Reklama

Biznes

W styczniu przetarg na poszerzenie drogi pod wiaduktem przy Batorego

Natalia Chrapek
Dodano: 10.01.2020
49007_glowne
Share
Udostępnij
Przebudowa ponad 150-letniego wiaduktu przy ul. Batorego w Rzeszowie trwa. Pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych zakończyli właśnie pierwszą część robót mostowych. – Gotowa jest połowa wiaduktu, na której położyliśmy nowy tor. Drugi etap prac, który potrwa mniej więcej sześć miesięcy, ruszy po 25. stycznia – informuje Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK. Do wejścia na plac budowy przygotowuje się także miasto, które ma poszerzyć drogę pod obiektem. Jeszcze w styczniu urzędnicy ogłoszą przetarg na wykonawcę inwestycji. 
 
Remont wiaduktu przy ul. Batorego w Rzeszowie, który rozpoczął się we wrześniu ubiegłego roku, to długo wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja. Od lat odbywa się tu ruch wahadłowy, sterowany sygnalizacją świetlną, co w godzinach szczytu utrudnia kierowcom przejazd w kierunku m.in. ul. Siemieńskiego, Kosynierów, Placu Głowackiego, czy ul. Warszawskiej. 
 
Po gruntownej przebudowie, za którą odpowiadają kolejarze i Ratusz, droga pod obiektem będzie miała dwa szersze pasy ruchu oraz dodatkowy – awaryjny.  Nie da się ich wybudować pod obecnie istniejącym wiaduktem, dlatego konieczne jest wyburzenie betonowych ścian, podtrzymujących całą konstrukcję. Z nowej jezdni będą mogły wreszcie korzystać nawet blisko 4-metrowe autobusy. Do tej pory maksymalna wysokość pojazdów wjeżdżających pod wiadukt nie mogła przekraczać 2,8 metra. Z myślą o okolicznych mieszkańcach pojawią się też dwustronne chodniki i ścieżki rowerowe. 
 
– Najtrudniejsze prace do wykonania są właśnie pod wiaduktem, bo nowo powstała droga musi być obniżona w stosunku do chodnika o prawie 2,5 metra – mówi Andrzej Skowroński z Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie, i dodaje: To pierwsza tego typu jezdnia w mieście. Drugiej takiej w Rzeszowie nie znajdziemy. 
 
Jak informuje urzędnik, dokumentacja projektowa inwestycji jest już gotowa. Pozostało znaleźć wykonawcę, którego miasto wybierze w postępowaniu przetargowym, ogłoszonym jeszcze w styczniu. W tym samym czasie kolejarze rozpoczną drugi etap prac rozbiórkowych wiaduktu i wykonają kolejne elementy lekkiej, żelbetowej konstrukcji. Pierwszą połowę robót mają już za sobą. 
 
– Gotowa jest połowa wiaduktu, na której położyliśmy nowy tor. Drugi etap prac, który potrwa mniej więcej sześć miesięcy, ruszy po 25. stycznia – informuje Piotr Hamarnik. 
 
Remont wiaduktu na Batorego potrwa kilkanaście miesięcy. Miejski Zarząd Dróg rozpocznie prace nad poszerzeniem i pogłębieniem drogi pod obiektem (2-kilometrowy odcinek – od al. Piłsudskiego do ul. Siemieńskiego na wysokości Drugiego Urzędu Skarbowego) najprawdopodobniej na przełomie wiosny i lata 2020. Nie wiadomo jednak czy ten nowo powstający układ komunikacyjny będzie oddawany kierowcom do użytku fragmentami. 
 
Jedno jest pewne, posiadacze samochodów i okoliczni mieszkańcy, którzy korzystają z zastępczej komunikacji miejskiej (linie autobusowe: 5, 9, 12, 29, 59 oraz N1 w trakcie prac remontowych jeżdżą innymi trasami) muszą uzbroić się w cierpliwość, bo zakończenie robót budowlanych na Batorego planowane jest dopiero w 2021 rok. 
 
Budowa wiaduktu jest częścią modernizacji prowadzonej przez PKP PLK, wartej 205 mln zł. Obejmuje dodatkowo rozbudowę stacji Rzeszów Główny, przebudowę  trzech mostów przy al. Wyzwolenia oraz przejazdu przy ul. Marii Konopnickiej.  Inwestycję realizuje konsorcjum 4 firm: Track Tec Construction Sp. z o.o., Inżynieria Rzeszów S.A., INTOP WARSZAWA Sp. z o.o. oraz INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. k.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy