Reklama

W branży logistycznej lepiej być o krok do przodu

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 26-09-2017

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie branży logistycznej bez systemów wspierających automatyzację i eliminujących ryzyko błędów. Każda rozwijająca się firma powinna korzystać z dostępnych rozwiązań, by dostosować standardy oferowanych usług do potrzeb rynku. Które z nich są standardem, a jakie mogą stanowić przyszłość w branży? Jak z innowacyjnymi rozwiązaniami radzą sobie podkarpackie przedsiębiorstwa? Więcej będzie można się dowiedzieć w trakcie Kongresu i Targów TSLA EXPO, które rozpoczną się już w piątek, 29 września. Informacje na stronach www.tslaexpo.pl

Logistyka i magazynowanie w wielu przedsiębiorstwach są postrzegane jako dodatkowe koszty. - Z księgowego punktu widzenia trudno się z tym nie zgodzić, więc często jej poziom dofinansowania i automatyzacji odbiega od poziomu automatyzacji procesów produkcyjnych. Jednak świadomi menadżerowie szukają oszczędności w dłuższej perspektywie i tam gdzie mogą wprowadzają ulepszenia. Poziom i zakres tych ulepszeń zależy od wielu czynników, nie tylko od zamożności portfela inwestora – podkreśla Ryszard Pytel, prezes krakowskiej spółki DataConsult, oferującej nowoczesne rozwiązania dla branży logistycznej.

WMS w każdym większym magazynie

Współcześnie ciężko sobie wyobrazić większy magazyn bez zaawansowanego rozwiązania klasy WMS (Warehouse Management System), obsługującego wieloetapowe procesy przyjęć i wydań magazynowych, optymalizującego procesy wydania poprzez planowanie przepływu towarów, zarządzaniem zadaniami operatorów i wózków, kompletacją z wielu stref itd. Zastosowanie zaawansowanego rozwiązania WMS pozwala na dużą automatyzację, na wykorzystanie algorytmów matematycznych do właściwego podzielenia dokumentów wydania, przypisania zadań, zadbania o optymalny przebieg zbiórki, komasację/sortowanie, kontrolę z pakowaniem i załadunek. - Możemy je traktować jako standardowe narzędzie każdego szefa logistyki – tłumaczy Ryszard Pytel.

Często rozwiązania informatyczne wspomagane są automatyką. Zastosowanie do zapasów regałów windowych czy regałów przesuwnych, wózków na pętli indukcyjnej do zatowarowania stref pickingowych, systemów transportu poziomego lub pionowego, sorterów, stanowisk pick-by/to-light do przepływu w ramach kompletacji dodatkowo zwiększa automatyzm procesów, którymi steruje WMS.

- Patrząc na rozwiązania stosowane w magazynach europejskich, w polskich magazynach wciąż jest za mało bardziej zaawansowanej automatyki.  Nie wszystkie firmy mogą sobie pozwolić choćby na automatyczny transport z sortowaniem, więc zastosowanie układnic czy robotów paletyzujących/depaletyzujących wykracza poza możliwości inwestycyjne statystycznego polskiego przedsiębiorcy – przyznaje Ryszard Pytel.

Grupa OMEGA PILZNO wdraża innowacje na magazynach

Innowacje w sferze transportu i spedycji, jak również w obszarach logistyki wdraża Grupa OMEGA PILZNO, działająca na Podkarpaciu od 25 lat. Firma od lat korzysta z systemów gospodarki magazynowej w obrębie Podkarpackiego Parku Logistycznego, obecnie z SAP Warehouse Management System (WMS), który pozwala na efektywne wykorzystanie systemów IT do optymalnego zarządzania powierzchnią magazynową i towarami na magazynie.

SAP WMS oparty jest na funkcjonującym w firmie SAP Business One, co pozwala na pełną integrację systemu również w pozostałych obszarach działalności firmy, np. księgowości czy sprzedaży. System jest ważny przy codziennej obsłudze klientów ze zróżnicowanym towarem. Dzięki niemu można szybko i bezbłędnie dotrzeć do lokalizacji na magazynie, w którym znajduje się dany towar. W systemie SAP WMS, przy pomocy kolektorów danych, operator może wygenerować odpowiednią etykietę i oznaczyć nią jednostki towarowe lub w momencie przyjmowania towaru do magazynu przyjąć do systemu informacje zawarte na etykiecie nadanej wcześniej przez inny podmiot. Daje to możliwość kontrolowania daty ważności produktu, partii.

Reklama

- System sam wywołuje do wysyłki najstarsze produkty, jest to bardzo istotne podczas składowania na magazynie towarów mających datę przydatności. Dzięki niemu możliwa jest również kontrola ilościowa i asortymentowa przyjmowanego do magazynu towaru, np. pod kątem zgodności dostawy z dokonanym wcześniej zamówieniem. Ponadto klient w każdym momencie może otrzymać zestawienie stanów magazynu, całości lub danego produktu, może również prześledzić ruchy towaru od momentu wejścia, przesunięć magazynu aż do samego wyjścia - wylicza Kamil Maziarka, kierownik magazynu OMEGA Pilzno w Jasionce.

Adam Godawski, wiceprezes Grupy OMEGA Pilzno podkreśla, że firma nieustannie poszerza zakres swoich usług, zarówno w sferze transportu i spedycji, jak również w obszarach logistyki. - Wprowadzenie systemu SAP WMS było to kolejne działanie na drodze do realizacji celu głównego firmy, czyli osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Naszą ideą było stworzenie tak dopracowanego systemu, aby rozszerzanie zakresu powierzchni magazynowych przez Grupę OMEGA Pilzno nie wiązało się z kolejnymi wdrożeniami, tylko z przeniesieniem wypracowanych i sprawdzonych rozwiązań. Jesteśmy otwarci na zmieniający się rynek usług logistycznych i rosnące wymagania klientów, którzy zwracają coraz baczniejszą uwagę na wszelkie przejawy innowacyjności – mówi Adam Godawski.

Zdaniem prezesa DataConsult Sp. z o.o., z jednej strony mamy konieczność inwestycji w wciąż stosunkowo drogą automatykę, z drugiej możemy zastosować technologie tańsze w zakupie i implementacji, a równocześnie gwarantujące zwiększenie wydajności w konkretnych zastosowaniach, np. technologię RFID czy Voice Picking.

- Obecnie rozszerzona rzeczywistość mocniej puka do naszych drzwi i logistyka będzie mogła z tej technologii w przyszłości skorzystać. Kluczową rolę odgrywają tutaj okulary rozszerzonej rzeczywistości (AR), które pozwalają na wyświetlanie równolegle drugiego obrazu – interfejsu systemu WMS. Większość informacji człowiek odbiera za pomocą wzroku, dlatego wykorzystanie tego zmysłu do prezentowania coraz większej ilości danych magazynierowi jest bardzo ciekawym technologicznie rozwiązaniem – mówi Ryszard Pytel. - Użycie systemu WMS bazującego na technologii AR zmienia sposób pracy magazyniera - zamiast terminala czy kartki papieru używa on inteligentnych okularów, z wykorzystaniem których realizuje procesy magazynowe i kontaktuje się z innymi użytkownikami. Całkiem nowa technologia komunikacji człowiek-maszyna spowoduje, że być może trzeba będzie od nowa zdefiniować podejście do części procesów logistycznych. Okulary AR z terminalem mobilnym AR mogą być częścią IoT na magazynie, dostarczając do systemu WMS dane pozwalające na podejmowanie dynamicznych decyzji również w oparciu o dane z czujników.

Automatyzacja w logistce w Polsce a na Zachodzie

Jeszcze kilka lat temu automatyzacja magazynowa znana była tylko wśród zachodnich przedsiębiorstw, które dojrzale podchodziły do wyzwań kapryśnego rynku, z naciskiem na rynek pracy. Biorąc pod uwagę sytuację w Polsce, wprowadzenie automatyzacji, która wymaga od operatora mniejszych kompetencji w zakresie trafności podejmowania decyzji oraz wprowadzanie automatyki, która zastępuje tzw. tanią siłę roboczą staje się zasadne, a w niektórych przedsiębiorstwach wręcz konieczne.

Prezes DataConsult podkreśla, że automatyzacja to szereg korzyści dla firm z branży. Po pierwsze powoduje, że przedsiębiorstwo nie tylko optymalizuje swoją przestrzeń magazynową, ale również zwiększa jego fizyczną pojemność, co jest kluczowe zwłaszcza przy rosnącym asortymencie, czy procesach logistycznych związanych z wejściem w kanał e-commerce. Po drugie, dodatkowo skraca się czas trwania wielu operacji magazynowych oraz następuje znaczna redukcja błędów magazynowych, co z kolei przekłada się na większe zadowolenie klienta końcowego. Po trzecie, korzystanie z nowoczesnych rozwiązań przynosi również szereg korzyści związanych ze zmniejszeniem kosztów pracy, głównie poprzez zastąpienie człowieka - maszyną. Co ważne, rośnie również bezpieczeństwo zarówno pracowników magazynu jak i przetrzymywanych towarów/ładunków. Niewątpliwie inwestycje w innowacje przynoszą przedsiębiorstwu wiele korzyści i często stają się antidotum na problemy, z którymi codziennie mierzy się magazyn.

Rynek podkarpacki nie odbiega znacznie od pozostałych regionów kraju. - Jak wszędzie, są przedsiębiorcy, którzy wciąż nie czują potrzeby optymalizacji i automatyzacji logistyki, są też firmy, które znajdują się w czołówce polskich przedsiębiorstw wydając dziesiątki milionów na nowe automatyczne magazyny. DataConsult doradza i automatyzuje procesy przedsiębiorstw w całej Polsce, zarówno bezpośrednio, jak również przez partnerów. Ok 15 proc. z ponad 220 firm posiadających nasze rozwiązania WMS ma swoje magazyny na Podkarpaciu i obserwujemy gwałtowny rozwój regionu również w sferze logistyki wewnętrznej - dodaje Ryszard Pytel.

KOMENTARZE

Z podwórka w Pilźnie na trasy Europy

Był początek lat 90. ubiegłego wieku. Bracia Adam i Mariusz mieli ledwie...

Grupa OMEGA Pilzno na Targach Transport Logistic w Monachium

Grupa OMEGA Pilzno, jedna z największych...

Kolejne nagrody dla Grupy OMEGA Pilzno

W ciągu ostatnich tygodni Grupa OMEGA Pilzno zajęła wysokie miejsca w zestawieniach Dziennika Gazety Prawnej, Gazety Codziennej Nowiny oraz Truck&Business Polska. Zdaniem zarządy firmy, wyróżnienia w prestiżowych rankingach...

Kongres i Targi TSLA Expo Rzeszów 2017. Największa impreza branży TSL i moto

We wrześniu w G2A Arena zagości najważniejsze wydarzenie branży transportowej, spedycyjnej, logistycznej i motoryzacyjnej na Podkarpaciu –...

zobacz więcej
Reklama

10. urodziny VIP Biznes&Styl. GALERIA FOTOGRAFII

W tym roku Gala VIP była wyjątkowa - magazyn VIP Biznes&Styl...

Gala XVII Podkarpackiej Nagrody Gospodarczej [ZDJĘCIA]

18 października br. w Sali Kongresowej G2A...

Rada Miasta Rzeszowa. Nazwiska nowych radnych

Najwięcej, bo aż 12 radnych do nowej Rady Miasta Rzeszowa wprowadził...

Tadeusz Ferenc po raz piąty prezydentem Rzeszowa

Według nieoficjalnych danych z 84 na 94 komisje wyborcze w Rzeszowie w I turze wygrał Tadeusz Ferenc, na którego zagłosowało 63, 8 proc. wyborców. Na Wojciecha Buczaka z PiS głos oddało 28,2 proc...

VIP Biznes&Styl ma 10 lat - Najbardziej Wpływowi Podkarpacia 2018

10. urodziny magazyn VIP Biznes&Styl świętował w sobotę, 17 listopada w Filharmonii Podkarpackiej. Setki gości ze świata biznesu, polityki, nauki i kultury uświetniły...

Pociąg z Przemyśla do Berlina już od 9 grudnia. Ceny od 160 zł

W nowym rozkładzie PKP Intercity, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia będzie można dojechać z Przemyśla do Berlina pociągiem IC "Przemyślanin". Wagony będą...

Reklama

Nadbereżny świetnie, ale wynik PiS w Stalowej Woli gorszy niż 4 lata temu

Dane z 90 proc. obwodowych komisji wyborczych świadczą o tym, że Lucjusz Nadbereżny, kandydat PiS, zdobył ponad 70 proc. głosów i zostanie prezydentem...

Sejmik Województwa Podkarpackiego. Nazwiska wszystkich radnych

Znamy już nazwiska nowych radnych sejmiku województwa podkarpackiego! Jak wyglądają wyniki w wyborach samorządowych 2018 na Podkarpaciu? W sejmiku województwa PiS wygrał...

Ewakuacja w Galerii Rzeszów. Zawalił się sufit

W niedzielę około godz. 11 w salonie odzieżowym „Szachownica” na I piętrze Galerii Rzeszów zawalił się podwieszany sufit o wymiarach ok. 40 na 50 m. 7 osób zostało rannych, 6 trafiło do szpitala...

Przetarg na ostatni odcinek S19 rozstrzygnięty! Oddanie całej w 2021 roku

- W poniedziałek została wybrana najkorzystniejsza oferta na wykonanie koncepcji programowej ostatniego odcinka S19 Kamień – Sokołów Małopolski...

Podkarpacka - miała być szybciej, będzie opóźnienie

Koszmar kierowców na przebudowywanej ul. Podkarpackiej w Rzeszowie, głównej wyjazdówce z miasta w kierunku przejścia granicznego w Barwinku, trwa już ponad rok. Obietnice oddania inwestycji...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 60

VIP Biznes&Styl Nr 60
w numerze m.in.:

• Przez wieki życie i zdrowie ratowali aptekarze! • 60 lat skansenu w Sanoku • Stanisław Głodowski: Nie liczę, że fala mnie poniesie • Rosja. Za Uralem • Dla kogo Harrods
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2018-12-18 11:29
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2018-12-17
USD 3,7871 -0,59%
EUR 4,2906 -0,27%
CHF 3,8025 -0,46%
GBP 4,7718 -0,46%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1253,20 +0,28% [11:13]
 Ropa brent baryłka 57,86 -1,36% [11:13]
 Pallad uncja 1186,20 -0,13% [11:09]
 Platyna uncja 794,90 +0,09% [11:13]
 Srebro uncja 14,77 +0,20% [11:13]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.