Reklama

Kreatywna, czyli innowacyjna turystyka

A A A
Aneta Gieroń

Dodano: 27-05-2014

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

ZDJĘCIA

zobacz wszystkie ›
To nie fanaberia, ale fakt.  Turystyka jest ważną gałęzią gospodarki światowej, nie mniej dochodową od przemysłu motoryzacyjnego. Integralną jej częścią, przesądzającą o innowacyjnej turystyce jest zaś sektor kreatywny. Brzmi wydumanie, ale to nic innego, jak wszelkie formy aktywności ludzkiej, dzięki którym turysta przyjeżdża dokładnie w to, a nie inne miejsce. Może to być festiwal filmowy, albo muzyczny, muzeum szkła, gdzie wydmuchać można sobie autorski kubek do porannej kawy, albo i szlak ukochanego bohatera filmowego, w mieście, gdzie kręcony jest nasz ulubiony serial.
 
W trakcie V Forum Innowacji, podczas którego prof. Magdalena Kachniewska ze Szkoły Głównej Handlowej, nie pozostawiła złudzeń, jak wiele musimy zrobić, a przede wszystkim jak bardzo muszą się zmienić mentalnie osoby odpowiedzialne za turystykę i promocję, by turystyka, choć w części nazywana być mogła innowacyjną, czynione są próby zdefiniowania, czym we współczesnym świecie jest turystyka innowacyjna. 
A świat, klienci zmieniają się w błyskawicznym tempie. Już nie w biurze podróży, analizując terminy i rezerwacje, ale w świecie obrazków, dokonujemy wyborów, gdzie chcemy spędzić wakacje. Uwodzi nas miejsce i to przesądza, gdzie i kiedy jedziemy.
 
W trakcie panelu „Znaczenie sektorów kreatywnych dla kształtowania innowacyjnej oferty turystycznej”, przedstawiciele kultury, samorządowcy i muzealnicy próbowali nawzajem zainspirować się pomysłami, jakie w ich przypadku okazały się magnesem ściągającym turystów. Bo piękny region, to już za mało. Turysta oczekuje wachlarza niespodzianek, jakich nie znajdzie w żadnym innym miejscu w Polsce, czy w Europie.
Prof. Marta Wierzbieniec, dyrektor Festiwalu Muzycznego w Łańcucie, udowadniała, jak muzyka może być ważnym sektorem kreatywnym w rozwijaniu biznesu turystycznego.
 
- Co roku na Muzyczny Festiwal w Łańcucie przyjeżdżają goście z Polski, bywa, że także z Europy, którzy pobyt tutaj traktują jak urlop. Przyjeżdżają na cały tydzień, do południa odwiedzają Leżajsk, Sanok, Przemyśl, a wieczorem biorą udział w festiwalowych koncertach. W tym roku w łańcuckich hotelach zabrakło miejsc w dniu koncertu José Carrerasa, tak dużo osób z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, a przede wszystkim z Polski przyjechało na Podkarpacie, by w Łańcucie usłyszeć legendarnego tenora – opowiadała  prof. Marta Wierzbieniec.
 
Reklama
Karolina Kępczyk, dyrektor Europejskiego Centrum Bajki im. Koziołka Matołka, prowadząca dyskusję, próbowała ustalić, który z działów sektora kreatywnego: muzyka, film, media, fotografia, może być najistotniejszym elementem innowacyjnej turystki, ale trudno było o jednoznaczną odpowiedź.
 
- Wszystkie te elementy muszą ze sobą współdziałać i dopiero wtedy możemy mówić o sukcesie – stwierdziła prof. Marta Wierzbieniec.
 
To pokrywałoby się z twierdzeniem prof. Magdaleny Kachniewskiej, która nie ma wątpliwości, że skuteczna turystka, to tylko taka, która potrafi działać w sieci i nie chodzi jedynie o  wykorzystanie nowych technologii, ale przede wszystkim wytworzenie spójnej ofert turystycznej, która proponuje klientowi pakiet od wygodnego hotelu począwszy, przez znakomite jedzenie, na świetnej rozrywce, albo wysokiej kulturze skończywszy.
 
Dr Ewa Kondek, zastępca burmistrz Sandomierza, przyznała, że największym szczęściem, jakie spotkało jej miasto w ostatnich latach, było pojawienie się w 2008 roku ekipy filmowej w Sandomierzu i realizacja serialu telewizyjnego „Ojciec Mateusz”.
 
- To zapewniło nam reklamę i promocję, a co za tym idzie wymierne korzyści – wyliczała Kontek. – Już po roku mieliśmy o 50 proc. większą sprzedaż biletów we wszystkich obiektach turystycznych w Sandomierzu. Niesłychanie rozwinęła się też pomysłowość i przedsiębiorczość samych mieszkańców. W 2009 roku mieliśmy 1019 miejsc noclegowych, w 2013 było ich już 2300. W ciągu ostatnich kilku lat powstał w Sandomierzu „Szlak Ojca Mateusza”, Festiwal Filmów Niezwykłych i wiele innych przedsięwzięć, których by nie było, gdyby nie obecność Sandomierza w serialu „Ojciec Mateusz”.
 
Sandomierz ma także dużo szczęścia, bo jest pionierem wśród przedsięwzięć filmowych, w których miasta pełnią główną rolę, a dzięki temu realizatorom serialu nigdy nie płacił pieniędzy za swoją obecność w filmie. Dziś inne miasta chcące reklamować się w podobny sposób, wydać muszą niemałe pieniądze. Pociesza jednak fakt, że ta forma promocji warta jest naprawdę dużych sum. Ma dużą skuteczność i przynosi szybkie efekty. I choć polskich miast pewnie nie stać na Woody Allena, to możemy tylko pozazdrościć, jak jego przeboje filmowe pomogły takim turystycznym gigantom jak Paryż, Rzym, czy Barcelona zarobić dodatkowe miliony na turystach.

KOMENTARZE

Od wtorku Forum Innowacji i Forum Turystyczne

Forum Innowacji w Rzeszowie obchodzi mały jubileusz: 27-28 maja...

V Forum Innowacji - o innowacjach i turystyce

Tym razem Forum Innowacji, połączone z I Forum Turystycznym...

Marek Kamiński na V Forum Innowacji

Wyprawy na krańce świata biorą się z marzeń ? przekonuje słynny podróżnik...

Rzeszów stolicą karpackiego dziedzictwa?

Dr Zoltan Somogyi, dyrektor wykonawczy Światowej Organizacji Turystycznej otwierając I Forum Turystyczne Państw Karpackich w ramach V Forum Innowacji w Rzeszowie, stwierdził pewnie kurtuazyjnie, ale czemu nie potraktować...

Dwie rodzinne wystawy w BWA: Niemirska-Pisarek i Adamczykowie

Jak objawia się gen artysty przekazywany z pokolenia na pokolenie? Czy bracia bliźniacy tworzą tak samo? Rzeszowskie Biuro Wystaw Artystycznych zaprasza w czwartek, 5 października...

zobacz więcej
Reklama

Wiadukt na Batorego wciąż czeka na remont. Co blokuje inwestycję?

PKP Polskie Linie Kolejowe przekonują, że najpóźniej w drugiej połowie sierpnia rozpoczną przebudowę ponad 150-letniego wiaduktu przy ul. Batorego w Rzeszowie...

Moto świat na TSLA EXPO 2019. Udział w targach z dofinansowaniem!

Premiery aut i motocykli, customy, wielkie ciężarówki, a nawet monster truck –motoryzacyjne show już 11 i 12 października przyciągnie do G2A Arena w Jasionce tysiące...

Inwestor odsłania pomysł na osiedle przy Spacerowej. Sąsiedzi chcą gwarancji

Miały być wieżowce jak na ateńskim wzgórzu, ale mieszkańcy szeregówek i domów jednorodzinnych przy ul. Spacerowej powiedzieli: Nie. Od...

Reklama

PiS ogłosił listy kandydatów do Sejmu i Senatu. Kto ma najlepsze miejsca?

W piątek prezes Jarosław Kaczyński ogłosił pełne listy kandydatów PiS do Sejmu i Senatu. Kto z Podkarpacia ma szanse na mandat? Kandydatem do...

Francuska wioska uratowała jeńców z Podkarpacia. Będzie tablica

W 1944 roku mieszkańcy wioski Fréland w pólnocno-wschodniej Francji najpierw uwolnili więźniów pobliskiego obozu pracy przymusowej w Ursprung, a potem przez trzy...

Nie Ferenc ale Paweł Poncyljusz "jedynką" Koalicji Obywatelskiej w Rzeszowie

Tego mało kto się spodziewał. Jeszcze dwa tygodnie "jedynką" Koalicji Obywatelskiej w okręgu rzeszowsko-tarnobrzeskim był Tadeusz Ferenc, prezydent...

Technologie informatyczne. Bezpłatna konferencja w AEROPOLIS

Programy komputerowe są coraz skuteczniejszym narzędziem przedsiębiorstw do kontrolowania kosztów oraz analizy wyników pracy i opłacalności projektów. Konferencję na temat...

Otwarcie Leroy Merlin w Rzeszowie. Raczej na pewno w październiku

Nowy sklep sieci Leroy Merlin powstaje w pobliżu hipermarketu B1 (dawniej Real), przy al. Wincentego Witosa w Rzeszowie. - Trwają już prace wykończeniowe. Obiekt jest...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 63

VIP Biznes&Styl Nr 63
w numerze m.in.:

Milioner, który dla Puszczy Karpackiej porzucił biznes Tomasz Róg, efekt motyla w Cieszanowie Maria i Marcin Piotrowscy Folkowisko z Goracja Porsche może mieć każdy, ale rzeźbę już nie! Za 2 lata S19 połączy Rzeszów z Lublinem Dzieje firmy kupieckiej I. Schaitter i Spółka Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2019-09-18 18:59
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2019-09-18
USD 3,9322 -0,23%
EUR 4,3419 +0,02%
CHF 3,9499 -0,38%
GBP 4,8953 +0,15%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1500,55 -0,56% [21:57]
 Ropa brent baryłka 63,52 -0,94% [21:57]
 Pallad uncja 1581,00 -0,53% [21:57]
 Platyna uncja 930,40 -1,26% [21:57]
 Srebro uncja 17,76 -1,88% [21:57]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.