Reklama

Biznes

W Aeropolis eksperci pomagają firmom gratis

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 09.03.2023
72325_na_scenie_dr_marta_czyzewska
Share
Udostępnij
Ochrona patentowa przynosi korzyści finansowe, a zastrzeżenie znaku towarowego ułatwia walkę z trollami domenowymi. W czasach wysokiej inflacji wiele firm musi też pomyśleć o zmianie modelu biznesowego, a nowych klientów i partnerów szukać również za granicą. Praktyczne rozwiązania pomagają znaleźć eksperci, którzy bezpłatnie doradzają firmom w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce. O tym, z jakich usług i dlaczego warto skorzystać, mówiono podczas „Śniadania w Aeropolis” – cyklicznego spotkania organizowanego przez Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny.
 
– Chronić możemy wynalazki, innowacje, a także to, co wiąże się z identyfikacją wizualną, a więc wzornictwo, logo, nazwę, design. Wynalazki mogą być traktowane jako tajemnica przedsiębiorstwa, ale można je chronić także formalnie – patentem. Z kolei logo, nazwę, czy hasło reklamowe – za pomocą znaku towarowego. Patent to rodzaj monopolu gwarantowanego przez państwo. Jest czasowy i ograniczony terytorialnie. Dostajemy go za to, że ujawniamy nasz wynalazek całemu światu. Bazy patentowe są największym na świecie, darmowym i dostępnym dla każdego źródłem wiedzy technicznej – podkreśla dr Mateusz Lisowski z Politechniki Rzeszowskiej, ekspert w zakresie ochrony własności intelektualnej z Kancelarii Patentowej ZELPAT Plus Henryka Pisińskiego, która bezpłatnie doradza firmom w Inkubatorze Technologicznym Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis” w Jasionce. 

Interfejs użytkownika można chronić jako wzór przemysłowy

Podczas „Śniadania w Aeropolis”, na którym przedsiębiorcy spotkali się w środę 8 marca, dr Lisowski podpowiadał również, na co zwrócić uwagę, chcąc chronić wspomnianą wyżej własność. W większości branż ochrona patentowa trwa do 20 lat. Coraz częściej obejmowane są nią np. programy komputerowe. A jako wzór przemysłowy można chronić np. interfejs użytkownika w aplikacji czy oprogramowaniu. 

– Podczas pierwszej wizyty w naszej kancelarii, na pytanie, gdzie klient chce chronić swój wynalazek, najczęściej słyszymy, że wszędzie. Owszem, można, ale to bardzo dużo kosztuje. Samo zgłoszenie patentu na całym świecie wraz z przejściem całej procedury to wydatek rzędu 200 tys. zł, a potem utrzymanie w każdym kraju tego patentu oznacza coroczny koszt w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego nawet największe firmy decydują się na ochronę tylko w kilkunastu krajach na świecie – zwracał uwagę dr Lisowski. Z kolei kwestie związane z ochroną znaku towarowego warto brać pod uwagę wymyślając nazwę firmy. – Urząd nie przyzna ochrony na znak opisowy typu: Szybki Internet. Można to obejść dodając znak graficzny, wtedy logo występuje wraz z opisem, ale sama nazwa nie będzie chroniona. 
 
Patent, prawa własności dają nam przewagę rynkową, a już samo przygotowanie zgłoszenia daje nam sporą wiedzę na temat konkurencji i tego, nad czym ona pracuje. Zabezpieczenie takich praw jest atutem również w oczach inwestorów. Z kolei zastrzeżony słowny znak towarowy uławia walkę z trollami domenowymi. – Jeśli ktoś wykupił domeny internetowe związane z nazwą naszego przedsiębiorstwa, łatwo dojdziemy swoich praw, nie przepłacając za odkupienie interesującego nas adresu – podpowiada ekspert w Aeropolis. – Są też konkretne korzyści finansowe. Warto zainteresować się na przykład ulgą podatkową IP Box, ponieważ wszystkie przychody, które pochodzą ze sprzedaży produktów opartych na prawach własności przemysłowej, także z ich licencjonowania do innych podmiotów, można opodatkować stawką 5 proc. 
 
Przedsiębiorcy mogą uzyskać dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego i wzoru przemysłowego, nowością ma być dofinansowanie na koszty uzyskania patentu. O takie możliwości warto pytać w Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.   
 
Na scenie dr Mateusz Lisowski. Fot. Archiwum RARR S.A.

Opłacalny biznes trafia w prawdziwe, a nie wydumane potrzeby

W obliczu przemian zachodzących na rynku, także tych związanych z inflacją i zwyczajami klientów, wiele firm musi zmienić model biznesu, aby przetrwać. – Przedsiębiorca powinien na co dzień weryfikować i dopasowywać swój model biznesu do zmieniających się potrzeb, możliwości i oczekiwań klientów – zwraca uwagę dr Marta Czyżewska, ekspert w zakresie kreowania koncepcji biznesowych i finansów, związana naukowo z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie, a specjalizująca się również w funduszach venture capital i ich współpracy ze startupami. Jako ekspert Aeropolis pomaga przedsiębiorcom tworzyć plany biznesu tak, by były opłacalne. Podpowiada, jak szukać nowych dróg dotarcia do klienta, jak lepiej wykorzystywać posiadane zasoby.
 
– Od pandemii mocno rozwinęły się usługi w internecie i coraz więcej firm dociera do klienta wieloma kanałami. Oczekiwania klienta zaś bardzo wzrosły – chce np. obejrzeć towar w sklepie internetowym, ale jednocześnie mieć możliwość przymierzenia go lub zwrócenia w stacjonarnym punkcie handlowym – podaje przykład dr Czyżewska i zwraca uwagę, że przewagę nad konkurencją daje także np. całodobowa dostępność, możliwość kontaktu tak telefonicznego, jak i drogą e-mailową oraz przez komunikator na stronie internetowej. Warto przy tym na bieżąco monitorować satysfakcję klientów, aby modyfikując model biznesowy nie poruszać się po omacku.
 
Klient i jego potrzeby są też ważne przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu czy usługi. Jeśli skupimy się tylko na produkcie, ignorując punt widzenia klienta, narażamy się na klapę i marnotrawstwo własnego czasu i pieniędzy. W osiągnięciu sukcesu może pomóc metoda Lean StartUp. O niej i narzędziach do budowania rentownych produktów podczas Śniadania w Aeropolis także można było usłyszeć. – Aby osiągnąć sukces, potrzebny jest dobry, przebadany i zweryfikowany projekt, dobry model biznesowy, ambitny i doceniany zespół, dobrze wybudowany produkt i dobre wejście produktu na rynek – wyliczał Karol Kibałko, prezes firmy NeGeTe.
 
Na scenie Karol Kibałko. Fot. Archiwum RARR S.A.
 
Dziś dla większości firm jasne jest, że pod pojęciem rynek kryje się już nie tylko ten krajowy, ale obowiązkowo i zagraniczny. W poczynieniu na nim pierwszych kroków, znalezieniu partnerów w międzynarodowym środowisku, jak i wyjeździe na zagraniczne targi od lat wspiera przedsiębiorców ośrodek sieci Enterprise Europe Network w RARR S.A. Jego usługi również są bezpłatne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców.  
 
xxx
 
Tu znajdziesz ekspertów PPNT Aeropolis:
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy