Opracowanie biznesistyl.pl
Dodano: 29-03-2018
Konstrukcja mostu w Błażowej k. Rzeszowa, złożona z wykorzystywanych m.in. w motoryzacji i lotnictwie materiałów kompozytowych, została opatentowana! Wniosek o patentowy złożyli: wykonawca przęseł Mostostal Warszawa, wspólnie z partnerami projektu, tj. Politechniką Rzeszowską, Politechniką Warszawską i firmą Promost Consulting z Rzeszowa. Podkarpacie jest pierwszym województwem gdzie wybudowano mosty kompozytowe. Drugi jest w Nowej Wsi k. Rzeszowa.
Wyjątkowe kompozytowe przęsło, wykonane przez Mostostal Warszawa do budowy mostu Com-bridge, zostało oficjalnie zastrzeżone przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej na początku 2018 roku. Na tą prototypową konstrukcję składa się dźwigar kompozytowy w postaci belek z kompozytu FRP (włókien węglowych i szklanych z żywicą syntetyczną) połączonych z płytą pomostową wykonaną z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP.
– Mostostal Warszawa pokazał na przykładzie projektu Com-bridge jak z inżynierską pasją rozwijać polską myśl inżynieryjną. Dzięki temu przedsięwzięciu wprowadziliśmy na rynek produkt wysokiej jakości, charakteryzujący dużo większą trwałością niż tradycyjnie wykorzystywane materiały budowlane takie jak stal i beton. Mostostal Warszawa po raz kolejny w historii utorował drogę nowatorskiej technologii. Wierzę, że uzyskany patent zwiększy kredyt zaufania ze strony zarządców polskich dróg do podobnych rozwiązań i ułatwi przeobrażenie polskiej infrastruktury – powiedział Andrzej Goławski, prezes Mostostalu Warszawa.
Mostostal Warszawa wspólnie z partnerami projektu, tj. Politechniką Rzeszowską, Politechniką Warszawską i firmą Promost Consulting złożył wniosek patentowy we wrześniu 2014 roku. Zgłoszenie przeszło przez standardową procedurę, podczas której eksperci potwierdzili oryginalność rozwiązania technicznego pod nazwą „przęsło mostu drogowego”w skali światowych osiągnięć techniki. Wątpliwości Urzędu Patentowego wzbudziły dwa chińskie patenty, które mogły wykluczyć przyznanie patentu na wynalazek. Inżynierowie Mostostalu Warszawa złożyli wyjaśnienia potwierdzające wysoką innowacyjność przęsła mostu w Błażowej.
To ważny krok w kierunku upowszechnienia kompozytów w FRP w budownictwie.
Materiały Mostostal Warszawa
Rosnące znaczenie kompozytów
Materiał, jakim jest kompozyt węglowo-szklany potocznie zwany kompozytem FRP (z ang. fibre-reinforced polimer) od dawna wykorzystuje się w przemyśle kosmicznym, lotniczym czy motoryzacyjnym z uwagi na takie cechy jak lekkość, trwałość, wytrzymałość czy też odporność na korozję. Od lat 90. wzrasta również wykorzystanie kompozytów w budownictwie. Na świecie ten materiał jest z powodzeniem stosowany do produkcji nowych elementów nośnych, takich jak belki/dźwigary główne czy płyty pomostów mostów drogowych.
W Polsce główną barierą do wykorzystania kompozytów na szerszą skalę stanowi brak norm dla elementów wielkogabarytowych. Tą lukę wypełnił projekt Com-bridge, otwierając polskiemu mostownictwu szansę na ogromny rozwój i podniesienie jakości polskiej infrastruktury. Szacuje się, że minimalny czas użytkowania konstrukcji kompozytowych, przy niewielkich nakładach na remonty, wynosi 50 lat. Korzyści upowszechnienia kompozytów są więc bardzo obiecujące.
Drugi most w Nowej Wsi
Przypomnijmy, że Mostostal Warszawa był wielokrotnie nagradzany na forum branżowym za budowę innowacyjnego mostu z kompozytów FRP w Błażowej, otrzymując m.in. nagrodę główną w XIX edycji konkursu Polski Produkt Przyszłości, nagrodę główną w konkursie mostowym im. Maksymiliana Wolffa, nagrodę specjalną Agencji Rozwoju Przemysłu w konkursie Dobry Wzór 2016.W ramach projektu Com-bridge powstał również drugi most kompozytowy w Nowej Wsi, którego uroczyste otwarcie miało miejsce w lutym 2017 roku.
Więcej o historii powstania mostu Com-bridge, kompozytach FRP i współpracy konsorcjum naukowo-przemysłowego na czele z Mostostalem Warszawa w poniższym video:
KOMENTARZE
Dialog sztuki i natury - wystawa "Efekt Głębi"
Prace 13 artystów młodego pokolenia reprezentujący współczesny...
Oko hybrydowe przyszłością światowej okulistyki
Dr Gibran Syed Khurshid z Kliniki Okulistyki University...
Automotive oraz moto premiery na wieczorze TSLA EXPO. GALERIA FOTOGRAFII
Kongres i Targi...
XII Europejskie Targi Pracy. GALERIA FOTOGRAFII
Prawie 60 wystawców z branży lotniczej, automotive, informatycznej...
Okręg rzeszowski. Kto z największą liczbą głosów
Krzysztof Sobolewski z PiS zdobył najwięcej...
Znajdź pracę marzeń! XII Europejskie Targi Pracy w Hali Podpromie w Rzeszowie
Środa, 30 października w Hali Podpromie w Rzeszowie to najlepsza data, by poznać ofertę prawie 60 pracodawców z różnych branż, złożyć...
Chwała marzycielom! Ekolot największym producentem mikrolotów
250 samolotów sprzedał w ciągu 20 lat krośnieński Ekolot - jedyna firma w Polsce, która tak długo i z sukcesem prowadzi seryjną produkcję ultralekkich statków powietrznych...
Kto z Podkarpacia dostał się do Sejmu
Państwowa Komisja Wyborcza ma już wszystkie wyniki z komisji obwodowych i z dużym prawdopodobieństwem można układać listę posłów, którzy dostali się do Sejmu z Podkarpacia. Najlepszy wynik osiągnął Marek Kuchciński...
KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA PRZEDSIĘBIORSTW
Ośrodek Enterprise Europe Network działający przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie ma przyjemność zaprosić przedsiębiorców...
Kto nowym wojewodą podkarpackim? Wojciech Buczak - poważny kandydat
Ewa Leniart wojewoda podkarpacki w wyborach parlamentarnych osiągnęła świetny, drugi w okręgu rzeszowsko-tarnobrzeskim, wynik. Ponad 36 tysięcy głosów wyborców...
XV Gala Podkarpackiego Klubu Biznesu
Dokładnie 19 lat temu Adam Góral, Jerzy Krzanowski i Antoni Śliżak zainicjowali powstanie Podkarpackiego Klubu Biznesu, który w kolejnych latach skupił wokół siebie ponad 300 przedsiębiorców głównie z Podkarpacia, ale...
Rozpoczęły się największe targi motoryzacyjne na Podkarpaciu. TSLA EXPO
- Wspaniałe samochody zawsze przyciągają bardzo wielu zwiedzających - stwierdził Stanisław Kruczek, wicemarszałek województwa podkarpackiego, otwierając...
Radni PiS chcą rewolucji w komunikacji miejskiej! Miasto ignoruje ich propozycje
Bilet roczny za 365 zł na miejskie autobusy, zwiększenie ilości kursów najbardziej popularnych linii MPK czy nowe parkingi typu park&ride...