Reklama

Modernizacja w motoryzacji musi się opłacać. Kongres TSLA EXPO 2019

A A A
Katarzyna Grzebyk

Dodano: 11-10-2019

Od prawej: Luk Palmen, Ladislav Glogar, Łukasz Górecki, Adam Sikorski, Mariusz Słowik, Maciej Ślęzak oraz Kerstin Draxler.  Fot. Tadeusz Poźniak

Od prawej: Luk Palmen, Ladislav Glogar, Łukasz Górecki, Adam Sikorski, Mariusz Słowik, Maciej Ślęzak oraz Kerstin Draxler. Fot. Tadeusz Poźniak

ZDJĘCIA

zobacz wszystkie ›
O tym, że nie wszystkie firmy, zwłaszcza małe i średnie, muszą gonić za modernizacją i automatyzacją w produkcji, a także o współpracy klastrów polskich i europejskich, dyskutowali uczestnicy panelu z cyklu automotive. - Modernizacja nie może być celem samym w sobie, musi być podróżą – podkreślali eksperci.
 
„Model współpracy polskich i europejskich klastrów motoryzacyjnych na rzecz modernizacji przemysłowej” prowadzony przez Luka Palmena z Klastra Silesia Automotive&Advanced Manufacturing, wzbudził ożywioną dyskusję na temat istniejących i przyszłych zmian w branży automotive.
 
Zdaniem Luka Palmena, na pierwszy plan dają się zauważyć trendy społeczne, obecne zwłaszcza w dużych miastach. - Ludzie nie muszą mieć dziś własnych pojazdów, aby się poruszać z punktu A do punktu B, gdyż mają do dyspozycji np. hulajnogi elektryczne czy ubera. Dużą rolę w tych trendach pełni nowoczesna technologia. Nawiązał też do brexitu i trendów ekonomicznych na świecie oraz relacji pomiędzy Polską a innymi państwami. - W perspektywie najbliższych dziesięciu lat może dojść do zmniejszenia zapotrzebowania dostaw z Europy. Trzeba się na to przygotować – mówił Luk Palmen. - Ponadto brak wykwalifikowanych pracowników powoduje, że firmy muszą inaczej optymalizować koszty. 

Modernizacja przemysłowa to być albo nie być dla wielu firm
 
W panelu głos zabierali: Adam Sikorski, prezes Stowarzyszenia Polska Grupa Motoryzacyjna, Mariusz Słowik, wiceprezes i dyrektor ds. produkcji i logistyki Autopart S.A.; Maciej Ślęzak, dyrektor biura Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego; Łukasz Górecki z Klastra Silesia Automotive&Advanced Manufacturing; Ladislav Glogar, dyrektor operacyjny Morawsko-Śląskiego Klastra Motoryzacyjnego w Ostrawie oraz Kerstin Draxler, dyrektor marketingu i współpracy międzynarodowej ACstyria Klaster.
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
Co oznacza modernizacja przemysłowa i cyfryzacja przemysłu z punktu widzenia polskich firm?  Na pytanie prowadzącego odpowiadał Adam Sikorski, prezes Stowarzyszenia Polska Grupa Motoryzacyjna. - To kwestia być albo nie być dla wielu przedsiębiorstw. Uważam, że nie ma z tej drogi odwrotu, zwłaszcza, że wzrost kosztów pracy spowodował większe zainteresowanie tym obszarem. W stowarzyszeniu dużo o tym rozmawiamy i dzielimy się między sobą doświadczeniem. 
 
Mariusz Słowik, wiceprezes i i dyrektor ds. produkcji i logistyki Autopart S.A. zaznaczył, że jeśli miarą modernizacji w przemyśle automotive ma być liczba robotów, to Polska ma tylko 40 robotów na każde 10 tys. miejsc pracy. - To naprawdę niewiele w porównaniu z zachodnimi sąsiadami. 

Modernizację powinna poprzedzić głęboka analiza ekonomiczna
 
Reklama
Maciej Ślęzak, dyrektor biura Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego zaznaczył, że mniejsze i średnie firmy muszą ostrożnie podążać za modernizacją i przede wszystkim określić, czy taka modernizacja rzeczywiście im się opłaca. - Podstawową kwestią jest głęboka analiza ekonomiczna firmy. Jakie procesy wewnętrzne i jakie obszary działalności możemy dopasować do zmieniającego się otoczenia. Wtedy określimy, w których perspektywach musimy podjąć określone działania, aby sprostać współczesnym wyzwaniom. Czynnik ludzki jest tutaj bardzo istotny. Wszyscy znamy geniusza Muska, twórcę Tesli. Jego w pełni zautomatyzowana fabryka miała produkować na dużą skalę, ale okazało się, że roboty mogły wyprodukować znacznie mniej niż zakładano. Musk ma teraz duże kłopoty. Pamiętajmy więc o tym, aby zmiany miały uzasadnienie ekonomiczne – podkreślał Maciej Ślęzak.
 
Adam Sikorski dodał, że barierę w modernizacji stanowi kwestia finansowa i polski złoty: - Drugi element to fakt, że musimy pamiętać, iż w polskich przedsiębiorstwach dopiero od kilku lat gonimy rozwiązania kultury korporacyjnej i kultury zmian. Ponadto, w Polsce jesteśmy 30 lat po transformacji. W wielu firmach dochodzi do zmian pokoleniowych, co powoduje, że ścierają się doświadczenia konserwatywne i te, które chcą zmian.
 
- Efekt współpracy i obustronne dobre relacje to klucz do tego, aby się rozwijać. Powinniśmy popatrzeć na zmiany w branży automotive z kilku perspektyw. Modernizacja nie może być celem samym w sobie, musi być podróżą – spuentował Mariusz Słowik.
 
Do wniosków przedmówców nawiązał Łukasz Górecki z Klastra Silesia Automotive&Advanced Manufacturing. Jego zdaniem, bariery, które pojawiają się na etapie wdrażania rozwiązań technologicznych, dotyczą głównie firm małych i średnich. - Dostępne rozwiązania są moim zdaniem adresowane do firm dużych, co jednak może się jeszcze zmienić. Aspekt ekonomiczny przy wdrażaniu takich rozwiązań ma więc duże znaczenie dla mniejszych przedsiębiorstw. W ramach naszego klastra powołaliśmy centrum transformacji, poprzez który chcemy uświadomić przedsiębiorcom, w jaki sposób mogą optymalizować rozwiązana w małych i średnich firmach.
 
Doświadczenia klastrów z Austrii i Słowacji
 
Kerstin Draxler, dyrektor marketingu i współpracy międzynarodowej AC Styria Klaster, opowiadała o rozwiązaniach stosowanych w Styrii, w Austrii. - Mamy pięć różnych klastrów ukierunkowanych na różne typy działalności. Podejmujemy szereg działań, aby pomóc mniejszym firmom. Uświadamiamy im, jak ważna jest potrzeba modernizacji, aby nie przespały tego momentu. Otrzymujemy 500 tys. euro wsparcia na klaster. Te środki, jak i środki unijne staramy się przekazywać mniejszym firmom, aby mogły je przeznaczyć na digitalizację. Ponadto nawiązujemy współpracę pomiędzy uczelniami, dużymi firmami a małymi przedsiębiorcami.
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
Ladislav Glogar, dyrektor operacyjny w Morawsko-Śląskim Klastrem Motoryzacyjnym z Ostrawy dzielił się doświadczeniem wypracowanym przez morawski klaster skupiający 85 firm i uczelnie. Opowiadał o rodzajach wsparcia, w jakich klaster uczestniczy. Jego zdaniem, w perspektywie najbliższych trzech lat modernizacja może mieć duży wpływ na zatrudnienie, i na obecne trzy stanowiska powstanie jedno, które przejmie jeden wykwalifikowany specjalista.
 
O współpracy na arenie międzynarodowej mówił też Łukasz Górecki. - Realizujemy dedykowane projekty. Z Europejską Siecią Klastrów Motoryzacyjnych współpracujemy nad projektami z zakresu m.in. robotyzacji i sztucznej inteligencji. Współpraca ta jest istotna, bo szybciej i taniej możemy znaleźć różne rozwiązania.
 
Maciej Ślęzak zaznaczył, że Wschodni Klaster Motoryzacyjny ściśle współpracuje z klastrem ze Styrii. Opowiadał o projekcie, w którym uczestniczy kilkanaście organizacji z różnych krajów, a którym ma wybrać 30 kompetencji kluczowych, jakie branża ta będzie rozwijać.
 
Panel zakończył się prezentacją studyjną Bartłomieja Strojka, starszego specjalisty ds. sprzedaży rozwiązań Samsung. Bartłomiej Strojek opowiadał o najnowszych rozwiązaniach, m.in. Samsung Knox, czyli systemie zabezpieczenia danych.
 

KOMENTARZE

"Out of Season". Pokaz mody Basi Olearki na TSLA EXPO 2019

Gdy zapytać Basię Olearkę o modowe inspiracje, nie ma oczywistej odpowiedzi. Piękne rzeczy wokół siebie pamięta od zawsze. Z dzieciństwa towarzyszą jej obrazy mamy przynoszącej...

Największy na świecie monster truck na TSLA EXPO 2019

TSLA EXPO 2019 to nie tylko panele dyskusyjne z udziałem branżowych ekspertów i zaproszonych gości oraz spotkania biznesowe. Organizatorzy zadbali również o motoryzacyjne show w postaci...

zobacz więcej
Reklama

S19 w czasach epidemii. Raport z odcinka Lasy Janowskie-Nisko Południe

Mimo epidemii i ograniczeń, wykonawcy nie przerywają robót przy budowie drogi ekspresowej S19. - Wspólnie monitorujemy sytuację na budowach, a realizacja...

Budowa S19 z Rzeszowa do Babicy za ponad 2 mld zł do 2025 roku

W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Austostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę 10,3 km drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła...

Nie żyje 50-letnia kobieta z Jarosławia. Koronawirus

O śmierci kolejnych 6 osób zarażonych koronawirusem poinformowało w czwartek rano Ministerstwo Zdrowia. Jest wśród nich 50-letnia kobieta z Jarosławia, która jest 15 ofiarą pandemii...

Reklama

W podkarpackim Aeropolis biznes ma się dobrze

Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny "Aeropolis", przemysłowa dzielnica w obszarze metropolitarnym Rzeszowa, wypełniła się przedsiębiorstwami i przyciąga inwestycje na sąsiednie tereny. Obok dużych...

Przedsiębiorstwa społeczne pomagają i liczą na pomoc. Dla nowych będą dotacje

Niewielkie spółki, spółdzielnie, fundacje i stowarzyszenia – dają pracę osobom, którym trudniej znaleźć zatrudnienie na rynku...

W fabryce pod Rzeszowem Verashape będzie drukować dla amerykańskiej ligi

Firma Verashape założona przez rzeszowianina Tomasza Szymańskiego, wkrótce wprowadzi na rynek unikatową drukarkę 3D. Nowa linia drukarek będzie...

W poniedziałek ogłoszą kolejny etap odmrażania. Kiedy do galerii i fryzjera

Otwarcie hoteli, bibliotek, galerii sztuk i marketów budowlanych w weekendy – to między innymi zaplanowano w drugim etapie odmrażania gospodarki...

Od środy w Rzeszowie otwarte przedszkola i żłobki

Ok. 25 proc. rodziców chce posłać dzieci do przedszkoli i 15 proc. do żłobków – taką informację otrzymały władze Rzeszowa, po tym, jak w ubiegły czwartek rozesłały do rodziców prośbę...

zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2020-06-05 12:18
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2020-06-05
USD 3,9217 -0,90%
EUR 4,4443 +0,22%
CHF 4,0948 -0,59%
GBP 4,9563 +0,05%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1710,85 +0,45% [20:34]
 Ropa brent baryłka 34,59 -4,02% [20:34]
 Pallad uncja 1988,75 +0,95% [20:33]
 Platyna uncja 878,95 +1,03% [20:33]
 Srebro uncja 17,78 +1,20% [20:33]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.