Reklama
Reklama

Uczenie maszynowe w E-commerce

A A A
Materiał Partnera

Dodano: 12-02-2021

Uczenie maszynowe w E-commerce
Automatyczna analiza danych jest jednym z najczęściej podejmowanych tematów - również w kontekście e-commerce. Jej zakresem zajmują się nie tylko media, ale także instytucje badawcze, które lubują się tematach związanych z big data. Nie od dziś wiadomo, że systematyczne powiększanie zbiorów pełnych danych powoduje nowe wyzwania i wymagania, z którymi zmierzają się również sklepy internetowe.
Wśród różnych pomysłów na usprawnienie tych analiz wymienia się m.in. uczenie maszynowe.
 
Odrobina definicji
Uczenie maszynowe (znane również pod terminologią machine learning - https://www.anegis.com/rozwiazania-it/uczenie-maszynowe) powstało w 1959 roku. Jego główne założenia są efektem pracy Arthura Samuela, który jako pierwszy zdefiniował ową zdolność komputerów, wskazując, że te mogą wykonywać różne aktywności bez wcześniejszego programowania nowych umiejętności. Jako pierwszy wysnuł więc wniosek, że możliwa jest technologia, która uczy wykonywać zadania na podstawie wcześniej zebranych analiz i zasobów danych.

Reklama
Po latach zyskaliśmy rozwiązanie, które pozwala wykorzystywać zaawansowane algorytmy w celu uczenia się i analizowania zasobów danych. Im są one większe - tym więcej nauki można z nich wyciągnąć. Możliwości tego rozwiązania były głównym nurtem badań naukowców, psychologów, specjalistów w branży IT, a także socjologów i lekarzy.

Co więcej, David Williams w swojej pracy[1] naukowej poszedł o krok dalej, wskazując, że strategia uczenia maszyn może pomóc w komunikacji (np. w tworzeniu wiadomości), a nawet w samej rozmowie (w tym obsłudze klienta).
 
Trzy sposoby uczenia maszynowego
W kontekście uczenia maszynowego wymienia się trzy, niezależne sposoby[2].
  • metoda zwana “uczeniem nadzorowanym” dotyczy tworzenia symbolicznej reprezentacji dzięki dostarczanym przykładom. To dzięki niej algorytm analizuje dane, następnie tworzy pewną zależności, na podstawie której powstaje sposób rozwiązywania przyszłych problemów - np. lekarz na podstawie wprowadzonej listy objawów uzyskuje szybsza diagnozę.
  • metoda bez nadzoru - opozycyjna metoda, polegająca na tym, że nie dostarczamy maszynie żadnych odpowiedzi. Wszystkie wnioski i analizy zachodzą wyłącznie za pomocą zestawu danych - np. maszyna grupuje zdjęcia według swoich “własnych” sposobów, opierając się jedynie na informacji, ile grup chcemy uzyskać.
  • metoda oparta na wzmacnianiu - w tym kontekście wzmocnieniem jest każda “nagroda”. Zasady działania są jeszcze nie do końca znane, a sukcesywnie przeprowadzane badania opierają się na metodzie uczenia, która znana jest… psychologom i socjologom, stosującym ową zasadę również w przypadku nauki dzieci[3].
 
Wszystkie trzy, powyższe metody łączy jedno: innowacyjność i automatyzacja procesów. Jaki jest więc ich wniosek? Uczenie maszynowe pozwala komputerom zdobywać doświadczenie i uczyć się bez ciągłej ingerencji człowieka i bez konieczności wprowadzenia bezpośredniego programowania[7]. W rezultacie więc rozwiązanie to wspomaga i wzmacnia ludzkie możliwości.
Reklama
 
Jak wykorzystać uczenie maszynowe w e-commerce?
Nowoczesne uczenie maszynowe to oprogramowanie do wsparcia sprzedaży online i offline. W przypadku tego pierwszego, najczęściej wymienianymi zaletami są:

Bibliografia:
[1] Williams, D., & Hill, J. (2005). U.S. Patent Application No. 10/939,288.
[2] Krawiec, K., & Stefanowski, J. (2003). Uczenie maszynowe i sieci neuronowe. Wydaw. Politechniki Poznańskiej.
[3] Koziarski, M., Kwater, K., & Woźniak, M. (2018). Wykorzystywanie programów uczenia w głębokim uczeniu przez wzmacnianie. O istocie rozpoczynania od rzeczy małych. Edukacja-Technika-Informatyka, 9(2), 220-226.
[4] Nanduri, J., Jia, Y., Oka, A., Beaver, J., & Liu, Y. W. (2020). Microsoft uses machine learning and optimization to reduce E-Commerce fraud. INFORMS Journal on Applied Analytics, 50(1), 64-79
[5] Chatterjee, S., Goyal, D., Prakash, A., & Sharma, J. (2020). Exploring healthcare/health-product ecommerce satisfaction: A text mining and machine learning application. Journal of Business Research.
[6 Piramuthu, S. (2005). Machine learning for dynamic multi-product supply chain formation. Expert Systems with Applications, 29(4), 985-990.
[7] Anegis
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-05-13 14:18
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-05-13
USD 3,7675 +0,58%
EUR 4,5447 -0,01%
CHF 4,1472 +0,14%
GBP 5,2861 -0,20%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.