Alina Bosak
Dodano: 11-08-2017
Nowoczesny magazyn przypomina skomplikowany labirynt, w którym tysiące towarów piętrzą się wzdłuż niezliczonych alejek na 10-metrowych konstrukcjach sięgających sufitu. Dzięki automatyzacji wszystko tu jednak działa jak w szwajcarskim zegarku. Zaawansowane programy pomagają bez trudu skompletować zamówienie, wysłać je do klienta na czas, a prawdopodobieństwo pomyłki jest niemal zerowe. – Dziś liczy się szybkość i precyzja, na nich głównie zależy przedsiębiorcom, którzy korzystają z usług firm logistycznych – potwierdza Andrzej Szlęzak, dyrektor ds. logistki w firmie Reslogistic, na terenie strefy ekonomicznej Rogoźnica K. Rzeszowa.
Potrzeba automatyzacji dotyczy dziś wielu branż i dziedzin gospodarki. Wiąże się to z rosnącymi kosztami pracy, problemami ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników i rosnącymi wymaganiami odnośnie do precyzji i terminów realizacji zamówień. Dlatego coraz więcej firm, zamiast inwestować we własny magazyn, kadrę do jego obsługi i drogie programy komputerowe czy sprzęt magazynowy, decyduje się na outsourcing. Magazynowanie, zarządzanie zamówieniami, kompletację i pakowanie, a także wysyłkę i dystrybucję zleca się wyspecjalizowanemu operatorowi logistycznemu. Ta branża rozwija się błyskawicznie w całej Polsce, również na Podkarpaciu. A olbrzymie centra logistyczne są lokalizowane w strategicznych, z punktu widzenia transportu, miejscach. Tak też położone są magazyny Reslogistic w Rogoźnicy – obok wjazdu na A4 i S19, niedaleko Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.
– Zainteresowanie usługami takich firm jak nasza rośnie, a my wprowadzamy automatyzację do magazynowania i zarządzania towarem. Inaczej nie da się oferować usług na odpowiednim poziomie – stwierdza Andrzej Szlęzak, nie ukrywając, że siłą Reslogistic jest nie tylko kapitał i kadra, ale przede wszystkim doświadczenie zdobyte w ciągu 20 lat działalności w branży logistycznej.
Logistyka dla fabryki i sklepu
Operator logistyczny jest potrzebny wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z produkcją i tworzeniem zapasu, gdzie nieodzowne staje się składowanie i magazynowanie, a towar bardzo szybko musi być skompletowany w ramach jednej przesyłki i dostarczony na miejsce. Magazynów potrzebują zarówno fabryki, jak i sklepy.
– Do naszego centrum logistycznego trafia wiele różnych typów towarów z rozmaitych branż. To całe spektrum opakowań, rodzajów asortymentu, wag i gabarytów. Trzeba je porozmieszczać, optymalnie wykorzystując przestrzeń magazynu – tworzy ją wielopiętrowy system. W naszym przypadku w jednej tylko hali jest to 11 tysięcy miejsc paletowych i ponad 12 tys. miejsc półkowych na antresolach oraz dwa razy tyle w drugiej hali, którą właśnie otwieramy. Pracę ludzi trzeba zorganizować tak, by w jak najkrótszym czasie mogli dotrzeć do towaru, skompletować zamówienie i przekazać do transportu – tłumaczy dyrektor Reslogistic. – Przy wielości branż, z którymi współpracujemy, zarządzanie logistyką jest skomplikowanym zadaniem, ale dzięki systemom informatycznym wszystko działa jak idealny mechanizm. Z ich pomocą możemy obsłużyć zarówno branżę automotive, dostarczając części samochodowe wprost na taśmę produkcyjną fabryki aut, jak i spożywczą, przygotowując gotowe palety z miksem towarów dla sieci handlowych. Zajmujemy się także logistyką e-commerce, magazynując cały asortyment sklepów internetowych i wysyłając drobne przesyłki do klientów detalicznych. Zakres usług jest szeroki i wymaga od nas ogromnej elastyczności. Automatyczne systemy musimy planować tak, by nie ograniczały możliwości realizacji zleceń i pozwoliły dostosować usługi logistyczne do projektów różnych klientów. To także wyzwanie.
Automatyzacja w różnych obszarach
Dysponentem towaru jest klient, ale jego uwagi wymaga tylko tabela ze stanem magazynu. System informatyczny takiego operatora jak Reslogistic jest bowiem zintegrowany z systemem klienta i zlecenia są automatycznie kierowane do centrum logistycznego. Tutaj wszystko musi działać jak w precyzyjnym mechanizmie, by tysiąc zleceń dziennie zostało zrealizowanych sprawnie i na czas. Komputer planuje zatem pracę całego zespołu. System grupuje dla każdego pracownika zadania tak, by nie biegał on z miejsca na miejsce, ale działał na określonym fragmencie magazynu i przygotowywał towar dla wielu zamówień jednocześnie.
– Pracownik wyposażony w terminal przemieszcza się z wózkiem czy paletą optymalnie wytyczoną drogą. System informatyczny steruje każdym ruchem człowieka, wszystko planuje tak, aby pracownik nie jeździł z pustym wózkiem, ale wstawiając na półkę dostarczony do magazynu towar, od razu zabierał w drogę powrotną inny, który ma być właśnie wysłany – opisuje dyrektor Szlęzak. – Komputery czuwają, aby nie krzyżowały się ścieżki pojazdów. Przy dużej liczbie drobnych zleceń e-commerce, konieczne staje się wprowadzenie częściowej automatyzacji transportu magazynowego, by uniknąć niepotrzebnych zatorów. W poszczególnych częściach magazynu pracownicy sektorowi pakują towar do plastikowych pojemników. Na przenośnikach rolkowych transportowane są one do miejsca, gdzie produkty sortuje się na konkretne zlecenia i przekazuje do stref pakowania. Sortowanie też przebiega niemal automatycznie, bo pracownikom pomaga system pick to light (odłóż do światełka). Kilkakrotne sprawdzanie kodów paskowych na opakowaniach w trakcie realizacji zlecenia pozwala wyeliminować błędy niemal w 100 procentach.
Obsługa firm z wielu branż pozwala w przypadku firmy logistycznej tak automatyzować procesy i optymalizować koszty magazynowania i zarządzania towarem, że korzystanie z jej usług zwyczajnie się opłaca. I to właśnie, a nie sztuczki marketingowe, powoduje rosnącą siłę branży logistycznej.
– Klient oszczędza z wielu powodów – zauważa dyrektor Reslogistic. – Po pierwsze, mniej płaci za magazynowanie. Korzystając z hal z regałami wysokiego składowania mamy tak zorganizowane systemy magazynowe, by ich kubatura była maksymalnie wykorzystana, a klient płacił tylko za rzeczywiście wykorzystane miejsce i nie musiał wynajmować osobnego magazynu. Poza sezonami wzmożonej sprzedaży klient nie musi utrzymywać pustej powierzchni. Ale zarządzanie towarem to nie tylko składowanie. Wydajny i niezawodny sprzęt magazynowy, systemy IT, wykwalifikowana kadra, monitoring, systemy przeciwpożarowe, ubezpieczenia – w sumie dają wysokie kwoty, ale u operatora logistycznego rozkładają się na wielu klientów. Na nas spoczywa także organizacja transportu – od dużych taborów po wysyłkę drobnicową do klienta detalicznego – i negocjacja cen u przewoźnika. Dysponując automatycznymi systemami, wysyłamy zamówienie do odbiorcy szybko i bez pomyłek. W konsekwencji firma korzystająca z naszych usług płaci mniej i zapewnia realizację zleceń na lepszym poziomie niż gdyby sama zajmowała się magazynowaniem i dystrybucją. My z kolei zarabiamy na usłudze dla niej. Korzyść jest obopólna i o to przecież chodzi.
KOMENTARZE
Z podwórka w Pilźnie na trasy Europy
Był początek lat 90. ubiegłego wieku. Bracia Adam i Mariusz mieli ledwie...
Zapełniają się magazyny w Podkarpackim Parku Logistycznym
Husqvarna Sp. z o.o., Südzucker...
Grupa OMEGA Pilzno na Targach Transport Logistic w Monachium
Grupa OMEGA Pilzno, jedna z największych firm transportowo-logistycznych w Polsce bierze udział w największych w Europie targach transportu i logistyki, jakie 5-8 maja, będą się...
Kolejne nagrody dla Grupy OMEGA Pilzno
W ciągu ostatnich tygodni Grupa OMEGA Pilzno zajęła wysokie miejsca w zestawieniach Dziennika Gazety Prawnej, Gazety Codziennej Nowiny oraz Truck&Business Polska. Zdaniem zarządy firmy, wyróżnienia w prestiżowych rankingach...
Warszawa zdecyduje, kto na prezydenta Rzeszowa
Najbliższe wybory prezydenckie w Rzeszowie, jakie odbędą...
Zawalczą o prezydenturę Rzeszowa?!
Marcin Warchoł, poseł Solidarnej Polski już ogłosił swój start w Rzeszowie...
Podgrzewana płyta i... Wielki remont na Stadionie Miejskim w Rzeszowie
Stadion przy ulicy Hetmańskiej wreszcie się doczekał – od kilkunastu dni trwa na nim remont generalny, który obejmuje między innymi pierwszą w historii...
Warchoł z poparciem Ziobry na prezydenta Rzeszowa
W środę Tadeusz Ferenc ogłosił, że rezygnuje z prezydentury Rzeszowa i na swojego następcę wskazał Marcina Warchoła, posła Solidarnej Polski. W czwartek prezydium zarządu Solidarnej Polski...
Nawet 10 kandydatów na przejęcie po Ferencu prezydentury Rzeszowa
Nie znamy jeszcze dokładnej daty przedterminowych wyborów prezydenckich w Rzeszowie, choć te zgodnie z prawem powinny się odbyć najpóźniej do 9 maja, a już jest...
Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej wśród najlepszych na świecie
10 naukowców z Politechniki Rzeszowskiej, a wśród nich jedna kobieta znalazło się w gronie 2 proc. najczęściej cytowanych naukowców świata. Taki ranking przygotował...
Tadeusz Ferenc rezygnuje. Minister Warchoł chce być prezydentem Rzeszowa
W środę Tadeusz Ferenc potwierdził, że żegna się z Ratuszem i zaapelował, by w przedterminowych wyborach zagłosować na Marcina Warchoła, posła...
Formalnie Rzeszów gotowy do obwodnicy południowej. A finansowo?
Odwołania osób prywatnych i organizacji ekologicznych odrzucone. Zniknęły już wszystkie formalne przeszkody do złożenia do wojewody podkarpackiego wniosku o zgodę...
Sondaż i... Marcin Warchoł wygrywa w Rzeszowie z kandydatem PiS i opozycji
CBM Indicator na zlecenie Solidarnej Polski od 15 do 17 lutego przepytało 500 osób z reprezentatywnej grupy mieszkańców Rzeszowa i okazało się...
Rzeszów bez prezydenta i wiceprezydentów. W Ratuszu tylko Marcin Stopa, sekretarz miasta
Od poniedziałku w rzeszowskim ratuszu tak pusto, jak nie było jeszcze nigdy. Tadeusz Ferenc rezygnując 10 lutego ze stanowiska...