Reklama

Biznes

Co nowego na S19. Koniec “nasuwki” na estakadzie nad ul. Dębicką

Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 04.10.2016
29545_S19_1
Share
Udostępnij
Zakończyła się „nasuwka” na ponad 470-metrowej estakadzie, która powstaje nad ul. Dębicką w Rzeszowie na budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka). Na odcinku Sokołów Młp. – Stobierna rozpoczęło się układanie warstwy wiążącej.
 
Konstrukcja nośna (czyli przęsła) estakady budowana była metodą odcinkowego nasuwania z wykorzystaniem awanbeków (stalowych dziobów montażowych). Metoda ta polega na etapowym zbrojeniu i betonowaniu 30-metrowych segmentów ustroju nośnego na stacjonarnym stanowisku prefabrykacji segmentów, doprężaniu kolejnych segmentów do poprzednio wykonanych za pomocą kabli sprężających oraz ich kolejnym wysuwaniu wzdłuż obiektu. Wysuwanie segmentów jest realizowane za pomocą pary potężnych pras do naciągu kabli (duże siłowniki hydrauliczne) po tzw. łożyskach ślizgowych, opartych na wcześniej wykonanych podporach.
 
Ciężar całości ustroju nośnego dla jednej jezdni wynosił 12,5 tys. ton. Dla zobrazowania: jeżeli przyjąć, że ciężar załadowanego wagonu kolejowego wynosi ~ 80 ton, to ciężar nasuwanej konstrukcji odpowiadał 156 takim wagonom kolejowym.
 
Aktualnie na estakadzie po wykonaniu konstrukcji ustrojów nośnych trwają roboty związane z montażem łożysk, sprężania docelowego oraz izolacją płyty pomostu pod kapy chodnikowe.
 
Zakres wykonanych robót na estakadzie wyprzedza założony program o 2,5 miesiąca.
 
W ramach budowy odcinka powstanie w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878 oraz estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Zaawansowanie robót na większości obiektów inżynierskich (przejścia dla zwierząt, przejścia gospodarcze, wiadukty) sięga 80 proc. 
 
Odcinek S19 węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) będzie stanowił kolejną część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Pozwoli m.in. na odsunięcie ruchu tirów od obszarów zabudowanych i centrum miasta, dzięki czemu zwiększy się bezpieczeństwo na lokalnych drogach. Fragment ten będzie miał długość 6,3 km i będzie kontynuacją wykonanego już fragmentu S19 Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza (oddano go 13 grudnia 2013 r.). Prace na odcinku prowadzi konsorcjum Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A. Termin oddania odcinka – sierpień 2017 r.
 
Na kolejnym odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica ogłoszono przetarg na wykonanie koncepcji odcinka. 
 
Na drugim odcinku S19, na którym trwają obecnie prace – od węzła Sokołów Młp. Północ do Stobiernej (dł. 12,5 km) rozpoczęło się układanie warstwy wiążącej. Wykonawcą prac jest Aldesa Constructiones Polska Sp.o.o. Planowany termin zakończenia robót na tym odcinku to połowa przyszłego roku.
 
Roboty ziemne na tym odcinku zostały zrealizowane w 92 proc. Podbudowy z warstw kruszywa zostały wykonane w 75 proc., natomiast podbudowy bitumiczne w 54 proc. Trwają prace wykończeniowe, których zaawansowanie wynosi 27 proc. Zakończenie prac na drodze wojewódzkiej 875, na której trwa budowa dwóch rond w ramach węzła Sokołów Młp. wykonawca planuje na listopad br., a na drodze wojewódzkiej 881 – na październik br.
 
Zaawansowanie robót na obiektach mostowych wynosi 83 proc. Na 26 z 29 obiektów wykonano już konstrukcje. Największe obiekty inżynierskie, czyli estakada w Nienadówce oraz górne przejście dla zwierząt dużych (budowane nad istniejącą DK19 i budowaną S19) wykonane są w 92 proc. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy