Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Animacja szuka specjalistów. Uczelnie starają się sprostać

A A A
Opracowanie Alina Bosak

Dodano: 08-07-2021

Fot. Materiały prasowe RARR S.A.

Fot. Materiały prasowe RARR S.A.

Rynek animacji wciąż rośnie, co w wielu młodych ludziach, mających za sobą doświadczenie w tworzeniu amatorskich filmików z wykorzystaniem darmowych narzędzi, rodzi przekonanie, że łatwo w tej branży znajdą dobrze płatną pracę. Nic bardzie mylnego, producenci są bardzo wymagający co do kompetencji grafików i tylko profesjonalistom są gotowi powierzyć ważne projekty. Dlatego uczelnie muszą współpracować z producentami, by kształcenie nie zostawało w tyle za szybko rozwijającą się branżą. Rozmawiano o tym podczas spotkania pn. „Polska animacja – współpraca na rzecz kształcenia i rozwoju zawodowego specjalistów z branży animacji”, zorganizowanego 29 czerwca przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A w ramach projektu „ALICE” realizowanego z programu Interreg Europe.
Reklama
 
W spotkaniu na temat animacji uczestniczyli specjaliści z branży animacji, przedstawiciele instytucji wspierających rozwój tego sektora oraz uczelni aby porozmawiać o celach, potrzebach, wyzwaniach i korzyściach związanych ze współpracą biznesu i uczelni. RARR S.A. zorganizowała to wydarzenie we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji oraz Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, aby zwrócić uwagę na potrzebę lepszego dopasowania oferty edukacyjnej uczelni do potrzeb firm, które w przyszłości zostaną pracodawcami ich absolwentów. 
 
W przypadku specjalistów branży animacji ważną rolę odgrywa zarówno edukacja formalna, jak i nieformalna – ta nabywana w domu podczas amatorskich prób tworzenia animacyjnych dzieł. – Jednak edukacja formalna jest bazą, ramą niezbędną do dalszego rozwoju zawodowego, dlatego tak ważne jest zapewnienie oferty kształcenia dopasowanej zarówno do potrzeb kandydatów na studia, jak i branży animacji zatrudniającej ich w przyszłości, tak aby umożliwić absolwentom znalezienie pracy i rozwój zawodowy w specjalizacji, którą wybrali – podkreślił Łukasz Bis, prodziekan Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej ds. kierunku Grafika komputerowa i produkcja multimedialna w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Przykładem dostosowywania oferty jego uczelni do wymagań pracodawców jest np. współpraca z firmą Juice.PL zajmującą się postprodukcją. Zaowocowała ona utworzeniem nowej anglojęzycznej specjalizacji Multimedia, a także polskojęzycznej - Efekty specjalne i wizualizacja.
Reklama
 
Rozwój branży animacji wspierają w równie dużym stopniu działania podejmowane przez stowarzyszenia i organizacje branżowe. Przykładem mogą być warsztaty „Sztuka tworzenia lalki” zorganizowane w 2019 roku przez Stowarzyszenia Producentów Polskiej Animacji (SPPA), wspólnie z Łódź Film Commission oraz łódzką organizacją Momakin, Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi i Szkołą Filmową w Łodzi. - Działanie to wynikało z braku specjalistów, w tym przypadku w zakresie tworzenia lalek wykorzystywanych w animacji lalkowej i pokazało również, jak ważne jest wsparcie instytucjonalne i finansowe takich instytucji jak PISF przy organizacji takich działań – stwierdził Marcin Kotyła, przedstawiciel SPPA.
 
Ważny mostem między edukacją i praktyką w dziedzinie animacji stanowią  także organizowane w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego spotkania „Talent Market”, które umożliwiają młodym twórcom animacji oraz studentom i absolwentom szkół artystycznych prezentację swojego portfolio studiom animacji, co może zaowocować dalszą współpracą zawodową. 
 
Działania edukacyjne oparte na potrzebach branży coraz częściej podejmują studia animacji, czego dobrym przykładem jest szkolenie oferowane przez studio GS Animation, które jest certyfikowanym ośrodkiem szkoleniowym oprogramowania Toon Boom wykorzystywanego w animacji 2D. Warto również wspomnieć o programie służącym profesjonalizacji branży animacji – ASK zrealizowanym w 2020 roku przez Momakin. Obejmował on działania doradcze i szkoleniowe z zakresu projektowania i budowy lalek, animacji lalkowej i warsztat z tworzenia animatiku. Ważnym działaniem tej organizacji jest także projekt „Strategia edukacji do animacji”. – Umożliwi on przygotowanie wytycznych do efektywnego edukowania do animacji w odniesieniu do szkolnictwa zawodowego i branżowego, uzupełniającego – zapewniła Paulina Zacharek z Momakin. - Działanie to będzie oparte na badaniu ścieżek karier zawodowych profesjonalistów branży, aby określić jakie działania mogą wesprzeć rozwój animacja w Polsce. 
Reklama
 
Mateusz Kowalczyk producent kreatywny i współzałożyciel studia Pigeon zaznaczył, że potrzeby branży animacji wynikają zarówno z obecnych trendów na rynku animacji, jak i ze specyfiki działania samej branży, która funkcjonuje w dwóch modelach: producenckim (czyli wytwarzania nowych, oryginalnych pomysłów, w których twórcy mają wpływ na projekt i od początku pracują nad treścią, scenariuszem i reżyserią) oraz produkcyjnym (firmy jako podwykonawcy realizują część lub całość zleconych działań).
 
- W obu tych modelach branża potrzebuje innego typu kompetencji i pracowników. Jest bardzo dużo osób, które chcą pracować w branży, ale nie do końca pasują do potrzeb pracodawców. Wynika to z bardzo łatwego dostępu do możliwości samo edukacji, narzędzi i oprogramowania, informacji i możliwości współpracy przy dobrze płatnych projektach komercyjnych, co tworzy u młodych osób przeświadczenie, że są już reprezentantami branży animacji, pomimo iż często nie skończyli odpowiednich studiów lub nie uzyskali kompetencji, które pozwoliłyby pracodawcom powierzyć im ważne projekty – mówił Mateusz Kowalczyk. - Pojawia się pytanie, jak takiego kandydata na studia, czy studenta pokierować, aby uzyskał wiedzę i umiejętności, i mógł stać się specjalistą. Branża wychodzi do rynku oferując szereg działań edukacyjnych, w tym angażując się we wspomniane wcześniej szkolenia, warsztaty, zapewniając młodym absolwentom staże, okresy próbne, nawiązując szerszą współprace z uczelniami. 
Reklama
 
W trakcie dyskusji uczestnicy panelu dyskusyjnego: Anna Mroczek i Wojciech Leszczyński z WJTeam, Mateusz Kowalczyk ze studia Pigeon, a także Sean Bobbitt z Breakthru Films opowiedzieli o działaniach podejmowanych przez ich studia, także w obszarze edukacji i współpracy z uczelniami, nawiązując do często specyficznych kompetencji, jakich poszukują do realizowanych przez siebie produkcji animowanych. Wykorzystywane różnorodne techniki pracy przy poszczególnych produkcjach animowanych wymagają szczególnych umiejętności, dlatego z perspektywy branży animacji współpraca z sektorem edukacji przyniesie realne korzyści i ma duży potencjał. Ale trzeba działać szybko z uwagi na tempo rozwoju rynku.
 
Projektu ALICE może w tym pomóc, ponieważ zacieśnia współprace nauki i biznesu właśnie  w obszarze edukacji i wypracowywania rozwiązań służących rozwojowi zawodowemu obecnych i przyszłych profesjonalistów branży animacji - podsumowała Beata Hulinka i Małgorzata Kilian z Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-07-23 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-07-23
USD 3,8851 +0,13%
EUR 4,5747 -0,06%
CHF 4,2208 -0,17%
GBP 5,3349 +0,12%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.