obwodnicę" Kolbuszowej. To ponad kilometrowy odcinek w Kolbuszowej Górnej, który łączy drogę krajową nr 9 z trasą na w kierunku Sędziszowa Małopolskiego. ...

W piątek i sobotę - EKOGALA w Jasionce

Do spróbowania swojskie pierogi, gołąbki i serniki, a do kupienia - bożonarodzeniowe ozdoby i karpie. W piątek, 6 grudnia, rozpoczyna się trzynasta już edycja EKOGALI, czyli Międzynarodowych Targów Produktów i...

Od kogo kupić mieszkanie w Rzeszowie? Oferta na Podpromiu!

Kupno wymarzonego mieszkania w Rzeszowie jest wyzwaniem. Najlepsze oferty znikają z rynku w kilka dni. Kto, co buduje i za ile? – będzie można dowiedzieć się już 6-8 marca 2020...

W lutym XV Podkarpackie Targi Edukacyjne. Wybierz studia mądrze!

Ponad stu wystawców i tysiące młodych zwiedzających, którzy stoją przed trudnym wyborem wymarzonych studiów. Do tego porady psychologów, kiermasz książek za złotówkę...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2020-01-28 18:00
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2020-01-28
USD 3,8844 +0,31%
EUR 4,2794 +0,27%
CHF 4,0094 +0,45%
GBP 5,0614 -0,19%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1567,65 -0,85% [17:56]
 Ropa brent baryłka 59,24 +1,84% [17:56]
 Pallad uncja 2192,35 +1,20% [17:56]
 Platyna uncja 989,40 +0,14% [17:56]
 Srebro uncja 17,51 -3,26% [17:56]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.