Reklama

Pięciu w bolidzie. Od studenckiej przygody do innowacyjnego biznesu

A A A
Aneta Gieroń

Dodano: 25-02-2015

Od lewej: Dawid Rogala, Piotr Krauz, Tomasz Krzosek, Damian Kwiecień. Na miejscu kierowcy Bartosz Zborowski. Fot. Tadeusz Poźniak

Od lewej: Dawid Rogala, Piotr Krauz, Tomasz Krzosek, Damian Kwiecień. Na miejscu kierowcy Bartosz Zborowski. Fot. Tadeusz Poźniak

Gdy kilka lat temu trzech młodych chłopaków, dopiero co przyjętych studentów Politechniki Rzeszowskiej, nieustannie dyskutowało o motoryzacji, tak namiętnie, że zauważył to jeden z nauczycieli akademickich, nikomu nie śniło się, że z tamtych dyskusji w kolejnych latach narodzi się pierwszy w historii Politechniki Rzeszowskiej bolid wyścigowy, który właściwie jest preludium do sukcesów PRz Racing Team. Dziś trzon wyścigowego zespołu, choć ładniej brzmiałoby zespołu marzeń, a bliżej prawdy zespołu pasjonatów, składa się z pięciu młodych mężczyzn: Damiana Kwietnia, Tomasza Krzoska, Piotra Krauz, Bartosza Zborowskiego i Dawida Rogali. Wszyscy są studentami rzeszowskiej politechniki, kołem zamachowym rozwoju laboratorium naukowego, a przede wszystkim pomysłodawcami innowacyjnego biznesu, z którym w najbliższych miesiącach startują w Inkubatorze Technologicznym Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego w Jasionce k. Rzeszowa.

PRz Racing Team, to…, oby nie zapeszyć, namiastka polskich, podkarpackich marzeń o innowacyjnym społeczeństwie i biznesie, w którym polski przedsiębiorca jest kreatorem i realizatorem sprzętu na światowym poziomie, z wykorzystaniem pomysłów i technologii, jakich nigdzie indziej nie wykorzystano i nie zastosowano. Zdawać by się mogło przerysowana teza?! Tak, ale! Fakty i prognozy są optymistyczne. Oczywiście, weryfikacja czasu i rynku w najbliższych latach może wiele zmienić, choć to wszystko, co już udało się zrobić tym dwudziestoparolatkom związanym z Rzeszowem, jest imponujące. Imponujące są ich otwarte głowy i brak kompleksów przed inżynierią na najwyższym, światowym poziomie, którą chcą kreować i produkować w Rzeszowie i mają ku temu podstawy.
 
A zaczęło się od… motoryzacji. Gdy Tomasz Krzosek, Damian Kwiecień i Piotr Krauz, prawie cztery lata temu zostali studentami Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Rzeszowskiej, na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa, mimo że Damian pochodzi z Lublina, Tomasz z miejscowości Słupie pod Janowem Lubelskim, a Piotr z Rzeszowa, bardzo szybko stali się nierozłączni. Połączyła ich motoryzacyjna pasja i wszystko co z motoryzacją związane. Zapaleńców dostrzegł mgr inż. Piotr Strojny, który prowadził zajęcia z grafiki inżynierskiej i niezobowiązująco, ale pasjonująco opowiedział im o międzynarodowych zawodach dla studentów uczelni technicznych z całego światach, w których on sam chciał kiedyś wystartować, ale nie znalazło się na tyle dużo pracowitych studentów, którzy byliby w stanie marzenie o wyścigowym bolidzie wcielić w życie.

Tak powstało Studenckie Koło Naukowe Formuła Student Politechniki Rzeszowskiej, które od trzech lat przygotowuje profesjonalną konstrukcję wyścigową, przeznaczoną do startów w międzynarodowych zawodach Formula Student, organizowanych przez ImechE oraz SAE International. Grand Prix Formula Student  to prestiżowe zawody, w których startują największe uczelnie techniczne z całego świata i jest prawie pewne, że w lipcu 2015 roku, po raz pierwszy w historii Politechniki Rzeszowskiej, w zawodach obok takich uczelnianych gigantów jak Oxford czy amerykańska MIT  z Massachusetts, wystartuje też bolid z Rzeszowa.
 
Przez Studenckie Koła Naukowego Formuła Student, które istnieje od ponad 3 lat, przeszło ponad 120 studentów. Jedni zostawali kilka dni, inni kilka miesięcy, ale do dziś serce i umysł bolidu stanowi piątka najbardziej oddanych projektowi osób. Oprócz Tomasza, Damiana i Piotra, są jeszcze Dawid Rogala pochodzący z Zakopanego, student Mechatroniki na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa oraz Bartosz Zborowski z Komborni k. Krosna, już na piątym roku Logistyki na Wydziale Zarządzanie. 
 
-  Początkowo, to były niezobowiązujące spotkania, planowanie, wgłębianie się w sam regulamin zawodów, dokumentację techniczną, co nie było rzeczą łatwą, bo angielski techniczny był dla nas dużym wyzwaniem – opowiada Tomasz Krzosek. 
 
- Narzekaliśmy, że chcąc wziąć udział w zawodach, musimy działać jak firma; pozyskiwać pieniądze, trzymać się regulaminu, robić dokumentację, opracowywać harmonogram prac, dbać o swój wizerunek, ale paradoksalnie, to nas nauczyło dyscypliny i okazało się najlepszą szkołą biznesu – dodają Damian Kwiecień i Bartosz Zborowski.
 
W kwietniu pierwsze jazdy testowe gotowego bolidu 
 
Pierwsze dwa lata działalności Koła Naukowego na swój sposób były najtrudniejsze. Nikt poważnie nie traktował ich opowieści i pracy, ale oni się zawzięli. Chodzili do profesorów, władz uczelni, walczyli o miejsce do pracy, zadręczali pytaniami o wykorzystanie nietypowych materiałów i rozwiązań technicznych w tworzonym bolidzie. W listopadzie 2013 roku kupili pierwszy element do pojazdu, a od ponad roku mają swoje laboratorium konstrukcyjne, które stworzyli z wyremontowanych pomieszczeń magazynowych. Bolid, który w całości sami zaprojektowali i wykonali, jest już w ponad 90. procentach gotowy i tylko drobne prace dzielą go od pierwszych jazd testowych w kwietniu 2015 roku. 
 
- Od kilkunastu miesięcy pracujemy przy bolidzie non stop. Jesteśmy tutaj codziennie, może z wyjątkiem Wigilii i świąt. Traktujemy to jak miejsce pracy – śmieje się Dawid Rogala. - Przy samym poszyciu bolidu prace trwały nieprzerwanie 4 miesiące. W wakacje pracowaliśmy dzień w dzień, mieszkaliśmy w akademikach, budziliśmy się i do roboty. Niektórzy pukali nam w czoło, bo nie zdawali sobie sprawy, jaki potencjał tkwi w tym, co tutaj robimy. Jak weszli i zobaczyli, z kim współpracujemy, oniemieli. Na podstawie naszego bolidu mogłaby powstać ponad setka prac magisterskich, bez problemu prace doktorskie.
 
- Gdybyśmy chcieli mieć najwyższe stypendia, to poświęcając nauce 15 razy mniej czasu, niż pracy w naszym hangarze, mielibyśmy najwyższe oceny i pieniądze ze stypendium, ale nie bylibyśmy kreatorami i nie mielibyśmy tej ogromnej wiedzy praktycznej, jaką zdobyliśmy przez ostatnie trzy lata – dodaje Damian Kwiecień. – Obecnie każdy z nas mógłby zostawić studia i pójść do pracy w jednej z firm na Podkarpaciu, albo w Polsce, które oferują nam zatrudnienie za bardzo dobre pieniądze. Uznaliśmy jednak, że skoro tak dużo udało się nam zrobić razem, to dalej działamy wspólnie. Kończymy studia, a przede wszystkim rozpoczynamy własny biznes, bo praca „na swoim” jest marzeniem każdego z nas. Prezesi dużych firm, ludzie z branży inżynieryjnej przecierają oczy ze zdumienia, gdy widzą, co tu robimy i to nas utwierdza w przekonaniu, że mamy bardzo dobry pomysł na przyszłość. 
 
W Polsce zbyt często uważa się, że młodzi inżynierowie mają być odtwórcami myśli technicznej ze Stanów Zjednoczonych albo zachodniej Europy. A przecież najważniejsza jest kreacja, pokonywanie problemów technicznych i finansowych. Dobry inżynier to taki, który wymyśli, zaprojektuje, przewidzi działanie konstrukcji, udoskonali prototyp i wdroży go do produkcji.
 
- Tym bardziej jesteśmy dumni, że nasz pojazd ma taką dokumentacją i z dnia na dzień mógłby być produkowany seryjnie – dodaje Piotr Krauz. – Takie są też wymogi zawodów Formula Student.
 
Dotychczas budowa bolidu pochłonęła około 120  tys. zł. Pieniądze pochodzą od sponsorów, uczelni, Damian, Tomasz, Bartek, Piotr i Dawid włożyli w niego wszystkie swoje pieniądze. Kilka tygodni temu w ramach konkursu Nescafe Creators Academy, projekt bolidu PRz Racing Team zdobył aż 41 proc. wszystkich głosów, a to oznacza, że otrzyma 41 tys. zł pomniejszone o podatek. Rośnie też zainteresowanie samych sponsorów, bo…
 
Reklama
- Możemy to po raz pierwszy ujawnić publicznie: mamy już kwalifikację na lipcowe zawody w Wielkiej Brytanii, gdzie bolid będzie miał swoją wielką premierę – mówi szczęśliwa piątka studentów. 
 
- Koszt wzięcia udziału w zawodach to około 25 tys. zł. Skąd pieniądze? Na pewno je zdobędziemy, jest sporo osób, które wierzą w nasze umiejętności - mówi Bartek Zborowski i pewnie ma rację. – W trakcie zawodów jest 5 konkurencji dynamicznych, w których weźmie udział co najmniej 3 kierowców oraz 5 konkurencji statycznych, czyli prezentacja projektu, zastosowanych technologii i planu marketingowego w języku angielskim. Na zawody pojedziemy prawie wszyscy, wydelegowana ekipa liczyć będzie około 10-12 osób. Najważniejsze, by bolid przejechał od startu do mety wszystkie pięć konkurencji dynamicznych, samo kierowanie pojazdem jest już tylko dodatkową radością i zabawą.  

Pięciu w bolidzie, czyli od studenckiej przygody do biznesu
 
W listopadzie ub.r. w bolidzie szczęśliwie po raz pierwszy przemówił silnik z Hondy CBR 600 rr, na początku lutego skończony został przedostatni układ, czyli kolumna kierownicza, do finału brakuje już tylko wysterowania silnika i nałożenia poszycia.
 
- To ostatnie założone zostanie dopiero w maju. W lutym pojazd będzie wstępnie testowany, następnie zostanie rozebrany na części pierwsze, wymalowany, ponownie złożony i dopiero wtedy założymy na niego poszycie – tłumaczy Piotr Krauz.  – W kwietniu rozpoczną się jazdy testowe na terenie miasteczka akademickiego Politechniki Rzeszowskiej oraz na lotnisku w Jasionce. Będą też testy w Biłgoraju oraz na Slovakia Ring.  
 
- Wolimy miesiąc przed najważniejszymi zawodami urwać koło, albo sprowokować inną usterkę, niż pojechać nietestowanym bolidem, który zawiedzie nas na zawodach – mówi Damian Kwiecień. - Od maja do lipca będzie jeszcze czas, by dopracować ewentualne niedociągnięcia, jakie pojawią się w trakcie testów.
 
 
I tak bolid, który miał być tylko przygodą, stał się dla piątki studentów wstępem do własnego biznesu. W ostatnich latach tak dużo się nauczyli i tak dużo kontaktów nawiązali, że nie chcą tego zmarnować. Wszyscy postanowili związać się z Rzeszowem i tutaj rozpocząć innowacyjny biznes.
 
- Mamy mentora, który potrzebował ludzi takich jak my, a że jesteśmy dość popularni w firmach nowych technologii, bez problemu nas odszukał. Planujemy stworzyć biuro konstrukcyjne, gdzie będzie nieustanne tworzenie, od laminatów, przez elektrykę, po mechanikę. Nie chcemy popaść w rutynę posiadania czterech modelowych produktów, z których moglibyśmy żyć, gdyż nie inwestowalibyśmy w ciągły rozwój – mówi Damian Kwiecień. – Już teraz współpracujemy z firmą, dla której robimy najbardziej skomplikowane rzeczy.  To są projekty światowej klasy. Chcemy się kojarzyć z innowacyjnymi rozwiązaniami dla motorsportu. Zaawansowane układy wydechowe, osprzęt silnika i inne. Staramy się dopasować nasze sprawdzone możliwości i wchodząc na rynek polski, zagraniczny wywołać prawdziwe techniczne „WOW”. Będziemy też prawdopodobnie pierwszym Kołem Naukowym na Politechnice Rzeszowskiej, które przekształci się w przedsięwzięcie biznesowe.
 
Dawid Rogala żartuje, że pieniądze, choć istotne, są środkiem, nie celem. A że wszyscy mają motoryzacyjne marzenia, praca „na swoim” to dla nich nie tylko zarabianie pieniędzy, ale swego rodzaju wolność i możliwość wymyślania rozwiązań technologicznych, jakie mogliby zastosować w motoryzacyjnych pasjach. 
 
Damian Kwiecień uwielbia motocykle, udział w Rajdzie Dakar, to marznie, ale niekoniecznie nierealne. Każdy motocykl, który miał, udoskonalał. Niewykluczone, że w pięciu wymyślą i wyprodukują motocykl, który w całości będzie ich myślą techniczną. Dla Tomka Krzoska najważniejszy jest off - road, bierze udział w zawodach off-roadowych, sam organizował rajdy. Samochód terenowy, który ma, wiecznie jest ulepszany, a swoją terenówkę marzeń zbuduje od podstaw sam. „Konikiem” Bartosza Zborowskiego jest… optymalizacja procesów, promocja i kontakty biznesowe. Motoryzacja w jego przypadku to tylko „dodatek”, ale jakże istotny. Dawid Rogala jest miłośnikiem rajdów samochodowych, swoim Renault Clio Sport ściga się w rajdach amatorów. Rajdowe Mistrzostwa Polski są jasno wytyczonym planem na przyszłość. Piotr Krauz uzależniony jest od…  roweru. Co roku robił na nim 10 tys. kilometrów, w ostatnim prawie nie jeździł - nieustannie pracował przy bolidzie. Na stanie ma jeszcze kultową ładę - lat dwadzieścia pięć, czyli równolatka Piotra, ale rozstawać się z nią nie zamierza. „Podrasowana” ma jeździć kolejnych dwadzieścia pięć lat. 
 
A firma? Jej powstanie jest już przesądzone, w drugim kwartale tego roku w Inkubatorze Technologicznym Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego w Jasionce k. Rzeszowa. 
 
Bolidem, którego budowę właśnie kończą, w międzynarodowych zawodach Formula Student będzie można jeździć w 2015 i 2016 roku. W 2017 roku musi powstać nowy projekt i nowy pojazd. 
 
- Dlatego już w tym roku rozpoczynamy projektowanie bolidu na 2017 rok, w którym znajdą się wszystkie nasze pomysły i udoskonalenia, do jakich doszliśmy w trakcie trzech lat pracy przy obecnej maszynie – mówi Damian Kwiecień. – I żeby komputery miały się „popalić”, w kilka miesięcy wszystko zaprojektujemy, następnie wyprodukujemy wszystkie elementy, a na koniec, ze wszystkich gotowych elementów złożymy bolid. To będzie bardzo dobry pojazd, efekt naszych wszystkich doświadczeń.
 
Istniejący bolid w ciągu najbliższych dwóch lat, oprócz udziału w zawodach, będzie też prezentowany na targach i wystawach  motoryzacyjnych. Członkowie PRz Racing Team nie myślą też o tak szybkim porzuceniu swojego laboratorium na Politechnice Rzeszowskiej. Są przekonani, że z sukcesem poprowadzą swój innowacyjny biznes, ale i będą czuwać nad rozwijaniem inżynierskiej pasji u jak największej liczby nowych studentów, których nieustannie rekrutują do swojego koła.
 
Za dwa lata, gdy już odejdą z Politechniki, nie wyobrażają sobie, by ogrom prac, który włożyli w bolid i w Koło Naukowe, został zmarnowany.
 
- W ostatnie wakacje spotykaliśmy się z uczniami techników, których przekonywaliśmy, że zamiast jechać na zbieranie ogórków do Niemiec, lepiej przyjść na warsztaty praktyczne do szkoły, albo firmy, bo większy z tego będzie pożytek i pieniądze w przyszłości - opowiada Damian Kwiecień. – Tym bardziej, że jest cała masa pasjonatów inżynierii, motoryzacji, tylko trzeba ich wyszukać i dać zajęcie będące wyzwaniem. Zakładamy, że za 5 lat, w miejscu, gdzie teraz my pracujemy nad bolidem, będą siedzieć następni studenci i budować już trzeci pojazd. Zamierzamy tego przypilnować.
 
  BOLID                                                                           
 
 
Rok produkcji: 2015
Nazwa projektu: PRz x1
Rozstaw osi [mm]: 1550
Konstrukcja: Ramowa
Waga [kg]: <300 kg
Rozkład masy [%]: 47/53
Silnik: Honda CBR 600 RR
Wtrysk: Pośredni, elektroniczny
Chłodzenie: Ciecz
Elektronika: Emu Ecu Master
Przyspieszenie (0-100 km/h): < 5s
Prędkość maksymalna: 130 km/h
 
Więcej informacji o projekcie na:
www.przracingteam.pl, www.facebook.com/PRzRacingTeam, www.instagram.com/PRzRacingTeam

KOMENTARZE

Bolid studentów Politechniki Studenckim Projektem Roku!

Bolid wyścigowy skonstruowany przez grupę...

Jak to za czasów Franciszka Józefa w Rzeszowie bywało

W poniedziałek, 12 stycznia o godz. 15...

Stylowy dom na wąską działkę

Decydując się na zakup gotowego projektu domu warto najpierw sprawdzić czy wpasuje się...

Pierwszy motoszybowiec z napędem elektrycznym w dziejach Politechniki Rzeszowskiej

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia pilot doświadczalny I kl. Bogusław Mrozek wykonał pierwszy lot prototypem dwumiejscowego motoszybowca...

W Klubie Rozwoju Osobistego o strefie komfortu i asertywności

Jak poszerzać swoją strefę komfortu? Jak zacząć robić rzeczy, które sprawiają trudność? Kiedy nowe wyzwania są niewygodne, a kiedy sami sobie te niewygodę przypisujemy...

zobacz więcej
Reklama

Mój czerwiec 1989-2019. Piotr Szopa

Pamiętam, jak stałem przed szybą Pewexu wpatrzony w upragniony samochodzik...

TSLA EXPO Rzeszów 2019: Rekordowa liczba firm na wydarzeniu

Aż trzy dni potrwają w tym roku Targi TSLA EXPO Rzeszów 2019 poświęcone motoryzacji, transportowi, logistyce oraz produkcji przemysłowej. Otworzy je Kongres z udziałem prezesów...

Stara Szwalnia - w Rzeszowie będzie galeria z muzeum

Nowi właściciele postanowili podarować drugie życie galerii Rotunda przy ul. Okulickiego 10 w Rzeszowie. Zmieni się nie tylko koncepcja, ale też wygląd obiektu, który zyska też nową nazwę...

Monika Szela na celowniku Ratusza. Szykuje się kolejna kontrola w Masce

Monika Szela, dyrektor rzeszowskiego Teatru Maska jeszcze w lutym poparła głośny protest artystów przeciwko ocenzurowaniu sławnego już w Polsce spektaklu...

Reklama

Wiadukt na Batorego wciąż czeka na remont. Co blokuje inwestycję?

PKP Polskie Linie Kolejowe przekonują, że najpóźniej w drugiej połowie sierpnia rozpoczną przebudowę ponad 150-letniego wiaduktu przy ul. Batorego w Rzeszowie...

Rozpoczęto meblowanie w hotelu Holiday Inn Express w Jasionce

Hotel Holiday Inn Express naprzeciw lotniska w Jasionce jeszcze w tym roku przyjmie pierwszych gości. Firma Erbud S.A., która jest wykonawcą obiektu, prowadzi obecnie prace wykończeniowe...

600 więźniów znajdzie pracę w Zakładzie Karnym w Załężu

Druty, spinacze, zapalniczki i żyletki… To najczęściej połykane przedmioty przez więźniów, którzy chcą choć na chwilę opuścić więzienną celę. W holu Zakładu...

Przebudowa peronów w Rzeszowie. Od wtorku komunikacja zastępcza

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają przebudowę centralnej części stacji Rzeszów Główny. Dla podróżnych przygotowano zastępczą komunikację autobusową obejmującą...

Kuchciński i Sobolewski "jedynkami" PiS z Podkarpacia

Jarosław Kaczyński ogłosił w sobotę na konferencji w Warszawie "jedynki" PiS w jesiennych wyborach parlamentarnych. Na Podkarpaciu listę z Okręgu nr 22 Krosno otworzy Marek Kuchciński...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 63

VIP Biznes&Styl Nr 63
w numerze m.in.:

Milioner, który dla Puszczy Karpackiej porzucił biznes Tomasz Róg, efekt motyla w Cieszanowie Maria i Marcin Piotrowscy Folkowisko z Goracja Porsche może mieć każdy, ale rzeźbę już nie! Za 2 lata S19 połączy Rzeszów z Lublinem Dzieje firmy kupieckiej I. Schaitter i Spółka Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2019-08-16 18:59
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2019-08-16
USD 3,9281 +1,01%
EUR 4,3543 +0,18%
CHF 4,0093 +0,42%
GBP 4,7713 +1,68%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1517,45 -0,42% [03:38]
 Ropa brent baryłka 59,20 +0,87% [03:38]
 Pallad uncja 1444,10 +0,20% [03:37]
 Platyna uncja 852,40 +0,12% [03:38]
 Srebro uncja 17,02 -0,41% [03:38]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.