Reklama

Biznes

Budownictwo drogowo-mostowe też może być innowacyjne

Opracowanie Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 30.06.2016
28092_przemysl
Share
Udostępnij

Innowacyjność to nie tylko lotnictwo i kosmonautyka, które są tzw. inteligentnymi specjalizacjami Podkarpacia. Nasz region udowadnia, że innowacyjność dotyczy także bardziej, jak by się mogło wydawać, tradycyjnych dziedzin, jak np. budownictwo drogowo-mostowe. Na potwierdzenie tej tezy trzy przykłady obiektów oddanych do użytku w ub. roku: kładka przez San w Przemyślu, most im. T. Mazowieckiego przez Wisłok w Rzeszowie oraz  most kompozytowy przez rzekę Ryjak w Błażowej.

Przemyska kładka jest elementem trasy rowerowej Polski wschodniej (tzw. Green Velo). Mam umożliwić wygodną i bezpieczną przeprawę pieszo-rowerową przez San w centrum Przemyśla. Jest dwuprzęsłową konstrukcją podwieszoną o długości 138 m. Ze względu na wymogi ochrony środowiska, konstrukcję dźwigarów głównych i pomostu wykonano z nowoczesnego drewna klejonego – jest to najdłuższy obiekt mostowy w Polsce wykonany z tego materiału. Drewniana konstrukcja jest podwieszona za pomocą lin w układzie wachlarzowym do stalowego pylonu o wysokości 38 m. Bardzo innowacyjny był sposób zainstalowania konstrukcji przez rzekę. Ze względu na to, że koryto Sanu to obszar objęty programem Natura 2000, kładkę trzeba było zbudować w całości na podporach tymczasowych zlokalizowanych wzdłuż brzegu rzeki. Po podwieszeniu przęseł do pylonu całość obrócono o kąt 90 stopni, opierając konstrukcję na przeciwległym brzegu Sanu.

Z podobnych przyczyn (teren zalewowy Wisłoka stanowi obszar Natury 2000, co spowodowało, iż nie można było zlokalizować podpór w zbiorniku rzeki), przy budowie mostu im. T. Mazowieckiego w Rzeszowie konieczne było zastosowanie długich przęseł. Także płaski, uprzemysłowiony teren tej części miasta wymagał budowy obiektu o jak najmniejszej wysokości konstrukcyjnej. Rozwiązaniem doskonale spełniającym te warunki okazał się most podwieszony, będący dodatkowo przykładem nowoczesnej i estetycznej konstrukcji typu landmark. Most ma długość 482 m, z czego połowę stanowi główne przęsło nad zbiornikiem. Pylon betonowy wznosi się na wysokość 108 m i jest drugą pod względem wysokości tego typu podporą w Polsce. Przęsła mostu tworzy ruszt stalowy, składający się z dwóch dźwigarów skrzynkowych, stężonych poprzecznicami, zespolony z żelbetową płytą pomostu. Przęsła mostu są podwieszone do pylonu za pomocą 64 want.

W porównaniu z rzeszowskim kolosem, most przez Ryjak w Błażowej, o długości 23 m, nie wygląda imponująco. Jednak jego innowacyjność polega na tym, że jest to pierwszy polski most wykonany z kompozytu FRP (fibre reinforced polymers). Przęsło składa się z czterech dźwigarów skrzynkowych wykonanych z kompozytu, a płyta pomostu jest wykonana z betonu lekkiego, zbrojonego prętami kompozytowymi. Powstała w ten sposób konstrukcja mostu hybrydowego, kompozytowo-betonowego, która nie tylko charakteryzuje się doskonałymi właściwościami wytrzymałościowymi, ale jest także jedną z pierwszych konstrukcji tego typu na świecie. Dźwigary kompozytowe są wykonane z naprzemiennie ułożonych tkanin szklanych i węglowych oraz z poliuretanowej pianki wypełniającej. Tkaniny węglowe i szklane w poszczególnych elementach stanowią zbrojenie kompozytu FRP, które jest przesączane w procesie infuzji żywicą epoksydową z wykorzystaniem tzw. worka próżniowego. Beton lekki jest wykonany z kruszywa popiołoporytowego pollytag oraz cementu niskoalkalicznego i jest zbrojony prętami 12 mm, wykonanymi z włókien szklanych oraz żywicy epoksydowej.

 

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy