Reklama

Biznes

V Forum Innowacji – o innowacjach i turystyce

Anna Olech
Dodano: 27.05.2014
12673_IMG_1492
Share
Udostępnij
Tym razem Forum Innowacji, połączone z I Forum Turystycznym Państw Karpackich, skupiło się na zagadnieniach związanych z turystyką, tak mocno związaną z Podkarpaciem. Kolejne już spotkanie przyciągnęło setki gości nie tylko z regionu, ale też z Polski i zagranicy. Na rozpoczętym we wtorek (27 maja)  próbowano odpowiedzieć na pytania jak połączyć innowacyjność z turystyką? Jak powinna się ona zmieniać, by Podkarpacie było jeszcze bardziej atrakcyjne dla odwiedzających? I czy same piękne krajobrazy wystarczą, by stać się potęgą turystyczną?
 
Jak bardzo rozwinęło się i zyskało na znaczeniu Forum Innowacji najlepiej pokazują liczby. W pierwszym spotkaniu uczestniczyło 100 osób, w tym roku zarejestrowano 1000 osób. Jak zawsze zainteresowaniem cieszyło się Miasteczko Innowacji, w którym tradycyjnie ulokowały się firmy powiązane z tematem forum. Dwudniowe spotkanie na stałe wpisało się w kalendarz najważniejszych wydarzeń Podkarpacia. 
 
Bez turystyki ani rusz
 
Gości kolejnej edycji spotkania przywitał przewodniczący rady programowej forum poseł Jan Bury. – Już po raz piąty Rzeszów gości Forum Innowacji. Po przemyśle lotniczym, energetycznym, kosmicznym, przyszedł czas na turystykę, która obecnie jest jedną z najlepiej rozwijającą się gałęzią gospodarki. Turystyka to 200 mln miejsc pracy na świecie, generuje 9 proc. PKB. Podkarpacie jest dobrym miejscem do inwestowania, do uprawiania turystyki. Zmiany w turystyce odzwierciedlają zmiany w myśleniu społeczeństwa. Podkarpacie ma do zaoferowania unikalne widoki, smaki, zapachy, to wszystko warto wykorzystać. Turystyka branżą przyszłości – niech to będzie hasłem tegorocznych obrad – mówił Bury.
Katarzyna Sobierajska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, potwierdziła ogromny udział turystyki w rozwoju polskiej gospodarki. Ale zwracała też uwagę, że sektor turystyki musi ciągle się rozwijać i reagować na oczekiwania turystów, których wymagania nieustannie rosną. Odpowiedzią jest tworzenie nowych produktów turystycznych, a tu niezbędna jest innowacyjna. Innowacje produktowe, usługowe, w zakresie marketingowym i reklamowym oraz zarządzania mogą znacząco wpłynąć na rozwój konkurencyjności. Szansą rozwoju turystyki może być nowa perspektywa finansowania Unii Europejskiej, w której priorytetem będzie wspieranie przedsiębiorców, również z zakresu turystyki. 
Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa, podkreślał zmiany, jakie zaszły w Rzeszowie. Wspomniał o planach przejęcia Zamku Lubomirskich, który miałby stać się atrakcją turystyczną miasta i regionu. Natomiast prof. Aleksander Bobko, rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego, zwrócił uwagę na fakt, że podstawą rozwoju jest współpraca nauki, samorządów i biznesu. – Nad istotą innowacyjności warto się zastanowić, zwłaszcza, że słowo weszło do słownika tak mocno, że często zapomina się o jego sensie. W naszej kulturze źródłem innowacyjności były uniwersytety, to tam pomysły, idee, przenosiły się w rzeczywistość. Dziś również bez tych miejsc, nie można mówić o innowacyjności – mówił rektor UR, który w tym roku gości Forum Innowacji.
 
Metamorfoza turystyki
 
Dr Zoltan Somogyi, dyrektora wykonawczego Światowej Organizacji przedstawił proces przemian, jakie zaszły w turystyce i jak ogromny wpływ na to miał Internet, a innowacyjność stała się nieodłącznym elementem tej branży. – W ostatnich 6 dekadach turystyka stała się fenomenem globalnym i przeszła bardzo długą drogę, od 50. lat XX wieku. Turystyka to m.in. okazje biznesowe dla mniejszych firm, rozwój wiejskich i miejskich regionów, a także do promocji dziedzictwa kulturowego. Według prognoz w roku 2030 każdego dnia granice będzie przekraczało 5 mln ludzi. W ostatnich latach turystyka zanotowała ogromny wzrost, co wiąże się m.in. z rozwojem technologicznym, branży komunikacyjnej. Mobilność otworzyła ogromne możliwości, a świat stał się globalną wioską – mówił. 
Innowacyjność w turystyce jest czymś innym niż w pozostałych branżach, ponieważ w turystyce sprzedaje się doznania. Wymagana jest integracja i interakcja z turystami, którzy szukają bogatych doświadczeń, a niezwykle ważna jest komunikacja związana z technikami internetowymi. Od 1985 roku Internet jest głównym środkiem komunikacji, wpływa na wszystkie rejony naszego życia, w tym również na sposób, w jaki uprawiamy turystykę. Turyści korzystają również z doświadczeń blogerów turystów, z mobilnych aplikacji, a to wszystko ma ogromny wpływ na przemiany, jakie zaszły w turystyce. 
 
Turystyka innowacyjna – źródła, ale i bariery
 
Turystyka jest dużo mniej innowacyjna niż być powinna – taka była teza pierwszego  panelu dyskusyjnego forum. Świat nieustannie się kurczy, więc nie mamy już nowych miejsc do odkrywania, więc głównym celem turystyki jest odpowiedzenie na pytanie: nie gdzie będziemy podróżować, ale jak będziemy to robić. Według panelistów bariery w rozwoju turystyki bez odpowiedniego wsparcia nigdy nie zostaną przezwyciężone. I okazuje się również, że tempo zmian internetowych jest tym, czym branża turystyczna się dławi. Firmy turystyczne, biura podróży, portale turystyczne, nie potrafią tego wykorzystać, popełniają też poważne błędy. Np. młodzi ludzie szukając informacji o sposobie spędzenia urlopu nie chcą w pierwszej kolejności wypełniać formularza odpowiadając na pytania: gdzie chcesz wyjechać, na jak długo, z kim? Nowe pokolenie, generacji Y, szuka informacji pomocnych, chce też wiedzieć czy wybrany urlop czy wycieczka jest opłacalny. 
 
A co może być źródłem rozwoju turystyki? U podstaw innowacyjności powinna być jeszcze ściślejsza i mocniejsza współpraca nauki z biznesem. Trzeba przełączyć myślenie o konkurencyjności na myślenie o kooperacji – podkreślali panel iści.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy