Reklama

Dobre, bo Podkarpackie. Nasze marki na eksport

A A A
Anna Olech

Dodano: 26-02-2014

Ryszard Ziarko / fot. T. Poźniak

Ryszard Ziarko / fot. T. Poźniak

Największe regionalne firmy eksportujące swoje produkty lub usługi są powszechnie znane. Wystarczy wymienić nazwę Inglot, Firma Oponiarska Dębica czy Nowy Styl. Ale to są firmy potężne, od lat wysyłające swoje produkty poza granice Polski. Naturalną koleją rzeczy jest, że przedsiębiorstwa tego formatu, mocno stojące na rynku podkarpackim i ogólnokrajowym, szukają nowych możliwości za granicą. Ale poza tymi powszechnie znanymi są również takie, o których na Podkarpaciu wie się bardzo niewiele, a tymczasem na świecie mają mocną pozycję, oraz takie, w przypadku których informacja, że ich wyroby lub usługi zagraniczne rynki bardzo cenią, jest sporym zaskoczeniem. 
 
Rzeszów od dawna chwali się tym, że co dziesiąty informatyk pracujący w kraju pochodzi właśnie stąd, a statystyki jasno pokazują, że na Podkarpaciu z informatyki utrzymuje się procentowo więcej ludzi niż gdziekolwiek indziej w Polsce. Dlatego też powstał tu Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej, który nie tylko skupia firmy związane z branżą IT, ale również koordynuje wspólne działania, m.in. poszukiwania nowych rynków dla świadczonych usług i tworzonych produktów. Specyfika tej branży polega właśnie na tym, że usługi, zadania rozwinięcia produktów czy też wprowadzenia produktu na rynek, są zlecane do realizacji w zupełnie innych częściach świata. To właśnie chce wykorzystać rzeszowski klaster, który intensywnie szuka nie tylko rynków zbytu dla produktów swoich firm, ale i rynku usługowego, by tutejsze firmy mogły pracować na rzecz partnerów z najróżniejszych stron świata. - W tej chwili mogę wymienić przynajmniej dziesięciu członków klastra, którzy są firmami software’owymi, które sprzedają tworzone przez siebie oprogramowania lub też swoje usługi m.in. na Litwie, Słowacji, w Niemczech, Anglii, Szwecji czy Kanadzie - mówi Wojciech Materna, prezes Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka. - Teraz próbujemy zrobić z tego falę. Chcemy doprowadzić do takiej sytuacji, że pracujemy tu, a sprzedajemy tam, gdzie ta praca jest najdroższa. Szukamy więc kontaktów w najróżniejszych zakątkach świata, w Stanach Zjednoczonych, które są rynkiem dużym i bardzo atrakcyjnym, we Włoszech w ramach polskich dni w Turynie, we Francji.

Branża bez granic
 
Ale czy faktycznie nasze firmy, jeśli nie są potężnymi przedsiębiorstwami na miarę Asseco Poland, mają szanse przebić się na światowych rynkach? Okazuje się, że tak. - Przede wszystkim dlatego, że to branża, która nie zna granic - podkreśla Materna. - Co prawda robimy się coraz drożsi dla Zachodu, ale mamy przewagę nad firmami zlokalizowanymi Chinach czy w Indiach. Wcześniej to właśnie tam większość światowych firm „wyrzuciła” swój outsourcing, a centra usług informatycznych dla całego świata ulokowane zostały głównie w Indiach w Bangalore, zwanym indyjską Doliną Krzemową. Teraz przenoszą się one do Polski. Wprawdzie jesteśmy drożsi od Hindusów, ale z nami łatwiej się porozumieć, ponieważ między nami i np. Anglikami czy Amerykanami nie ma tak dużych różnic kulturowych. Dlatego w tej chwili łatwiej się nam przebić na międzynarodowych rynkach. 
 
Jedną z firm działających w ramach klastra, a bardzo mocno skupionej na eksporcie jest NTSwincash Commit Polska, która specjalizuje się w kompleksowym doradztwie biznesowym. Około 70 procent przychodów tej firmy sprzedaż oferowanych usług poza Polską. - Eksport był naszą świadomą decyzją ze względu na fakt, że działalność rozpoczynaliśmy w oparciu o współpracę z partnerem z Austrii - wyjaśnia Norbert Życzyński, prezes zarządu NTSwincash Commit Polska. - Współtworzony przez nas system NTSwincash skierowany jest głównie do rozbudowanych sieci handlowych, w związku z czym jego zastosowanie doceniane jest przez dużych graczy na rynku europejskim, jak również w Rosji i na Bliskim Wschodzie. Ale korzystając z tego, że produkcja odbywa się w Polsce, mamy możliwość zaoferowania NTSwincash również dla rodzimym przedsiębiorcom. 
 
Firma działa w grupie konsultingowej, której przewodzi austriacki partner, a oferowany przez nas system NTSwincash został już wdrożony w 20 krajach. - Są to m.in. Szwajcaria, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Rosja czy Włochy. NTSwincash znalazł zastosowanie w wielu branżach, przede wszystkim w branży telekomunikacyjnej. W tym zakresie jesteśmy liderem w Europie i krajach arabskich. Marki, które korzystają z naszego systemu to np. Orange, Vodafone czy T-Mobile. Oczywiście NTSwincash sprawdza się też w sieciach handlowych innych branż, wdrażaliśmy go m.in. w Rosji w drogeriach Rive Gauche, czy na rodzimym gruncie w sieci marketów dla majsterkowiczów NOMI - dodaje Życzyński.
 
Z mobilnymi aplikacjami na podbój Azji
 
Międzynarodowe rynku podbija też Witchcraft Studios z Rzeszowa specjalizujące się projektowaniu mobilnych aplikacji biznesowych na spartfony, tablety i telewizory nowej generacji Smart TV, a także produkcji gier mobilnych. W poprzednim roku udział eksportu w całkowitej sprzedaży wyniósł ok. 57 proc., ale, jak zaznaczają szefowie firmy, jest to kwestia zmienna i zależna od wielu czynników. - Naszym pierwszym produktem eksportowym były gry mobilne dystrybuowane przez operatorów sieci komórkowych i partnerów na całym świecie - opowiada Maciej Głowacki, wiceprezes zarządu Witchcraft Studios. - Natomiast pierwszym istotnym sukcesem, a jednocześnie ważnym wydarzeniem w początkowych latach działalności firmy, była akceptacja naszych gier przez centralę T-Mobile w Niemczech. Sprzedaż gier Java odbywała się głównie w oparciu o kanały sprzedażowe operatorów komórkowych. Aby móc dostarczać gry do T-mobile trzeba było spełnić wiele kryteriów, co było bardzo trudne, zwłaszcza dla małych, nieznanych firm. Nam się to udało i co więcej – nasze gry były podawane innym dostawcom jako wzorcowe.
 
Reklama
Z czasem, obok produkcji i dystrybucji własnych gier, firma zaczęła realizować projekty mobilne na zlecenie. Pierwszym poważnym projektem było zlecenie realizowane dla marki kosmetycznej Lancôme w Korei, należącej do koncernu L’Oréal. Firma postawiła na innowacyjność i w swojej kampanii chciała wykorzystać wchodzące właśnie na rynek iPhony. Efektem tej współpracy była m-marketingowa aplikacja przedstawiająca ekskluzywną serię kosmetyków. Użytkownik po zainstalowaniu aplikacji na swoim smartfonie miał dostęp do reklam i informacji o produktach, a dzięki geolokalizacji był na bieżąco informowany o wszelkich promocjach i ważniejszych wydarzeniach związanych z marką w swojej okolicy. Największą zaletą była tu technologia push notification, pozwalająca wyświetlać informacje na ekranie telefonu nawet, gdy aplikacja była wyłączona. - Od momentu udostępnienia w Appstore aplikacja została pobrana w ponad 100 tys. egzemplarzy. Co tydzień rejestrowanych jest 1700 nowych użytkowników. Zaowocowało to produkcją kolejnych odmian tejże aplikacji i otworzyło nam drogę do większych projektów na rynku koreańskim - mówi Głowacki.
 
Rynki azjatyckie, przede wszystkim koreański, są jednymi z najlepiej zorientowanych w  nowinkach technologicznych, dlatego też stały się głównymi odbiorcami rzeszowskiej firmy. Poza wspomnianą aplikacją Lancôme Genifique, Witchcraft Studios zrealizowało kilka rozwiązań także dla mniejszych firm farmaceutycznych, m.in. Merck Serono. Natomiast gry mobilne projektowane w Rzeszowie pobierane są zarówno w USA, Wielkiej Brytanii, jak i Korei Południowej, Indonezji, Tajwanie czy Wietnamie. Firma zajmuje się również produkcją aplikacji sprzedażowych przeznaczonych dla handlowców, marketingowych służących promocji, a także usprawniające komunikację na linii firma – klient. Na swoim koncie realizację dla firm: Energa, Warta, Mercedes-Benz, Toshiba, Samsung, Janssen czy Warner Bros. Ale Witchcraft Studios nie spoczywa na laurach. Teraz skupia się na budowaniu port folio własnych produktów biznesowych i rozrywkowych. - Chcemy sprzedawać je zarówno w Polsce, jak i za granicą - mówi Maciek Głowacki. - Wykorzystujemy więc kanały już posiadane i sprawdzonych partnerów biznesowych, a równocześnie rozwijamy nasz zespół, poszukując osób zainteresowanych współpracą z naszym rzeszowskim oddziałem oraz agentów, którzy mogliby nas reprezentować na zachodnich rynkach.

Słodka wizytówka Podkarpacia
 
Cukiernicza Spółdzielnia Inwalidów Roksana ze Strzyżowa w 2013 roku obchodziła 60. urodziny. Na Podkarpaciu jest znana bardzo dobrze, głównie za sprawą krówki, znaku rozpoznawczego Roksany. Ale niewielu wie, że strzyżowski producent słodyczy jest ceniony również poza Polską. Co prawda obecnie eksportuje 20-25 proc. swojej produkcji, ale jeszcze kilka lat temu było to nawet 50 proc. Strzyżowskie słodycze cenią przede wszystkim Słowacy, ale równie chętnie zamawiają je Czesi, Austriacy, Niemcy i Włosi. Po targach zdarzają się też bardziej egzotyczne zamówienia, np. z Tajwanu, ale zdecydowanie najlepszym partnerem spółdzielni jest nasz południowy sąsiad. Które wyroby smakują zagranicznym odbiorcom? Przede wszystkim krówka, która w Roksanie wciąż jest wyrabiana w tradycyjny sposób, nie maszynowo, lecz ręcznie. To dlatego strzyżowska krówka smakuje inaczej, z wierzchu jest krucha, a w środku ma tzw. „łezkę”, której trudno szukać w słodyczach robionych maszynowo. - Nasz wybór bardzo ceniony jest np. na rynku niemieckim, właśnie za te walory, które są nie do uzyskania w wyrobie maszynowym. My od początku istnienia spółdzielni produkujemy krówki ręcznie i dziś jesteśmy chyba ostatnim takim miejscem. To przez lata wypracowane technologie, procedury i jakość, do której przywiązujemy szczególnie dużą wagę - tłumaczy Józef Maźnicki, prezes Roksany. 

Strzyżowska spółdzielnia ma bogaty asortyment, spośród którego zdecydowanie największą popularnością cieszy się wspomniana krówka, trafiająca do wszystkich zagranicznych odbiorców. Słowacy, do których Roksana najwięcej eksportuje, lubią właściwie wszystko co tu powstaje, od karmelków nadziewanych i twardych, lizaków, poprzez, toffi, cukierki ABC, śliwki w czekoladzie i żurawina w czekoladzie. Do Włoch, Austrii i Niemiec wyjeżdża głównie krówka i lizaki dekoracyjne, które są ostatnim krzykiem mody. Do Stanów Zjednoczonych wysyłana jest głównie krówka i śliwka w czekoladzie, których odbiorcami jest głównie Polonia darząca te słodkości sentymentem. - Niestety, dziś eksport nie jest tak atrakcyjny pod kątem zysków - mówi prezes Roksany. - Jeśli kurs euro jest poniżej 4 zł, to trzeba głęboko zastanowić się nad opłacalnością takiego ruchu. Wahania cen surowców, jak choćby sytuacja sprzed kilku lat, gdy cukier zdrożał ponad 180 proc., również to utrudniają. 
 
Okapy z Sanoka
 
W Sanoku z kolei prężnie działa Ciarko, które jest jednym z największych producentów okapów kuchennych w Europie. Ich produkty są cenione za niezwykle nowoczesny design, a firma może poszczycić się międzynarodowymi nagrodami i wyróżnieniami. W 2012 roku aż 60 proc. całej produkcji trafiło na zagraniczne rynku, co w przełożeniu na liczby daje ponad 400 tys. okapów. - Głównymi odbiorcami naszych produktów są m.in. Niemcy, Skandynawia, Benelux czy Rosja - mówi Ireneusz Chmura, dyrektor sprzedaży Ciarko. - Widzimy spory potencjał na rynkach Europy Wschodniej, jednak staramy się wyjść poza Stary Kontynent. Przykładem są rozmowy handlowe, które prowadzimy z jednym z ważniejszych graczy w Brazylii. W kolejnych latach jeszcze większy nacisk położymy także na promocję marki poza granicami Polski. 
 
W Polsce sanocka firma nie jest tak powszechnie znana, ale nie oznacza to, że w naszych domach nie znajdziemy ich produktów. Ciarko mocno współpracuje z największymi markami AGD w Polsce, dla których produkuje okapy, i to stanowi największy udział firmy w krajowym rynku. Jednak Ciarko na bardzo ambitne plany ten rok, by podwoić udziały marki własnej na polskim rynku. – W segmencie biznesowym marka Ciarko jest silnie rozpoznawalna, a w celu zwiększenia świadomości brandu w grupie docelowej uruchomiliśmy szereg działań wspierających wizerunek marki własnej. W październiku ruszyła pierwsza w Polsce kampania telewizyjna promująca okapy kuchenne. Pojawiamy się także w najbardziej poczytnych magazynach wnętrzarskich, branżowych, ogólnopolskich. Odbiorcami naszych produktów są nie tylko klienci ostateczni, ale także studia kuchenne i projektanci, dlatego też podejmujemy działania zwiększające świadomość marki w każdej grupie docelowej – tłumaczy dyrektor sprzedaży spółki Ciarko. 

Podkarpackie firmy są cenione nie tylko na rynku lokalnym czy krajowym, świat również widzi w nich świetnych partnerów. Jakoś, wykwalifikowana kadra, pomysł na siebie. Argumenty, które stoją za nimi są przeróżne, ale pewne jest, że mamy się czym pochwalić.

KOMENTARZE

Eksperci branży ICT na Kongresie Profesjonalistów IT

13 marca br. Rzeszów będzie stolicą informatyki...

Marta Półtorak i Wojciech Materna o biznesie

Czym jest sukces w biznesie? Jakie cechy charakteru powinien mieć współczesny przedsiębiorca? Co przynosi lepsze efekty w prowadzeniu biznesu: nastawienie na konkurencję czy współdziałanie? ? to tylko...

"Układ zamknięty" i "Święta czwórca" w kinie Zorza

Trzy premiery przygotowało na najbliższy weekend kino Zorza. Pierwsza to "Układ zamknięty", film inspirowanymi prawdziwymi wydarzeniami, ze świetną kreacją aktorską Janusza Gajosa, drugą...

zobacz więcej
Reklama

Fibrain zainwestuje w WiseGlass. Inteligentne lustra podbiją świat?

Wyglądają jak zwykłe lustra, ale obok odbicia wyświetlają reklamy. Jakie? Zależy od tego, kto się przegląda. Trzy lata temu pomysł, wykorzystujący zaawansowane...

Co z budową 8 obwodnic na Podkarpaciu?!

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 na Podkarpaciu planowana jest realizacja ośmiu z nich. Będą to obwodnice Brzostka i Kołaczyc, Kolbuszowej, Jasła, Miejsca Piastowego, Nowej Dęby, Pilzna...

Podkarpacka Giełda Domów i Mieszkań. Setki ofert w G2A Arena

Małe mieszkania, domy z ogródkiem to dziś najlepiej sprzedaje się w Rzeszowie i jego okolicach. Po 2-3 miesiącach epidemii wyczekiwana obniżka cen nie nastąpiła, a idealne...

Reklama

RC-Tech z Podkarpacia z glejtem ministra rozwoju. Bada nowy silnik lotniczy

GE Aviation, światowy lider w produkcji silników lotniczych do pracy nad nowym silnikiem zaprosił niewielką spółkę RC-Tech z Inkubatora Technologicznego...

Więcej pasażerów na lotnisku w Jasionce. Od sierpnia loty do Turcji

Prawie 23 tysiące pasażerów obsłużył w lipcu Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka. Był to pierwszy miesiąc od wybuchu pandemii COVID-19, w którym odbywały się...

Giełda Domów i Mieszkań oraz Targi Wnętrz i Ogrodnictwa w Jasionce

Podkarpacka Giełda Domów i Mieszkań, Targi Aranżacji Wnętrz HOME DESIGN oraz Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDEN EXPO, to wszystko jeszcze w...

PCI ProtoLab - rozwiązania dla przedsiębiorców i przyszłości Podkarpacia

Maratony projektowania ukierunkowane na realne wyzwania i problemy pochodzące z przedsiębiorstw, wspólne rozwijanie projektów, prototypów i startupów...

Rozpoczęto budowę Podkarpackiego Centrum Nauki Łukasiewicz

Łopaty wbite. W środę, 5 sierpnia, w Tajęcinie k. Rzeszowa uroczyście rozpoczęto budowę Podkarpackiego Centrum Nauki. Jego patronem ma być pochodzący z Podkarpacia wynalazca...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2020-09-28 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2020-09-28
USD 3,9083 +0,17%
EUR 4,5497 +0,04%
CHF 4,2160 +0,15%
GBP 5,0121 +0,64%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1889,65 +0,19% [02:34]
 Ropa brent baryłka 42,89 +0,00% [02:34]
 Pallad uncja 2287,20 +0,40% [02:31]
 Platyna uncja 893,25 +0,44% [02:34]
 Srebro uncja 23,92 +0,42% [02:34]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.