Ochrona patentowa przynosi korzyści finansowe, a zastrzeżenie znaku towarowego ułatwia walkę z trollami domenowymi. W czasach wysokiej inflacji wiele firm musi też pomyśleć o zmianie modelu biznesowego, a nowych klientów i partnerów szukać również za granicą. Praktyczne rozwiązania pomagają znaleźć eksperci, którzy bezpłatnie doradzają firmom w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce. O tym, z jakich usług i dlaczego warto skorzystać, mówiono podczas „Śniadania w Aeropolis” – cyklicznego spotkania organizowanego przez Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny.
- Chronić możemy wynalazki, innowacje, a także to, co wiąże się z identyfikacją wizualną, a więc wzornictwo, logo, nazwę, design. Wynalazki mogą być traktowane jako tajemnica przedsiębiorstwa, ale można je chronić także formalnie – patentem. Z kolei logo, nazwę, czy hasło reklamowe - za pomocą znaku towarowego. Patent to rodzaj monopolu gwarantowanego przez państwo. Jest czasowy i ograniczony terytorialnie. Dostajemy go za to, że ujawniamy nasz wynalazek całemu światu. Bazy patentowe są największym na świecie, darmowym i dostępnym dla każdego źródłem wiedzy technicznej - podkreśla dr Mateusz Lisowski z Politechniki Rzeszowskiej, ekspert w zakresie ochrony własności intelektualnej z Kancelarii Patentowej ZELPAT Plus Henryka Pisińskiego, która bezpłatnie doradza firmom w Inkubatorze Technologicznym Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis” w Jasionce.
Interfejs użytkownika można chronić jako wzór przemysłowy
Podczas „Śniadania w Aeropolis”, na którym przedsiębiorcy spotkali się w środę 8 marca, dr Lisowski podpowiadał również, na co zwrócić uwagę, chcąc chronić wspomnianą wyżej własność. W większości branż ochrona patentowa trwa do 20 lat. Coraz częściej obejmowane są nią np. programy komputerowe. A jako wzór przemysłowy można chronić np. interfejs użytkownika w aplikacji czy oprogramowaniu.
– Podczas pierwszej wizyty w naszej kancelarii, na pytanie, gdzie klient chce chronić swój wynalazek, najczęściej słyszymy, że wszędzie. Owszem, można, ale to bardzo dużo kosztuje. Samo zgłoszenie patentu na całym świecie wraz z przejściem całej procedury to wydatek rzędu 200 tys. zł, a potem utrzymanie w każdym kraju tego patentu oznacza coroczny koszt w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego nawet największe firmy decydują się na ochronę tylko w kilkunastu krajach na świecie – zwracał uwagę dr Lisowski. Z kolei kwestie związane z ochroną znaku towarowego warto brać pod uwagę wymyślając nazwę firmy. – Urząd nie przyzna ochrony na znak opisowy typu: Szybki Internet. Można to obejść dodając znak graficzny, wtedy logo występuje wraz z opisem, ale sama nazwa nie będzie chroniona.
Patent, prawa własności dają nam przewagę rynkową, a już samo przygotowanie zgłoszenia daje nam sporą wiedzę na temat konkurencji i tego, nad czym ona pracuje. Zabezpieczenie takich praw jest atutem również w oczach inwestorów. Z kolei zastrzeżony słowny znak towarowy uławia walkę z trollami domenowymi. - Jeśli ktoś wykupił domeny internetowe związane z nazwą naszego przedsiębiorstwa, łatwo dojdziemy swoich praw, nie przepłacając za odkupienie interesującego nas adresu – podpowiada ekspert w Aeropolis. – Są też konkretne korzyści finansowe. Warto zainteresować się na przykład ulgą podatkową IP Box, ponieważ wszystkie przychody, które pochodzą ze sprzedaży produktów opartych na prawach własności przemysłowej, także z ich licencjonowania do innych podmiotów, można opodatkować stawką 5 proc.
Przedsiębiorcy mogą uzyskać dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego i wzoru przemysłowego, nowością ma być dofinansowanie na koszty uzyskania patentu. O takie możliwości warto pytać w Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.
Na scenie dr Mateusz Lisowski. Fot. Archiwum RARR S.A.
Opłacalny biznes trafia w prawdziwe, a nie wydumane potrzeby
W obliczu przemian zachodzących na rynku, także tych związanych z inflacją i zwyczajami klientów, wiele firm musi zmienić model biznesu, aby przetrwać. – Przedsiębiorca powinien na co dzień weryfikować i dopasowywać swój model biznesu do zmieniających się potrzeb, możliwości i oczekiwań klientów – zwraca uwagę dr Marta Czyżewska, ekspert w zakresie kreowania koncepcji biznesowych i finansów, związana naukowo z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie, a specjalizująca się również w funduszach venture capital i ich współpracy ze startupami. Jako ekspert Aeropolis pomaga przedsiębiorcom tworzyć plany biznesu tak, by były opłacalne. Podpowiada, jak szukać nowych dróg dotarcia do klienta, jak lepiej wykorzystywać posiadane zasoby.
– Od pandemii mocno rozwinęły się usługi w internecie i coraz więcej firm dociera do klienta wieloma kanałami. Oczekiwania klienta zaś bardzo wzrosły – chce np. obejrzeć towar w sklepie internetowym, ale jednocześnie mieć możliwość przymierzenia go lub zwrócenia w stacjonarnym punkcie handlowym – podaje przykład dr Czyżewska i zwraca uwagę, że przewagę nad konkurencją daje także np. całodobowa dostępność, możliwość kontaktu tak telefonicznego, jak i drogą e-mailową oraz przez komunikator na stronie internetowej. Warto przy tym na bieżąco monitorować satysfakcję klientów, aby modyfikując model biznesowy nie poruszać się po omacku.
Klient i jego potrzeby są też ważne przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu czy usługi. Jeśli skupimy się tylko na produkcie, ignorując punt widzenia klienta, narażamy się na klapę i marnotrawstwo własnego czasu i pieniędzy. W osiągnięciu sukcesu może pomóc metoda Lean StartUp. O niej i narzędziach do budowania rentownych produktów podczas Śniadania w Aeropolis także można było usłyszeć. – Aby osiągnąć sukces, potrzebny jest dobry, przebadany i zweryfikowany projekt, dobry model biznesowy, ambitny i doceniany zespół, dobrze wybudowany produkt i dobre wejście produktu na rynek – wyliczał Karol Kibałko, prezes firmy NeGeTe.
Na scenie Karol Kibałko. Fot. Archiwum RARR S.A.
Dziś dla większości firm jasne jest, że pod pojęciem rynek kryje się już nie tylko ten krajowy, ale obowiązkowo i zagraniczny. W poczynieniu na nim pierwszych kroków, znalezieniu partnerów w międzynarodowym środowisku, jak i wyjeździe na zagraniczne targi od lat wspiera przedsiębiorców ośrodek sieci Enterprise Europe Network w RARR S.A. Jego usługi również są bezpłatne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców.
Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.
Zgoda
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności.
Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.
Administrator danych osobowych
Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/ http://poradnikbudowlany.eu/ http://modnieizdrowo.pl/ http://www.sagier.pl/ Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.
Podstawa i cel przetwarzania
Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.
Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Przekazywanie danych
Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.
Cookies
Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.
Twoje uprawnienia
Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.