Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Zmiana sprzedawcy prądu? To się może opłacać

A A A
Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 05-04-2015

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

Często słyszy się, że Polacy coraz chętniej zmieniają dostawcę prądu. Głównym powodem takiej zmiany mają być spore oszczędności, które się z tym wiążą. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, czy i kiedy to się rzeczywiście opłaca i jakich niebezpieczeństw uniknąć, by nie wpaść „z deszczu pod rynnę”.

Na początku trzeba jednak przede wszystkim uściślić pojęcia. Ariel Stępień z serwisu LepszaOferta.pl, który pomaga przy wyborze najlepszej oferty, a tym samym w uzyskaniu oszczędności przy płaceniu za energię elektryczną, zwraca uwagę, że w Polsce nie ma możliwości zmiany dostawcy prądu. - To powszechny błąd myślowy, który jednak wiele zmienia w rozumieniu całej sprawy. Dostawca pozostaje bez zmian i jest nim zakład energetyczny, który produkuje i dostarcza energię do domu. Jest on też właścicielem infrastruktury: kabli przesyłowych i liczników – podkreśla Stępień. Zmienić można jedynie sprzedawcę energii – czyli podmiot, który kupuje energię na towarowej giełdzie energii i sprzedaje ją gospodarstwom domowym – jednak jest to odrębna spółka niż dostawca. Co prawda, faktura za prąd przychodzi jedna, ale jest na niej wyszczególniona opłata za sprzedaż (energię czynną) i dystrybucję. 
Reklama
 
Sprzedawcę prądu zmieniło 300 tys. gospodarstw domowych
 
Jak duża jest skala zjawiska zmiany sprzedawcy prądu przez odbiorców indywidualnych? Zdaniem Ariela Stępnia, wśród gospodarstw domowych w Polsce nadal jest to dość niszowe zjawisko. Wynika to zarówno z braku świadomości na temat możliwości takiej zmiany (choć ta znacznie wzrosła w ciągu ostatniego roku - z ok. 15 do 60 proc. społeczeństwa), jak i zakrojonych na szeroką skalę kampanii (dez)informacyjnych prowadzonych przez byłych monopolistów, nakłaniających ludzi do nie zmieniania sprzedawcy prądu.
 
- Mimo to, w Polsce od 2011 r. sprzedawcę prądu zmieniło blisko 300 tys. gospodarstw domowych, z czego połowa dokonała tego w zeszłym roku – podkreśla przedstawiciel serwisu LepszaOferta.pl. - To i tak kropla w morzu blisko 13,5 mln gospodarstw domowych w Polsce. Dla porównania: w Norwegii, gdzie zmiana sprzedawcy prądu jest czymś naturalnym, a rynek został uwolniony już dawno, każdego roku ok. 66 proc. gospodarstw domowych zmienia sprzedawcę energii. Podobnie jest w Wielkiej Brytanii. A Polacy każdego roku przepłacają kilkaset złotych, zostając przy starym sprzedawcy prądu w myśl zasady „lepszy diabeł, którego już znasz” – dodaje Ariel Stępień. 
 
Jak to jest z tzw. rejonizacją przy zakupie energii elektrycznej? Rejonizacja, zauważa Ariel Stepień, to twór rodem z PRL-u, kiedy to kraj został podzielony pomiędzy monopolistów i każdy z nich dostał swój rejon do obsługi. Oczywiście, nadal każde gospodarstwo domowe jest przypisane do określonego OSD (Operatora Systemu Dystrybucyjnego), jednak sprzedawcę prądu każdy może dowolnie zmieniać. Obecnie w Polsce koncesję na sprzedaż energii elektrycznej posiada ponad 400 firm, a zatem każdy może bez obaw wybierać spośród tysięcy ofert. A dlaczego bez obaw? – Ponieważ – odpowiada przedstawiciel serwisu LepszaOferta.pl - nad wszystkim czuwa URE (Urząd Regulacji Energetyki), co daje gwarancję, że podczas przełączenia nie zabraknie prądu w gniazdku, a nawet jeśli zrezygnujemy z nowego sprzedawcy lub ten np. zbankrutuje, to automatycznie wrócimy do starego – urzędowego sprzedawcy na urzędowych stawkach. 
Reklama
 
Lepiej poradzić się fachowca niż rodziny
 
Jeżeli już zdecydujemy się na zmianę sprzedawcy prądu, to na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy, aby nie wpaść „z deszczu pod rynnę”? - Zmieniając sprzedawcę, warto rozeznać się na rynku – radzi Ariel Stępień. - Najlepiej w tym celu skorzystać z wiarygodnej porównywarki, takiej jak LepszaOferta.pl (gwarancja rzetelności ze względu na finansowanie z Krajowego Funduszu Kapitałowego), ponieważ firm sprzedających prąd są setki, a ofert tysiące. Jest też kalkulator URE, który jednak ma jedną wadę – do wyliczeń przyjmuje cenę prądu w pierwszym miesiącu po podpisaniu umowy. Stąd na pierwszych miejscach znajdują się oferty typu „pierwszy miesiąc za darmo”, a to, co dzieje się później, może być przecież „wolną amerykanką”. 
 
Kiedy wybierzemy już ofertę, należy przyjrzeć się umowie: sprawdzić, czy stawki za prąd są niższe niż u obecnego sprzedawcy i na ile zawierana jest umowa – radzi Ariel Stępień. I dodaje: - Czerwona żarówka powinna nam się zapalić, gdy warunki umowy będą różnić się od tego, co zaprezentował nam nowy sprzedawca. Na szczęście, nieuczciwych sprzedawców jest w Polsce coraz mniej, a większością zajął się już UOKiK. 
 
Przed podjęciem decyzji o zmianie sprzedawcy energii elektrycznej najlepiej skorzystać z renomowanych porównywarek. – Niestety, stary, dobry sposób – poradzić się sąsiada lub rodziny, nie jest najlepszy ze względu na jeszcze zbyt niską świadomość społeczeństwa – twierdzi Ariel Stępień. – Ludzie, bojąc się nieznanego, zawsze odradzą, bo przecież mało który Polak przyzna się do niewiedzy – stąd, jeśli już zdecydowaliśmy się na zmianę, najlepiej zasięgnąć opinii eksperta w tej dziedzinie. 
Reklama
 
Rodzina może zaoszczędzić nawet 1000 zł rocznie
 
Jeżeli zmiana sprzedawcy energii elektrycznej stanowi dla nas barierę trudną mentalnie do „przejścia”, to czy  mamy możliwość negocjowania ceny z dotychczasowym sprzedawcą, choćby przy użyciu argumentu, że jeżeli jej nie obniży, to znajdziemy innego, tańszego sprzedawcę, których są przecież setki? - Praktycznie nie mamy żadnych możliwości negocjacyjnych ze starym sprzedawcą – rozwiewa nadzieje Ariel Stępień. - Duże koncerny, jak PGE czy Tauron, nie przygotują dla nas indywidualnej oferty, tylko ofertę dla mas. Niestety, ofertowane przez nich warunki – czy to telefonicznie czy listownie, razem z fakturą za prąd - najczęściej są mniej korzystne od obecnych warunków, a ich głównym zadaniem jest lojalizowanie klientów na długie lata w obawie przed ich odejściem do tańszego sprzedawcy.
 
Kiedy absolutnie nie warto zmieniać sprzedawcy? - W zasadzie przypadki, kiedy nie opłaca się zmieniać sprzedawcy, są w naszym kraju znikome – uważa Ariel Stępień. - Z pewnością taka zmiana nie opłaca się pracownikom sektora energetyki, którym często ich pracodawcy gwarantują zniżki na prąd sięgające nawet 90 proc., oraz właścicielom firm, którzy podpisując umowę sprzedaży prądu do firmy, otrzymali w promocji bezpłatny prąd dla swojego mieszkania lub domu. 
 
W pozostałych przypadkach zmiana sprzedawcy na tańszego zawsze będzie opłacalna – szczególnie, że od nowego sprzedawcy możemy otrzymać dodatkowe profity za zmianę, np. w postaci bezpłatnej wymiany żarówek w całym domu na żarówki LED, które zużywają nawet 95 proc. prądu mniej. Z takiej umowy oszczędności będą podwójne. 
 
A ile można zyskać zmieniając sprzedawcę? To zależy od wielkości rodziny i tego, czy prąd odbieramy w mieszkaniu czy domu. Według statystyk serwisu LepszaOferta.pl, średnie oszczędności 3-, 4-osobowej rodziny wynoszą 500-1100 zł w ciągu roku. Singiel zyskuje 150- 250 zł rocznie. Dla domu te oszczędności są znacznie wyższe - od 700 do 1500 zł w zależności od oferty wybranej przez klienta.  
Reklama
 
 
 
 
 
 
 
 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-06-14 08:28
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-06-11
USD 3,6759 -0,17%
EUR 4,4723 -0,17%
CHF 4,1043 -0,10%
GBP 5,2040 +0,32%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.