Reklama

CSR - biznes niekoniecznie jest samolubem

A A A
Aneta Gieroń

Dodano: 18-11-2012

fot. T. Poźniak

fot. T. Poźniak

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR z  ang. Corporate Social Responsibility) – popularny slogan, moda, która od kilku lat na dobre okupuje biznesowe salony, czy może jednak coś więcej niż tylko dobroczynny listek figowy do dużych pieniędzy, zarabianych przez duże korporacje, którym tak samo jak na zysku netto zależy na dobrym wizerunku w mediach. Zwolenników i przeciwników CSR-u, który bywa niekiedy mylony, albo uwikłany w marketing, jest tak samo wielu.

Pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu prawdziwą karierę zrobiło w ostatnich kilkunastu latach, kiedy polska gospodarka z socjalistycznej przeszła na jej kapitalistyczne tory.  Koncepcja, potocznie nazywana CSR-em zakłada, że przedsiębiorstwa koncentrują się nie tylko na wypracowywaniu zysków, spełnianiu wszystkich wymogów formalnych i prawnych niezbędnych do funkcjonowania w świecie biznesu, ale także na inwestowaniu w społeczeństwo, którego przedsiębiorstwo jest częścią. Chodzi o wspieranie kultury, sportu, edukacji, nauki, bezpieczeństwa oraz ochronę środowiska naturalnego. Społeczna odpowiedzialność biznesu w swoich założeniach szlachetna wzbudza jednak gorące dyskusje. Sam CSR zakłada bowiem, że społeczna odpowiedzialność biznesu oznacza nie tylko dzielenie się wypracowanym przez przedsiębiorstwa zyskiem, co przede wszystkim uczciwy biznes.
 
Gdyby nie CSR …
 
Na Podkarpaciu w ciągu ostatnich lat systematycznie przybywa firm realizujących przemyślane działania CSR-owe, które obliczone są na dłuższe trwanie, niekoniecznie epizodyczne zaistnienie w mediach, choć i takich przedsięwzięć nie brakuje. Gdyby nie CSR nie byłoby Politechniki Dziecięcej, stypendiów naukowych dla uzdolnionej młodzieży, Muzycznego Festiwalu w Łańcucie robionego z międzynarodowym rozmachem, „Firmowych spotkań ze sztuką”, które Podkarpackie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych organizuje wspólnie z Elektromontażem Rzeszów SA oraz ICN Polfa S.A., dodatkowych spektakli w teatrze, festiwali teatralnych, zawodów sportowych i wielu innych przedsięwzięć.

Niekwestionowanym liderem CSR-owym na Podkarpaciu jest ICN Polfa S.A. O pieniądzach wydawanych na CSR, firma nie mówi, tak samo jak o podatkach. Wiadomo jednak, że spośród podkarpackich firm, to właśnie farmaceutyczna spółka zostawia najwięcej pieniędzy z podatków w rzeszowskiej kasie, a na CSR też wydaje najwięcej. 
PGE Obrót S.A. z siedzibą w Rzeszowie od 2007 r. jest jedną z kluczowych spółek PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. – największej grupy energetycznej w Polsce i jednej z największych firm energetycznych w Europie Środkowej i Wschodniej. Spółka, której korzenie wywodzą się z Elektrowni Miejskiej w Rzeszowie koncentruje się na sprzedaży energii elektrycznej i ma ponad 5 milionów odbiorców. Ma pieniądze i ambicje, by wspierać międzynarodowy Muzyczny Festiwal w Łańcucie i żużlową drużynę PGE Marma Rzeszów.

W opozycji do CSR

Przeciwnicy społecznej odpowiedzialności biznesu podkreślają, że najważniejszym zadaniem firmy jest koncentrowanie się na wypracowaniu maksymalnie dużego zysku. Argumentują, że menedżerowie zaangażowani w społeczną odpowiedzialność biznesu mogą przynosić więcej szkody niż pożytku, chociażby ze względu na brak znajomości tematyki społecznej, a same firmy nie mają doświadczenia w kierowaniu programami społecznymi, w czym od zawsze specjalizują się organizacje non profit.

Rockefeller i Carnegie - od bezdusznych miliarderów do filantropów
 
Reklama
Historia CSR-u jest jednak dużo bardziej skomplikowana, niż w dobie mediów elektronicznych mogłoby się zdawać. Pierwsze systemowe działania CSR-owe pochodzą z końca XIX wieku, z czasów legendarnych krezusów: Johna D. Rockefellera i Andrew Carnegie. Z epoki budowania bajecznych fortun, gdzie na etykę biznesu nikt się nie oglądał, a na porządku dziennym było niepłacenie podatków i bezwzględny wyzysk pracowników. W  końcu jednak doszło do uregulowania prawa na linii gospodarka - państwo - społeczeństwo i tak narodziły się pierwsze prospołeczne działania w biznesie. Dzięki temu nikt już nie pamięta miliardera Rockefellera liczącego krople cyny wykorzystywane do zanitowania kanistrów w jego spółkach naftowych, tak by maksymalnie obniżyć koszty produkcji i zmaksymalizować zyski, ale cały świat mówi dziś o Rockefellerze fundatorze Uniwersytetu Chicagowskiego i największym filantropie świata. Bez wątpienia setki milionów dolarów wydane przez Rockefellera na prospołeczne działania, jego nadszarpnięty wizerunek bezwzględnego kapitalisty z początku XX wieku, w kolejnych latach przemieniły niechlubne nazwisko w znakomitą markę wywołującą prawie wyłącznie pozytywne skojarzenia.
 
Podobnie rzecz się ma z Andrew Carnegie, którego nikt nie wspomina jako właściciela amerykańskich stalowni, który do rozmów ze związkami zawodowymi w swoich spółkach wysyłał uzbrojonych policjantów, a robotnikom płacił głodowe pensje. Dziś nazwisko Carnegie kojarzy się światu ze słynną salą koncertową w Nowym Jorku – Carnegie Hall ufundowaną przez amerykańskiego przedsiębiorcę i siecią publicznych bibliotek założonych na wszystkich kontynentach. Pod koniec życia Andrew Carnegie przekonywał, że ludzie bogaci powinni oddawać nadwyżki swych fortun na cele społeczne, pozostał jednak przeciwnikiem dobroczynności: uważał, że pomagać należy tylko poprzez ułatwienie zdobywania wiedzy. Czy działania CSR-owe, z jakich zasłynęli Rockefeller i Carnegie zrekompensowały twardą politykę biznesową obu miliarderów? Dziś z perspektywy 100 lat trudno o pełnowymiarowe oceny. Na pewno pozostawili po sobie coś, co społeczeństwo amerykańskie odmieniło raz na zawsze.

Od Politechniki Dziecięcej do zaawansowanego technologicznie regionu
 
Można się zastanowić, kiedy w Polsce, na Podkarpaciu doczekamy się działań CSR-owych, które wyjdą poza ramy mecenatu rozgrywek sportowych, czy systematycznych, ale jednak fragmentarycznych dotacji kultury, a będą skoncentrowane na przedsięwzięciach naukowych i kulturalnych, które staną się dobrodziejstwem na dziesiątki lat.
Wśród pomysłów CSR-owych , które powoli zaczynają odmienić Podkarpacie są: Politechnika Dziecięca, pomysł realizowany przez rzeszowską WSK-a i Politechnikę Rzeszowską, mający sprawić, że dzieci zakochają się w przedmiotach ścisłych, a tym samym w przyszłości studiować będą na uczelniach technicznych. To jeden z lepszych pomysłów na rozwój Podkarpacia, a dla młodych ludzi szansa na znalezienie zatrudnienia w dorosłym życiu.  Idea Politechniki Dziecięcej jest też długofalowym działaniem, które ma zagwarantować dostęp do wyszkolonej kadry dla coraz większej liczby firm skupionych w Stowarzyszeniu „Dolina Lotnicza”.
 
W  2010 roku WSK-a była mecenasem Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. W 2011 roku dofinansowało Bieszczadzką Grupę GOPR. - Wybór jest nieprzypadkowy. WSK Rzeszów wspiera organizacje i stowarzyszenia, które cieszą się uznaniem i prestiżem w społeczeństwie oraz prowadzą potrzebną działalność na rzecz poprawy bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.
 
O nieprzypadkowych wyborach i działaniach mówi też Teresa Drupka, odpowiedzialna za public relations w ICN Polfa Rzeszów S.A. Osób codziennie pukających do drzwi korporacji z prośbą o pomoc są dziesiątki, CSR to jednak nie to samo, co dobroczynność. – W sytuacjach, gdy można uratować życie, albo zdrowie, staramy się nie odmawiać, ale w ciągu roku realizujemy plan  CSR-owy, który koncentruje się na wspieraniu nauki, kultury i sportu, a nie realizacji setek pojedynczych podań o dofinansowanie koloni, albumu, albo książki - mówi Teresa Drupka. ICN Polfa Rzeszów S.A. od wielu lat jest głównym sponsorem Biura Wystaw Artystycznych w Rzeszowie, patronuje koncertom na Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, wspiera rzeszowski teatr, duże pieniądze przeznacza na stypendia i współpracę naukową z Politechniką Rzeszowską, od kilkunastu lat konsekwentnie rozbudowuje turniej piłki nożnej dla młodzieży szkół podstawowych z Podkarpacia, do którego dołączył też Tarnów. Ale jej najpopularniejszym przedsięwzięciem CSR-owmy w ostatnim czasie są „Firmowe spotkania ze sztuką”. Pomysł jest niecodzienny, bo w roli sal wystawowych są: duża sala konferencyjna w ICN Polfa oraz ostatnie piętro budynku zaadaptowane na galerię w rzeszowskim Elektromontażu, gdzie raz w miesiącu organizowane są wernisaże podkarpackich artystów. Obie firmy pokrywają koszty organizacyjne i promocyjne, Podkarpackie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych jest opiekunem artystycznym wystaw. Przy okazji takich imprez pojawiają się pytania, na ile CSR wpływa na życie lokalnej społeczności, a na ile jest efektownym zabiegiem, który ma zagwarantować dużym firmom darmową promocję w mediach?

- Ja nie podzielam tej opinii, chociaż może też nie być pozbawiona racji – odpowiada Teresa Drupka.  - Wszystko zależy od tego, jakie intencje przyświecają poszczególnym firmom i jaki efekt chcą osiągnąć. Oczywiście można organizować jednorazowe, spektakularne akcje, które będą zauważone przez media, ale CSR jest działaniem długofalowym, a jego efekty przychodzą zwykle po latach.

KOMENTARZE

Owocowe koktajle i sałatki

Lata bez owoców nie jesteśmy chyba nawet w stanie sobie wyobrazić. I dobrze. Skoro mamy okazję...

Magiczny efekt w kieliszku szampana

Toast powinien być wyjątkowy i niepowtarzalny. Dlatego warto go wznosić szampanem...

Zwyrodnienie plamki związane z wiekiem

Zwyrodnienie plamki żółtej, zwane inaczej zwyrodnieniem plamki związanym z wiekiem (AMD), jest postępującą chorobą oczu, najczęściej występującą w społeczeństwie po 50. roku życia. Na całym świecie liczba...

W niedzielę Wielka Aukcja Charytatywna dla dzieci z hospicjum

Obrazy olejne, ikony, grafiki, rzeźby. W sumie 150 prac, które artyści przekazali bezpłatnie na Wielką Aukcję Charytatywną na rzecz Podkarpackiego Hospicjum dla Dzieci, która...

zobacz więcej
Reklama

Obwodnicą Sanoka pojedziemy przed Nowym Rokiem?

W najbliższych dniach wykonawca obwodnicy Sanoka złoży...

Tworzą rozwiązania dla biznesu. Powstaje na Podkarpaciu ekosystem przyjazny innowacjom

W grudniu na rzeszowskich uczelniach ruszyły pierwsze projekty badawczo-rozwojowe finansowane z tzw. Programu grantowego Podkarpackiego...

Auta na minuty. 18 grudnia rusza wypożyczalnia "elektryków"!

W Rzeszowie są już elektryczne rowery, hulajnogi, a nawet skutery. Teraz przyszła kolej na samochody. Od 18 grudnia mieszkańcy będą mogli wypożyczać już pierwsze nissany...

153 stoiska i tysiące osób na Międzynarodowych Targach EKOGALA

Międzynarodowe Targi Produktów i Żywności Wysokiej Jakości EKOGALA przyciągnęły w piątek do Centrum Wystawienniczo-Kongresowego G2A Areny w Jasionce 153 wystawców...

Reklama

W marcu rusza inwestycja Safran na Podkarpaciu. Będą testować przekładnie lotnicze

Safran Transmission Systems Poland przy swoim zakładzie w Sędziszowie Małopolskim wybuduje Centrum Badawczo-Rozwojowe, w którym...

Mała obwodnica Kolbuszowej otwarta. Kosztowała 8,5 mln zł

W Mikołajki otwarto "małą obwodnicę" Kolbuszowej. To ponad kilometrowy odcinek w Kolbuszowej Górnej, który łączy drogę krajową nr 9 z trasą na w kierunku Sędziszowa Małopolskiego. ...

W piątek i sobotę - EKOGALA w Jasionce

Do spróbowania swojskie pierogi, gołąbki i serniki, a do kupienia - bożonarodzeniowe ozdoby i karpie. W piątek, 6 grudnia, rozpoczyna się trzynasta już edycja EKOGALI, czyli Międzynarodowych Targów Produktów i...

Od kogo kupić mieszkanie w Rzeszowie? Oferta na Podpromiu!

Kupno wymarzonego mieszkania w Rzeszowie jest wyzwaniem. Najlepsze oferty znikają z rynku w kilka dni. Kto, co buduje i za ile? – będzie można dowiedzieć się już 6-8 marca 2020...

W lutym XV Podkarpackie Targi Edukacyjne. Wybierz studia mądrze!

Ponad stu wystawców i tysiące młodych zwiedzających, którzy stoją przed trudnym wyborem wymarzonych studiów. Do tego porady psychologów, kiermasz książek za złotówkę...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2020-01-28 17:50
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2020-01-28
USD 3,8844 +0,31%
EUR 4,2794 +0,27%
CHF 4,0094 +0,45%
GBP 5,0614 -0,19%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1568,35 -0,81% [17:36]
 Ropa brent baryłka 59,23 +1,82% [17:36]
 Pallad uncja 2199,20 +1,51% [17:36]
 Platyna uncja 990,45 +0,25% [17:36]
 Srebro uncja 17,53 -3,15% [17:36]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.