Reklama

Od biznesu w garażu do Autopartu i produkcji 2,5 mln akumulatorów rocznie

A A A
Aneta Gieroń

Dodano: 09-10-2019

Monika Bąk. Fot. Tadeusz Poźniak

Monika Bąk. Fot. Tadeusz Poźniak

Był 1982 rok, środek stanu wojennego, w Polsce mało kto myślał o przedsiębiorczości, bardziej obawiając się, co zdarzy się jutro, gdy młody konstruktor z Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu zdecydował się na własny biznes i regenerację akumulatorów. Jacek Bąk już wtedy żartował, że to dobra decyzja, skoro nawet w kolejce do okienka nie musiał stać, bo wszyscy ustawiali się do wyrejestrowania działalności gospodarczej. Po 37 latach z tamtego biznesu, startującego w garażu, wyrosła spółka o światowym zasięgu, a Autopart produkuje 2,5 miliona akumulatorów rocznie, które trafiają do 50 krajów na prawie wszystkich kontynentach.
 
- Odważny, ciekawy świata oraz marzący, by kreować i działać. Takiego pamiętam tatę od zawsze i na przestrzeni lat nic się nie zmieniło. A co najważniejsze, jego entuzjazm udało się zachować w firmie do dziś – mówi Monika Bąk, córka Jacka Bąka, od 28 lat stojąca na czele firmy, której historia potwierdza, że udana i skuteczna sukcesja w polskich firmach rodzinnych jak najbardziej jest możliwa.
 
A że kobieta?! To nie ma znaczenia - liczą się kompetencje oraz osobowość. - Ja zawsze stawiałam na praktyczność, uczyłam się i dużo pracowałam – dodaje.
 
 Na Podkarpaciu, gdzie przemysł motoryzacyjny, obok lotniczego, jest najpoważniejszym napędem rozwoju gospodarczego regionu, jest jedyną kobietą stojącą na czele dużej spółki automotive. Kilku miesięcy temu została członkiem zarządu klastra Wschodni Sojusz Motoryzacyjny, który konsoliduje podkarpacką branżę automotive i gdzie razem działają przedstawiciele największych światowych graczy motoryzacyjnych, jak choćby Pilkington Poland czy Kirchhoff, obok niejednokrotnie firm rodzinnych, które coraz skuteczniej podbijają nie tylko polskie i europejskie rynki, ale kontrahentów zdobywają na całym świecie.
 
- Doskonale pamiętam, jak jeszcze 20 lat temu na naszych akumulatorach pisaliśmy „made in Europe”, tak trudno było przekonać do polskich produktów, które uważano za symbol kiepskiej jakości, a dziś z dumą oznaczamy „made in Poland”, bo produkty z mieleckiej fabryki są synonimem bardzo dobrych akumulatorów – dodaje Monika Bąk. 
 
Pamięta też swoje początki w rodzinnym biznesie, który narodził się w garażu w Woli Mieleckiej. To tam Jacek Bąk, młody inżynier mechanik, absolwent Politechniki Krakowskiej, założył zakład regeneracji akumulatorów. W PRL-u, w stanie wojennym, to był odważny krok, tym bardziej, że zrezygnował z dobrej pracy konstruktora w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu, a miał na utrzymaniu żonę i czwórkę dzieci. Jednocześnie marzył o czymś więcej, ciągnęło go w świat, a przy tym zawsze był przedsiębiorczy i bardzo pracowity. W czasach, gdy zatrudniony był jeszcze w PZL Mielec, w weekendy dorabiał na utrzymanie rodziny jako muzyk grający na gitarze i perkusji.
 
- Odwaga, ciągły rozwój i nauka, którymi Jacek Bąk zaszczepił nas wszystkich, do dziś są bardzo ważnymi elementami sukcesów Autopartu – przyznaje prezes firmy. – Jacek Bąk jest też ciągle prezesem honorowym, który odpowiada za inwestycje w rozwój technologiczny oraz inżynieryjny.
 
Od 100 tys. do 2,5 mln akumulatorów rocznie
 
A ten jest nieprawdopodobny. W 1995 roku, by wyprodukować pierwsze 100 tysięcy akumulatorów, firma potrzebowała 200 osób. Dzisiaj 2,5 miliona akumulatorów powstaje przy udziale 400 osób. To pokazuje, jak na przestrzeni nieco ponad dwóch dekad zmienił się przemysł - nastąpiła automatyzacja i robotyzacja procesów oraz udoskonalenie warunków pracy. Ludzie częściej niż do pracy fizycznej na linii produkcyjnej, angażowani są do obsługi maszyn.
 
Rok 1995 okazał się też ważny z kilku powodów. 24 lata temu Autopart domknął cykl produkcji akumulatorów, czyli samodzielnie, we własnym zakresie zaczął wytwarzać proszek oraz kratki - montował, ładował i wysyłał akumulatory, a to oznacza, że stał się w pełni niezależnym producentem. W 1995 roku powstała również Specjalna Strefa Ekonomiczna Euro-Park Mielec – obecnie najstarsza specjalna strefa ekonomiczna w Polsce.
 
Siedziba firmy wyrosła w bezpośrednim sąsiedztwie strefy i dziś z okien budynku przy ulicy Kwiatkowskiego, widać, jak w najbliższym otoczeniu rozwijają się kolejne biznesy. Podjeżdżając pod Autopart ma się wrażenie, że jest się w samym sercu produkcyjnego tygla.
 
Taka fascynacja biznesem bliska jest Monice Bąk, która już jako dziecko pomagała przy regeneracji akumulatorów i - odkąd pamięta - chciała na siebie zarabiać. 
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
- Miałam16 lat, gdy jeździłam w weekendy na giełdy samochodowe i sprzedawałam akumulatory. Już wtedy na dobre weszłam w sprzedaż  – opowiada. A przedsiębiorczość kocha do dziś. Gdy Jacek Bąk wyjeżdżał do kontrahentów, w czasach bez telefonów komórkowych i z rzadka dzwoniącymi aparatami stacjonarnymi, do późna w nocy czekała na jego powrót, by do rana słuchać  opowieści o biznesie ze świata.
 
- Mnie to naprawdę pasjonowało – opowiada prezes Autopartu.  - Jestem praktyczna. W tym, co robię, muszę widzieć sens. A w tym, co wtedy robił tata, sens był duży. Lubię wyzwania, uważam, że dzięki nim się rozwijamy. Pewnie dlatego tak popularne jest nasze hasło firmowe: „Jak to się nie da? Da się!”. Zawsze trzeba szukać najlepszego rozwiązania, uczyć się od najlepszych. Sama patrzę daleko w przyszłość i mam nieustanny głód wiedzy.
 
Jacek Bąk szybko zauważył smykałkę do biznesu młodszej córki i już kiedy była na pierwszym roku studiów, a miała wtedy 19 lat, zabierał ją w podróże służbowe za granicę. Gdy ta oponowała, że to nie najlepszy pomysł, Jacek Bąk powtarzał: „siedź, słuchaj, szlifuj język, bo to najlepsza, praktyczna lekcja biznesu”. Miał rację - jego następczyni w firmie systematycznie nabywała kontakty, budowała zaufanie do siebie i spółki, aż w sposób naturalny mogła nastąpić sukcesja.
 
Wchodzenie w dorosłość przyszłej prezes Autopartu zbiegło się też w czasie z rewolucyjnymi zmianami nie tylko w Polsce, ale i w rodzinnym biznesie.
 
Po latach regeneracji akumulatorów i wyjściu firmy z garażu, zmieniała jeszcze kilka razy siedzibę, by zwiększać efektywność produkcji i rozwijać sprzedaż akumulatorów, których na początku lat 90. XX wieku brakowało na rynku. W tamtym czasie, z sumy wszystkich biznesowych doświadczeń od 1982 roku, narodziła się nazwa Autopart, która siedzibę znalazła przy ulicy Kwiatkowskiego w Mielcu i rozrosła się do 21 tys. metrów kwadratowych. Jednocześnie, by zachować pamięć o początkach rodzinnego biznesu i podkreślić wiarygodność marki, do dziś funkcjonuje PPHU AUTOPART JACEK BĄK sp. z o.o. z nazwiskiem założyciela akumulatorowego biznesu w nazwie firmy.
 
 - Przełomowe okazały się rozmowy w Ameryce, gdzie na początku lat 90. XX wieku firmy wytwarzające akumulatory miały już zaawansowane linie produkcyjne. To od nich otrzymaliśmy pierwsze technologie produkcji, ale pod warunkiem, że kupimy maszyny. Jacek Bąk uznał, że skoro Amerykanie produkują akumulatory, które działają w temperaturze plus 30 stopniach Celsjusza i nie gorzej radzą sobie przy minus 30 stopni Celsjusza, to taka technologia sprawdzi się też na rynku europejskim – wspomina Monika Bąk.
 
Od połowy lat 90. XX wieku rozpoczął się dynamiczny rozwój Autopartu. Początkowo akumulatory trafiały tylko na rynek lokalny, w kolejnych latach na ogólnopolski, a od 20 lat mielecka spółka osiąga coraz lepsze wyniki eksportowe. Z niespełna 2,5 mln produkowanych rocznie akumulatorów 65 proc. trafia na eksport, 35 proc. na rynek polski. W firmie powstaje ich ponad 100 marek. Co piąty akumulator zamontowany w samochodach osobowych, ciężarowych, maszynach rolniczych czy autobusach jeżdżących po polskich drogach został wyprodukowany w Mielcu. Łatwo obliczyć, że podkarpacka spółka przez lata wypracowała sobie 20 proc. udziału w rynku akumulatorów produkowanych w Polsce. 
 
- Bardzo ważna w biznesie jest dywersyfikacja i elastyczność. Tworzymy marki akumulatorowe i dajemy klientom technologiczne oraz biznesowe wsparcie. Nie zajmujemy się tylko produkcją i sprzedażą jednego typu akumulatorów, co pociągałoby za sobą wygodę, ale nie dawało perspektyw – zauważa Monika Bąk.  – Tworząc indywidualne rozwiązania dla akumulatorów serwujemy sobie ogrom pracy, ale też pewność rozwoju biznesu. Dzięki temu coraz mocniej wchodzimy na rynki azjatyckie, amerykańskie i afrykańskie. Jesteśmy otwarci na wszelkie innowacyjne rozwiązania, pod warunkiem, że dają się skodyfikować i skalować.
 
Reklama
Spółka wierna jest też zasadzie, że powiększanie zatrudnienia, parku maszyn czy sprzedaży, nigdy nie może być większe niż drugie tyle. Dzięki temu wszyscy mają czas, by do zmian dojrzeć intelektualnie, finansowo oraz organizacyjnie. Zasada małych kroków sprawdza się od lat, choć oczywiście zawsze musi jej towarzyszyć maksymalna dawka energii oraz odwagi.
 
W przeddzień elektromobilnej rewolucji
 
Szczególnie ważne wydaje się to obecnie, kiedy świat motoryzacji, także produkcji akumulatorów, stoi na progu rewolucyjnego skoku technologicznego, jaki związany jest z masową produkcją samochodów elektrycznych, a ta zdaje się być coraz bliżej.
 
- Działamy na rynku wtórnym, co oznacza, że to, co dzieje się na rynku pierwotnym, w elektromobilności, branży motoryzacyjnej, my odczuwamy z kilkuletnim opóźnieniem i mamy czas, by się do tego przygotować – stwierdza Mariusz Słowik, wiceprezes Autopartu, dyrektor ds. produkcji i logistyki. – Zmiany związane z produkcją samochodów elektrycznych bez wątpienia nadchodzą, ale nie będą one tak szybkie, jak to się może dziś wydawać na podstawie doniesień medialnych. 
 
Baterie litowe, które stosuje się obecnie w samochodach elektrycznych bądź hybrydowych, ze względu na bardzo kosztowny surowiec, produkowane są w stosunkowo małych ilościach. Duże zasoby litu znajdują się tylko w kilku miejscach na świecie. Problemem jest również recykling. W przypadku akumulatorów litowo-jonowych nie przekracza 5 proc. W przypadku akumulatorów ołowiowo-kwasowych, czyli takich, jakie powstają m.in. w Autoparcie, ich recykling wynosi 99 proc. Ołów w 100 proc. trafia do nowo produkowanych akumulatorów, kwas siarkowy wykorzystuje się do detergentów, a  polipropylen ponownie zużywany jest do obudów akumulatorów. Świetnie jest też rozwinięta sieć odbioru i utylizacji akumulatorów. Właściwie nie da się kupić nowego urządzenia, jeśli wcześniej nie oddamy zużytego. Ogromna w tym zasługa całej branży oraz Stowarzyszenia Producentów i Importerów Akumulatorów, którego jednym z inicjatorów był Jacek Bąk. 
 
Świat dopiero się zastanawia, jak masowy rozwój elektromobilności może zmienić rzeczywistość, jaką obecnie znamy.
 
- Rok temu byłem w Holandii, gdzie montowana jest TESLA i do której wykorzystywano… akumulator ołowiowo-kwasowy. To on służy do podtrzymywania i zasilania całej wrażliwej elektroniki w pojeździe,  natomiast akumulator litowo-jonowy wykorzystuje się tylko do napędzania. Co to oznacza? Że nawet „elektryki” potrzebują naszych akumulatorów – dodaje wiceprezes Słowik.
 
Nieunikniony jest jednak nieustanny rozwój i fuzja nauki z biznesem. W Autoparcie od kilku lat wprowadzane są akumulatory nowej generacji, ostatnio m.in. do samochodów z systemem start-stop. Akumulator połączony jest z elektroniką pokładową poprzez system zarządzania akumulatora (BMS – Battery Management System) lub inteligentny sensor (IBS – Intelligent Battery Sensor), które dokładnie monitorują jego stan oraz współpracę z pozostałymi systemami pokładowymi. Taki akumulator gwarantuje, że emisja CO2 jest na odpowiednio zredukowanym poziomie oraz, że urządzenia poprawiające komfort użytkownika, jak na przykład podgrzewane fotele, klimatyzacja postojowa lub automatyczne funkcje start-stop, działają poprawnie. Jest też dostosowany do częstego uruchamiania silnika bez znacznej utraty energii. Jego sprawność widoczna jest przede wszystkim w ruchu miejskim, w którym ze względu na zmianę świateł dochodzi do średnio czterech uruchomień silnika na kilometr. Akumulator, poddawany tu cyklicznym obciążeniom, musi niezawodnie pracować nawet przy częściowym stanie jego naładowania. Poza tym musi szybko akumulować energię z alternatora lub z odzyskanej energii hamowania w procesie rekuperacji.
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
- Od początku istnienia firmy blisko współpracujmy z nauką. Mamy kilkanaście projektów celowych z Centralnym Laboratorium Akumulatorów i Ogniw w Poznaniu, ośrodkami naukowymi, jest ścisła współpraca z Politechnikami w Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Rzeszowie. Uważamy, że biznes bez nauki i nauka bez biznesu nie ma przyszłości - dodaje Monika Bąk. - W Autoparcie jest kilkanaście punktów badania jakości akumulatora w procesie produkcji. Mamy własne laboratorium badań i rozwoju z najnowocześniejszym sprzętem. Mamy wiele urządzeń pomiarowych, w tym unikalnych na skalę europejską - spektrometr czy do sprawdzania odporności na wibracje. Kooperujemy z laboratoriami specjalizującymi się w ogniwach, bo nie da się robić zaawansowanych technologii bez współpracy z innymi i nieustannego monitorowania, jak rozwija się produkcja akumulatorów na świecie.

Tym bardziej może nurtować pytanie, jak robić akumulatory, które równie dobrze działają w bardzo niskich temperaturach na północy Europy oraz w gorącym, pustynnym klimacie, chociażby w Arabii Saudyjskiej?! 
 
- Najbardziej destrukcyjne dla akumulatora są wysokie temperatury, które powodują szybką korozję kratki, czyli elementu nośnego masy aktywnej. By tego uniknąć wykorzystujemy odpowiednie stopy i dodatki, dzięki czemu opad masy aktywnej jest znacząco wolniejszy – tłumaczy wiceprezes Słowik. - W niskich temperaturach sprawność akumulatora spada o około 10 proc. Do tego ma on utrudniony rozruch, bo oleje, które powodują, że poślizg poszczególnych części jest łatwiejszy, są gęste, przez co początkowe tarcie jest większe. Mówiąc w skrócie, w zimnym klimacie akumulator musi mieć większy prąd rozruchu.
 
I tak, jak różne akumulatory trafiają na rynki w zależności od szerokości geograficznej, tak też inaczej pakowane są te urządzenia biorąc pod uwagę tradycję i kulturę kupowania poszczególnych krajów. Na rynek niemiecki eksportuje się akumulatory w możliwie najskromniejszej szacie graficznej, ale już do Arabii Saudyjskiej, Emiratów Arabskich, czy Kataru, urządzenia są nie tylko pakowane w folie i pudełko ze względu na ochronę przed burzami piaskowymi, ale jeszcze sam produkt musi mieć piękną, kolorową etykietę, by dla klienta był niczym biżuteria w butiku.  
 
50 rynków i 50 nacji we współpracy z Autopartem
 
- Jak zawsze ważne jest różnorodne spojrzenie. Tym bardziej, że nie produkujemy tylko akumulatorów, ale jesteśmy obecni na 50 rynkach i pracujemy z 50 nacjami. To my tworzymy ludziom biznesy przez konfekcjonowanie, etykietowanie, przez wsparcie serwisowe, biznesowe i szkoleniowe. Obecnie jesteśmy na etapie kodyfikacji tych działań przy współpracy z dr. Mateuszem Grzesiakiem ze Starway Institute. Tak budujemy wartość intelektualną firmy.  Duże zasługi w rozwoju mają też nasi inżynierowie, którzy wspierają nas w szkoleniach dla klientów. Koncentrujemy się nie tylko na sprzedaży i to stanowi o naszej sile – dodaje prezes Autopartu.
 
Firmy, która znalazła się na liście 1000 firm, które inspirują Europę, przygotowanej przez London Stock Exchange Group. Londyńska giełda wyróżniła 30 firm z Polski. Spośród firm z Podkarpacia znalazły się na niej tylko Autopart oraz Marma Polskie Folie. 
 
- W takich chwilach czujemy wdzięczność, że tyle lat naszej pracy zostało docenionych. To też wskazówka dla innych polskich przedsiębiorców, że sukces jest możliwy. Rodzaj zobowiązania, żeby być jeszcze lepszym pod każdym względem. Poczucie, że było warto, też nam towarzyszy.  Ale rozwój firmy składa się nie tylko z sukcesów kiedy jest miło. Są również kryzysy oraz długofalowe, żmudne projekty, gdzie fajerwerków już nie ma – kwituje prezes firmy. – Jednocześnie przygotowujemy kolejne pokolenie, które zaangażowałoby się w rodzinny biznes i jest szansa, że najmłodsze pokolenie Bąków otrzyma w spadku dużo pracy oraz przykaz nieustannej nauki połączonej ze zdobywaniem doświadczenia. Drogi na skróty nie ma.
 
Przy tak dużym sukcesie finansowym i biznesowym, można się zastanawiać, co jeszcze pcha do kolejnych wyzwań…
 
- Obietnica, jaką złożyło się ludziom, którzy towarzyszą nam w rozwoju firmy przez lata – twierdzi Monika Bąk.  - Jesteśmy jedną drużyną. Większość naszych pracowników pochodzi z Mielca i okolic. Niektórzy są z nami od ponad 30 lat. Pracują u nas już dzieci pierwszych pracowników. Zdarzają się całe rodziny zatrudnione w Autoparcie. To naprawdę cieszy, że w Mielcu udało się stworzyć rozpoznawalną markę. Rodzinną, nowoczesną firmę na europejskim poziomie, która jest w pierwszej dziesiątce największych producentów akumulatorów w Europie i na podstawie której powstało kilkadziesiąt prac magisterskich, licencjackich i doktorskich. 
 
Ale tak jak w akumulatorze niezbędna jest elektroda dodatnia i ujemna, czyli katoda i anoda, tak samo w biznesie najważniejsza jest umiejętność wykorzystania w zarządzaniu cech męskich oraz kobiecych.
 
-  Mam ogromny szacunek do mamy, że zawsze mnie chwaliła za dobrze wykonane prace, bo to mnie motywowało, by jeszcze bardziej się starać. Dumna też jestem, że tato potrafił mi zaufać jako córce i prezesowi, powierzając zarządzanie w firmie – mówi Monika Bąk i przyznaje, że równie dobrze pracuje się jej z kobietami i mężczyznami, bo najważniejsze są kompetencje i osobowość, a mózg nie ma płci.

KOMENTARZE

Moto świat na TSLA EXPO 2019. Udział w targach z dofinansowaniem!

Premiery aut i motocykli, customy, wielkie ciężarówki, a nawet monster truck –motoryzacyjne show już 11 i 12 października przyciągnie do G2A Arena w Jasionce tysiące...

"Out of Season". Pokaz mody Basi Olearki na TSLA EXPO 2019

Gdy zapytać Basię Olearkę o modowe inspiracje, nie ma oczywistej odpowiedzi. Piękne rzeczy wokół siebie pamięta od zawsze. Z dzieciństwa towarzyszą jej obrazy mamy przynoszącej...

zobacz więcej
Reklama

Okręg rzeszowski. Kto z największą liczbą głosów

Krzysztof Sobolewski z PiS zdobył najwięcej...

Przetarg na odcinek S19 z Rzeszowa do Babicy już w październiku

W październiku ogłoszony zostanie przetarg na projekt i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. To właśnie...

Budowa dwóch kolejnych odcinków S19 od Sokołowa Młp. do Lublina

W poniedziałek ruszyły prace na dwóch odcinkach S19 na terenie województwa lubelskiego. Wykonawca obwodnicy Janowa Lubelskiego, firma Mota Engil Central Europe, prowadzi...

Atrakcje dla dzieci i dorosłych... TSLA EXPO 2019 czeka na całe rodziny!

Klinika doktora Misia, malowanie buziek i miasteczko ruchu drogowego przygotowane specjalnie dla dzieci. Niezapomniane wrażenia niczym z filmu "Szybcy i...

Reklama

Trwa rejestracja na Kongres TSLA EXPO Rzeszów 2019. Sprawdź program!

Już 10 października w G2A Arena w Jasionce pojawią się przedsiębiorcy związani z przemysłem motoryzacyjnym i usługami transportowymi. To trzecia edycja Kongresu...

Moto świat na TSLA EXPO 2019. Udział w targach z dofinansowaniem!

Premiery aut i motocykli, customy, wielkie ciężarówki, a nawet monster truck –motoryzacyjne show już 11 i 12 października przyciągnie do G2A Arena w Jasionce tysiące...

Rozpoczęły się największe targi motoryzacyjne na Podkarpaciu. TSLA EXPO

- Wspaniałe samochody zawsze przyciągają bardzo wielu zwiedzających - stwierdził Stanisław Kruczek, wicemarszałek województwa podkarpackiego, otwierając...

Kto z Podkarpacia dostał się do Sejmu

Państwowa Komisja Wyborcza ma już wszystkie wyniki z komisji obwodowych i z dużym prawdopodobieństwem można układać listę posłów, którzy dostali się do Sejmu z Podkarpacia. Najlepszy wynik osiągnął Marek Kuchciński...

Osiedle Budziwój będzie miało swoją galerię handlową. Otwarcie wiosną

Na os. Budziwój w Rzeszowie powstaje galeria handlowa o powierzchni 4 tys. metrów kwadratowych. Budynek jest już prawie gotowy. Stoi przy skrzyżowaniu...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2019-10-17 11:09
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2019-10-16
USD 3,8934 -0,05%
EUR 4,2970 +0,05%
CHF 3,9041 +0,11%
GBP 4,9610 +0,67%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1492,35 -0,11% [10:59]
 Ropa brent baryłka 59,14 +0,14% [10:59]
 Pallad uncja 1738,50 +0,24% [10:57]
 Platyna uncja 886,95 -0,39% [10:58]
 Srebro uncja 17,48 +0,40% [10:57]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Cegielniana 18c/3, 35-310 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.