Opracowanie Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 07-09-2016
Nowa przekładnia lotnicza będzie lżejsza, tańsza w eksploatacji oraz mniej szkodliwa dla środowiska, a przy tym spełni najwyższe wymagania bezpieczeństwa. Nad jej konstrukcją pracują specjaliści w zakładzie Safran Transmission Systems Poland w Sędziszowie Młp. Prototyp powstaje w ramach unijnego programu, którego celem jest poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla lotnictwa.
Przekładnia, czyli układ przeniesienia napędu, pełni w samolocie ważną rolę: wykorzystuje część mocy silnika do napędzania takich systemów, jak m.in. pompy paliwowe, pompy hydrauliczne oraz generator prądu. Jednym z największych dostawców przekładni do dużych samolotów pasażerskich jest francuska firma Safran Transmission Systems oraz jej polska spółka - Safran Transmission Systems Poland, zlokalizowana w Sędziszowie Młp.
STS pracuje właśnie nad innowacyjną przekładnią, która będzie lżejsza od dotychczasowej, a proces jej produkcji będzie krótszy, mniej energochłonny i bardziej przyjazny dla środowiska. Lżejsza przekładnia spowoduje również, że samolot będzie zużywał mniej paliwa, a tym samym wyemituje mniej szkodliwych substancji powstających w wyniku jego spalania.
Jak to osiągnąć? - Założyliśmy, że korpus przekładni ma być co najmniej o 10 proc. lżejszy niż dotychczas, a jednocześnie tak wytrzymały jak ten obecny. Opracowujemy więc nowy stop, który da pożądane parametry. Wypróbujemy również nowe techniki odlewnicze, które pozwolą uzyskać strukturę materiału o większej wytrzymałości, ale równolegle doskonalimy technologię obrabiania takiego korpusu z jednolitego kawałka metalu. To alternatywne rozwiązania; wybierzemy takie, które zapewni lepszy efekt – wyjaśnia Katarzyna Piwowar, konstruktor w Safran Transmission Systems Poland.
Korpus przekładni pokryty zostanie specjalną powłoką zapewniającą ognioodporność. Za dobranie powłoki odpowiedzialna jest Politechnika Śląska.
Ale nie tylko „opakowanie” przekładni zostanie zmodyfikowane. W laboratoriach Safrana w Sędziszowie Młp. testowany jest nowy proces obróbki cieplno-chemicznej podzespołów wchodzących w skład przekładni. - Nowy proces będzie krótszy, mniej energochłonny i bardziej przyjazny dla środowiska, m.in. dzięki wyeliminowaniu szkodliwych substancji, które powstają przy tradycyjnej obróbce – wyjaśnia dr Tomasz Malinowski, kierownik zespołu laboratoriów i walidacji.
Wszystkie rozwiązania zostaną sprawdzone w praktyce, ponieważ efektem końcowym projektu będzie zbudowanie i przetestowanie prototypowej przekładni.
Technologie opracowane i sprawdzone w trakcie konstruowania nowej przekładni zostaną zgłoszone do Urzędu Patentowego, a następnie będą mogły być wykorzystywane na szerszą skalę w produkcji podzespołów lotniczych.
Projekt w ramach programu „Zaawansowane techniki wytwarzania przekładni lotniczych – INNOGEAR” zakończy się w połowie 2018 r. Partnerami naukowymi Safran Transmission Systems Poland w jego realizacji są: Instytut Mechaniki Precyzyjnej, Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza i Politechnika Śląska, a partnerem przemysłowym: firma Thoni Alutec.
KOMENTARZE
Centrum logistyczne Hispano-Suiza w Sędziszowie Małopolskim już otwarte
Na powierzchni...
Czwarty zakład Safrana na Podkarpaciu za 50 mln euro i ambitne plany produkcji
Prawie 50 mln euro zainwestowała francuska Grupa Safran, światowy lider w produkcji silników i elementów do silników lotniczych, w nowy zakład...
W marcu rusza inwestycja Safran na Podkarpaciu. Będą testować przekładnie lotnicze
Safran Transmission Systems Poland przy swoim zakładzie w Sędziszowie Małopolskim wybuduje Centrum Badawczo-Rozwojowe, w którym...
Podgrzewana płyta i... Wielki remont na Stadionie Miejskim w Rzeszowie
Stadion przy ulicy Hetmańskiej wreszcie się doczekał – od kilkunastu dni trwa na nim remont generalny, który obejmuje między innymi pierwszą w historii...
Hala Uniwersytetu Rzeszowskiego prawie gotowa. W 2021 zawody
Budowa jest na ukończeniu. Zaawansowanie prac można ocenić na dziewięćdziesiąt dziewięć procent. Pozostała kwestia kosmetyki, sprzątania i montażu ostatnich elementów –...
Mimo pandemii Rzeszów buduje. A za ile sprzeda?
W maju codziennie ktoś pytał, kiedy ceny mieszkań w Rzeszowie spadną. Tymczasem obniżki objęły głównie rynek najmu, wielkich obniżek na rynku sprzedaży się nie doczekano. Do września transakcji...
Rekordowy projekt budżetu Rzeszowa 2021 i ważne inwestycje
Aż 1,82 mld zł zamierza wydać Rzeszów w 2021 roku. Budżet miasta, nad którego projektem radni właśnie pracują w komisjach, a który trafi pod obrady rady miasta 15 grudnia...
W Rzeszowie otwarto największy na Podkarpaciu sklep z akwarystyką morską
Przy wejściu wchodzących wita płochliwa ośmiornica, a potem apetyt hobbystów rozbudza wielki, mieszczący 5000 l wody pokazowy zbiornik. W akwariach...
Umowa na kolej gondolową podpisana. Budowa ruszy w tym roku?
Spółka Polskie Koleje Linowe rozpoczęła starania o pozwolenie na budowę kolei gondolowej nad zaporą wodną w Solinie. Spółka poinformowała w tym tygodniu, że podpisała...
Pandemia zmieni świat i gospodarkę, co do tego nie ma wątpliwości!
Z Mariuszem Bednarzem, prezesem Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., rozmawia Aneta Gieroń
Dzień przed końcem 2020 roku otwarto obwodnicę Dynowa
Obwodnica powstała w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835 Lublin – Przeworsk – Grabownica Starzeńska i ma prawie 4 kilometry. Pozwala ominąć centrum Dynowa tym wszystkim kierowcom, którzy...