Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Obniżka interchange: recepta na wszystko?

A A A

Dodano: 08-08-2013

fot. Payleven

fot. Payleven

GALERIA ZDJĘĆ
fot. Payleven
fot. Payleven
Nie cichnie dyskusja wokół interchange fee. Opłata przekazywana bankowi od każdej transakcji jest powszechnie uważana ze źródło problemów z akceptowaniem kart płatniczych w sklepach. Sejm dyskutuje o znacznej obniżce tej stawki. To jednak nie koniec problemu. Kto zapłaci za straty banków?
 
Dotychczas Polska znajdowała się na niechlubnym pierwszym miejscu w rankingu państw Unii Europejskiej, które mają najwyższe stawki interchange. Wysokość tej opłaty wynosiła średnio 1,6 procent, co stanowiło dwukrotność unijnej średniej pozostającej na poziomie 0,72 proc. Ostry protest sprzedawców, reprezentowanych głównie przez duże sieci handlowe i stacje benzynowe doprowadził do dużej dyskusji o kosztach akceptacji kart. 20 czerwca Podkomisja Nadzwyczajna podjęła decyzję o odgórnej zmianie stawek interchange do poziomu 0,5 procent. Najwięksi akceptanci odtrąbili sukces. Czy nie za wcześnie?

TO MOŻE CIĘ ZAINTRESOWAĆ

Reklama

- Problem interchange wbrew pozorom najmocniej dotyka dużych sieci handlowych, które generują miesięcznie ogromne obroty na kartach. Małe punkty: osiedlowe sklepiki, zakłady fryzjerskie czy taksówki co do zasady mają niewielki obrót, więc i płatności kartą jest mniej - mówi Jacek Czmoch, dyrektor sprzedaży w Payleven, które oferuje mobilne terminale do akceptacji kart. – Wielkie sieci liczące po kilka tysięcy punktów muszą oddawać dużą część swoich zarobków bankom właśnie w postaci interchange, a jednocześnie nie są nadmiernie obciążeni stałymi opłatami abonamentowymi. Drobni sprzedawcy zaś upatrują problemu głównie w stałych zobowiązaniach – dodaje.
 
Kto zapłaci za obniżkę?
 
Wysokość stałych opłat: abonamentu, opłat za przyłączenie terminala do sieci czy koszty eksploatacji samego urządzenia często skłaniają potencjalnych akceptantów do rezygnacji z przyjmowania kart lub do narzucenia pułapu w wysokości np. 20 złotych. Średnie miesięczne koszty stałe kształtują się na poziomie 100 – 150 złotych, a mogą jeszcze wzrosnąć. 

- Rynek płatności kartami będzie musiał wypełnić finansową lukę, jaka pojawi się na początku 2014 roku, jeśli w życie wejdzie niższa stawka interchange. Obawiam się, że ucierpią na tym właśnie małe sklepy, którym podniesie się suma stałych opłat – ostrzega Jacek Czmoch z Payleven. - ilka lat temu wysokie koszty utrzymania terminala tłumaczono koniecznością inwestycji w infrastrukturę, które pokrywali akceptanci. Teraz będą musieli ponieść koszty obniżonej interchange fee.
 
Dyskusja wokół słabego rozwoju rynku płatności bezgotówkowych w Polsce skupiła się właśnie wokół interchange. W ferworze walki pominięto jednak interes drobnych akceptantów. Jednak to na nich właśnie opiera się rynek. Duże stacje paliw czy wielkopowierzchniowe markety nadal będą przyjmować płatności bezgotówkowe, lecz pozostając przy wysokich kosztach stałych, zamkniemy rynek na nowych akceptantów. Tym samym niskie wskaźniki ilości punktów, gdzie możemy płacić plastikowym pieniądzem pozostaną na tym samym poziomie, a być może nawet się zmniejszą.
Reklama
 
Można? Można!
 
Obrót bezgotówkowy zawojował współczesną rzeczywistość. Karty zbliżeniowe, mobilne płatności i e-przelewy stały się wygodnym narzędziem dokonywania zakupów online i offline. W parze z rozwojem tego segmentu rynku finansowego idą także nowe rozwiązania. 
 
- W maju uruchomiliśmy usługę przyjmowania płatności kartą także dla osób fizycznych, co dotychczas wydawało się nie do pomyślenia. Kiedy w zeszłym roku ruszaliśmy z payleven – systemem wolnym od abonamentu – niewielu wierzyło w nasz sukces – mówi Jacek Czmoch z payleven.
 
- Okazało się jednak, że  odpowiedzieliśmy na potrzeby rynku, który docenił nasz wkład w rozwój płatności mobilnych. Naszymi klientami są głównie drobni przedsiębiorcy, którzy potrzebują elastycznego rozwiązania z przejrzystym systemem prowizyjnym, nie zaś długotrwałych umów i ogromnego abonamentu.
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-07-28 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-07-28
USD 3,8849 -0,43%
EUR 4,5955 +0,00%
CHF 4,2533 -0,02%
GBP 5,3979 +0,40%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.