Reklama

Za dwa lata S19 połączy Rzeszów z Lublinem [MAPA, ZDJĘCIA]

A A A
Alina Bosak

Dodano: 20-07-2019

S19, odcinek Stobierna - Rzeszów. Fot. GDDKiA

S19, odcinek Stobierna - Rzeszów. Fot. GDDKiA

12 miliardów złotych – to szacunkowy koszt budowy 169 kilometrów drogi ekspresowej S19 przez województwo podkarpackie. Do tej pory wydano 1,2 mld zł, kolejne 1,6 mld zł zakontraktowano. Dodatkowo, setki milionów inwestuje się w drogi wojewódzkie,  które usprawniają komunikację wokół tej transportowej arterii. - Tempo budowy i rozwój sieci nowych dróg na Podkarpaciu nie mają precedensu w dotychczasowej historii – twierdzi Bogdan Tarnawski, dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie, zapewniając, że już na przełomie 2021 i 2022 roku pojedziemy drogą ekspresową S19 z Rzeszowa do Lublina, a stamtąd kolejną „ekspresówką” do Warszawy. Na południe od Rzeszowa prace zaczęły się później i później się zakończą. Budowlańcy muszą się tam zmierzyć z budową trzech tuneli o łącznej długości ponad 6 kilometrów. Jeśli sprawdzą się prognozy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, cała S19 będzie gotowa w 2025 roku. 
 
Droga S19 będzie, obok autostrady A4, najważniejszym szlakiem drogowym, przebiegającym przez województwo podkarpackie. Obie trasy mają podobną długość. Biegnąca z zachodu na wschód autostrada liczy na Podkarpaciu około 166 km, a jej ostatni odcinek oddany został w 2016 roku. Natomiast podkarpacki odcinek drogi ekspresowej S19 o długości 169 km połączy województwa na wschodniej ścianie Polski i będzie częścią transeuropejskiego szlaku drogowego Via Carpatia. Szlak, biegnący z północy na południe Europy, od Morza Bałtyckiego po Morze Egejskie i Morze Czarne, zintegruje systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Białorusi, Grecji i Turcji. Dla polskiego rządu to obecnie priorytetowa inwestycja i wspólnie z wymienionymi wyżej państwami zabiega o jej dofinansowanie przez Unię Europejską. Pochwalono się zatem, kiedy 17 kwietnia br. Parlament Europejski zgodził się, by Via Carpatia została wpisana na unijną listę projektów finansowanych w ramach funduszu Łącząc Europę (z tego funduszu wsparte zostaną inwestycje transportowe w latach 2021-2027). W tym samym czasie państwa szlaku Via Carpatia podpisały w Łańcucie wniosek o włączenie tej trasy do sieci TEN-T, obejmującej najważniejsze korytarze drogowe w Europie. I wszystko wskazuje na to, że te starania w końcu przyniosą oczekiwany efekt.
 
Podkarpacki kawałek układanki

Główny przebieg szlaku Via Carpatia w Polsce wyniesie ok. 760 km, a wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą (drogi S12 i S17) - ponad 1,5 tysiąca kilometrów. Częścią tej układanki jest podkarpacki odcinek S19. Wyczekiwany jest przez mieszkańców regionu nie tyle ze względu na strategiczne znaczenie dla kraju, co zwyczajne ułatwienie codziennego funkcjonowania tysiącom osób. Droga ekspresowa zapewni szybkie połączenie z Lublinem i Warszawą, ucywilizuje też dojazd do granicy państwa w Barwinku i ułatwi ludziom z mniej uprzemysłowionych rejonów dojazd do pracy w Rzeszowie i strefach przemysłowych.
 
Nawet namiastka podkarpackiej S19 usprawniła transport wokół Rzeszowa. Mowa o czterech odcinkach, które już oddano do użytku. To w sumie nieco ponad 30 kilometrów. Można przemieścić się nimi od Sokołowa Małopolskiego na południową stronę Rzeszowa. Ten fragment wybudowano za 1,1 mld zł. Co z pozostałymi odcinkami? Najszybciej prace toczą się na północ od Rzeszowa i w tamtą stronę kierowcy pomkną szybką trasą za około dwa lata. Do granicy z województwem lubelskim są w realizacji ponad 54 km drogi ekspresowej S19. Wykonawcy to doświadczone firmy: Mosty Łódź S.A., Budimex S.A., Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o., oraz Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcciones S.A.
 
- W ciągu pół roku udało się zakontraktować i przekazać wykonawcom do realizacji 6 odcinków drogi ekspresowej S19, od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego – podkreśla Bogdan Tarnawski, dyrektor Oddziału GDDKiA w Rzeszowie. – Ich łączna długość to 54,2 km. Realizowane są systemem „projektuj i buduj”. Aktualnie trwa etap projektowania. 
 
Z gotową dokumentacją projektową wykonawcy występują do Wojewody Podkarpackiego o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po jego uzyskaniu mogą przystąpić do budowy. Jak informuje dyrektor Tarnawski, część wniosków została już złożona. 18 kwietnia br. dokumenty do Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego dostarczyły firmy realizujące trzy odcinki S19, od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe, o łącznej długości ponad 24 km. Złożone wnioski dotyczą odcinków: Lasy Janowskie – Zdziary, Zdziary - Rudnik nad Sanem  i Rudnik nad Sanem - Nisko Południe. 10 czerwca złożono wniosek dotyczący odcinka Podgórze - Kamień. Po uzyskaniu decyzji ZRID będzie możliwe rozpoczęcie tam robót budowlanych. Wykonawcy opracowują jeszcze dokumentację dla dwóch odcinków. Większość ma zakończyć budowę w 2021 roku. Oddanie dwóch odcinków (Kamień - Sokołów Młp. i Nisko - Podgórze) zaplanowano na 2022 rok. Łączna wartość kontraktów podpisanych na projekt i budowę tej części S19 to około 1,6 mld zł.
 
W województwie lubelskim praca nad 75 kilometrami „ekspresówki” w stronę Rzeszowa ma się zakończyć w 2021 roku i jest również mocno zaawansowana. Z sześciu odcinków, na które podzielono trasę od obwodnicy Lublina do granicy z województwem podkarpackim, zezwolenie na realizację inwestycji drogowej 24 maja br. uzyskał już jeden i tam właśnie rozpoczęto przygotowania do budowy. Chodzi o 18-kilometrowy fragment od końca obwodnicy Kraśnika do początku obwodnicy Janowa Lubelskiego, którego wykonawcą jest konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Kontrakt zakłada, że zostanie on oddany do użytku do końca kwietnia 2021 roku. Pozostałe odcinki są jeszcze na etapie procedury ZRID. 
 
 
 
Podsumowując, z Lublina do Rzeszowa drogą S19 pojedziemy już za około 2 lata. Z obwodnicy Lublina będzie można włączyć się w budowaną obecnie drogę S17 Lublin-Warszawa. Czas dotarcia z Rzeszowa do stolicy powinien skrócić się do około 3 godzin. Co więcej, dzięki temu połączeniu szybciej też będzie można dotrzeć nad morze, korzystając z drogi S7 i autostrady A1, łączącej Warszawę z Gdańskiem.
 
- Pokazuje to, jak ważnym szlakiem jest Via Carpatia, która usprawni podróż na osi północ-południe, a cały region otworzy na nowe możliwości rozwoju – zauważa dyrektor Tarnawski.
 
Pierwszy podkarpacki tunel 

Podczas gdy na północ od Rzeszowa na plac budowy S19 lada moment wyjadą koparki i walce, na południu województwa inżynierowie dopiero pracują nad koncepcjami programowymi, które posłużą do przygotowania projektu budowlanego. 
 
- W przygotowaniu jest ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Tutaj wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe dla 5 odcinków. Łączny koszt opracowania koncepcji to ponad 80 mln zł – mówi dyrektor Bogdan Tarnawski.
 
Gotowa jest już Koncepcja Programowa dla 10-kilometrowego odcinka Rzeszów Południe – Babica. Konsorcjum firm Promost Consulting Sp. z o.o. i IRP Biuro Projektów Sp. z o.o. pracowało nad nią przez dwa lata. Zgodnie z założeniami, powstanie tu pierwszy na Podkarpaciu tunel, między Lutoryżem a Babicą. Ogłoszenie przetargu na realizację planowane jest w trzecim kwartale bieżącego roku, a oddanie odcinka do ruchu w 2024 roku. 
 
 
Wizualizacja pierwszego tunelu, jaki ma powstać na podkarpackim odcinku S19. Fot. GDDKiA
 
Reklama
Do końca 2019 roku ma być jeszcze gotowa koncepcja dla odcinka Miejsce Piastowe – Dukla. Termin przygotowania trzech pozostałych (Babica – Domaradz, Domaradz – Miejsce Piastowe oraz Dukla – Barwinek) upływa w 2020 roku. Tam również przewidywane są tunele. Między Rzeszowem a granicą państwa powstanie ich w sumie trzy, a ich łączna długość wyniesie ponad 6 kilometrów. 
 
Ze względu na górzyste tereny i wiele terenów objętych obszarem Natura 2000, ta część polskiej Via Carpatii będzie inwestycją dość wymagającą i droższą niż odcinki po północnej stronie Rzeszowa. Jednak, jak zapewniał wielokrotnie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, finansowanie inwestycji jest zabezpieczone w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku). Szacunkowy koszt Via Carpatia wzdłuż całej wschodniej granicy Polski to 21 mld zł, a termin oddania - 2025 rok. I nie wcześniej należy się spodziewać końca budowy trasy do Barwinka.
 
Bogdan Tarnawski podkreśla, że tempo budowy i rozwój sieci nowych dróg na Podkarpaciu nie mają precedensu w dotychczasowej historii. - Kierowcy korzystają już z autostrady A4, odcinków drogi ekspresowej S19 oraz nowych obwodnic miast, które zdecydowanie poprawiły komfort jazdy, ale także warunki życia mieszkańców. Zrealizowane już inwestycje pełnią ważne funkcje zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego – mówi dyrektor oddziału GDDKIA w Rzeszowie. - Rok 2019 na Podkarpaciu to nie tylko inwestycje tak duże, jak S19 czy obwodnice miast, ale też realizacja mniejszych, lecz nie mniej ważnych zadań, takich jak: budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, remonty mostów czy istniejących odcinków dróg. W tym roku planowane jest oddanie do ruchu obwodnicy Sanoka oraz rozpoczęcie budowy obwodnic Łańcuta, Stalowej Woli i Niska.
 
- Jeśli chodzi o rozwój sieci drogowej na Podkarpaciu, jesteśmy w okresie przełomowym – potwierdza Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. – Oddana do użytku autostrada A4, mocno zaawansowana budowa drogi ekspresowej S19 oraz drogi krajowe, to liczący 890 km szkielet komunikacyjny. Doprowadzenie i rozprowadzenie ruchu z tego układu zapewnia w dużym stopniu sieć dróg wojewódzkich, dlatego planując jej rozwój obserwujemy także krajowe inwestycje drogowe. Wiele naszych obecnych przedsięwzięć wiąże się z drogą S19. W tej chwili jej budowa jest najbardziej zaawansowana na północ od Rzeszowa i nasze działania także poszły w tym kierunku. Obwodnica Sokołowa Młp. w ciągu drogi wojewódzkiej jest tak wykonana, by połączyć się z węzłem Sokołów Młp. Północ, który jest obecnie na etapie projektowania i będzie w najbliższych latach budowany. Drugim takim zadaniem powiązanym z drogą ekspresową jest trwająca obecnie budowa ronda na drodze krajowej w Jeżowem. Z tego ronda  będzie można w przyszłości dojechać do węzła Podgórze. 
 
Dyrektor PZDW przypomina, że inwestycją usprawniającą komunikację z autostradą i „ekspresówką”, jest także rozbudowana droga lotniskowa i przedłużenie jej do węzła S19. – Pomagamy w ten sposób obsłużyć potężny ruch gospodarczy, powiązany z rozwijającą się strefą gospodarczą wokół lotniska w Jasionce – mówi Piotr Miąso. – Ważną inwestycją, zrealizowaną wspólnie z samorządem miasta Rzeszowa, jest droga łącząca węzeł S19 Rzeszów Południe z ul. Podkarpacką. Oddana do użytku w zeszłym roku, pełni obecnie funkcje „ekspresówki” i będzie tak do czasu zakończenia budowy odcinka S19 do Babicy. W projektowaniu węzła w Babicy również mamy udział. Musimy pomóc w rozprowadzeniu ruchu z tego miejsca do momentu aż powstaną dalsze odcinki drogi ekspresowej. Aby zapewnić sprawny dojazd do Strzyżowa i Jasła, wykonaliśmy dodatkową koncepcję węzła Babica, która umożliwi bezkolizyjny powrót na dotychczasową drogę krajową. Układ komunikacyjny w tym rejonie bardzo się poprawi także dzięki innym inwestycjom. Już w najbliższych tygodniach będziemy oddawać do użytkowania przebudowaną drogę od Babicy do obwodnicy Czudca i oczywiście samą obwodnicę. W zeszłym roku oddaliśmy rozbudowaną drogę od Zaborowa do Strzyżowa. A wiosną 2020 roku będziemy się cieszyć gotową obwodnicą Strzyżowa, za ponad 100 mln zł. Wartość wszystkich inwestycji, jakie realizujemy w województwie ze wsparciem Funduszy Europejskich na lata 2014-2020, to około 1,2 mld zł.   
 
Kiedy ten rozbudowany układ komunikacyjny będzie już gotowy, czas dojazdu do pracy dla tysięcy osób może skrócić się nawet o kilkadziesiąt minut. – Lista zadań nie została jednak wyczerpana – stwierdza dyrektor Miąso. – Wiele dróg wciąż wymaga lub będzie wymagało modernizacji - podniesienia nośności, poszerzenia, dopasowania parametrów geometrycznych, przebudowy skrzyżowań na bezkolizyjne. Jedną z dróg, którymi musimy się pilnie zająć, jest odcinek od Tyczyna do Dynowa. Projekt jest w przygotowaniu, tak aby był gotowy do nowej perspektywy finansowej. Wraz z natężeniem ruchu będą rosły potrzeby związane z inwestycjami drogowymi. Jeśli chodzi o zewnętrzne połączenia i komunikację z innymi województwami, wciąż potrzebujemy dobrego połączenia z Warszawą. Marzy nam się droga S9, która przez Radom biegłaby bezpośrednio do stolicy. Dobrze, że w przygotowaniu jest droga ekspresowa S73, która otworzy ruch z Niska i Stalowej Woli w kierunku Kielc. I nie wolno zapominać jeszcze o trasie południowej – drodze krajowej 28, która łączy takie ośrodki gospodarcze jak Sanok, Jasło i Krosno z S19 oraz z Małopolską. To drugie piętro połączenia wschód-zachód na Podkarpaciu. Mniej obciążone oczywiście niż autostrada, ale bez wątpienia będące oknem na świat dla tej części naszego województwa.
 
 
S19, odcinek Świlcza-Rzeszów. Fot. GDDKiA
 
 
S19 NA PODKARPACIU
 
Stan realizacji S19, która w województwie podkarpackim będzie miała długość ok. 169 km, przedstawia się następująco:
 
30,2 KM – ODDANE DO RUCHU OD WĘZŁA SOKOŁÓW MŁP. DO WĘZŁA RZESZÓW PŁD.

 
54,2 KM - W REALIZACJI SYSTEMEM „PROJEKTUJ-BUDUJ”

Złożone wnioski o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), po którym wykonawcy będą mogli rozpocząć roboty budowlane na odcinkach S19: 

Węzeł Lasy Janowskie – węzeł Zdziary (9,3 km)
Wykonawca: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
Wartość: 236 328 298,82 zł
 
Węzeł Zdziary - węzeł Rudnik nad Sanem  (9 km)
Wykonawca: Mosty Łódź S.A.
Wartość: 286 886 390,59 zł
 
Węzeł Rudnik nad Sanem - węzeł Nisko Płd. (6 km)
Wykonawca: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
Wartość: 196 339 975,77 zł
 
S19 Podgórze – Kamień
Wykonawca: Budimex S.A. 
Wartość: ok. 333 mln zł
 
OdcinkiS19, dla których trwa opracowywanie dokumentacji do złożenia wniosku o ZRID:
 
Nisko Południe – Podgórze
Wykonawca: Konsorcjum: Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcciones S.A. 
Wartość ok. 272,5 mln zł
 
S19 Kamień - Sokołów Małopolski Północ
Wykonawca Budimex S.A. 
Wartość ok. 186 mln zł
 
 
85,2 KM– W PRZYGOTOWANIU (REALIZACJA KONCEPCJI PROGRAMOWEJ)
 
Odcinek, dla którego Koncepcja Programowa została już opracowana:

Rzeszów Płd. – Babica
Tutaj będzie pierwszy na Podkarpaciu tunel. Ogłoszenie przetargu na realizację planowane jest w III kwartale br., a oddanie odcinka do ruchu w 2024 r. 
 
Odcinki S19, dla których Koncepcja Programowa jest w trakcie opracowywania:

Węzeł Babica - węzeł Domaradz
Wykonawca dokumentacji KP: Promost Consulting (lider), IRP i Geotech
Data planowana odbioru KP: czerwiec 2020 
 
Węzeł Domaradz – węzeł Miejsce Piastowe
Wykonawca dokumentacji KP: IVIA
Data planowana odbioru KP: luty 2020 
 
Węzeł Miejsce Piastowe – węzeł Dukla
Wykonawca dokumentacji KP: IVIA
Data planowana odbioru KP: grudzień 2019 
 
Węzeł Dukla – Barwinek (granica państwa)
Wykonawca dokumentacji KP: Multiconsult Polska
Data planowana odbioru KP: kwiecień 2020

KOMENTARZE

Jakie drogi na Podkarpaciu powstaną do 2023 roku

Droga S19 z Rzeszowa do Lublina, jak również obwodnice...

Czy Parlament Europejski uratuje Via Carpathię?

Europoseł Tomasz Poręba (PiS) poinformował w czwartek...

Eurovia i Warbud zrealizują S19 ze Świlczy do Kielanówki

Konsorcjum firm: EUROVIA POLSKA S.A...

Via Carpathia priorytetem rządu. Konferencja w Urzędzie Marszałkowskim

Budowa drogi ekspresowej S19, czyli polskiej części międzynarodowego szlaku Via Carpathia, jest priorytetem dla polskiego rządu - takie zapewnienia padły...

Budowa S19. Zmiana ruchu na ul. Podkarpackiej i 9 Dywizji Piechoty

Od czwartku, 2 lutego przez około miesiąc na skrzyżowaniu ul. Podkarpackiej i ul. 9 Dywizji Piechoty w Rzeszowie będzie obowiązywać zmiana organizacji ruchu. Sygnalizacja...

zobacz więcej
Reklama

Mój czerwiec 1989-2019. Piotr Szopa

Pamiętam, jak stałem przed szybą Pewexu wpatrzony w upragniony samochodzik...

TSLA EXPO Rzeszów 2019: Rekordowa liczba firm na wydarzeniu

Aż trzy dni potrwają w tym roku Targi TSLA EXPO Rzeszów 2019 poświęcone motoryzacji, transportowi, logistyce oraz produkcji przemysłowej. Otworzy je Kongres z udziałem prezesów...

Stara Szwalnia - w Rzeszowie będzie galeria z muzeum

Nowi właściciele postanowili podarować drugie życie galerii Rotunda przy ul. Okulickiego 10 w Rzeszowie. Zmieni się nie tylko koncepcja, ale też wygląd obiektu, który zyska też nową nazwę...

Monika Szela na celowniku Ratusza. Szykuje się kolejna kontrola w Masce

Monika Szela, dyrektor rzeszowskiego Teatru Maska jeszcze w lutym poparła głośny protest artystów przeciwko ocenzurowaniu sławnego już w Polsce spektaklu...

Reklama

Wiadukt na Batorego wciąż czeka na remont. Co blokuje inwestycję?

PKP Polskie Linie Kolejowe przekonują, że najpóźniej w drugiej połowie sierpnia rozpoczną przebudowę ponad 150-letniego wiaduktu przy ul. Batorego w Rzeszowie...

Rozpoczęto meblowanie w hotelu Holiday Inn Express w Jasionce

Hotel Holiday Inn Express naprzeciw lotniska w Jasionce jeszcze w tym roku przyjmie pierwszych gości. Firma Erbud S.A., która jest wykonawcą obiektu, prowadzi obecnie prace wykończeniowe...

600 więźniów znajdzie pracę w Zakładzie Karnym w Załężu

Druty, spinacze, zapalniczki i żyletki… To najczęściej połykane przedmioty przez więźniów, którzy chcą choć na chwilę opuścić więzienną celę. W holu Zakładu...

Przebudowa peronów w Rzeszowie. Od wtorku komunikacja zastępcza

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają przebudowę centralnej części stacji Rzeszów Główny. Dla podróżnych przygotowano zastępczą komunikację autobusową obejmującą...

Kuchciński i Sobolewski "jedynkami" PiS z Podkarpacia

Jarosław Kaczyński ogłosił w sobotę na konferencji w Warszawie "jedynki" PiS w jesiennych wyborach parlamentarnych. Na Podkarpaciu listę z Okręgu nr 22 Krosno otworzy Marek Kuchciński...

zobacz więcej

POLECANE

VIP Biznes&Styl Nr 63

VIP Biznes&Styl Nr 63
w numerze m.in.:

Milioner, który dla Puszczy Karpackiej porzucił biznes Tomasz Róg, efekt motyla w Cieszanowie Maria i Marcin Piotrowscy Folkowisko z Goracja Porsche może mieć każdy, ale rzeźbę już nie! Za 2 lata S19 połączy Rzeszów z Lublinem Dzieje firmy kupieckiej I. Schaitter i Spółka Kongres i Targi TSLA EXPO 2019
Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2019-08-21 18:59
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2019-08-21
USD 3,9210 -0,50%
EUR 4,3513 -0,33%
CHF 4,0014 -0,53%
GBP 4,7623 -0,07%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1511,65 -0,06% [04:38]
 Ropa brent baryłka 60,34 -0,13% [04:38]
 Pallad uncja 1462,10 -0,11% [04:27]
 Platyna uncja 853,90 -0,16% [04:37]
 Srebro uncja 17,08 -0,12% [04:37]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.