Reklama

Biznes

S19 z Rzeszowa do Lublina i trzy obwodnice w rządowym projekcie

Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 27.08.2015
21635_19618_17833_17377_unnamed
Share
Udostępnij
Droga S19 z Rzeszowa do Lublina, jak również obwodnice Sanoka, Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta znalazły się w rządowym projekcie „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023”, o którym premier Ewa Kopacz mówiła w środę w Opolu. 
 
– Wybudujemy 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu – zapowiedziała pani premier. Obecna na briefingu minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała, że program przewiduje także budowę 57 obwodnic. 
 
Jest to na razie projekt, który rząd ma przyjąć we wrześniu. Program ma kosztować 107 mld zł. Głównym jego celem ma być dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, by czas przejazdu między nimi skrócił się o minimum 15 proc. 
 
– Połączymy Warszawę z Lublinem i Rzeszowem w ramach dróg zarówno S17, jak i S19 – podkreśliła Ewa Kopacz. 
 
Pieniądze będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji funduszy UE.
 
Droga S19
 
Odcinek S19 na Podkarpaciu, od granicy z województwem lubelskim do Barwinka, będzie miał długość 168 km. Do tej pory oddano do użytku dwa krótkie odcinki: 8-kilometrowy ze Stobiernej do węzła Rzeszów Wschód oraz 4-kilometrowy od węzła Rzeszów Zachód do Świlczy.
 
Aktualnie w budowie są dwa odcinki: 12,5-kilometrowy od węzła Sokołów Młp. Północ do Stobiernej oraz od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe (Kielanówka), długości 6,3 km. W tym pierwszym przypadku 5 czerwca ub.r. została podpisana umowa z   wykonawcą – konsorcjum Aldesa Construcciones Polska Sp.z o.o., Aldesa Construcciones S.A., z terminem realizacji czerwiec 2017 r. Kwota kontraktu wynosi prawie 290 mln zł brutto. Odcinek ze Świlczy do Kielanówki buduje konsorcjum Eurovia Polska S.A., Warbud S.A. – umowa została podpisana w kwietniu ub.r. Wartość kontraktu brutto wynosi ponad 342,5 mln zł. Termin oddania odcinka – sierpień 2017 r. 
 
– Dla S19 od Sokołowa Młp. do granicy województwa prowadzimy prace przygotowawcze – informuje Joanna Rarus, specjalista ds. komunikacji społecznej w rzeszowskim Oddziale GDDKiA. 
 
Zarówno w przypadku odcinka od granicy województw lubelskiego i podkarpackiego do Niska (długości ok. 8,75 km), jak i odcinka Nisko – Sokołów Młp. (dł. ok. 43 km), Oddział posiada ostateczną decyzję środowiskową. Pozwala to na kontynuowanie prac przygotowawczych i opracowanie Koncepcji Programowej. Jej wykonawcą w pierwszym przypadku jest firma Sweco Infraprojekt z Krakowa, która na zrealizowanie umowy ma 10 miesięcy. Wykonawcą Koncepcji Programowej dla odcinka Nisko-Sokołów Młp. jest firma ARCADIS z Warszawy, która ma na to 12 miesięcy. 
 
Dla odcinka S19 od węzła Rzeszów Południe do Barwinka procedowane jest obecnie uzyskanie decyzji środowiskowej.
 
– Naszym naczelnym celem jest osiągnięcie efektu komunikacyjnego, jakim jest lepsze, płynne skomunikowanie Rzeszowa z Lublinem, a tym samym naszego regionu z centralną częścią kraju. Robimy więc wszystko, aby jak najszybciej wyłonić wykonawców dla poszczególnych odcinków S19. Dlatego też we wrześniu br. planujemy ogłosić przetargi na budowę S19 od Niska do granicy województw podkarpackiego i lubelskiego – informuje Joanna Rarus. 

Obwodnice
 
W projekcie rządowego „Planu Budowy Dróg Krajowych” umieszczone zostały także trzy obwodnice w ciągu dróg krajowych: Sanoka, Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta.
 
Obwodnica Sanoka posiada już decyzję środowiskową. – Dla planowanej inwestycji 18 maja br. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy (wprowadzając częściowe zmiany) wydaną 10 lipca 2014 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzję ustalającą środowiskowe uwarunkowania. Od niniejszej decyzji została złożona skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie – informuje Joanna Rarus.  GDDKiA zatwierdziła Koncepcję Programową obwodnicy. Wykonawcą była firma TRAKT Sp. z o.o. Oddział posiada już ostateczną listę 18 firm, które po uzgodnieniu przez GDDKiA w Warszawie  dokumentów przetargowych, tj. Programu Funkcjonalno – Użytkowego wraz załącznikami, zostaną zaproszone do złożenia ofert cenowych. Ostateczna decyzja dotycząca przebiegu została już podjęta. Planuje się, że roboty budowlane rozpoczną się w październiku 2017 r., a zakończą – w marcu 2020 r.
 
Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77 obejmuje ok.15-kilometrowy odcinek od Stalowej Woli (skrzyżowanie Trasy Podskarpowej z ul. Chopina) do połączenia z projektowaną drogą ekspresową S-19 na terenie gminy Nisko. 20 listopada 2013r. została podpisana umowa na wykonanie Koncepcji Programowej. Obecnie prowadzone są prace projektowe związane z realizacją tej umowy.
 
Obwodnica Łańcuta posiada już decyzję środowiskową oraz decyzję o zezwoleniu na realizację. Rzeszowski Oddział GDDKiA prowadzi już prace przygotowawcze polegające na rozbiórce budynków. – Planujemy tę inwestycję do realizacji systemem optymalizuj-buduj – informuje Joanna Rarus. – Przyjmujemy, że optymalizacja będzie polegać na zmianie przekroju drogi oraz skrzyżowań z dwupoziomowych na ronda. Wynika to z warunków ruchowych, które ulegną zmianie po oddaniu do ruchu odcinka A4 Rzeszów-Jarosław.  Zależy nam też, aby wprowadzone rozwiązania spowodowały, że inwestycja stanie się przyjazna dla otoczenia, dla przedsiębiorców, którzy działają wzdłuż drogi krajowej nr 4, ale także dla pieszych i rowerzystów.
 
 
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy